Gå til innhold

Hvordan lage en kniv?


Bonoboy

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

På sløyden på ungdomeskolen var det vel noen som lagde en kniv.

 

Da var prosessen slik:

 

Sage->file->pusse->olje et stykke tre til et håndtak. for så å bore et hull som selve bladet ble limt fast i.

 

Det er nok enkleste måten du som amatør kan mekke deg en kniv, men til og med her kreves det jo en del utstyr.

Lenke til kommentar

På sløyden på ungdomeskolen var det vel noen som lagde en kniv.

 

Da var prosessen slik:

 

Sage->file->pusse->olje et stykke tre til et håndtak. for så å bore et hull som selve bladet ble limt fast i.

 

Det er nok enkleste måten du som amatør kan mekke deg en kniv, men til og med her kreves det jo en del utstyr.

 

Takk det høres ikke så ille vanskelig ut:) Er det en spesiell type lim man bruker? Kan man kjøpe utstyr i vanlige jernvareforretninger, eller må dette bestilles?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+8974354

Hvordan lage kniv:

 

Finn ut hva slags kniv du vil lage.

 

Bestill er knivblad, selges nok ikke i jernvarebutikker, men på nettet.

 

Finn et trestykke med fint mønster og gode egenskaper.

 

Tegn skisser av hvordan du vil at kniven skal se ut. Tenk godt over formen.

 

Begynn med å sage ut formen, GROVT. Slip formen med sandpapir, helst en båndsliper.

 

Bruk sandpapir og fil for at den skal bli så fin som mulig. Bruk finere og finere sandpapir.

 

Når du har mottatt bladet, legger du det oppå skaftet for å finne ut hvor mye av bladet du skal kutte av. (snakker da om jernet som sitter nedenfor bladet). Det skal gå ca midt i skaftet.

 

Når du har kuttet, merker du av hvor bladet skal settes inn. Bruk et bor, og bor et hull. beveg boret inni skaftet, så du får nok plass.

 

Fyll så hullet med trelim, gjerne blandet med sagflis.

 

Stapp så bladet inni, og la det tørke en god stund.

 

Trelimet vil trekke seg tilbake, fyll da med mer lim. Nå SKAL det være MED sagflis. La det tørke.

 

Lakkér skaftet, la det tørke.

 

Du er ferdig!

 

Husk: - Knivbladet skal være like langt som skaftet.

- Det tar lang tid å lage en kniv :p

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Jeg går i 10 klasse nå, og er snart ferdig med min andre kniv. Og, garantert ikke siste. Syns det er morsomt og lage kniv og er litt morro og bruke noe man har lagd selv også.

 

Den første kniven min hadde skaft av valbjørk(masurbjørk), brusletto blad og rårandslær til slire og reim.

Den tror jeg at jeg brukte ca 4 uker på, mens den andre kniven jeg lagde(Kirsebær til skaft, Helle Jegermester blad og rårandslær) brukte jeg ca 1,5 uke på :) Og, etter denne kniven så kan jeg grunnleggende knivmaking(ganske sikker :p). Så det er bare og spørre vis dere lurer på noe, så kan jeg da svare med de kunnskapene jeg har om det ;)

 

Mvh: mbakken :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...