Gå til innhold
Spørsmål om hus eller oppussing? Still spørsmål her! ×

Kan man montere peisovn selv?


Anbefalte innlegg

Jeg vurderer å bytte ut en ca 40 år gammel åpen peis med en ny mer effektiv og miljøvennlig peisovn. Gjerne Jøtul F220, som koster 6990 i Byggmakkers høstkampanje. I manualen står det:

Før ildstedet tas i bruk, må installasjonen kontrolleres

av kvalifisert kontrollør. Kvalifisert kontrollør kan være

et sentralt godkjent foretak, eller godkjent kommunal

kontrollmyndighet.

 

Betyr dette at man kan montere den selv (hvis man er flink nok til å få det til), og så få feier/brannmann innom for å skrive ferdigattest? Eller, er det som med elektrisk anlegg, at det er vanskelig å få attestert at alt er OK og ikke brannfarlig dersom man har gjort det selv? Bør man bruke en autorisert ildstedsmontør som både monterer og kontrollerer og signerer på de nødvendige papirene?

 

Og hva er den mest kritiske delen av jobben: Selve monteringa av ovnen, eller å koble den til pipa på rett måte, som kanskje forutsetter å mure igjen et hull og lage et nytt i annen høyde?

 

Videre står det i Jøtul-manualen:

Det vil alltid være fornuftig å innhente

opplysninger hos det lokale byggesakskontor, og fagkyndig

hjelp før installasjonen igangsettes.

Ifølge Forskrift om brannforebyggende tiltak og tilsyn, skal

eier melde fra til kommunen når det har vært installert

nytt ildsted eller foretatt andre vesentlige endringer ved

fyringsanlegget.

 

Ja, jeg kan sikkert stikke innom servicetorget på rådhuset og prate med dem først, og må melde inn hva som er gjort etterpå. Jeg skjønner dette er alvorlige greier. Jeg vil ikke risikere at huset brenner og Gjensidige nekter utbetaling fordi jeg har gjort noe feil.

 

Nok et moment er at gammelpeisen, som bør være lett å rive da den ikke er murt men en ferdigenhet med parafinbrenner ved siden av. Å koble vekk en parafinbrenner som ikke har vært brukt på årevis, men rør under gulvet til dagtank i kjellertrappa, er det noen krav til hvem som har lov til å tukle med dette, eller kan jeg trygt selv fjerne gammelpeisen, og så betale montør for å sette inn den nye?

 

F220_GP_int_pop.jpg Peisovnen jeg vurderer å installere.

post-140319-1283352733,9629_thumb.jpg

Gammel peis med parafinbrenner. Eiendomsmeglers bilde før buegangen ble erstattet med skyvedør og rommet malt. Rommet burde kanskje vært vernet som et eksempel på gjennomført 1969-design... ;)

Endret av Svinks
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Betyr dette at man kan montere den selv (hvis man er flink nok til å få det til), og så få feier/brannmann innom for å skrive ferdigattest? Eller, er det som med elektrisk anlegg, at det er vanskelig å få attestert at alt er OK og ikke brannfarlig dersom man har gjort det selv?

Det er nok enklere enn for elektriske anlegg. Både feier og brannsjef i kommunen bør ha nødvendig kompetanse, og har ingen økonomisk interesse av å nekte deg å gjøre jobben selv. Men spør om de vil se på røykrøret og murarbeidet der før du murer helt igjen, kanskje. (Leca-piper har en stuss som skal "limes" fast på innerrøret før det isoleres rundt med samme isolasjon som mellom pipeforing og ytterelement før man murer/pusser igjen hullet i ytterelementet)

 

Bør man bruke en autorisert ildstedsmontør som både monterer og kontrollerer og signerer på de nødvendige papirene?

Ikke nødvendig om du har to eller færre tommeltotter og får installasjonen godkjent etterpå.

 

 

Og hva er den mest kritiske delen av jobben: Selve monteringa av ovnen, eller å koble den til pipa på rett måte, som kanskje forutsetter å mure igjen et hull og lage et nytt i annen høyde?

Alt er forsåvidt like kritisk, både at røykrørinnføring er tett og at ovnen ikke er montert for nært brennbare elementer ihht godkjenning/monteringsanvisning. Det som krever mest fingerferdighet og færrest tommeltotter, er nok arbeidet med pipa og røykrøret. Særlig om pipa er av tegl og ikke elementpipe (Leca e.l.) som man altså får ferdige innmuringsstusser til. Evt. arbeid med brannmur om denne må utvides.

 

Å koble vekk en parafinbrenner som ikke har vært brukt på årevis, men rør under gulvet til dagtank i kjellertrappa, er det noen krav til hvem som har lov til å tukle med dette, eller kan jeg trygt selv fjerne gammelpeisen, og så betale montør for å sette inn den nye?

Nei, ingen krav til dette. Tøm og fjern tanken, blås gjerne gjennom parafinrør med trykkluft for å fjerne siste rester, klem igjen og brett sammen enden(e) av røret -ferdig.
Lenke til kommentar

Takk for uførlig svar. Ja, jeg forstår at det rimeligvis er innfesting av røykrør i pipa som er det som er vanskeligst å kontrollere, og dermed få godkjent, om man får inn kontrollør etter at alt er ferdig montert og igjenmurt, og at man derfor bør kontakte feier eller noen før man setter i gang. Avstand til brannmur og brennbart materiale, fundamentering og sammensetting av selve ovnen bør være lett å inspisere.

 

Huset er forøvrig fra 1947, det er vel gjerne før Leca-pipene ble oppfunnet. Teglsteinen på brannmur og pipe på bildet er fake, og pipa er pusset der den ikke er kledd med teglsteinsetterlikning. Sannsynligvis er ei pipe fra 1947 med to løp (ett for røyk og ett for ventilasjon) bygd i teglstein, men det kan man kanskje finne helt sikkert ut om man får opp en av feielukene i kjeller og på loft som sitter godt fast i rust og maling.

 

Om man velger å sette bort jobben og be byggevarehus formidle kontakt med en murer (eller hva man trenger), hva slags priser snakker man da om for arbeidet? X timer a 1000 kr, og en regning for arbeid tilsvarende eller mer enn det ovnen koster?

Lenke til kommentar

Jeg har gjort det selv før, og fikk feiervesenet i Oslo til å inspisere og skrive ferdigattest. De gjorde gjerne jobben, og tok 500,- for det. Inspeksjonen var egentlig en vits, da han bare tittet på peishjørnet og sa at det så jo pent ut. Kontrollskjemaet gikk i hovedsak ut på at avstander var overholdt og at regler for brannmur og brennbart materiale forøvrig var overholdt. Jobben jeg gjorde inkluderte å bygge ut pipa i en retning for å få litt bedre hjørne samt legge skaller på veggen. Innføring til røykrøret var skjult under en pyntering og han som kontrollerte så ikke på denne en gang.

 

MEN; fra første juli i år mener jeg at endring av ildsted ble søknadspliktig. Jeg mener også det ble krav om ansvarsrett. Husker jeg leste det i VG, så jeg skal søke litt, og se om jeg finner noen kilder.

 

Bah, håpløst emne å søke på, da en dullion nettsider siterer de gamle reglene om unntak fra meldeplikt dersom jobben kontrolleres av en fagkyndig... Men jeg fant VG-artikkelen da: http://www.vg.no/dinepenger/artikkel.php?artid=10006751

 

Ellers har prisene for komplett montering ligget på ca 3-4000 inkludert materiell i Moss. Jeg sjekket priser senest i juni, da jeg fikk flyttet en peis og montert en ny. Jeg hentet priser fra murere som spesialiserer seg på peismontasje, men en hvilken som helst murer bør klare jobben.

 

PS; det er lecapipe i huset mitt fra 52, så det er jo håp :)

Endret av enden
Lagt til kilde
Lenke til kommentar

Trodde det var nye regler for dette fra i sommer? Noe med at alle prosjekter/endringer/nyinstallasjoner skulle forhåndsmeldes og godkjennes før arbeidene startet? Fant ikke noen linker i farten, mulig dette varierer fra kommune til kommune.

Jeg mener også at byggemelding er borte, og at alt som før bare var meldepliktig, og en del ting til, nå er søknadspliktig.

Lenke til kommentar

Ja, det var endel ting som før hadde en forenklet meldeplikt som ble søknadspliktige 1. juli. Og prinsippet om meldeplikt (som vel gikk ut på å levere noe som likner en søknad, men man trengte ikke få den tilbake med godkjent-stempel - hørte man ingenting innen tre uker var det bare å bygge) er såvidt jeg også har forstått borte. Men det finnes fortsatt ting som ikke var meldeplikt på, og som fortsatt ikke er søknadspliktige.

Dette reguleres vel av plan-og-bygningsloven, og er i prinsippet likt for hele landet. Hva man får godkjent etter søknad vil derimot variere lokalt, avhengig av hva kommunen har vedtatt for området i reguleringsplaner og kommunedelplaner.

 

Takk for denne linken som oppklarer litt:

 

Og her ser jeg at jeg kunne gått fem på: Montering av ildsted, som før ikke krevde meldeplikt engang, bare godkjenning før det tas i bruk, er nå søknadspliktig:

Montering av ildsted

- Man trenger fortsatt ikke å søke om for eksempel å oppføre en levegg eller installere en varmepumpe. Men når det kommer til montering av ildsted har det kommet en endring. I dag er dette også unntatt fra søknadsplikt, dersom man får det kontrollert av fagpersoner i etterkant. Men nå vil det bli krav om en vanlig søknad for dette, og det vil også bli krav om ansvarsrett, kan Langen fortelle.

 

Denne endringen kommer som en følge av en del feilmonteringer av ildsted de siste årene, og nå ønsker man altså å innføre søknadsplikt som et sikkerhetsmessig tiltak.

 

Wow. Vanlig søknad. Ansvarsrett - må murmesteren skrive søknaden for meg? Jeg må innom rådhuset i morgen seinest for å sjekke dette, ellers risikerer jeg at jeg ikke får bytta ildsted før neste sommer.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar

Wow. Vanlig søknad. Ansvarsrett - må murmesteren skrive søknaden for meg? Jeg må innom rådhuset i morgen seinest for å sjekke dette, ellers risikerer jeg at jeg ikke får bytta ildsted før neste sommer.

Jeg leste den artikkelen i begynnelsen av juni, og fikk plutselig fortgang i planene om peisbytte. Ferdigstilt og godkjent 29 juni :)
Lenke til kommentar

Jeg har ikke vært på rådhuset og sjekket om dette er søknadspliktig, men vært innom fem steder der de selger ovner, og tre av stedene spurte jeg om dette. Ovns-selgerne (en av dem var et murer-firma) sier bestemt at det ikke ble noen lovendring når det gjelder montering av ildsted i juli, det fikk de heldigvis avverget. Så en murer som er godkjent montør kan fortsatt montere og godkjenne uten at man trenger å vente på byggetillatelse fra kommunen. Og et av stedene (generelt byggevarehus) sa de at mureren kan godkjenne selvmonterte ting dersom ting er godt dokumentert med bilder.

 

Prisene jeg fikk oppgitt på montering og godkjenning var fra 3300 inkl moms + tillegg for å mure igjen gamle og lage nye hull i pipa, til 4500 inkludert dette.

 

Murerfirmaet ga forøvrig tilbud på renovering av pipa, hvis det skulle være nødvendig: For 3500 kr per meter pipe kan se sette inn stålrørspipe inni ei teglpipe. Komplett med tilkobling til ovner, feieluker og pipehatt.

Endret av Svinks
Lenke til kommentar
  • 5 uker senere...

Ovnen ble montert av murer, han murte inn stussen i pipa torsdag i forrige uke, og monterte ovnen til pipa mandag. I dag kom regninga og kontrollerklæring i posten. 3763,87 kr inkludert murstuss, røykrør, mørtel og kjøring. Det var det verdt.

Total sum for ovn, montering/kontroll, fliser på gulvet med masterboard under, flislim, mørtel og puss/slemming, verktøy kjøpt inn underveis: 14760,50. Eller nesten det dobbelte av kjøpsprisen på ovnen, 7490.

 

Ferdig resultat (bildet er uskarpt fordi jeg droppet blits for å få med flammene) vist ved siden av "før"-bilde:

 

post-140319-1286560754,08_thumb.jpg <- nå | før -> post-140319-1286560888,7193_thumb.jpg

 

Ovnen ble brukt første gang i dag, avdamping fra ovnen første gang tåkela hele stua og utløste to røykvarslere. Ja, det står i bruksanvisninga at det skal dampe litt, men man jo lure på hvorfor produsenten ikke fikser dette på fabrikken ved å sette ovnen i en lakktørkeboks noen timer...

 

Ja, bakuttaket på ovnen ble brukt. Trekken i pipa er så god at hodet mitt nesten ble sugd inn da vi demonterte gammelovnen. Ingen grunn til å rote til designen med snorkel på toppen, som diskutert i denne tråden.

Lenke til kommentar

Ovnen ble brukt første gang i dag, avdamping fra ovnen første gang tåkela hele stua og utløste to røykvarslere. Ja, det står i bruksanvisninga at det skal dampe litt, men man jo lure på hvorfor produsenten ikke fikser dette på fabrikken ved å sette ovnen i en lakktørkeboks noen timer...

Hvis det er noen trøst så er Dovre-ovnen min enda verre. Den dampet godt av de første 7-8 fyringene. Med småunger i hust valgte vi riktignok å fyre litt pent etter leggetid de første gangen for å ikke fylle huset helt.

 

Jeg hadde også en Viking-ovn, og fyrte heftig i den før jeg gikk på butikken. Da jeg kom tilbake etter 10-12 minutter holdt noen av naboene i blokka på å vurdere å evakuere på grunn av røykvarslerne mine :p

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Trodde det var nye regler for dette fra i sommer? Noe med at alle prosjekter/endringer/nyinstallasjoner skulle forhåndsmeldes og godkjennes før arbeidene startet? Fant ikke noen linker i farten, mulig dette varierer fra kommune til kommune.

 

Fra http://www.be.no/beweb/regler/2010InfoSoknad.html#Ildsted :

 

Dette trenger ikke søknad

 

(...)

 

Ildsted

Installasjon av nytt ildsted er unntatt fra søknadsplikt dersom det er sikret en kvalifisert kontroll. Det er særlig viktig at ildstedet utføres riktig, for feil kan gi alvorlige konsekvenser. Det er grunnen til at unntaket er gjort betinget av at tiltaket blir ordentlig kontrollert. Ildsted omfatter bl.a. ovner for vedfyring eller annet fastbrensel, peis, peisinnsats, parafinbrenner hvor dagtank er montert i samme branncelle og kombinerte ved- og parafinbrennere, åpent ildsted eller peisovn for lokal oppvarming. Også murte ildsteder omfattes. Kontroll kan utføres av følgende kontrollører:

 

* foretak som har relevant sentral godkjenning (f.eks. murere) og person ansatt med kontrolloppgaven i slikt foretak

* foretak som tilfredsstiller vilkårene for relevant ansvarsrett (f.eks. murere) og person ansatt med kontrolloppgaven i slikt foretak

* kommunalt feiervesen, i den utstrekning feiervesenet vil tilby slik tjeneste

 

Unntaket for ildsteder gjelder frem til 1. juli 2011. Trolig vil det bli varig.

Lenke til kommentar
  • 9 år senere...
tom brandt skrev (5 timer siden):

FEIERLUKE :  Hei ,har fått pålegg å montere feier luke i 2 etg , fordi leka skorsteinen er litt over 120cm. Har jeg lov å montere den selv.? Huset er fra 1988.  MVH Tom.

Ja det har du. Pass berre på at du monterer etter monteringsveiledninga. Eit tips er at du tek bilder av monteringa som dokumentasjon på at jobben er rett utført. 

Ettersom du har fått pålegg fordi skorsteinen er for høg så kan du også ordne dette med å montere plattform på taket. 

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...