Gå til innhold

Raid kontroller til 4x Intel ssd 80gb G2


riwilb

Anbefalte innlegg

Hei

 

Sitter nå med os på 3x Intel ssd i raid 0 på IHC10, vurderer å kjøpe en til.

Har fått med meg at IHC10 da blir en fleskehals, så er det noen som kan anbefale en kontroller PCI Ex8 som takler ytelsen til 4x i raid0 0

Areca ARC-1680ix-12 16P er vel kanskje et godt valg men den koster over 6000,- må vel også ha en minne brikke i tillegg?

HighPoint RocketRAID 4320 koster ca 3200,- ?

Noen som har erfaringer ?

 

rw

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nei, det er ingen automatikk at ein kontroller vil auke ytelsen. Men sidan du er i tvil så rekne eg med du også har ein gigantisk Oracle database med over 1 million samtidige brukarar for å dra nytte av den vanvittige ytelsen, og då er jo eit kontrollerkort til 20000kr bare småpenger.

Lenke til kommentar

OK,

 

Jeg tror det du mener er større båndbredde, som lettest gir seg uttrykk i sekvensiell ytelse.

 

iops er i utgangspunktet ingen flaskehals på ICH.

iops begrenses i praksis av båndbredden på ICH som er ca 6-700MB/s som du korrekt nok har lest.

 

Skal du ha noe som er bedre enn ICH blir det kostbart.

Rimelige kontrollere er dårlig på iops i forhold til ICH.

 

Du kan godt putte på en ekstra SSD på ICH, det du får igjen ved å gå fra 3 til 4 vil være bedre ytelse på små filer.

 

Når det er sagt så har du utrolig lite å hente på å gå fra 3 til 4 SSDer.

I servere kan man alltids dra nytte av større båndbredde men til det bruket du beskriver vil det være mer eller mindre bortkastet.

 

ICH er en utrolig bra kontroller, det er ikke mange kontrollere som slår den i opplevd ytelse, uansett prisklasse.

(til hjemmebruk velg og merke, raid kontrollere har andre styrker i forbindelse med andre raid typer)

Lenke til kommentar

Sandy Bridge (SB) kommer med 2 6Gb/s porter og i den sammenheng går jeg ut fra at de samtidig øker båndbredden på ICH.

De første SB kommer rundt årsskiftet, det betyr selvsagt ny CPU, kanskje bedre å holde av litt penger til det :)

 

Du kan jo sjekke i SSD Benchmark tråden for hvordan ytelsen ser ut for 3-4 SSDer på ICH.

Link (bla ned til post 2726)

Det er da Vertex 2 og ikke Intel, forholdet blir det samme men Intel er begrenset på sekvensiell skriving i forhold til Vertex 2.

Lenke til kommentar

Kvifor skulle IHC10 bli ein flaskehals? Den har kapasitet på 2GB/s til resten av systemet.

 

Du har vel klart 2GB/s med ICH10 med software raid du   :tease:

 

 

 

 

LSI 9211 kontroller koster vel ca 2200kr og gjør jobben med 4x ssd :) Tilogmed Crucial c300!

 

 

Endret av Nizzen
Lenke til kommentar

Skal sammenligne resultatet på 2x og kjøre test på 3x nå jeg kommer hjem.

Regner med at resten av hardware også spiller inn på resultatet,

nå sitter jeg med : Asus p5q, 4 gb ram, C2D E6600 @3

 

Tror du burde satse på å oppgradere resten av systemet før du legger noe mer kroner i diskoppsettet. En E6600 klarer nok å utnytte diskene om du pakker ut filmer eller kjører HD tach, men i feks spill eller filmredigering vil den nok være en flaskehals.

 

Når du skal teste burde du velge programmer som du bruker, og ikke bare syntetiske tester. En stoppeklokke for å sjekke tid div spill bruker på å loade er vel mest interessant for en gamer vil jeg tro.

Lenke til kommentar

"formann"

 

Innkjøp av eventuell kontroller skulle / skal skje ved kjøp av ny pc.

Vet at HD tach, CrystalDiskMark, ol. ikke gir en helt reel beskrivelse av dagelig pc bruk, men gir en grei pekepinn.

Har sittet med stoppeklokke og .bat fil som åpner 10 prog. :)

 

"Nizzen"

"LSI 9211 kontroller koster vel ca 2200kr og gjør jobben med 4x ssd"

 

Fin pris på den, er den bedre en onboard ICH10?

Har antall hdd noe å si for ytelsen?

Har to WD raptor disker som jeg kunne tenke meg å bruke i raid 0 til os disk 2, som nå ikke blir brukt til noe.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...