Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Betalt for mye i kommunale avgifter i flere år - rett på penger tilbake?


Gjest Slettet+6132

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+6132

Hei.

 

Jeg kjøpte hus i 2006. For et par dager siden ringte jeg teknisk etat i kommunen for å bestille en søplekasse til (100 liter) da den jeg har (100 liter) alltid er full en uke før søpla blir hentet. Det var helt i orden sa de og de ville komme med enda en søplekasse til meg og at det ville koster 1200 for søplekassa som da ble min til odel og eie pluss 750 i året for de ekstra 100 literne. Dagen etter ringte de meg tilbake og sa at jeg allerede betalte for totalt 200 liter i alle år. Forrige eier av huset hadde nemlig bestilt dette i 2004 og ifølge dem skulle jeg ha en sånn fæl 200 liters plastikkdunk med hjul. Da jeg fortalte at det må være feil for jeg har kun en liten 100 liters søplekasse og har aldri sett noe til den 200 liters søpledunken. Mennesket jeg snakket med sa forøvrig at det som var betalt var betalt og at jeg ikke hadde krav på penger tilbake.

 

Spørsmålet mitt er derfor:

 

Kan jeg kreve penger tilbake?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Spørsmålet blir vel hvem som er "skyld" i at du ikke har hatt 200 liter fra før.

 

- Kommunen/avfallsetaten, som aldri fikk levert ut en 200 liters dunk? Regner med tidligere huseier hadde reagert og klaget om bestilt oppgradering aldri kom.

- Tidligere huseier, som kanskje tok den med seg når h*n flyttet? Er jo praktisk, så kan andre betale for ekstra avfallet :)

- Tidligere huseier/kommunen, som aldri fikk registrert at 200 liters dunken ble byttet tilbake til en 100 liters dunk. Feil kan jo skje i flyttesjauen.

Lenke til kommentar

Slik jeg forstår det så er det her Forurensningsloven §34 5. ledd og følgelig er det Lov om eigedomsskatt til kommunane §§26 og 27 som gir hjemmel for innkreving av renovasjonsgebyr. Da er det naturlig for meg å tro at det er samme lovs klageadgang som er beskrevet i kapittel 6 som vil gjelde. Følgelig så må du klage til kommunen. Ta kontakt med dem for å høre hvilken instans som vil være den rette.

 

Merk: Jeg er ikke advokat, men det er slik jeg leser loven.

 

EDIT: Det vil eksistere kommunale forskrifter på området så få tak i dem og les disse før du klager.

Endret av BlueEAGLE
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...