Jump to content
Sign in to follow this  
Guest Slettet+6132

Betalt for mye i kommunale avgifter i flere år - rett på penger tilbake?

Recommended Posts

Guest Slettet+6132

Hei.

 

Jeg kjøpte hus i 2006. For et par dager siden ringte jeg teknisk etat i kommunen for å bestille en søplekasse til (100 liter) da den jeg har (100 liter) alltid er full en uke før søpla blir hentet. Det var helt i orden sa de og de ville komme med enda en søplekasse til meg og at det ville koster 1200 for søplekassa som da ble min til odel og eie pluss 750 i året for de ekstra 100 literne. Dagen etter ringte de meg tilbake og sa at jeg allerede betalte for totalt 200 liter i alle år. Forrige eier av huset hadde nemlig bestilt dette i 2004 og ifølge dem skulle jeg ha en sånn fæl 200 liters plastikkdunk med hjul. Da jeg fortalte at det må være feil for jeg har kun en liten 100 liters søplekasse og har aldri sett noe til den 200 liters søpledunken. Mennesket jeg snakket med sa forøvrig at det som var betalt var betalt og at jeg ikke hadde krav på penger tilbake.

 

Spørsmålet mitt er derfor:

 

Kan jeg kreve penger tilbake?

Share this post


Link to post

Spørsmålet blir vel hvem som er "skyld" i at du ikke har hatt 200 liter fra før.

 

- Kommunen/avfallsetaten, som aldri fikk levert ut en 200 liters dunk? Regner med tidligere huseier hadde reagert og klaget om bestilt oppgradering aldri kom.

- Tidligere huseier, som kanskje tok den med seg når h*n flyttet? Er jo praktisk, så kan andre betale for ekstra avfallet :)

- Tidligere huseier/kommunen, som aldri fikk registrert at 200 liters dunken ble byttet tilbake til en 100 liters dunk. Feil kan jo skje i flyttesjauen.

Share this post


Link to post

Det vanlige er jo å bruke 3 års regelen for å betalte tilbake/betale mer.

Med det legger jeg i at foreldelsesfristen for pengebeløp er 3 år. Be om at det du har betalt for mye de siste 3 årene blir trekt fra neste faktura for kommunale gebyr.

Share this post


Link to post

Slik jeg forstår det så er det her Forurensningsloven §34 5. ledd og følgelig er det Lov om eigedomsskatt til kommunane §§26 og 27 som gir hjemmel for innkreving av renovasjonsgebyr. Da er det naturlig for meg å tro at det er samme lovs klageadgang som er beskrevet i kapittel 6 som vil gjelde. Følgelig så må du klage til kommunen. Ta kontakt med dem for å høre hvilken instans som vil være den rette.

 

Merk: Jeg er ikke advokat, men det er slik jeg leser loven.

 

EDIT: Det vil eksistere kommunale forskrifter på området så få tak i dem og les disse før du klager.

Edited by BlueEAGLE

Share this post


Link to post

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

Loading...
Sign in to follow this  

×
×
  • Create New...