Gå til innhold

Trøbbel med dedikert physx kort. Ikke oppdaget av maskinen


MrDolce

Anbefalte innlegg

Jeg har installert ett GTX 275 som Physx kort nå, i tillegg til storebror GTX 480, og maskinen finner ikke GTX 275 kortet. Vifta går i tillegg for fullt på det. Har tatt det ut, satt det inn igjen, sjekket strømkablene og klødd meg litt i hodet... Har også installert de siste driverne på ny igjen, men kortet viser ikke i device manager.

 

Jeg har Corsair 1000HX, i7 920 oc` 3,5ghz, 12gb ram og Asus P6T deluxe v2.

 

Er det noen spesielle bios settinger som trengs å settes opp eller er hovedkortet mitt gåent? :\

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Nå begynner jeg å bli mektig irritert.

 

Kortet booter perfekt på den gamle maskinen, så det er min maskin det er en konflikt med, da Asus P6T Deluxe V2 nekter å oppdage GTX 275 når jeg setter det i... :O

 

Noen som har vært borti noe lignende? Jeg har aldri hørt om maken så jeg setter meget stor pris på hjelp :dontgetit:

Lenke til kommentar

Vanskelig å si hvis GTX 480 kortet virker helt fint på Asus P6T Deluxe V2, men ikke GTX 275, selv om du prøver i samme PCI-E slot med begge kortene. Hvis HK/BIOS ikke finner GTX 275 kortet, skulle man tro det er noe rart med BIOS. Kunne jo ha ymtet fram på at det var noe galt med GTX 275 kortet, men hvis det virker helt fint i en annen PC, er det noe annet.

 

Kunne ikke finne noe spesielt i de BIOS oppdateringene, men siste BIOS versjon er 1003. Det har jo ikke skadet om du prøvde å oppdatere BIOS på HK, med mindre du har BIOS 1003 da.

Lenke til kommentar

Holder på med bios oppdatering nå, kommer tilbake med info etter å ha prøvd dette. Skal også resette clocken på CPU, og se om det hjelper.

 

Edit: Får ikke oppdatert BIOS.

 

Asus Update rapporterer noe med flash og restart your OS

Asus EZ Flash 2 gir meg "error while erasing blocks".

 

Edit 2: Bios oppdaterer nå.

 

Måtte rename biosfila fra Asus sitt nettsted til ett navn under 8 tegn.rom (eller hva det nå er native dos maks er.)

Endret av MrDolce
Lenke til kommentar

YES!

 

Funker nå :D

 

*pakke sammen og sette maskinen opp på kontoret for å teste physx* :D

 

 

Edit: Nei, nei, det fungerer selvsagt ikke lenger når jeg kobler den opp under skrivebordet igjen...

 

Nå er jeg tom for forslag :S Forstår det ikke, den fungerte nå nettopp, kunne velge GTX 275 som PhysX etter bios oppdateringen og kortet slutte å kjøre 100% på vifta.. Tilbake til start igjen nå.

Endret av MrDolce
Lenke til kommentar

Prøv en gammel klassiker med 275'n, popp kun 275'n inn røsk ut alt av strøm til maskinen og kjør en Clear CMOS.

Deretter å ha latt maskinen være strømløs i 30 sekunder så starter du den igjen, høres nesten ut som noe grums i BIOS delen på HKet, om det funker etter dette så har du en eller annen rar BIOS bug.

Lenke til kommentar

Skal jeg dra ut strømkablene til harddisker, cpu og andre ting?

 

Jeg flyttet maskinen tilbake til arbeidsbenken, dro ut strøm, tcpip og skjerm, byttet om skjermkortene, lot cmos jumperen stå på mens jeg var nede på toalettet en tur, flyttet den tilbake og skrudde på.

 

Ikke noe skjermbilde, vifta går på 100%

 

:hmm:

Lenke til kommentar

Vell, det som jeg antar skjer er at BIOSen nekter å laste inn skjermkortet, eller i det hele tatt å starte BIOSen på skjermkortet av en eller annen grunn.

Det forrige E759 Classified kortet jeg hadde fra EVGA hadde samme problem, BIOS chipen røk og 3850 og andre skjermkort jeg prøvde å starte det med resulterte i kun at vifta gikk på 100% men ikke gikk den videre eller noe som helst.

 

Men i allefall det at kortet funker etter at du flashet BIOS tyder på at det er en bug ett eller annet sted.

Roting på ASUS forumet har ikke gitt noen resultater?

Funker ellers 275 kortet i 3D modus? Altså spille spill på når du har det i en annen PC?

Lenke til kommentar

Det har vært i daglig bruk som spillskjermkort frem til i dag, i en annen maskin i huset. Fikk det nye ATI 5 serie kortet til stuemaskinen idag så jeg byttet om på 3D kortene og tok 275`et som PhysX i min.

 

Har laget en post på Asus forumene nå, men ikke fått noe svar.

 

Satte inn igjen 480`n med 275 som sidekick og den booter som normalt, men uten 275... Prøver å lese i manualen til Asus nå om det er noen settings jeg kan override.

 

Edit:

 

Kan legge til at når kortet faktisk fungerte den ene gangen, så gikk vifta på 100% frem til Windows lastet, da throttlet den ned til idle hastighet... Kan det ha noe med Plug & Play features til Windows og Bios å gjøre?

 

Edit 2:

 

Jeg bad bios om å drite i kortet og la Win7 ta seg av det, og det fungerer nå. Jeg vet ikke hvor stabilt dette er, men jeg kan ihvertfall velge kortet som PhysX.

 

Det eneste som mangler nå er at Mafia 2 demoen faktisk fungerer :p Er det ikke det ene problemet så er det det andre...

 

"PhysX SDK not initialized. PhysX System Software will be installed"

 

Så avslutter launcheren seg.

 

Edit 3: Jeg fikk til PhysX ved å avinnstallere forrige versjon og legge inn Nvidias nye, oppdaterte versjon. Kjørte rundt 10 benchmarks med Mafia 2 og er igrunnen litt skuffet over PhysX ytelsen. 10 FPS mer ved å bruke GTX 275 dedicated heller enn å bare kjøre PhysX på GTX 480... Spørs om det er verdt det ekstra strømforbruket.

 

Men, gleden skal være kortvarig og så fort jeg slo av maskinen, for så å slå den på igjen var GTX 275`et tilbake på 100% vifte og hverken bios eller windows vil nå vite av det...

 

Blir litt oppgitt :roll:

Endret av MrDolce
Lenke til kommentar

Nei, utenom HK BIOS så er det ingen nyere BIOS for skjermkort av GT2xx serien.

Problemet ditt er nok HK relatert om skjermkortet fortsatt funker i den andre maskinen.

Jeg vet at mitt GTX 280 funket flott helt til jeg skrudde av maskinen og reiste til Tromsø for en helg.

Da jeg kom tilbake hadde maskinen kjølet seg ned og bumps problemet i Nvidia brikkene slått til.

 

Det som skjer i forenklede uttrykk er at når maskinen var varm og samme med GPUen så var det full kontakt mellom alle signal punktene fra PCBen inn til GPUen.

Men når den ble kald og grunnet at disse loddingene var stive så ble de brutt når plastikken trakk seg sammen og da sluttet 3D modusen å funke.

Andre har hatt 100% døde skjermkort også, men mest vanlige er at de slutter å funke i 3D modus og de gir PSOD: http://38.99.76.18/img218/1195/dsc00763qh0.jpg

 

Så du burde ha testet det igjen og sjekket at det funker i den andre maskinen i kald tilstand bare for å være sikker at ikke bumps problemene har tatt deg også.

Endret av 007CD
Lenke til kommentar

Hmmm nei, nå spiller jeg Gothic 3 på GTX 275`et og jeg merker ikke mer problemer enn hva som er normalt i det spillet.

 

Det funker rett og slett feilfritt i den andre maskinen.

 

Edit: Det som bekymrer meg though er at jeg var rask til å skrive epost til Amentio for noen dager siden, hvor jeg har kjøpt det, og de har enda ikke svart :new_woot: Skal aldri handle noe mer der.

 

Edit 2: Kan det være gode gamle IRQ feil? Jeg vet at dette ikke "skal skje lenger" men når jeg dro ut både lydkortet og 480`et så bootet maskinen først en gang uten bilde, så bootet den finfint på kun 275`et to ganger. Med en gang jeg satte i 480`et igjen (ikke lydkortet) så var det slutt på moroa...

 

Edit 3: Testet i dybden for IRQ feil og førte skjema over alle boots, men fant ingen mønster som kan peke på konflikter med andre komponenter. Det jeg derimot fant ut til slutt var at for hver gang maskinen hadde stått av og kjølt seg ned mens jeg var inne i maskinen og skrudde, så ville ikke GTX 275 boote etterpå. Jeg må boote, slå den av og umiddelbart slå den på igjen, da vil GTX 275 være med. Nå kjølte jeg den ned en stund og prøvde å slå det på 2 ganger, men uten at det hjalp selv med hurtigstartteknikken jeg fant ut. Så jeg startet opp og spilte litt 3D spill på GTX 480 som vi alle vet er en varmeovn... Og varmet opp 275`et slik, startet opp innen 1 sek etter at den hadde slått seg av og voila, GTX 275 er med på leken som anslått.

 

Så da tror jeg at jeg vil konkludere med at HP Hovedkortet i eldstesønnens maskin (som er ett simpelt drittkort fra en eldre bedriftsavtalemaskin...) ikke feilsøker GTX 275`et mens mitt Asus kort gjør det, og reagerer på det da kortet viser tidlige tegn på loddepunktfeil, men at det ikke er alvorlig nok enda til at det har dødd helt ut.

 

RMA time?

Endret av MrDolce
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...