Gå til innhold

På stjernehimmelen nå


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Venus er nå godt synlig på sør- og sørvest-himmelen på kveldene. Den er det klart mest lyssterke objektet på himmelen nå, etter sola og månen. Den har nylig blitt jordas nærmeste naboplanet, etter at Merkur var det i noen uker. Venus er i ferd med ta igjen jorda og vil i de nærmeste månedene passere på innsiden mellom jorda og sola og etterhvert bli en «morgenstjerne», før den forsvinner rundt og på baksiden av sola.

Høres det forvirrende ut at Merkur i perioder er jordas nærmeste naboplanet? Følg med på Solar System Live, der oppgis avstandene i astronomiske enheter (AU), 1 AU er gjennomsnittsavstanden mellom jorda og sola.

8AD8E272-975A-490D-82D8-5242BF2FD2A3.thumb.png.b8d4f7f70525463039750d899664c46c.png

Lenke til kommentar

Sky Guide er genialt, brukte den for å spore ISS da den fløy på stjernehimmelen over hytta. Tror det var en gang i November eller Desember husker ikke helt. ISS lyste egentlig relativt sterkt. Var morsomt og spennende, da jeg ikke hadde sett den på stjernehimmelen før. (Kan hende jeg har sett den før, men at jeg ikke visste at det var den jeg så).

Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...
  • 2 måneder senere...
  • 2 måneder senere...

På kveldhimmelen mot øst kan vi nå se at månen, som var full i går, er i ferd med å ta igjen den røde planeten Mars. Jorda og Mars er nå omtrent så nærme som det er mulig, kun 62.297.819 km unna. Lys (inkludert radiosignaler) bruker 3 min 28 sekunder på denne avstanden.

Et hakk lengre frem i retning mot Pleiadene kan man skimte Uranus, men da må man vite hva man ser etter. Også Uranus er omtrent på sitt nærmeste nå, jorda og Uranus er på samme side av sola. Avstanden er likevel hele 2.829.520.830 km, dette tilsvarer 2 timer 37 minutter og 18 sekunder i lyshastigheten c.

Venus kommer opp over horisonten i øst i god tid før soloppgang, vinkelforskjellen fra sola er nå på omtrent det største. Avstanden er 161.534.882 km, rett over 1 astronomisk enhet (AU). 1 AU er middelavstanden mellom sola og jorda. Det lyset vi ser fra Venus forlot skydekket der for omtrent 9 minutter siden. Dette lyset er selvsagt reflektert sollys, det er ingen planeter som lyser selv, i hvert fall ikke i området for synlig lys.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 8 måneder senere...

Torsdag 10. juni mellom 12 og 14 blir en del av sola skjult bak månen, såkalt delvis solformørkelse. Husk å bruke solformørkelsesbriller hvis du vil se på sola, eller lag deg en solobservasjonskasse. Én av artiklene i bloggen min "Kjekt å vite" forklarer hvordan du kan lage en sånn kasse.

https://forskning.no/ntb-universet/denne-uken-blir-halve-solen-borte/1871633

Lenke til kommentar
  • 4 måneder senere...

Tja, vi har årets råeste meteorsverm i vente om en drøy måned: Geminidene med ~120 meteorer pr time, topp 14. desember.

Så har vi solsyklus 25 som begynner å ta seg opp og gi bra nordlys igjen. Forrige helg var visstnok veldig bra i følge de som var mer heldig med skydekket enn meg.

Hvis du befinner deg i Finnmark 8. november kl 02 så kan du kanskje skimte en svak måneformørkelse.

Planetene er ikke så veldig spennende å se på for tida. Langt unna, feil vinkel, feil tid av døgnet osv.

Spennende å følge med på om oppskytinga av James Webb ST går bra. Forhåpentligvis 18. desember. Går den i vasken så blir det gravøl.

Endret av Simen1
  • Liker 1
Lenke til kommentar

På kveldhimmelen i sør kan vi se Saturn og Jupiter som klare stjerner, Jupiter mest fremtredende. Jupiter har nylig passert Saturn på innsiden, sett fra vår synsvinkel. Mars er omtrent umulig å få øye på nå, for den har nylig passert sola på bortsiden, sett fra vår synsvinkel. For å kunne se den nå må vi skygge for sola og ha et veldig lyssterkt teleskop. Lyset fra Mars (reflektert sollys) bruker nå over 21 minutter for å nå oss.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...