Gå til innhold

Terminologi: (Ned)diskontering?


Frank_K

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

1) Hva betyr egentlig ordet diskontering, og hvordan bruker man det i økonomisk tale?

2) Hva er forskjellen på kapitalisering og diskontering? Er det noen forskjell?

3) Er det noen forskjell på ordene neddiskontering og diskontering?

Kan ihvertfall svare på det ene spørsmål.

Når et lån blir utbetalt sier man at lånet er diskontert, så i den sammenheng betyr det at lånet er overført\utbetalt til f.eks meglers klientkonto

 

Mvh.

Bjørn Tobiassen

Efinans

Endret av Efinans
Lenke til kommentar

"Diskontering og nåverdi reflekterer at penger mottatt i dag er mer verdt enn samme beløp mottatt på ett fremtidig tidspunkt. Diskonteringseffekten er sterkere jo høyere renten er og jo lenger ut i tid beløpet ligger" Bøhren/Gjærum, Prosjektanalyse.

 

Diskonteringsformel:

 

R t <- T = 1/(1+r)^T

 

 

Neddiskontering brukes til å beregne en investerings fremtidige verdi I DAG.

 

La oss si at du har 100.000 kroner som du vurderer om du skal investere eller spare. Den beste tilgjengelige RISIKOFRIE renten er 5% rente per år. Dette kalles da for diskonteringsrenten, dvs. den beste renten du kan få for dine 100.000 kroner ved å ta minimal risiko.

 

Man foretar en nåverdiberegning ved å dele 100.000 på 1,05 og får en nåverdi på 95238 kroner. Det vil si en investering hvor du mottar 100.000 ved 5% rente om 1 år kun er verdt 95 238 kroner i dag.

Endret av excel2007
Lenke til kommentar

Diskonteringsformel:

 

R t <- T = 1/(1+r)^T

Å oppgi formler uten samtidig å forklare hva bokstavene står for er meningsløst, med mindre du vet at motparten kan bokstavenes betydning fra før.

 

Man foretar en nåverdiberegning ved å dele 100.000 på 1,05 og får en nåverdi på 95238 kroner. Det vil si en investering på 100.000 ved 5% rente kun er verdt 95 238 kroner i dag.

Eh, nei. Det du her har forklart er hvor mye du må investere i dag (95.238) for å kunne sitte igjen med 100.000 om et år (ved 5% rente). Å kalle dette "en investering på 100.000" blir feil begrepsbruk. Hadde du skrevet "nåverdien av en investering verdt 100.000 om ett år" eller noe slikt, så hadde det blitt rett.

Lenke til kommentar

Du kan også foreta denne beregningen over tid:

 

År 0 Du investerer 100 000 (-100 000)

År 1 Du mottar 40 000

År 2 Du mottar 40 000

År 3 Du mottar 40 000

 

For å se om denne investeringen er lønnsom, må du diskontere de fremtidige kontantstrømmene (40 000).

 

De må da diskonteres hver for seg. Vi regner med en markedsrente på 5% (0,05)

 

 

År 0: Du diskonterer ikke denne summen siden dette er nåverdien.

År 1: 40 000 / (1,05)^1 = 38 095

År 2: 40 000 / (1,05)^2 = 36 281

År 3: 40 000 / (1,05)^3 = 34 554

 

Summen av de fremtidige diskonterte kontantstrømmene er 108 930.

 

Dvs. en marginal fortjeneste på investeringen din på kr 8 930.

Prosjektet har en internrente på 9,7%. Dvs. markedsrenten kan stige til 9,7% før prosjektet blir ulønnsomt.

 

Tror dette ble riktig, en stund siden jeg hadde det på skolen.

Lenke til kommentar

Takk for svar, alle sammen! Føler at jeg har litt bedre forståelse for beregning av nåverdi nå enn tidligere.

 

Fortsatt er jeg imidlertid ikke helt klar på terminologien her, jfr. spørsmålene mine i trådens første post. Så hvis noen kunne komme til hjelp og - på en så enkel måte så mulig - forklare meg forskjellen på ordene kapitalisering vs. diskontering,samt forskjell på diskontering vs. neddiskontering (hvis det er noen forskjell), hadde jeg vært mucho glad for det!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...