Gå til innhold

Hvorfor er sjøkabel så udiskutabelt?


Gjest medlem-82119

Anbefalte innlegg

Gjest medlem-82119

Har sett og lest endel nyheter rundt kraftlinja som skal forsyne bergen med strøm.

Egentlig så spiller det liten rolle for meg, har hverken tenkt å beundre utsikten eller bli plaget om strømmen går i bergen.

Det jeg derimot ikke skjønner, er argumentasjonen.

Nå har det seg sånn at man legger signal og stømkabler i alle mulige sjøer og hav, man legger kabler ut til plattformene og det er aldri noe problem.

Så skal man gjøre det samme, og det er nærmest uløselig teknologisk og prislappen blir uoverkommelig.

Så jeg skjønner ikke problemet?

 

For det første, så finnes det sikkert hundre måter å gjøre det praktiske med kryssingen.

Antar f.eks at kabelen har en gitt levetid, og i tide før den gikk ut kunne man flydd opp en trommel med ny kabel, lagt den ved siden av den andre, så kunne to lag (ett på hver side) koblet om fra gammel til ny kabel.

Dette bør være en grei løsning, og ikke medføre uoverkommelig langt strømbrudd.

Man kunne sikkert også lagt et rør til å ha kabelen i, og brukt kveilerør eller andre teknikker til å dra kabelen gjennom røret med.

Prisen på dette bør ikke værre så mye større enn de 100 mill man deler ut som kompensasjon (om man tar med renter).

Vet ikke hvor stor sannsynligheten er for brudd, men vil jo anta at den ikke er høyere enn sannsynligheten for at den ryker av at et helikopter eller fly treffer den, eller påvirkning av sol, vind, regn, fugleskitt osv.

 

Det hadde derfor vært greit å få oppklart hva som er problemet med sjøkabel, og hvorfor det er så mye større problem enn luftkabel?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Argumenter mot:

Pris, 900mill vs 4000mill

Vanskeligere å bygge, vil ta mange år før kabelen blir ferdig, behovet er ekstremt høyt nå til vinteren.

Kabelen mellom Nederland og Norge som henvises til hele tiden er 2 år gammel, har hatt 3 brudd og det siste bruddet tok 3mnd å fikse, tror ikke bergensere har 3mnd å vente under vintermånedene.

 

Må også vise til at trøndelag fikk vel ett par mobile gasskraftverk pga mangelen på strøm, jeg ser heller ikke det som ett lurt alternativ.

 

Folk snakker også om å oppgradere de to allerede eksisterende linjene som finnes idag, men det er dessverre ikke mulig sålenge kapasiteten til de linjenene nesten på maks idag. Så da er vi nødt til å ha 3 linjer, og så senere slå av en av de gamle linjene for så å oppgradere det.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Pris, 900mill vs 4000mill

 

4 milliarder for å bygge sjøkabel, mot 0,9 milliarder for luftkabel.

-Skjønner fortsatt ikke at det skal være så enormt mye dyrere med sjøkabel.

Man bygget kabel til nederland for nesten samme pris....

 

Vanskeligere å bygge, vil ta mange år før kabelen blir ferdig, behovet er ekstremt høyt nå

til vinteren.

-Vanskeligere å bygge er også litt rart, man legger kabler til plattformene som aldri har hatt problemer.

Man bygger subsea anlegg som heller ikke har problemer.

Legger man kabelen i rør er denvl også mer beskyttet og må ikke være så ekstrem?

 

Kabelen mellom Nederland og Norge som henvises til hele tiden er 2 år gammel, har hatt 3 brudd og det siste bruddet tok 3mnd å fikse.

-Nå er vel avstanden noe større til nederland, og vil tippe at man krangler om hvem som skal betale for reperasjonen.

Kabelen er vel også mer utsatt for trålere og lignende.

Kjenner ikek til bruddenes årsak, men hadde vært intressant å vite om de ble skadet av passerende båter, slitase av å ligge der de ligger, eller for svak konstruksjon.

 

NorNed:

http://www.tennet.org/english/tennet/news/The_longest_electricity_cable_in_the_world_is_operational.aspx

 

Feil 1:

http://www.aftenbladet.no/innenriks/1014290/NorNed-kabelen_rammet_av_brann.html

Denne brannen kan man ikke skylde på kabelen for.

Lenke til kommentar
Gjest medlem-82119

Noen som vet mer fakta om hvordan dette teknisk skal gjøres?

Så for meg en kabel tung nok til at den synker som ble dratt ut av en trommel og koblet til i begge ender.

Skjønner ikke at det skal være så mye dyrere og vanskeligere enn mastre og heising av kabel opp i lufta?

Eller en trommel som sleper kabelen fra den andre siden av fjorden?

La oss si at du fikk en milliard kroner inn på kontoen for å legge kabel tvers over.

Det tilsvarer prisen for luftspenn og kompensasjon.

Finnes det virkelig ingen teknisk løsning for å lage en kabel og strekke den over fjorden for en milliard kroner?

Lenke til kommentar

Faen heller. Ta å skru av strømmen i Bergen og omegn noen dager i vinter så slutter folk å mase om disse jævla mastene. Har selv bestemt meg for å møte opp når de lenker seg fast med boltekutter for å ta lenkene.

 

Om noen år er hele greia glemt. Folk er bare glade for å ha noe å samle seg rundt. Det hele minner meg om den første delen av "Visning", en bok av Lars Saabye Christensen hvor den mannlige delen i et dysfunksjonelt forhold tenker tilbake på hvordan de demonstrerte mot Gulfkrigen. Ikke fordi de brydde seg, men fordi man kunne late som at man brydde seg sammen.

Jeg skulle til å "like" denne posten, men så innså jeg at jeg ikke var på facebook.

 

+1000

Lenke til kommentar

Jeg trodde det var klart at mastene skulle bygges for å forsyne oljeplattformer med ren egenrgi, ikke Bergen. Vi har nok strøm på vestlandet. Det er bare en fantastisk dobeltmoral at man skal forsyne OLJEPLATTFORMER med ren energi. Kan det bli dummere? Nei dropp hele driten, vi trenger dem ikke.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...