Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Kjøre uten skilt bak. Lovlig?


Dusken

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nei, det er ikke lov. Jeg ble stoppet uten skilt foran og skulle egentlig få bot, men heldigvis var politimannen i godt humør, så jeg slapp unna med en advarsel og beskjed om å vise bilen med kjennetegn på politistasjonen ASAP.

 

Hvis du ikke vil ta sjansen, klarer du sikkert å få festet skiltet på en eller annen måte.

 

Redigert: Jeg kan sitere forskrift om bruk av kjøretøy:

 

§ 2-5. Kjennemerker

3. Bil skal ha kjennemerke foran og bak. Beltemotorsykkel skal ha kjennemerke foran eller på venstre side. Annet registreringspliktig kjøretøy skal ha kjennemerke bak.

Endret av Runar
Lenke til kommentar

Hvorfor kjører Motorsykler og mopeder uten skilt foran da?

Les den delen av forskriften jeg siterte en gang til, så forstår du hvorfor.

 

 

problemet er at skiltet ligger på verkstedet og firmaet har ferie. De sa ikke ifra om at det var ulovlig å kjøre bilen uten skiltet, men det trodde de sikkert jeg visste.

Vel, jeg kjørte rundt uten skilt foran i bortimot en måned før jeg ble "oppdaget": Jeg stoppet på en bensinstasjon for å kjøpe meg en hamburger, og der var det tilfeldigvis en politipatrulje. Da jeg kom ut igjen med burgeren i hånda ble jeg møtt av en politimann som spurte hvorfor jeg ikke hadde kjennetegn foran.

 

På bygda er det ikke sikkert de bryr seg, men kjører du mye gjennom bomstasjoner og lignende er det litt verre.

Endret av Runar
Lenke til kommentar

Det kan nok bli spørsmål fra politiet om det men når de ser at nummeret på A3 arket stemmer med skiltet forran blir de nok rolige igjen.

Har sett flere biler med sykkelstativ som har plasert ei pappskive med påskrevet skiltnummer på stativet.

Selv kjører jeg med "ulovlige" skilter på min bil.

Spesiallagede skilter i aluminium som stemmer med de originale innfestningene på bilen.

Amerikanerne har nemlig ikke de avlange skiltene som vi bruker her i Europa og lagde i hvertfall ikke før biler der Europeiske skilter passet.

Har de offisielle skiltene i bagasjerommet om det skulle bli spørsmål om det, men hittil har det gått bra.

Lenke til kommentar

Har sett flere biler med sykkelstativ som har plasert ei pappskive med påskrevet skiltnummer på stativet.

[...]

Spesiallagede skilter i aluminium som stemmer med de originale innfestningene på bilen.

Nå er jeg ingen jurist, men jeg vil tro at et spesiallaget aluminiumsskilt er like ulovlig som et papirark, men det blir kanskje ikke slått like ned hardt på.

 

Uansett, det beste er å enten la bilen stå, få tak i et nytt/midlertidig skilt (lovlig) eller kjøre uten, og ta sjansen på at politimannen tror på trådstarters forklaring.

Lenke til kommentar
http://vestnytt.no/oppsett/skyggesider/avskilta-bil-med-pappskilt/

– Eit bilskilt er som ein pengesetel. Forfalsking er ulovleg og skal medføra straff på eit vis, seier overingeniør Tom Børslid.

Han har aldri før vore borte i folk som har laga pappskilt, men falske skilt er daglegdags.

 

– Det mest vanlege er slike rånebilar som køyrer rundt med miniskilt. Berre skilt som er godkjent av Vegdirektoratet, er lovleg på bilane, seier Børslid.

 

Altså, ALLE skilt som ikke er er godkjent av veidirektoratet er ulovlige, måde Pappir og Metall, uansett.

 

Dog mener jeg det er lovlig en del andre land.

 

 

Ellers:

§ 39-9. Størrelse på kjennemerke 1. For kjøretøy som registreres for første gang eller som bytter kjennemerker etter 1. januar 2002 gjelder følgende:

1.1 Stort, smalt kjennemerke skal være 52 cm bredt og 11 cm høyt.

1.2 Stort, høyt kjennemerke skal være 34 cm bredt og 21 cm høyt.

1.3 Lite, smalt kjennemerke skal være 30,3 cm bredt og 8,5 cm høyt.

1.4 Lite, høyt kjennemerke skal være 22 cm bredt og 15,2 cm høyt.

2. Bestemmelsen tillates ikke fulgt før 1. januar 2002.

3. Bestemmelsen tillates fulgt fra 1. oktober 2001 for bil som omfattes av § 39-9 nr. 1 tredje ledd.

4. For kjøretøy som er registrert eller har byttet kjennemerker før 1. januar 2002 gjelder følgende:

4.1 Stort, smalt kjennemerke skal være 11 cm høyt og maks. 52 cm bredt.

4.2 Stort, høyt kjennemerke skal være 21 cm høyt og maks. 34 cm bredt.

4.3 Lite, smalt kjennemerke skal være 8 cm høyt og maks. 34 cm bredt.

4.4 Lite, høyt kjennemerke skal være 15,5 cm høyt og maks. 22 cm bredt.

0 Endret ved forskrift 23 des 2004 nr. 1810 (tidligere § 39-8).

http://www.lovdata.no/for/sf/sd/td-19941004-0918-039.html#39-9

Endret av Dj_Evelen
Lenke til kommentar

Hva med de som kjører med hjemmelaget skilt utenpå sykkelstativ montert på hengerfeste? Det er vel ulovlig det også, så da vil Statens vegvesen at man heller kjører med et delvis usynlig skilt.

Helt riktig, slik er det bare i Norge, regler trenger ikke være fornuftige her...
Lenke til kommentar

Hva med de som kjører med hjemmelaget skilt utenpå sykkelstativ montert på hengerfeste? Det er vel ulovlig det også, så da vil Statens vegvesen at man heller kjører med et delvis usynlig skilt.

Feil, det er faktisk påbudt. Jeg velger nok en gang å sitere kjøretøyforskriften:

 

§ 3-4. Utstikkende gods, merking m.m.

 

7.

  1. Ved transport av sykkel på tvers på bil med bredde 180 cm eller mindre skal sykkelen monteres slik at den får en maks lengde på 180 cm målt i horisontalplanet. Dersom sykkelen stikker utenfor bilens sider skal den monteres tilnærmet symmetrisk om bilens midtakse. Bestemmelsene i nr. 1 første ledd gjelder ikke for slik transport.
     
  2. Dersom sykkelen skjuler bilens lys og/eller kjennemerke skal det brukes lysbjelke merket med bokstav- og tallkombinasjonen som viser motorvognens identitet.
    Lysbjelken skal ha baklys, stopplys, retningssignallys samt refleks.
     
  3. Merkingen skal bestå av kjennemerkets bokstav- og tallkombinasjon i sort med tilnærmet samme størrelse som på kjennemerket. Den skal ha hvit eller aluminiumsfarget bakgrunn, være godt synlig og holdbar.

Legg spesielt merke til punkt b.

 

Når det diskuteres hvorvidt noe er lovlig eller ikke, er det en fordel å vite hva man snakker om. I noen tilfeller er det faktisk best å ikke si noe hvis man ikke vet med 100% sikkerhet at man har rett.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ok, da er det vel bare Tom Børslid i artikkelen som ikke kunne reglene helt selv.

(Med mindre veidirektoratet må utlevere skiltene til lysbjelken såklart)

Les dette nøye, spesielt siste del av setningen:

 

Dersom sykkelen skjuler bilens lys og/eller kjennemerke skal det brukes lysbjelke merket med bokstav- og tallkombinasjonen som viser motorvognens identitet.

 

Det står ikke at (lys)bjelken skal inneholde et godkjent kjennemerke (skilt), men at den skal merkes med det som står kjennemerket. Sorte klistremerker, som de aller fleste bruker, er dermed fullstendig lovlig da de ikke forestiller et kjennemerke men gjengir det som står på.

 

Capish? :)

Lenke til kommentar

Vel, pappirlappen jeg skakket om i starten gjenngir jo bare det som står på de demonterte skiltet.

Poenget er at trådstarters skilt er demontert. Det er påbudt med lysbjelker og klistremerker hvis kjennetegnet skjules grunnet transport av sykler. Det er noe helt annet å bruke en papirlapp som erstatning for et skilt som er fjernet grunnet reparasjon av støtfangeren.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...