Gå til innhold

Hjelp til å kjøpe og installere 2TB intern harddisk (ca 1000 kr)


Anbefalte innlegg

Jeg har nå nesten fylt opp min 1TB harddisk og har planer om å kjøpe en til harddisk. Den skal brukes til filmer og andre store filer. Budsjettet er på rundt 1000 kr. Det er bare å komme med forslag :)

 

Hvordan skal jeg få den nye harddisken i gang og trenger jeg å gjøre noe med windows? Vet at jeg må inn i diskbehandling å gjøre noe, men vet ikke helt hva :p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Samsung har noen veldig stabile, støysvake og kjappe harddisker etter min erfaring. Jeg har 2 harddisker på 1 TB fra Samsung selv, og har aldri opplevd noen problemer med dem.

 

http://www.komplett....aspx?sku=582423

 

Tror ikke det følger med en SATA-kabel, så det må du tenke på. Vanligvis følger det med en haug med kabler sammen med hovedkortet.

 

Hvis du har Windows 7 eller Vista, vil det automatisk dukke opp en melding om at du har installert en ny harddisk og vil spørre etter en formatering. Etter dette er det bare å fylle på med filer ;)

 

-Postet feil link, fikset det nå :)

Endret av Promise Kept
Lenke til kommentar
Hvis du har Windows 7 eller Vista, vil det automatisk dukke opp en melding om at du har installert en ny harddisk og vil spørre etter en formatering. Etter dette er det bare å fylle på med filer ;)

 

Ikke før du har initialisert(aktivert heter det kanskje på norsk??) den i diskbehandler :thumbup:

 

 

Begge diskene er bra men WD er noe tregere da den er en såkalt "green" disk.Strømsparing,variabel hast?,osv, men er god til lagring.

Endret av janaha
Lenke til kommentar

Har selv en WD Green til lagring, og er utrolig fornøyd med den. Variabel RPM veies opp for i form av mye cache, og det å flytte filer til og fra går som en drøm. Den er noe billigere i innkjøp enn en vanlig 7200-disk, og den krever mindre strøm (ut ifra tester jeg har lest er det en betydelig forskjell ift. "vanlige" 7200-disker).

 

To stk TB-disker i RAID0 vil gi samme kapasitet og bedre ytelse, men du kan fort oppleve at andre lagringsmedier blir flaskehals (ift. overføringshastighet) med en slik løsning. Dessuten vil ytelsen kun være relevant for deg idet du flytter filer til og fra, løsningen vil være noe dyrere både i innkjøp og strømforbruk og sikkerheten er akkurat den samme som ved én fysisk disk. Eneste forskjellen vil være at du vil ha én brukbar disk til overs om den andre tar kveld, men data vil være borte - dessuten har du uansett garanti.

Lenke til kommentar

Jeg bestilte denne for ikke lenge siden. Fungerer helt fint. Ingen problemer hittil. Regner ikke med å få noen heller.

 

Etter jeg hadde puttet den i PCen min, måtte jeg inn i Computer Management (vet ikke hva det heter på norsk. Datamaskin behandler, eller noe. Høyreklikk min datamaskin og velg utforsk, eller manage).

 

Der har du en meny til venstre. Trykk på Disk Management. Der bør du se den nye disken din. Så tar du create new volume. Venter en liten stund, så voila.

Lenke til kommentar

Takk for alle svar :D Tror jeg går for Western Digitial 2TB etter det srbz skrev. Vil det gå bra med filmer på den?

 

 

I samme slengen så kan jeg slenge utpå om du har noen form for backupløsning av filene dine?

 

Jeg antar at det vil være urimelig surt å miste alle disse dataene.

Jeg har ikke tatt backup av filene mine. Burde jeg lage en egen partisjon på den nye harddisken å ha backup der? Og burde jeg bruke andre programmer enn det i kontrollpanel?

Endret av Gamer2K
Lenke til kommentar

Backup er en komplisert greie og det er mange nivåer og løsninger.

 

Det første man må tenke på er hvilke filer er kritiske å ta vare på, de fleste vil jo gjerne at bilder og filmer av familie og venner ikke forsvinner. Hvis man har digitalisert hele platesamlinga si, eller kopiert alle spillefilmene sine så er vel det også noe man gjerne vil slippe å gjøre på nytt osv.

 

Så er det jo det at backup, samme hvordan det gjøres koster penger, enten i innkjøp av flere disker, tapeløsninger eller annet.

Det greieste er ofte diskløsninger da de er veldig lettvinne å ha med å gjøre, og kan jo også brukes til andre ting også.

 

Som du sier så kan det være en løsning å ta en ordinær backup mot en annen disk slik at man har 2 kopier på 2 separate medier.

Man kan jo selvfølgelig bruke Raid 1 til en slik løsning selv om det ikke er en 100% backup løsning, men for de aller fleste så er det hundre ganger bedre enn ingen backup.

Et filsynkroniseringsprogram kan også benyttes.

Ulempen med begge disse løsningene er at det er dyrt hvis man tenker på anvendt plass da dataene ikke er komprimert.

Hvis man ønsker å utnytte plassen mest mulig så er et ordinært backup program som det innebygde i Windows helt greit å bruke, og det komprimerer data slik at kopien ikke tar like mye plass som orginalfilene.

Lenke til kommentar

Bra svar! Fant ut at jeg hadde litt mer penger enn jeg trodde, så det kan være et alternativ å kjøpe to 2TB harddisker. Raid 1 virker å være en grei løsning, men vil det funke å sette opp den harddisken jeg har nå og en partisjon på en 2TB disk? Det vil også funke greit å kopiere harddisken. Kan dette gjøres i programmet i windows?

 

Edit: I programmet i windows kan jeg velge mellom Opprett en Systemavbildning, Opprett en systemreperasjonsdisk og Oprett en ny, fullstendig sikkerhetskopi

Endret av Gamer2K
Lenke til kommentar

Har du vurdert et rent NAS istedenfor å sette flere disker inn i maskinen din?

Det er veldig mange fordeler med å gå for et NAS hvis man primært er ute etter lagring av multimedia filer. Hvis du istedenfor 2Tb disker heller kikker på 1,5TB og et tomt NAS kabinett så blir dette fryktelig enkelt å ha med å gjøre.

Med et NAS så sentraliserer du all lagringen din og du kan aksessere filene dine fra en hvilken som helst maskin eller enhet i huset som har nett tilgang. Alle filene ligger da på et sted og NAS boksen er satt opp med Raid 1.

 

Du kan da ha tilgang til, og streame musikk og video til alle maskiner/TV/Stereo i huset samtidig.

Den kan også settes opp slik at du får tilgang til den fra hvor som helst i verden.

 

Hvis det er interresant så kan vi jo drodle litt videre på det, prismessig så vil ikke f.eks et Netgear ReadyNAS med 2x1,5Tb disker bli stort dyrere enn 2x2Tb disker til maskinen din.

Lenke til kommentar

Det er riktig.

Hvis det er sånn at du drar med deg maskin rundt så er nok ikke NAS det beste såfremt man ikke har bra upload. Nå er uansett ikke et NAS lagd for de kjappeste overføringshastighetene heller da bruksområdet normalt er streaming. Det finnes NAS med veldig gode overføringshastigheter men da snakker vi ikke om 3000-4000kr klassen.

Lenke til kommentar
  • 2 år senere...

Man kan jo selvfølgelig bruke Raid 1 til en slik løsning selv om det ikke er en 100% backup løsning, men

Hei, hvorfor er ikke det en 100% backup løsning? Vurderer en raid-1 løsning pga av den skal tåle et harddisk-kræsj. Med på kjøpet får man 2x lesehastighet. Men hvis ordinær backup er tryggere...

Lenke til kommentar

Ordinær backup er tryggere.

 

RAID speiler alltid kun det siste du har skrevet til disken.

 

Med speiling (som er det RAID 1 gir) så må du ha backup utenom uansett. Poenget med RAID er at du får en bedre oppetid. Det vil si at om en harddisk ryker, så kan du ofte i litt mer proffe RAID-oppsett nappe ut disken og plugge inn en ny, såkalt hotswap.

 

Du kan selvfølgelig være heldig å finne alt du leter etter på den andre harddisken ved et diskkrasj, men det er ikke noen garanti for at noe korrupt kan ha blitt skrevet også til den friske harddisken.

 

La oss si at operativssystemet ditt begynner å lage krøll på filene dine, for å dra den litt langt kanskje.. For det er jo en form for kontroll i et RAID-system som skal fortelle deg når harddisken ryker, ikke sant. Uansett er du tryggere med en backup i tillegg.

 

Dersom du har nok lagringsplass satt av til backup, og at du utfører dette med jevne mellomrom, og tar vare på flere backup'er, samt klarer å holde tunga rett i munnen slik at det ikke blir sånn at hvilken backupversjon "var nå den der i rekken nå igjen?", så burde det være en grei ekstraforsikring.

 

Du kan jo vurdere diskimaging programvare fra f.eks. slike som Acronis eller Paragon bare for å ta et par større aktører som eksempler. Om et par strakser legger jeg lenker på de to navnene. Jeg tenker nå sånn mer helhetlig backup her, altså at man bruker diskimaging som en backup-løsning. Det krever litt harddiskplass, men det koster jo mindre og mindre i dagens IT-situasjoner. Den store fordelen er at dette gir deg en fin fleksibilitet, hvor du kan få gjenopprette Windows, programmene og dataene slik de var da du tok backup i en og samme operasjon. Selve backupprosessen tar bare noen få minutter, mellom harddisker, og det er jo ikke så ille det :)

 

 

 

Et alternativ er å alltid bare kopiere manuellt de filene du vil beholde, og legge de flere sikre steder et par-tre ganger så du er garantert at de ikke mistes.

Endret av G
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...