Gå til innhold
Trenger du tips og råd? Still spørsmål anonymt her ×

Når folk spør hvordan det går e.l.


Anbefalte innlegg

Hei,

Har undret meg litt over om når folk spør om hvordan det går eller står til eller lignende, er det da øyeblikkstilstanden eller den langsiktige oppfattelsen en legger til grunn? F.eks. kan en jo føle seg ganske dårlig der og da, men på lang sikt går det bra. Omvent kan en jo føle seg bra der og da, men egentlig på lang sikt så går det helt på trynet om dere skjønner. Hva tenker dere om det, hva legger dere til grunn?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

det kommer an på.. når jeg går på jobb, så spør gjerne sjefen 'går det bra?'

men jeg så henne jo dagen før, så da spør hun nok om hvordan jeg har det denne morgenen..

om jeg møter en person jeg ikke har sett på 2 år, så spør han nok om hvordan jeg har det i livet mitt.. om han sier 'går det bra?' :p

 

sier bare 'bra'.. og forteller kanskjne litt fra hva jeg har gjort denne dagen..

eller hva jeg holder på med i livet mitt...

 

å fortelle hvor jævlig jeg har det sparer jeg til det passer seg.. :p

Lenke til kommentar

Det er oftest bare et drittspørsmål som folk spør og regner med å få "jo bare bra, du da?" tilbake. av og til når folk spør så svarer jeg at "jo det kunne gått bedre", og da ser det ut som at de helt må skifte gir oppe i hodet sitt.

 

Altså: når folk flest stiller det spørsmålet til folk flest så er det forventet at man svarer "bra". For vi skal alle ha perfekte liv, til og med sorgene våres skal være perfekte.

 

Dette er bare observasjoner jeg har gjort meg, og merker at jeg gjør det samme selv :innocent:

Lenke til kommentar

Jeg svarer entent: "Helt jævlig", eller: "Det går til helvete".

 

"Hvordan går det?", er et standardspørsmål for min del. Det kan bety alt ifra: "Hvordan går det med deg for tiden?", til: "hva faen har du gjort i det siste?". Alt kommer ann på konteksten spørsmålet blir stilt i. Aldri opplevd at noen har feiltolket det heller.

Lenke til kommentar

Det er oftest bare et drittspørsmål som folk spør og regner med å få "jo bare bra, du da?" tilbake. av og til når folk spør så svarer jeg at "jo det kunne gått bedre", og da ser det ut som at de helt må skifte gir oppe i hodet sitt.

 

Altså: når folk flest stiller det spørsmålet til folk flest så er det forventet at man svarer "bra". For vi skal alle ha perfekte liv, til og med sorgene våres skal være perfekte.

 

Dette er bare observasjoner jeg har gjort meg, og merker at jeg gjør det samme selv :innocent:

 

Da kommer jeg med det neste spørsmålet i tilknytning til "Hvrodan går det?":) Hva om virkelig er interessert i å høre hvordan en person har det, hva skal en spørre om da dersom "Hvordan går det?" bare blir oppfattet som en høflighetsfrase?

Lenke til kommentar

Pøh. De spørsmålet er en av de dummeste av de populære uttrykkene som finnes. I 99% av tilfellene er ikke den som spør overhodet interessert i hvordan du har det, men i hva du gjør, skal gjøre eller har gjort i den nærmeste fremtid/fortid. Jeg pleier som regel bare å svare "jeg lever", noe jeg mener dekker de flestes behov veldig godt. Man merker fort hvem som er interessert i å snakke eller ikke. De som bare spør for å spørre sier noe rart og fortsetter videre mens de som faktisk har noe å si blir og snakker.

 

Å snakke med folk er som kaffe: Det er bedre om man filtrerer bort dritten.

Endret av Lakus
  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hei,

Har undret meg litt over om når folk spør om hvordan det går eller står til...

 

Dette er som oftest en innledende høflighetsfrase. Det forventes nesten at man sier "ja takk, bare bra". Hvis ikke, stopper vel samtalen opp. Sier man "det står ikke så bra til", tror de vel nærmest at man er på dødens rand.

Endret av geirm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...