Gå til innhold

Problemer med Wacom Bamboo pen&touch tegnebrett


Anbefalte innlegg

Hei folkens!

 

Jeg legger ut denne posten her i håp om at det er noen som kanskje har opplevd det samme, eller som kan hjelpe meg med problemet mitt.

 

For ca en uke siden kjøpte jeg meg ett Wacom Bamboo pen&touch small tegnebrett, til redigering av bilder og til å tegne i photoshop/illustrator. Da jeg først plugget det i, og hadde fått installert alt + lastet ned drivere, fungerte ikke pennen. Selve tegnebrettet og touch-modusen fungerte bra, men brettet reagerte ikke på pennen i det hele tatt. Ettersom jeg trodde jeg hadde fått en defekt pen, tok jeg alt med tilbake til butikken og fikk ett nytt tegnebrett.

 

Etter å ha avinstallert og reinstallert alt, plugget i tegnebrettet og testet det, fungerte alt strålende bra og jeg var kjempefornøyd. I ca 3 timer. Så begynte pennen å "lagge" og det endte opp med at brettet ikke registrerte pennen i det hele tatt.

 

Jeg fikk faktisk ett tredje tegnebrett av butikken. Jeg gjentok rutinen med å avinstallere og installere igjen, laste ned drivere osv. Dette brettet fungerte også bra i ca 10 minutter. Så virket det som om brettet fikk det vanskeligere og vanskeligere med å registrere pennen. Når jeg bevegde pennen frem og tilbake på brettet tok det tid før brettet registrerte at det fungerte, og det ble en generell "lagg" i alt. Jeg ga opp for kvelden, og neste morgen når jeg plugget brettet inn igjen, registrerte ikke brettet pennen i det hele tatt.

 

Generelle opplysninger:

- Jeg har en laptop med Windows 7

- Har prøvd forskjellige USB porter til tegnebrettet

- Har vært gjennom 3 forskjellige Wacom Bamboo pen&touch, og alle har hatt problemer med pennen. Touch-funksjonen og knappene på brettet har fungert bra på alle tre.

 

 

Det er vanskelig å skjønne at det skal være noen problemer med alle tre brettene jeg har vært igjennom. Men det er også rart at tre forskjellige brett som skal være kompatibelt med windows 7 ikke skal fungere optimalt. jeg har vært i kontakt med Wacom kundeservice, men alt de hadde å foreslå var at jeg avinstallerte og reinstallerte. Og tro meg, det har jeg prøvd mer enn en gang... Flere steder på nettet hvor jeg har lest om andres erfaringer av dette brettet har det stort sett vært plug it in, and have fun.

 

Noen som har noen forslag til løsning eller har hatt lignende opplevelser? Setter stor pris på alle svar!

post-218618-1280276799,2879_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har et Wacom Pen (ikke touch).

Til å begynne med så fungerte det som forventet med Win7 x64.

 

Tegnebrettet brukes sporadisk. En dag jeg koblet det til, så fungerte det ikke lenger (lys i led på tegnebrettet, men ingen respons).

 

Det har hele tiden fungert uten problemer på en Macbook jeg har.

 

Har desverre ikke funnet ut av dette.

 

/Jan

Lenke til kommentar

Har et Wacom Pen (ikke touch).

Til å begynne med så fungerte det som forventet med Win7 x64.

 

Tegnebrettet brukes sporadisk. En dag jeg koblet det til, så fungerte det ikke lenger (lys i led på tegnebrettet, men ingen respons).

 

Det har hele tiden fungert uten problemer på en Macbook jeg har.

 

Har desverre ikke funnet ut av dette.

 

/Jan

 

Takk for svar, begge to.

 

Det høres ut som samme problem jeg har. En dag funker det, en annen dag funker det dårlig og noen dager ikke i det hele tatt.

 

Og ja, jeg har prøvd å laste ned siste driver fra Wacom, men det gjør ikke noe forskjell på problemet.

 

Har en acer laptop, som jeg kjøpte for ca 6 mnd siden, med windows 7. Den er så vidt jeg vet i god stand, og det burde ikke være noen problemer. Ut i fra anmeldelser jeg har lest, så er det mange som er kjempefornøyd med brettet sitt, men også mange som har problemer. det er jo selvfølgelig veldig surt å ha brukt 1000kr på noe som ikke fungerer. For å ikke snakke om at det legger en god demper på kreativiteten :p

Lenke til kommentar

Hvorfor er det bilde av Bamboo Fun i førstepost?

 

Har du prøvd å laste ned siste versjon av driverne fra hjemmesiden til Wacom?

Har akkurat samme brett, og det fungerer fint på min Win 7 x64

 

Jeg har Bamboo Pen & Touch Small jeg også, og det har funket helt fint fra dag en. Jeg bruker Windows 7 64 bit ;)

 

Trådstarter, har du ikke mulighet til å teste brettet på en annen PC/Mac?

Lenke til kommentar

Hvorfor er det bilde av Bamboo Fun i førstepost?

 

Har du prøvd å laste ned siste versjon av driverne fra hjemmesiden til Wacom?

Har akkurat samme brett, og det fungerer fint på min Win 7 x64

 

Jeg har Bamboo Pen & Touch Small jeg også, og det har funket helt fint fra dag en. Jeg bruker Windows 7 64 bit ;)

 

Trådstarter, har du ikke mulighet til å teste brettet på en annen PC/Mac?

 

Det er bilde av bamboo fun, fordi det er en slik en jeg hadde. Glemte kanskje å nevne at det var en fun.

Uansett, leverte tilbake Bamboo brettet og kjøpte meg heller en Wacom intuos4. Er utrolig fornøyd, og brettet funker kjempefint!

Lenke til kommentar

Hehe. Sånn bortsett fra at intuosen faktisk funker, merker jeg at det er et sinnsykt mye bedre brett til mitt bruk. Den er mer nøyaktig når det kommer til trykkfølsomhet, pennen sitter bedre i grepet + flere funksjoner (knapper) på brettet som er ypperlig til bruk i Illustrator/Photoshop, og brettet føles bedre å skrive/tegne på. Jeg bruker brettet mest til tegning, og til det er jeg kjempefornøyd. Det følger også med 11 ekstra tupper til pennen, deriblant 3 eller fire forskjellige tupper for å få forskjellig feeling på brettet. Pluss en pennholder til pennen, noe jeg savnet hos Bamboo. Det er vel verdt den ekstra tusingen fra bamboo small (ca 1000kr) til intuos 4 small (ca 2000), etter min mening! Det er utrolig digg å ha ett brett som funker hver gang jeg plugger det i :p

 

Forøvrig, når det gjelder Bambooen(e) jeg ikke fikk til å fungere, var det en i butikken hvor jeg kjøpte de som hadde en teori. Han syns det hørtes ut som om det var problemer med strømtilføyningen fra USBporten til selve brettet, ettersom brettene fungerte så sporadisk og det at pennen (hvor brettet i teorien trenger mer strøm for å reagere) ikke ville funke. Han mente det var ett problem Wacom ikke hadde klart å løse med Bamboo modellene når det kom til å kunne bruke de på laptop. Jeg aner rett og slett ikke, for jeg har ikke peiling. Men det høres jo ut som en teori som kan være mulig, ettersom det er så mange som har positive erfaringer med Bamboo, men også en del som ikke har fullt så positive ting å si om brettet.

Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei du!

jeg sliter med samme problem! er noe herk! har dessverre klart å knekke cd - platen til installeringen, men når jeg plugger i brettet, fungerer touchen bra, men pennen fungerer ikke. sist det fungerte hadde jeg windows xp men nå har jeg gått over til windows 7 64bit på samme maskin.. det lyser orange istedet for hvit når jeg bruker pennen!! :thumbdown:

 

tror du det kan være installeringen eller er det det samme problemet tror du?

 

har forresten bamboo pen&touch :hrm:

håper på hjelp fra noen som kan dette!

Endret av Zephyri0
Lenke til kommentar

når jeg plugger i brettet, fungerer touchen bra, men pennen fungerer ikke. sist det fungerte hadde jeg windows xp men nå har jeg gått over til windows 7 64bit på samme maskin.. det lyser orange istedet for hvit når jeg bruker pennen!! :thumbdown:

 

tror du det kan være installeringen eller er det det samme problemet tror du?

 

har forresten bamboo pen&touch :hrm:

håper på hjelp fra noen som kan dette!

 

Har du prøvd å trykke på den øverste av de fire knappene på tegnebrettet? Den skrur vel normalt av og på pennens funksjon.

Lenke til kommentar
  • 7 år senere...
Wacom har alltid oppdaterte drivere for nedlasting fra sine hjemmesider .

 

Wacom Intous  4 er veldig bra .Godt og stabilt brett med gode muligheter for såvel nybegynner som proff. 

 

jeg har tegnebrett, et XP-Pen Deco 03 , brukte det en del i starten i photoshop og illustrator .

 

XP-Pen Deco tegnebrett er laget for profesjonelt bruk og har en del funksjoner i tillegg , A4- størrelse. Deco 03 Graphics Drawing Tablet har 8192 nivåer trykkfølsomhet. 6 programmerbare knapper på brettet . Der kunne man programmere inn f.eks. menyvalg etc.  

 

Konklusjonen min er at bruk av penn er en mye mere avlastende, mindre belastende, kreativt, naturlig og en mye mer presis måte å jobbe med bilder og illustrasjoner på enn mus. 

 


Endret av beiergen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...