Gå til innhold

Bagatelliserer Iphone 4-salgstall


Anbefalte innlegg

Komponentene vil jeg tro (og det ser jo slik ut) at bare er en veldig liten del av kostnaden. Det dyreste er jo alt som skjer før komponentene blir satt sammen. Utvikling av telefonen, design, utvikling av programvare osvosv. Her har derimot Apple bare iPhone å konsentrere seg om, noe som betyr at det kanskje er enklere for dem å sette alt inn på ett kort? Vet ikke om det burde vært billigere.

 

Men samtidig er det kanskje også dyrere for Apple med tanke på at de selv må programmere iOS til telefonen? Antar at andre produsenter som HTC ganske enkelt kjøper en lisens eller lignende fra Google på Android? :hmm:

 

 

Jeg føler meg litt avansert når det gjelder teknologi, men jeg har også kommet til det stadiet at jeg egentlig bare vil at det skal fungere. Ikke lenger like lysten til å google rundt i flere timer for å finne løsningen på et trivielt problem.

 

Jeg er helt med deg der. Er sikkert ganske godt over gjennomsnittet interessert i teknologi, og føler meg relativt kyndig når det kommer til både mobil og PC. Men ulikt med PCer så er jeg bare interessert i at mobilen min skal virke. Jeg er ikke interessert i å knote med den, og bruke tid på å løse feil eller laste ned mer og mindre avanserte programmer for å tilpasse den til meg.

 

Det er ingen som vet salgs tallene på Nexus One.

Tallene som har kommet ut i pressen er gamle tall og representerer ikke total salget.

Det som ligger ute er salgstall på 70 dager. Det er ca litt mer en to måneder.

Den ble lansert i Januar.

 

Når det gjelder Nexus One så ble denne bare lansert i noen få land. Ingen markedsføring fra Google på tv eller annonser. Den ble kun solgt via google.com/phone.

 

Jeg tok bare Nexus som et eksempel fordi det var den siste telefonen jeg kunne huske å ha lest en artikkel om som også snakket om salgstall. Syntes det forøvrig var synd at de ikke reklamerte mer for Nexus, og at de ikke skal lage en ny. Syntes det virket som en knall telefon, og at den blir oppdatert så raskt som den gjør kunne vært grunn nok for meg til å kjøpe den i stedet for f.eks Desire.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Greit nok med salgstallene, men det jeg personlig etterlyser er hvor mange "NYE" brukere er det som tar i bruk en iPhone 4.

Har inntrykket av at de fleste som har Apple oppgraderer jevnt og trutt til siste utgave, og at det derfor kan være en stor andel av salgene som er de samme brukerne som har gått fra en eldre telefontype til en bedre iPhone.

 

På verdensmarkedet har nok ikke iPhone det store overtaket av hver 100 solgte smarttelefoner har kun 15 iOS4 (eller lavere) mens nokia har omtrent 44.

Lenke til kommentar

xenox: Enig i dine tanker om dette med at man bare ønsker at telefonen virker. Har gjort samme feilen 2 ganger nå, gikk fra en sony Ericsson k850(tror jeg det var, til en HTC Touch Pro (2?). Mange flotte valgmuligheter, avansert og bra hw. Det var tankene mine første uken. Så etter en måned med 2-3 forskjellige custom roms og alt mulig annet, så kjøpte jeg en Sony Ericsson C905. Jeg vil at det fungerer, uten slowdowns, uten at man må prøve ørten roms for å finne en man liker og uten bugs. Så når jeg kjøpte en Iphone 3GS når den ble lansert så ble jeg meget fornøyd, følte jeg fant den mellomtingen mellom avansert telefon og "dum" telefon. Apple har brukt så mye ressurser i å lage ett os der ting fungerer smertefritt i 99% av tiden.

 

Etter en stund ville jeg prøve noe nytt, var fremdeles fornøyd med 3GS, så jeg kjøpt en Sony Ericssson X10 siden jeg har hatt MANGE SE opp gjennom årene. Maken til søppel telefon er det lenge siden jeg har hatt, mulig jeg har vært uheldig med mitt eksemplar, men mitt første møte med Android ble ikke bra. Byttet så til en Desire og ble mye mer fornøyd. Men stadig er det ting med telefonen som irriterer meg. Batteriet, skjermen ute i sol, sw bugs, android 2.1 som ikke lar meg innstallere mer en noen få apps, uten at telefonen maser om at minnet er fullt som igjen skaper problemer med andre programmer.

 

Så nå når jeg går tilbake til Iphone så gleder jeg meg faktisk til å igjen få en telefon som bare virker. Blir sikkert en ny android telefon om ett år.

 

Fikset meg en Ipad i dag også ;) 3200 kr er ikke ille.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Nei, det er helt rett. Prismessig er iPhone ikke spesielt konkuransedyktig. Jeg vil ikke si at Apple priser seg ut av markedet, folk står i kø for å kjøpe iPhone 4, men i forhold til tilsvarende mobiler er den et hakk dyrere ja.

 

Dette er langt på vei feil, da de aller fleste iPhone 4 telefonene er kjøpt låst til AT&T. Det amerikanske mobilmarkedet skiller seg veldig fra det norske. Telefoner er stort sett billig i innkjøp (fra operatør), men man må tegne 24 måneders kontrakt. Abonnement er ikke veldig dyrt når man ser hva man får for pengene, men alikevel såpass kostbart at selve telefonprisen betyr lite. Har man en smartphone som AT&T-kunde, må man nok ut med drøye $70 pr mnd. Dette gjelder ikke bare iPhone, men også Symbian, Windows Mobile og Blackberry - kjøpt gjennom AT&T eller ikke.

 

AT&T "subsiderer" telefonene de selger forholdsvis kraftig. Så det å kjøpe telefoner som ikke er brandet og distribuert av AT&T vil være veldig mye dyrere. Til gjengjeld er telefoner brandet halvt ihjel, nesten til det ugjenkjennelige. Når det gjelder Android, har de vel pr dags dato kun to modeller tilgjengelig. Begge er lite attraktive i mine øyne og kan ikke på noen som helst måte måle seg mot f.eks. HTC Desire og Nexus One når det kommer til hardware. I tillegg er de alt annet enn åpne. Man kan f.eks. ikke laste end apps fra Market med de.

 

Jeg var innom en AT&T store like etter lanseringen av iPhone 4 og på spørsmål om jeg trengte hjelp, sa jeg bare at jeg bare sjekket on de hadde fått inn noe spennende. Selgeren i butikken var ærlig nok han og sa at det var det dårlig med, så det var bare å smøre seg med tålmodighet til iPhone 4 var på plass. Ser man bort fra iPhone, ligger AT&T milevis langt bak Verizon, Sprint og T-Mobile hva spennende telefoner gjelder.

 

På tross av at de ikke har mye spennende å tilby sine kunder, har de 87 millioner kunder. Å bytte operatør er ikke noe man gjør helt enkelt, da veldig mange har gunstige familieabonnement, er låst til kontrakter med lang bindingstid osv.

 

Ofte oversett, men helt avgjørende for den voldsomme interessen som har vært for iPhone 4, er den vrien AT&T gjorde med kontraktene sine i forbindelse med lanseringen. Kunder som har lang tid igjen av kontrakten, blir tilbudt å kjøpe en ny telefon med full subsidiering ved å binde seg for to nye år. Det betyr at alle de som f.eks. i fjor sommer kjøpte 3Gs kan få en iPhone 4 for $199. Telefonen de har kan familiemedlemmer overta, eller man kan selge den. Bruktprisen på en 3Gs uten kontrakt er vel minst like høy som prisen på en ny subsidiert iPhone 4. Så i praksis får man en gratis oppgradering ved å forlenge kontrakten med et år. Ingen dårlig deal.

 

Jeg "frykter" at jeg selv ender opp med iPhone 4, selv om det finnes andre telefoner som frister minst like mye. Jeg syns Android er spennende, men å kjøpe en Android-telefon gjennom AT&T er ikke noe alternativ. Sist jeg sjekket var Nexus One det eneste reelle alternativet om man vil ha en OK Android-telefon på AT&Ts nettverk. Det kreves ingen kontrakt, det er ingen bindingstid, men som AT&T-kunde må jeg fortsatt ha et like dyrt abonnement som om jeg kjøper iPhone 4 for å ha glede av telefonen. Og siden det ikke er noen form for subsidiering, vil en Nexus One koste meg nesten 3 ganger så mye som en iPhone. En prisforskjell jeg har problemer med å forsvare.

 

Ta gjerne en kikk på AT&Ts nettsider og se hva deres 87 millioner kunder har å velge mellom. Legg til at de fleste telefoner der er i langt større grad begrenset gjennom branding enn hva iPhone er. Da er det lett med å konkludere med at iPhone 4 er en billig telefon. Spesielt med tanke på at om man kjøper andre unlocked telefoner, så er man fortsatt stuck med de samme abonnementene.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hva gjør at du ikke går over til Verizon/T-Mobile eller Sprint?

Ulike grunner. Jeg har forsåvidt abonnement med kontrakt hos AT&T, men det koster ikke all verden å bryte den. Men jeg trenger uansett å ha AT&T-SIM for hånden i jobbsammenheng. Jeg har også noe så sjeldent som svært god 3G-dekning fra AT&T, både hjemme og på kontoret.

 

T-Mobile ser jeg ikke på som noe skikkelig alternativ. De har ikke veldig mye spennende annet enn Nexus One kjøpt gjennom Google, de har bare sporadisk 3G-dekning osv. Sprint/Verizon har vært aktuelle, men det er så tungvindt med CDMA-telefoner når man befinner seg utenfor USA 5-6 uker i året.

Lenke til kommentar

Hadde iPhone stilt med en god pris hadde jeg veldig mulig kjøpt den nå, da det ER en god telefon.

 

Men, pris er problemet for meg:

iPHone: Totalpris etter alt av binding og alt er betalt ned ~12 000 kr

HTC Desire: Totalpris etter alt av binding og alt er betalt ned ~2 000 kr

 

Så, HTC Desire, eller tilogmed Samsung Galaxy S (til rundt 3-4 000 kr) ligger fremdeles 6 ganger så billig som en enkelt iPhone4...

 

Hvorfor betale 6x så mye for en telefon som faktisk stiller seg ganske likt på ytelse, og som henger langt etter på muligheter for å sette den opp som man ønsker selv?

 

Det er eneste problemet for meg. Om man har drøssevis med penger, så ser jeg faktisk at iPhone4 blir ett bra valg, for det gir som mange sier ett status symbol, rett og slett forde den faktisk er dyr og mer eksklusiv enn en HTC Desire.

 

Men i bunn og grunn, skal du ha mest telefon for pengene så kan du kjøpe ALT annet enn iPhone4, og du kan tilogmed kjøpe en kraftig laptop ved sidenav til samme pris.

 

2 000 kr vs 12 000 kr... Lett valg for meg som må passe litt på pengebruken =)

Lenke til kommentar

Vil bare skrive en rettelse til min egen post.

Det jeg skrev stemmer for norske priser ved lansering, og jeg ser også at telenor selger sin gamle iPhone 3Gs for over 13 000 kr etter at alt er betalt ned.

 

Men, en gammel nyhet som jeg også har lest her er jo at man kan kjøpe den uten binding fra England, Canada eller Frankrike, og få noen til å sende den hjem. Det er da en mye bedre pris vi snakker om, og den er plutselig litt aktuell allikavel for min del.

 

England

16 GB – 4.709 NOK

32 GB – 5.653 NOK

 

Så, prisen er ikke helt gal lenger, om man kjøper fra England f.eks. Man kan fritt bruke norske simkort i den telefonen. Så ikke noe om AT&T, så håper dette er alt man trenger å betale for det. Kombineres dette med Ludo Terningkast 6 får man jo 185 kr i måneden man kan bruke, uten å betale noe som helst. Flott! =)

 

Men liker mulighetene for personalisering hos Android ganske godt enda, så valget er ikke lett.. OG HTC Desire koster enda halvparten av iPhone 4 fra england uten binding..

Lenke til kommentar

Høh. De som mener at Iphone ikke har fått mye salg pga. hyping burde seriøst ta seg en bolle. Hva er standard-argumentet fra folk som har gått fra en plain 3-4 år gammel telefon over til Iphone? "Jeg kan lese mail og internett på den! GENIALT!" ...og det kunne ikke samtlige andre smart-telefoner på markedet når den originale Iphone ble sluppet?

 

Men Apple må ha skryt. De har klart å overbevise brukere som skydde teknologi om at de hadde ingenting å frykte - IOS er ett veldig brukervennlig og gøyalt system som lett fenger.

Lenke til kommentar

Merkelig å sammenligne en telefon modell som selges i 4 land mot et OS som selges på over 100 forsjellige modeller over hele verden. Denne John Battelle er jo en vits.

 

Hvorfor er det slik at hver eneste gang det er en artikkel om Apple så kommer alle fanatikere som kan lese og skrive frem fra hullene sine for å kaste om seg med ville påstander og hatfulle holdninger. Hva er så engasjerende med iPhone, Apple og Jobs at det alltid blir så mye diskusjon? Man skulle utført studier på denne mentaliteten, det er utrolig interessant.

 

Kan ikke alle bare bli enig om at iphone er verdens beste og verste telefon. Best for de som vil ha den, verst for de som ikke vil ha den.

 

Jeg skal ihvertfall hjelpe til med mine penger slik at Jobs endelig kan få totalt verdensherredømme! Hvorfor? Fordi det er en bra telefon for meg...

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hadde iPhone stilt med en god pris hadde jeg veldig mulig kjøpt den nå, da det ER en god telefon.

 

Men, pris er problemet for meg:

iPHone: Totalpris etter alt av binding og alt er betalt ned ~12 000 kr

HTC Desire: Totalpris etter alt av binding og alt er betalt ned ~2 000 kr

 

Så, HTC Desire, eller tilogmed Samsung Galaxy S (til rundt 3-4 000 kr) ligger fremdeles 6 ganger så billig som en enkelt iPhone4...

 

Hvorfor betale 6x så mye for en telefon som faktisk stiller seg ganske likt på ytelse, og som henger langt etter på muligheter for å sette den opp som man ønsker selv?

 

Det er eneste problemet for meg. Om man har drøssevis med penger, så ser jeg faktisk at iPhone4 blir ett bra valg, for det gir som mange sier ett status symbol, rett og slett forde den faktisk er dyr og mer eksklusiv enn en HTC Desire.

 

Men i bunn og grunn, skal du ha mest telefon for pengene så kan du kjøpe ALT annet enn iPhone4, og du kan tilogmed kjøpe en kraftig laptop ved sidenav til samme pris.

 

2 000 kr vs 12 000 kr... Lett valg for meg som må passe litt på pengebruken =)

 

 

Hvor får jeg tak i Desire for 2000,- inkl månedsavgiftene ?

 

Btw, minste totalpris for 3GS i fjor var nede på ca 5500,-, vet ikke helt hvor du har 12 000 i fra. (Og netcom har sagt at iPhone 4 skal ligge på samme prisnivå som 3GS.)

Endret av Thomas_H
Lenke til kommentar

De få plassene jeg har sett iPhone 4 annonsert med pris i Norge ligger den på over 12 000 totalt med binding inklusiv. Men nå kan jeg ikke finne tilbake til de. SIkkert forde jeg er trøtt nå.. men er 100% sikker på at det er det den ligger på.

 

iPhone 3Gs ligger på rundt 5500 kr, men den er jo alt ett år gammel, og med tanke på ytelse ligger den ett stykke unna HTC Desire, som man får billig mange plasser.

 

http://nettbutikk.djuice.no/Details.aspx?varekategoriid=MOBIL_DJUICE&varekat=mobil&vareid=HTCBRAVOTelenor.no&aboId=527

Der ligger den til 2799 kr, så bomma når jeg sa rundt 2000 kr. Men jeg har sett den nede i rundt 2299 om jeg ikke husker feil. Men der kan det godt være jeg har blanda litt.

 

Men poenget er at det fremdeles er ca halv pris, for en telefon som yter langt bedre enn iPhone 3Gs.

 

iPhone 4 blir jo en god og kraftig telefon, men den er på ingen måter overlegen på markedet (og den er heller ikke ute enda i Norge).

 

Sier bare det, at man betaler betraktelig mye mer bare for logoen, pluss at man må være avhengig av iTunes.. Bare iTunes i seg selv er nok for at jeg ikke velger iPhone, og det er igrunn litt synd. For jeg må si jeg liker telefonen i seg selv, om jeg bare hadde hatt litt mer valg selv, og ikke var 100% bundet til apple..

Lenke til kommentar

De få plassene jeg har sett iPhone 4 annonsert med pris i Norge ligger den på over 12 000 totalt med binding inklusiv. Men nå kan jeg ikke finne tilbake til de. SIkkert forde jeg er trøtt nå.. men er 100% sikker på at det er det den ligger på.

 

Ludostore selger den til rundt 10000 kroner, men dette er gråimport og ikke offisielt. De fleste mobiler kan fint komme opp i en totalpris over 10000 kroner om du kjøper dem med kostbare abonnemnt til oppi 1000 kroner måneden som inkluderer fri surfring, flere tusen ringeminutter og sms. Men det er feil å si at iPhone har en totalpris på over 12000 fordi da må du ta med i beregningen at dette gir fri surfring og flere tusen ringeminutter og sms. Du vil kunne kjøpe iPhone 4 med en totalpris rundt 5000-6000 kroner med et rimeligere abonnement, og det vil den nok få som totalpris også om du kjøper den med bindingsavtale for så å si opp bindingen og betale bruddgebyr.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

De få plassene jeg har sett iPhone 4 annonsert med pris i Norge ligger den på over 12 000 totalt med binding inklusiv. Men nå kan jeg ikke finne tilbake til de. SIkkert forde jeg er trøtt nå.. men er 100% sikker på at det er det den ligger på.

 

Ludostore selger den til rundt 10000 kroner, men dette er gråimport og ikke offisielt. De fleste mobiler kan fint komme opp i en totalpris over 10000 kroner om du kjøper dem med kostbare abonnemnt til oppi 1000 kroner måneden som inkluderer fri surfin, flere tusen ringeminutter og sms. Men det er feil å si at iPhone har en totalpris på over 12000 fordi da må du ta med i beregningen at dette gir fri surfring og flere tusen ringeminutter og sms. Du vil kunne kjøpe iPhone 4 med en totalpris rundt 5000-6000 kroner med et rimeligere abonnement, og det vil den nok få som totalpris også om du kjøper den med bindingsavtale for så å si opp bindingen og betale bruddgebyr.

 

Edit; Hos Netcom kan du få HTC Desire med 12 mnd binding til iTalk Large. Dette gir en totalpris på 12375 kroner. Likvel vil vel ingen påstå at HTC Desire koster over 12000 kroner av den grunn?

Endret av Hedonism
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Hvorfor er det slik at hver eneste gang det er en artikkel om Apple så kommer alle fanatikere som kan lese og skrive frem fra hullene sine for å kaste om seg med ville påstander og hatfulle holdninger. Hva er så engasjerende med iPhone, Apple og Jobs at det alltid blir så mye diskusjon? Man skulle utført studier på denne mentaliteten, det er utrolig interessant.

 

Det må være fordi den mentaliteten går hånd-i-hånd med mentaliteten til Apple-fanboysa. Verden trenger motsetninger.

 

Og det'kje gøy å mobbe Microsoft lenger. :tease:

Endret av skripis
Lenke til kommentar

@Hedonism: Jeg forstår hva du mener, og jeg er helt klart enig i at generelt sett vil det jeg sier være helt på bærtur. Så takk for rettelsen.

 

Men det jeg kanskje ikke var flink nok til å forklare var at jeg reflekterte over mine valg, og jeg har ikke behov for ett dyrt abonemang, da jeg bare ringer litt og sender litt sms. Tror jeg kan klare meg med Ludo 6 og ha ett gratis abonemang.

 

Så i mitt tilfelle, av det jeg har sett, vil iPhone 4 koste meg alt for mye penger. Om det imidlertid stemmer at den lanseres med totalpris på ned til 5000 kr så er det ikke så galt lenger, men selv da er det dobbelt så mye som HTC Desire sin telefon.

 

For de som bruker telefonen eldig mye i f.eks jobb sammenheng eller lignende kan det vel tilogmed lønne seg å kjøpe ett veldig dyrt abonemang, men for min bruk så vil jeg bare ha en telefon så billig som mulig, for jeg kommer til å gå over til Ludo terningkast 6 uansett, da det holder til mitt bruk.

 

Men takker for rettelsen, og håper jeg fikk forklart min side litt bedre nå.

 

Og der ble det nok en god del skrivefeil, men det får så være. Dere skjønner poenget =)

Lenke til kommentar

Stianbl: Hvis du tror du klarer deg med ett gratis abb, så tror jeg virkelig ikke at iphone eller desire er noe for deg. Da anbefaler jeg deg heller en billig nokia med skikkelige taster. Iphone og desire er ment for surfing, nedlasting/kjøp av applikasjoner, gps og mye annet som kan koste endel og om du ikke skal bruke de funksjonene så blir det veldig overkill å kjøpe seg en slik telefon, forutsatt at det er en slik telefon du er ute etter siden du er aktiv her i denne diskusjonen.

Lenke til kommentar

Verden vil bedras. Man trenger ikke et dyrt abonnement for å utnytte en smarttelefon fullt ut.

 

Det er jo bare tull. Ingenting av det du nevnte der trenger å koste noe. Går helt fint å gjøre alt det over WiFi, noe såvidt meg bekjent stort sett alle smarttelefoner har. Regner med det er helt uproblematisk å sperre for all datatrafikk over telefonnettet.

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...