Gå til innhold

Apples autofyll-funksjon lekker


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg testet proof-of-concept-siden på http://ha.ckers.org/weird/safari_autofill.html med Autofill påslått. Siden fant ingenting hos meg.

Safari 4.1. Mac OSX 10.4.11.

En annen bruker på Mac1.no med samme oppsett som meg fikk heller ingen påvist lekkasje.

 

Men andre med Safari 5 og nyere OSX så at testsiden fant både navn, epostadresse, bosted og lignende. Så det oppfordres til å slå av Autofill inntil Safari blir oppdatert.

 

Feilen rammer forresten også Internet Explorer (finnes ikke for Mac, så se opp PC-brukere), men ikke Firefox, Crome eller Opera.

kilde: http://mac1.no/artikkel/9160/alvorlig-sikkerhetshull-i-safari

Lenke til kommentar

Feilen rammer forresten også Internet Explorer (finnes ikke for Mac, så se opp PC-brukere), men ikke Firefox, Crome eller Opera.

kilde: http://mac1.no/artikkel/9160/alvorlig-sikkerhetshull-i-safari

 

I praksis kanskje riktig, men formelt sett så har vel IE eksitert på mac en stund? Det var ihvertfall en tilgjengelig broser ganske lenge på vår forrige mac, standard broser tilogmed, om jeg ikke husker feil? Tipper dette var rundt årtusenskiftet (med "rundt" så mener jeg et par tre år i hver retning)

 

AtW

Lenke til kommentar
Feilen rammer forresten også Internet Explorer (finnes ikke for Mac

I praksis kanskje riktig, men formelt sett så har vel IE eksitert på mac en stund? Det var ihvertfall en tilgjengelig broser ganske lenge på vår forrige mac, standard broser tilogmed, om jeg ikke husker feil? Tipper dette var rundt årtusenskiftet (med "rundt" så mener jeg et par tre år i hver retning)

 

AtW

Det er korrekt at Internet Explorer fantes for Mac, men den siste og nyeste versjonen var IE 5.2.3 (som jo er noen versjoner siden). Etter denne var utgitt sluttet MS å oppdatere IE for Mac og for noen år siden ble nedlastingslinken på MS Mactopia fjernet og erstattet med en link til Apples nedlastingsside for Safari. Nå er også denne siden fjernet. IE 5.2.3 fungerer ikke med de nyeste versjonene av OSX.

On June 13, 2003, Microsoft announced that it was ceasing further development of Internet Explorer for Mac and the final update was released on July 11, 2003. The browser was not included in default installation of Mac OS X v10.4 "Tiger" which was released on April 29, 2005. Microsoft discontinued support for the product on December 31, 2005 and removed the application from their Macintosh downloads site on January 31, 2006. Microsoft recommends "that users migrate to more recent web browsing technologies such as Apple's Safari."
http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_Explorer_for_Mac
Lenke til kommentar
Feilen rammer forresten også Internet Explorer (finnes ikke for Mac

I praksis kanskje riktig, men formelt sett så har vel IE eksitert på mac en stund? Det var ihvertfall en tilgjengelig broser ganske lenge på vår forrige mac, standard broser tilogmed, om jeg ikke husker feil? Tipper dette var rundt årtusenskiftet (med "rundt" så mener jeg et par tre år i hver retning)

 

AtW

Det er korrekt at Internet Explorer fantes for Mac, men den siste og nyeste versjonen var IE 5.2.3 (som jo er noen versjoner siden). Etter denne var utgitt sluttet MS å oppdatere IE for Mac og for noen år siden ble nedlastingslinken på MS Mactopia fjernet og erstattet med en link til Apples nedlastingsside for Safari. Nå er også denne siden fjernet. IE 5.2.3 fungerer ikke med de nyeste versjonene av OSX.

On June 13, 2003, Microsoft announced that it was ceasing further development of Internet Explorer for Mac and the final update was released on July 11, 2003. The browser was not included in default installation of Mac OS X v10.4 "Tiger" which was released on April 29, 2005. Microsoft discontinued support for the product on December 31, 2005 and removed the application from their Macintosh downloads site on January 31, 2006. Microsoft recommends "that users migrate to more recent web browsing technologies such as Apple's Safari."
http://en.wikipedia.org/wiki/Internet_Explorer_for_Mac

 

Det blir vel en smakssak hvordan man ser på slikt, jeg mener at et program fortsatt finnes, selv om det ikke blir oppdatert og kjører på eldre versjoner. På samme måte som IE6 finnes til windows, selv om man ikke kjører det på w7. Jeg kjenner fortsatt endel folk som kjører eldre versjoner av Apples OS.

 

AtW

Lenke til kommentar

"Ifølge Grossman ligger feilen i WebKit, motoren bak Safari på både Mac og iOS-enheter, samt Googles Chrome-nettleser og andre mobile enheter. Testnettsiden ser ikke ut til å fungere i de aller nyeste versjonene av Chrome, muligens fordi Chrome ikke benytter seg av Apples Adressebok som Safari."

 

- http://www.idg.no/macworld/article173484.ece

 

Sealion: du sier at det rammer IE. Har du noen bevis borsett fra en Mac side :p?

Lenke til kommentar

Det er ikke en MAC. MAC er en forkortelse for Media Access Control address og er en nettverksadresseringsprotokoll som brukes på både PC og Mac.

 

Det er en Mac, som er kortformen av Macintosh, en datamaskin med vindusoperativsystemet Mac OS som Apple lanserte over et år tidligere enn Windows 1.0 ble lansert. Macintosh/Mac OS ble lansert i januar 1984 og fyllte altså et kvart århundre i fjor. Microsoft lanserte Word 1.0 og Excel 1.0 høsten samme år, disse programmene fantes da kun i Mac-versjon, for Windows var jo ikke lansert enda.

 

Idéen til navnet Macintosh fikk daværende Applesjef Steve Jobs noen år tidligere da han sommerjobbet på en eplefarm, en av USAs mest kjente eplesorter heter Macintosh.

 

Nok om det. Jeg er enig i at det poenget at OS-et måtte restartes etter oppdateringen tyder på en ganske gjennnomgripende endring, det er sjelden man trenger OS-omstarter ved oppdatering av enkeltprogram.

 

Men nettleseren Safari er likevel bare et program som alle andre, man kan godt avinstallere det uten at OS-et får hikke av den grunn. Faktisk er det fint mulig å bytte ut programmet Finder (tilsvarer Windows-utforskeren) med et tilsvarende program (f.eks Quicksilver eller A Better Finder) uten at OS-et sier stopp av den grunn. Tenk om man i Windows hadde prøvd å avintallere Windows-utforskeren, da hadde det blitt krøll da. :whistle:

Endret av SeaLion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...