Gå til innhold

Gratis kryptering


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Og hvordan i all verdens skulle en oppgradering føre til at filene forsvinner? Eller partisjonene, eller hva du nå har kryptert?

 

Om det av en eller annen grunn ikke skulle fungere å mounte kontaineren med den nye versjonen, så er det jo bare å nedgradere igjen. De krypterte filene / volumene blir jo ikke gjort noe med bare fordi du oppgraderer TrueCrypt.

 

Og, om du er virkelige paranoid så er det jo bare å lage en kopi av filen/partisjon og teste mot den før du benytter den virkelige filen...

Lenke til kommentar

Før brukte jeg PGP, og betalte i dyre dommer. De siste årene har jeg brukt TrueCrypt og det er virkelig et greit program.

Det eneste jeg savner er muligheten til å kryptere enkelt filer, men jeg har nesten ikke hatt behov for det de siste årene.

 

Bra de kommer med nye oppgraderinger og nye funksjoner. Kanskje vi en gang får muligheten til å kryptere enkelt filer med TrueCrypt også :dribble:

Lenke til kommentar

Er ikke litt av poenget med slik kryptering å f.eks. skjule innholdet på en minnepenn, selv om den er koblet til din egen/vanlige maskin?

 

Vel, all sikring handler om å finne et riktig kompromiss mellom tilgjengelighet/brukervennlighet for autoriserte brukere på den ene side og sikkerhet mot angrep fra uautoriserte på den andre siden.

 

Hvis man anser at den fysiske utilgjengeligheten hjemme/på kontoret tilbyr tilstrekkelig sikkerhet, kan dette bety at automatisk montering er akseptabelt der. Men så fort USB-pinnen forlater hjemmet/kontoret, synker den fysiske sikkerheten, men da vil jo dataene være beskyttet av krypteringen. Så jeg synes løsningen er god.

Endret av angry_norwegian
Lenke til kommentar

Er ikke litt av poenget med slik kryptering å f.eks. skjule innholdet på en minnepenn, selv om den er koblet til din egen/vanlige maskin?

 

Vel, all sikring handler om å finne et riktig sikkerhetsnivå i forhold til følsomheten på det som skal bsekyttes, og økt sikkerhet betyr lavere brukervennlighet/tilgjengelighet.

Selvsagt, du har helt rett. Jeg glemte at ikke alle stiller samme krav til sikkerheten som undertegnede. Med mindre man er like paranoid som meg, er det ingen grunn til å ikke la en minnepenn automatisk "mountes".

Lenke til kommentar

Den største filen jeg har kryptert (enkelt fil og ikke disk) er på 150 GB. Og den fungerte helt fint etter jeg oppgraderte fra 6.3a til 7.0.

 

Har nå oppgradert til 7.0 på alle pcene mine og serverene mine. Satser på at de har testet versjonen godt nok før de lanserte den. Det er lenge siden jeg har opplevd noen problemer med TrueCrypt.

Lenke til kommentar

Ja skjønner hva du mener, hvorfor fikse noe som funker. Har ikke lest om noen sikkerhetshull som er fikset fra 6.3a til 7.0 så da er det jo ingen krise.

Hadde det vært sikkerhetsoppdateringer ville det jo være dumt å ikke oppgradere.

 

Eneste er vel om du skal lage nye containere eller kryptere disker, så skjønner jeg at 7.0 er en del raskere på dette i forhold til 6.3a.

Lenke til kommentar

Med tanke på risiko er det verd å merke seg at dette er en forholdsvis liten oppdatering i forhold til versjonshoppet. Jeg ser ikke helt hvorfor de gikk til 7.0 kontra 6.5. Men TC har jo så komplett funksjonalitet etterhvert at det vel er vanskelig å komme seg videre om man ikke tar i litt. :p

 

Okke som, dette programmet er en ypperlig grunn til å le seg kvakk ihjel hver gang man leser om at det offentlige har rotet bort/blitt frastjålet bærbare PCer med sensitiv informasjon. Det er direkte patetisk at de i det hele tatt deler ut PCer uten full kryptering til ansatte.

Lenke til kommentar

Digger TrueCrypt jeg også, men kryptering av enkeltfiler har vel ennå ikke kommet på plass? Det er da også det eneste jeg savner, og håper det kommer etterhvert.

 

Vet at det fins en rekke andre programmer som kan gjøre akkurat den jobben, men hadde foretrukket å bare bruke TrueCrypt til alt. TrueCrypt er jo også tilgjengelig for mange OS, noe som er et must for meg. Det samme kan ikke sies om mange andre krypteringsprogrammer på markedet :(

Endret av Langbein
Lenke til kommentar
  • 1 måned senere...

Æsj. Forumet som er knyttet til Truecrypt stenger av for brukere med gmail eller hotmail epost-konti.

 

Prøvde selfølgelig å revalidere brukerkontoen, men få følgende svar på mail:

 

Your TrueCrypt Forums account cannot be activated until the issue described in this message is resolved.

 

Unfortunately, due to excessive forum spam and other kinds of abuse, a member registered on or after January 1, 2006 cannot post if his or her forum account is associated with an email address provided by a disallowed or free-email provider (such as Hotmail or Yahoo). We apologize for any inconvenience this may cause.

 

Remark: Ever since this restriction was imposed, there has been no spam and practically no abuse on our forums, so most users benefit from it.

 

Note that you currently have a valid forum account and you can log in, but you cannot post (other activities are not restricted).

 

If you wish to post, you will need to associate your forum account with a non-free email address; for example, with an email address provided by your ISP (internet service provider), school, or employer. You can do so by changing your email address at: http://forums.truecrypt.org/profile.php?mode=editprofile

 

After you do so, an email will be automatically sent to the newly supplied email address (usually within a few minutes; however, depending on your email provider, it may take up to several hours before you receive it). The email will contain an activation link, which you will need to click to validate the email address.

 

 

Med andre ord: Dersom man er i en husstand med ruter, så er det kun den personen som abbonerer på internett som kan benytte TC forum :realmad:

Lenke til kommentar

Æsj. Forumet som er knyttet til Truecrypt stenger av for brukere med gmail eller hotmail epost-konti.

 

Med andre ord: Dersom man er i en husstand med ruter, så er det kun den personen som abbonerer på internett som kan benytte TC forum :realmad:

 

Ikke helt sant, så lenge de andre også har epost adresser som ikke er gratis epost adresser fra gmail, hotmail etc, så kan flere på samme ruter/husstand være medlemmer der.

Jeg har to kontoer der, da jeg glemte at jeg hadde opprettet en, og laget en ny her om dagen. Så brukte jeg en pc der det gamle brukernavnet var lagret, og ingen problemer med det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...