Gå til innhold

Sony Vaio VPC-EA2S1E - Erfaringer?


Anbefalte innlegg

Til en ganske rimelig penge finner jeg denne laptopen veldig interessant.

Den er en av få 14' som har såpass god oppløsning, med en grei prosessor og skjermkort.

 

Specs:

 

Prosessortype Intel Core i3

Nummer 350M

Antall prosessorkjerner 2

Hastighet (GHz) 2,26

CPU Cache 3 MB

Chipset Intel HM55

 

Minne

RAM-type DDR3

RAM (MB) 4 096

Minnehastighet i MHz 1 066

Maksimalt oppgraderbart minne i MB 8 192

 

Type SATA

Kapasitet (GB) 500

Harddiskhastighet (RPM) 5 400

 

Type lydkort Dolby Home Theater v3

 

Grafikkkorttype ATI Mobility Radeon HD 5145

 

Skjermstr. (tommer) 14

Standard LED

Maks oppløsning 1600 x 900

 

Pris 7 995,-

 

Noen som har erfaringer med den? Evt noen norske tester? Har lest en engelsk test, og den virket positiv.

Endret av jonasgutvik
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Kjøpte faktisk en slik forrige torsdag på Sandvika, og jeg er så langt meget fornøyd! Maskinen er estetisk veldig lekker, har en strålende skjerm, grei batterilevetid og forholdsvis rask prossesor. Her betaler du nok mer for design og kvalitet enn rå spillytelse. Mange spill funker greit, men ikke ha forventninger om å kunne kjøre eksempelvis Crysis på high med brukbar FPS og full oppløsning.

 

Selv så jeg etter en liten, "sexy" maskin med god skjerm til surfing, film, arbeid og litt lett gaming, og til de bruksområdene har den så absolutt levert! Ser for meg at denne vil egne seg godt både som arbeidshest på jobb/skole og underholdningsmaskin hjemme.

 

Som mange andre maskiner nå til dags kommer også denne VAIOen med haugevis av bloatware preinstalled. Dettte gjorde at maskinen opplevdes noe treg fra starten av, så her er min erfaring at man burde avinstallere det man ikke trenger. Skal sies ikke alle programmene bare er søppel, Sony har f.eks noen artige mediaspillere.

 

Angrer absolutt ikke på at jeg byttet ut min drøyt to år gamle Acer med denne, klasseforskjell med tanke på skjerm og kvalitetsfølelse. Anbefales absolutt om du vil ha en 14" med god skjerm, pent design og ok ytelse :)

 

Bare å skrike ut om du har noen spørsmål!

 

Edit: Har du link til den testen? Selv har jeg bare funnet denne, av en engelsk E-serie modell:

http://www.youtube.com/watch?v=qlkuRQl8U9U

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Hvordan er tastaturet og touchpaden? Og hvilken farge gikk du for? For min del vil svart eller hvit være eneste alternativer, da de andre er vel skrikende for min smak.

 

For min del vil denne primært bli brukt til skole, dvs programmering og forelesninger. Men jeg vil at den skal kunne kjøre enkle spill som FM og HoN glatt. Det er derfor viktig at skjermen og byggekvaliteten er god. Hvordan er vekten og mobiliteten syns du? Har du forresten fått sjekket ut hvor enkelt det er å sette inn ny hardisk (SSD)? Om det bryter garantien eller noe slikt.

 

Av en eller annen grunn klarer jeg ikke å finne tilbake til den testen, det er muuulig at jeg forveksler med en annen test nå, men skal lete litt til.

 

Flott med feedback hvert fall! Kom gjerne med så mye kritikk du kan komme med, negativt positivt :)

Endret av jonasgutvik
Lenke til kommentar

Gikk for den svarte, egentlig eneste alternativ for min del. De fargede blir som du sier for skrikende og hvite PCer har jeg ikke utelukkende god erfaring med. Noen av dem mister litt av hvitfargen sin etterhvert og blir enkelte steder mer gule.

 

Tastaturet og touchpaden er begge gode slik jeg ser det. Sistnevnte støtter "multitouch", som gjør deg i stand til å zoome inn og ut på websider ved å dra fingrene fra og mot hverandre. Du kan også scrolle ved å bruke to fingere samtidig og dra dem opp og ned. Du kjenner sikkert til dette om du har prøvd noen Mackbooks. Ellers har touchpaden et ruglete underlag og er generelt deilig å bruke.

Hva gjelder tastaturet, er det behaglig å skrive på, tastene føles solide og gir deilig feedback når du skriver. Dog ikke helt lydløst, så om du er av typen som er litt hardhendt og skriver "hardt" vil du høre det litt, "enter" og "space" bråker eksempelvis litt mer enn de andre tastene.

 

Byggekvaliteten er god, (maskinen er i plast) eneste jeg har å utsette på den her, er at plasten rett over DVD-romen svikter litt når du trykker på den. Egentlig bare en bagatell, men litt plagsomt når resten av maskinen gir uttrykk for å være veldig solid og godt bygget.

 

For undertegnedes del, som gikk fra en Acer 16´, virker mobiliteten god. Den er lett, men ikke så lett at det går utover kvalitetsfølelsen.

 

Skjermen er kanskje noe av det jeg liker best ved maskinen, en oppløsning på 1600 x 900 på en 14´ gir et veldig skarpt bilde. Kombiner dette med LED-baklys og god lysstyrke, og du har i mine øyne en knallgod skjerm. Sony sier også at den av en eller annen grunn er ekstra godt beskyttet mot riper, men det er noe jeg ikke kan skryte på meg å vite om stemmer i praksis. Har ikke akkurat forsøkt å gi den en omgang med nøkkelknipet for å si det sånn.

 

Om du enkelt kan slenge inn en SSD-disk uten å bryte garantien, vet jeg heller dessverre ikke. Dog sikkert noe Sony kan svare på over mail.

 

 

Om det skulle være av interesse, har du mitt Windows Experience Index-resultat fra VAIOen her:

 

WEIVAIO.png

 

(I følge en dude på Sony senteret, kommer de med oppgraderte modeller hver tredje/fjerde måned eller noe, så mulig du kan få den med enda bedre specs om noen måneder, uten at jeg skal si noe sikkert.)

 

:)

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Takk for godt og utfyllende svar! Tror foreløpig denne ligger øverst på lista.

Det viktigste kriteriet mitt på ny laptop var nemlig god skjerm med høy oppløsning, og håpte på å ikke punge ut for mye, trenger alltid penger til andre ting!

 

Tipper det blir svart for min del også, for meg blir alle hvite laptoper litt etteraping av mac.

 

Angående den oppgraderingen skal jeg jaggu høre med Sony om, men de skriker vel kanskje ikke ut om sånt i håp om å selge mest mulig av den som allerede er lagt ut for salg. Men kommer det f.eks. en i5 og et litt vassere skjermkort er det kanskje verdt å vente (Selv om dette ikke spiller så veldig stor rolle). Hvis det kommer i løpet av august kan jeg vente, men tror ikke jeg gidder å vente til september og seinere.

 

Bare en ting til. Hvordan opplever du batteritiden? Skal ikke nekte for at det hadde vært herlig med litt god batteritid.

Lenke til kommentar

Takk for godt og utfyllende svar! Tror foreløpig denne ligger øverst på lista.

Det viktigste kriteriet mitt på ny laptop var nemlig god skjerm med høy oppløsning, og håpte på å ikke punge ut for mye, trenger alltid penger til andre ting!

 

Tipper det blir svart for min del også, for meg blir alle hvite laptoper litt etteraping av mac.

 

Angående den oppgraderingen skal jeg jaggu høre med Sony om, men de skriker vel kanskje ikke ut om sånt i håp om å selge mest mulig av den som allerede er lagt ut for salg. Men kommer det f.eks. en i5 og et litt vassere skjermkort er det kanskje verdt å vente (Selv om dette ikke spiller så veldig stor rolle). Hvis det kommer i løpet av august kan jeg vente, men tror ikke jeg gidder å vente til september og seinere.

 

Bare en ting til. Hvordan opplever du batteritiden? Skal ikke nekte for at det hadde vært herlig med litt god batteritid.

Sony selv oppgir 3,5 timer på hjemmesidene sine, har ikke sittet med klokke og målt på sekunder selv, men 3,5 timer høres hvertfall ikke helt vilt ut. Min erfaring er egentlig at det kommer veldig an på hvilken "power plan" du velger i Windwos. Velger du high performance oppgir Windows ofte bare 1 - 1,5 gjenværende batteritid ved hundre 100%, men skrur du ned til power saver hopper den raskt opp i 4 timer. Kommer altså veldig an på hvordan du bruker den. Kan jo hende neste oppgradering får bedre batteri også, hvem vet :p

 

Noe som forresten er litt negativt, er at det ser ut til å være litt vanskelig å finne drivere til den foreløpig, Sony ser ikke ut til å ha oppdatert siden sin med min modell enda. Sikkert forståelig siden PCen akkurat har kommet, eller kommer i disse dager. Håper dog de snart får ut fingeren, hadde vært kjekt med en kategori for min modell så jeg vet hvor jeg etterhvert skal lete :)

 

Har du sett på denne: http://www.komplett.no/k/ki.aspx?sku=597132,

Den vurderer jeg! Kanskje ikke like fin designmessig, men spesifikasjonene er jo bedre.

Den har såvidt jeg ser mye dårligere oppløsning. Min erfaring er at Acer er gode på spill, du får rå ytelse til god pris. Skjerm, design og kvalitet står det derimot ofte dårligere stilt med. Min forrige maskin, en Acer Aspire 6920G var absolutt en strålende spillmaskin da den kom, men den begynte å fuske litt allerede etter noen måneder. Ikke det at Acer ikke er bra - det er de så absolutt på flere områder. Dog ikke helt sammenlignbart med Sony spør du meg - man betaler liksom for forskjellige ting :)

Lenke til kommentar

Som du kan se er oppløsningen på Aceren dårligere, ja. Det er det som er så synd med markedet. Det virker som om det ikke er fokus på oppløsning overhode, da nesten alle 15, 14 og 13 tommere leveres med 1366 x 768 oppløsning, som er for dårlig etter min mening. Jeg ønsker minimum 900 piksler i høyden. Etter det jeg har funnet ut ser jo Acer sin TimelineX serie veldig bra ut, bortsett fra dette med skjermen. Men da oppløsningen er mitt viktigste kriterie faller de dessverre gjennom.

 

Det kunne godt vært flere modeller i dette prissjiktet med denne oppløsningen syns jeg, men det virker som det er dårlig med det :thumbdown:

Lenke til kommentar

Er faktisk noen 16 og 17 tommere med 1366 x 768 oppløsning der ute også, om jeg ikke husker feil. Ikke får de særlig mye pes for det i anmeldelser heller :(

 

vgdev: Nei, ikke mange som leverer med det lenger. Synd. Du må reinstallere via en ekstra partisjon på maskinen om jeg ikke tar helt feil.

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Jeg ser nå at Multicom på sine to 15' modeller tilbyr både 1680 x 1050 og 1920 x 1080 oppløsning, og med svært gode prosessorer og CPU. Disse vil jo banke Vaioen på hardware, men på portabilitet, byggekvalitet og batteri vil vel Vaioen vinne (?). Også koster jo vaioen til gjengjeld bare 8000 (Men må si at det er et godt alternativ).

 

Kunne godt tenkt meg at Vaioen hadde en litt vassere CPU og litt lavere vekt. Da hadde den vært midt i blinken! Skal tross alt drasse den med til skolen ofte. Kanskje jeg kan håpe på en liten forbedring snart? :p

 

Regner med at hardware og batteritid går hver sin vei, når hardwaren er kraftig går batteritiden ned, og motsatt? Er vel ikke så stor forskjell på batteri i laptoper nå til dags?

Endret av jonasgutvik
Lenke til kommentar

Det som er kult med Multicom, er jo at du kan konfigurere dem selv :D Vurderte en slik jeg faktisk, men droppet det da jeg hørte om noen som hadde hatt mange problemer med dem, og at supporten var veldig treg. (For meg er god support og holdbarhet viktig, om Sony leverer det får vise seg :p

 

Vaioen slår nok Multicom-maskinen på portabilitet og vekt ja, da en 14` gjerne er lettere og mindre enn en 15,6`.

 

Både Sony og Multicom maskinene vi har snakket om kommer med 6 cellers batteri ser det ut som, så da antar jeg den maskinen med lavest specs vinner med tanke på batteritid.

 

Regner med at hardware og batteritid går hver sin vei, når hardwaren er kraftig går batteritiden ned, og motsatt? Er vel ikke så stor forskjell på batteri i laptoper nå til dags?

Tja, en kraftig maskin med supert batteri vil nok vinne over en svak maskin med drittbatteri. Og jo, det er mye forskjellige batterier der ute :p

 

Om du vil bruke mye penger kan du jo ta en titt på Sony Vaio Z også, den burde ha alt du har sagt du ønsker deg i denne tråden, og mye mer!

Endret av LucarioX
Lenke til kommentar

Det som er kult med Multicom, er jo at du kan konfigurere dem selv :D Vurderte en slik jeg faktisk, men droppet det da jeg hørte om noen som hadde hatt mange problemer med dem, og at supporten var veldig treg. (For meg er god support og holdbarhet viktig, om Sony leverer det får vise seg :p

 

Vaioen slår nok Multicom-maskinen på portabilitet og vekt ja, da en 14` gjerne er lettere og mindre enn en 15,6`.

 

Både Sony og Multicom maskinene vi har snakket om kommer med 6 cellers batteri ser det ut som, så da antar jeg den maskinen med lavest specs vinner med tanke på batteritid.

 

Regner med at hardware og batteritid går hver sin vei, når hardwaren er kraftig går batteritiden ned, og motsatt? Er vel ikke så stor forskjell på batteri i laptoper nå til dags?

Tja, en kraftig maskin med supert batteri vil nok vinne over en svak maskin med drittbatteri. Og jo, det er mye forskjellige batterier der ute :p

 

Om du vil bruke mye penger kan du jo ta en titt på Sony Vaio Z også, den burde ha alt du har sagt du ønsker deg i denne tråden, og mye mer!

Jeg har sett litt på Z serien ja, men de er jo så vanvittig dyre. Hadde jeg hatt så mye cash at jeg ikke trengte dem til noe annet; så ja, da hadde det blitt en Z, lett! Men når de er så dyre blir det uaktuelt. Det er tross alt snakk om bærbar til en 2-års master.

 

Dukker det ikke opp noe like rimelig som kan måle seg blir det nok en Vaio!

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Jeg skal si ifra når jeg har tatt avgjørelsen. Driver fremdeles å gjør research. Tenkte meg på elkjøp å klå litt på den før jeg eventuelt bestemte meg, og det er ikke før fredag neste uke. Må innrømme at jeg ble veldig fristet av Z-serien, men fornuften går foran fristelsen nå tror jeg. Er så mye annet jeg kommer til å trenge penga til også.

 

Du har vel ikke nye erfaringer og komme med siden sist? Hvilket OS kommer den forresten med? Regner med den kommer med det samme fra SonyCenter og Elkjøp.

 

Jeg lurer forresten på om det er nyttige funksjoner som forsvinner om jeg formaterer den etter kjøpet å innstallerer OS selv. Det merket jeg med min gamle. Funksjoner som å deaktivere touch-paden og enkle hurtigtaster forsvant, det vil jeg helst unngå med denne.

Eller følger det med CD?

Lenke til kommentar
Jeg skal si ifra når jeg har tatt avgjørelsen. Driver fremdeles å gjør research. Tenkte meg på elkjøp å klå litt på den før jeg eventuelt bestemte meg, og det er ikke før fredag neste uke. Må innrømme at jeg ble veldig fristet av Z-serien, men fornuften går foran fristelsen nå tror jeg. Er så mye annet jeg kommer til å trenge penga til også.

 

Du har vel ikke nye erfaringer og komme med siden sist?

 

Egentlig ikke mye nytt å legge til nei, fortsatt fornøyd med det meste. Fjernet mange programmer fra oppstarten og ryddet litt på harddisken, noe som måtte til da det følger med så mye programvare. Dette har absolutt hjulpet på ytelsen, og faktisk også battertilevetiden virker det som. (Mulig det skyldes at batteriet må brukes litt for å nå sitt maksimale potensiale)

 

Noe som dog plager meg litt, er at jeg har blitt veldig godt vant med den høye oppløsningen Sony tilbyr. (Luksus problem?) Fyrte opp en gammel bærbar og trodde den var ødelagt siden alt virket så uskarpt og stort, men neida ... :p

 

Hvilket OS kommer den forresten med? Regner med den kommer med det samme fra SonyCenter og Elkjøp.

Windows 7 Home Premium 64 bit. Gjelder meg bekjent både Elkjøp og SonyCenter

 

 

Jeg lurer forresten på om det er nyttige funksjoner som forsvinner om jeg formaterer den etter kjøpet å innstallerer OS selv. Det merket jeg med min gamle. Funksjoner som å deaktivere touch-paden og enkle hurtigtaster forsvant, det vil jeg helst unngå med denne.

Eller følger det med CD?

Har ikke prøvd å formatere og installere standard Windows fra disk, men medfølgende drivere skal være å finne her hos Sony. Det du mister er så vidt jeg vet de fancy (og svært irriterende) programmene maskinen leveres med.

 

Windows CD følger ikke med, men Windows kan reinstalleres via en partisjon på maskinen. Da resettes OSet til slik det var da maskinen var ny. (Med drivere og programmer) Må du absolutt ha reinstallasjonsverktøy fysisk, tror jeg det skal være mulig å brenne ut denne partisjonen på DVD. Skal også være mulig å nedgradere til XP, via et verktøy du laster ned fra Sonys hjemmeside.

 

:)

Lenke til kommentar

Høres bra ut det! :)

 

Det er mulig jeg kommer til å formatere og innstallere Win7 Ultimate istedet. Så lenge jeg får tak i alle nødvendige drivere på nett så er vel ikke dette noe problem.

 

Og det er en ting jeg lurer litt på. Får ikke sett det ordentlig på bildene på sonysidene syns jeg. Hvor er de ulike portene plassert? Ser ut som de er spredt litt på alle sidene spør du meg. Spesielt interessant er kanskje usb, tp, strøm, vga/hdmi og minijack.

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Hei

 

Jeg lurte på om dere vet om Sony VAIO som selges på Lefdal og elkjøp er med Norsk tastatur.

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg mener å ha lest at de første modellene som ble solgt i Norge var med engelsk tastatur (de selger disse fortsatt på Gardemoen Flyplass).

 

Jeg kjøpte en Vaio på Elkjøp (F-modell, byttet den fordi jeg ikke var fornøyd), og denne kom med skandinavisk tastatur.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...