Gå til innhold
Trenger du råd om juss? Still spørsmål anonymt her ×

Drikking på offentlig sted.


Morten1987

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Okei, bare et spørsmål.

 

Hvordan gjelder denne regelen?

Hva kan omfatte offentlig sted?

 

Jeg mener, hvis jeg tar med meg en øl på solastranden for å nyte den, så kan jeg bli ilagt Bot?

I teorien ja, men det er ekstremt sjelden at purken gir bøter for en pils på stranda. Bare du ikke drikker deg full og er en plage for alle og forsøpler skal det nok ikke bli et stort problem.

Lenke til kommentar

Somregel heller de ut åpen drikke og ber deg pakke ned resten og forflytte deg til et privat området, og evnt rydde opp rote rundt dere.

 

Men som sagt over her, hvis det ikke sjenerer noen så pleier det å gå bra, jeg har aldri fått bot for å sitte på stranda med en iskald pills ;) Politiet har såppas menneske vett.

Men så klart kan det jo hende du møter på feil fyr til feil tid og han ilegger deg en bot.

Lenke til kommentar

kommer veldig an på alder på betjenten i min erfaring, ny utdannede skal ta deg for alt, mens de litt eldre ser litt mer mellom fingrene.

 

eks, eldre politimann kommer hen: fint vær i dag.

vi: ja, håper det holder seg ut sommeren.

p: bare husk og rydd etter dere, slik at det er fint her til neste gang fin været kommer.

Lenke til kommentar

Lettøl eller alkoholfritt-øl er også øl. Prøv det i stedenfor hvis du trenger en øl til strandturen eller når du skal nyte en øl i parken.

 

Lovbestemmelsen som kommer til anvendelse er alkoholloven § 8-9.

 

Det er servering og konsum som ikke er tillatt på offentlig sted.

 

Svaret er at dersom politiet ikke ser deg konsumere alkoholen er det bare å unnlate å drikke når du oppdager politiet. Det er ikke ulovlig å ha en åpen ølboks i handa.

 

Om politiet begynner å tømme ut ølboksen din ville jeg spurt betjenten på en vennlig måte om hvor han mener han får hjemmel til å destruere min private eiendom.

Lenke til kommentar

Har drukket pils på kaien og moloen i Bodø på hver eneste vinværsdag siden mai. Politiet har kjørt forbi ett par ganger. De drar alltid med en eller annen gammel alkis som har prøvd å få start på båten sin, og ønsker oss fattige vernepliktige en ellers koselig kveld.

 

Den uskrevne regelen er vell strengt tatt som følgende; Rydder du opp drittet ditt (flasker, chipsposer, engangsgriller. Generelt søppel) ikke lager bråk, ikke skriker og opptrer deg som en ganske så beruset person, lar de deg være i fred.

 

De er mennesker, de og.

Lenke til kommentar

Det blir annerledes i russetiden. Det blir lissom egene normer og regler for russen, uskrevet derrav.

 

Om politiet begynner å tømme ut ølboksen din ville jeg spurt betjenten på en vennlig måte om hvor han mener han får hjemmel til å destruere min private eiendom

 

Om politiet tømmer ut ølboksen din, så er det fordi drikking og distribuering av alkohol holdige drikker på offentlig sted er ulovelig. Er den åpnet, så får du ikke lov til å ha den, de kan derimot ikke gjøre noe med uåpnede flasker eller bokser. Man kan jo så klart få løyve til å selge alkohol, og derfor også få et eget lite sted å drikke det på, men det går under helt andre regler.

Lenke til kommentar

Det er også andre steder som regnes som offentlig sted som ikke er så innlysende, f.eks drikke alkohol i en drosje er ikke lov da drosje regnes som offentlig sted. Blir drosjen stoppet i politikontroll risikerer både sjåfør og passasjerer bot for dette, jeg vet om flere eksempler der dette har blitt håndhevet.

 

Det er også en ting å ta med seg hvis sjåføren nekter en å drikke under drosjeturen

Endret av muffser
Lenke til kommentar

Vi Bodø gutta ruler og drekk kor enn vi føl at vi vil.. :p

 

På russetia i år drakk og grillet vi ytterst på moloen, forbipassasjerense brydde ikke seg fem flate øre, antar at her oppe er det mer akseptabelt å ta seg en øl enn andre steder i landet..

 

 

Politiet virket definitivt ganske avslappet i Bodø ja, men jeg har aldri hatt noe problem med dem her hjemme heller (s&fj.)

Lenke til kommentar

Det er også andre steder som regnes som offentlig sted som ikke er så innlysende, f.eks drikke alkohol i en drosje er ikke lov da drosje regnes som offentlig sted. Blir drosjen stoppet i politikontroll risikerer både sjåfør og passasjerer bot for dette, jeg vet om flere eksempler der dette har blitt håndhevet.

 

Det er også en ting å ta med seg hvis sjåføren nekter en å drikke under drosjeturen

 

Stemmer det. Husker jeg leste for en stund siden en taxi hadde blitt stoppa med noen som drakk alkohol i bilen, både taxisjåfør og den som drakk fikk 4k i bot.

Lenke til kommentar

ja ok, men da kan du altså endopp med ein bot, hvis politet har en dårlig dag:P

 

 

jepp xD

vi snakka med politiet ang dette da jeg var russ siden vi hadde de på besøk.

de vi snakka med sa at de kom til å spørre først om vi kan helle ut ølen, pakke med resten og gå vekk.

og da bør man gjøre det :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...