Gå til innhold

Variabel gråfiltereffekt av to pola-filtre?


Anbefalte innlegg

Har planer om å investere litt i filtre i nærmeste framtid da jeg pr i dag kun har et ND8 gråfilter. Kom over følgende utsagn her:

Tip: use a polarising filter

A polarising filter offers a similar light reducing option as a Neutral Density 4x filter. Add two polarisers together and you can get an infinitely variable ND from 4x to very strong (almost black) by rotating the front one.

 

Gjorde et hastigt søk på forumet uten å bli noe klokere. Er det noen som kan bekrefte dette - og gjelder det for alle typer polariseringsfilter? Polafilter må jeg ha etterhvert uansett så spørsmålet er om jeg da bare skal kjøpe to av dette i stedet for å skaffe flere gråfiltre (evt et enda mørkere) for å kunne ta langtidseksponeringer i høylyssituasjoner? Foreløpig er ikke dette et spørsmål om hva som vil lønne seg økonomisk, men kun av nysgjerrighet.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Man kan unngå vignettering ved å bruke en stepupring, men jeg er enig med Ingardj, dette virker som en dyr og komplissert løsning som også kan gi uønskede sideeffekter, de fleste ønsker ikke polafiltereffekt på alle bilder.

Endret av se#
Lenke til kommentar

Enig med de andre her. Kjøp ND-filter. Hoya ND400 koster litt over 400kr. på ebay.

 

Fra en annen tråd:

Jeg har kjøpt filter på ebay-sjappa Citiwide.

Det tar ca. en uke fra Hong Kong til Norge. Fri frakt og de sender rekommandert.

 

Hvis du skriver noe i meldingsboksen ved betaling så slipper du ekstrautgifter når filterene kommer til Norge. Du kan skrive; Please write 19GBP on the customs declaration, THANKS!

 

Kjøp Hoya NDx400 hvis du vil ha lange lukkertider på dagtid.

Jeg har nettopp bestilt Marumi Super DHG CPL filter. Denne ble best i en test, bedre enn Hoya CPL og billigere.

 

Dette har jeg betalt for de filterene mine, noe avvik blir p.g.a. kurs hvis/når du bestiller:

 

Marumi Super DHG CPL filter 67mm - 423kr.

Hoya NDx400 55mm/67mm - 298kr./440kr.

Hoya ND8 67mm - 220kr.

Hoya ND4 55mm - 148kr.

 

Det tok ca. 9 dager (7 virkedager/hverdager) fra betaling til jeg kunne hente filteret på posten. Jeg kjøpte et og et filter med noen dagers mellomrom.

Lenke til kommentar

Effekten du får kan du studere om du ser på ett LCD-display gjennom pol.filteret mens du dreier på filteret, eller har på polariserte solbriller og så kikker gjennom pol.filteret.

---

Om du ikke har pol.filter men har polariserte solbriller og et lcd-diplay kan du også se effekten ved å dreie på displayet. Bruker å gjøre det om jeg skal kjøpe fiskebriller og vil sjekke polariseringen i dem, og kikker på telefonen, eller kameradisplayet, mens jeg har brillene på.

Endret av pybalto
Lenke til kommentar

Ble visst mest økonomisnakk likevel. Jeg er ikke helt sikker på om det ville blitt så mye dyrere heller. Objektivparken består hovedsaklig av Ø52 og 67 - så rent teoretisk (sett at jeg ikke er interessert i diverse andre spesialfiltre) ville jeg fått alle ønskelige variasjoner av grått med kun 2 polafiltre og en 52-67 stepup-ring. Ulempen ville selvfølgelig vært polariseringseffekt på alle bildene, som nevnt.

Lenke til kommentar

Gjorde et hastigt søk på forumet uten å bli noe klokere. Er det noen som kan bekrefte dette - og gjelder det for alle typer polariseringsfilter? Polafilter må jeg ha etterhvert uansett så spørsmålet er om jeg da bare skal kjøpe to av dette i stedet for å skaffe flere gråfiltre (evt et enda mørkere) for å kunne ta langtidseksponeringer i høylyssituasjoner? Foreløpig er ikke dette et spørsmål om hva som vil lønne seg økonomisk, men kun av nysgjerrighet.

 

Det ser ut til at du har fått mange meninger om hvor fornuftig dette er, men ikke skikkelig svar på om og hvorfor dette fungerer.

 

For det første: Ja, det fungerer. Ideelt sett skulle du faktisk få 1 til uendelig trinn ND-filter, men i praksis blir det ikke helt slik. Antakelig får du fra ca tre trinn til så mørkt du kan ønske deg.

 

For å forstå hvorfor det er slik må du vite hva et polariseringsfilter gjør med lys. Lys utbrer seg som en bølge med utslag på tvers av bevegelseshastigheten. Hvis lyset er polarisert er det kun utslag i en retning, f.eks. opp og ned (for lys som beveger seg horisontalt). Upolarisert lys har utslaget jevnt fordelt i alle retninger. Et polariseringsfilter tar vekk alle komponenter av svingningen i en bestemt retning. For upolarisert lys blir dermed halvparten av lyset fjernet. Hvis lyset er polarisert vil et sted mellom ingenting og alt lyset fjernes avhengig av hvordan filteret er orientert i forhold til polariseringsfilteret.

 

Etter at lyset har passert filteret vil det være polarisert. Derfor kan du fjerne så mye av det gjenværende lyset du vil med et polariseringsfilter til.

 

Det jeg har beskrevet hittil gjelder for perfekte polariseringsfiltre. I praksis vil et polariseringsfilter fjerne litt mer enn halvparten av upolarisert lys. Dessuten vil ikke lyset som slipper gjennom være perfekt polarisert.

 

Redigert:

Beskrivelsen ovenfor tar utgangspunkt i lineære polariseringsfilter. Det fungerer like bra med sirkulære polariseringsfilter, men effekten er enklest å forklare i det lineære tilfellet.

Redigert igjen:

Ved nærmere ettertanke er jeg faktisk litt usikker på om det ville virke med to sirkulære polariseringsfilter. Antakelig må det ene snues for at det skal virke. Noen som har to polariseringsfiltre som har lyst til å prøve?

 

 

 

Oppgave til den interesserte leser: Hva blir resultatet om du ved upolarisert lys bruker tre polariseringsfilter - det første vertikalt, det andre dreid 45 grader fra vertikalt og det tredje horisontalt?

 

 

 

-trygve

Endret av -trygve
Lenke til kommentar

To sirkulære polarisasjonsfiltre gir bare en liten effekt.

Derimot virket forsøket med et sirkulært og et lineært polarisasjonsfilter. Hvordan dette vil virke i hele biledflaten vet jeg ikke, men mulig det blir bra.

Jeg fant bare et lineært i skuffen min, så der stoppet testen.

Et polariseringsfilter demper lyset med opp til 1,5 stopp i seg selv.

Lenke til kommentar

Grunnen til at to sirkulært polariserte (CPL) filtere etterhverandre har liten effekt er at lyset som kommer ut bak et slikt CPL-filter ikke er polarisert. Det er også derfor et lineært filter må brukes foran et CPL-filter og ikke etter hvis en skal lage seg et ND-filter på denne måten.

 

Kvaliteten på et slikt filter er veldig avhengig av hvilken type CPL/PL filter som benyttes, f.eks. er det ikke uvanlig at noe IR slipper igjennom med magentafarging som resultat (gjelder også for mange ND-filtre, spesielt ved store dempeverdier).

 

Det finnes ferdige variable ND-filtre som benytter polarisasjonseffekten, f.eks. fra Singh-Ray (www.singh-ray.com) og kaffebrus (www.kaffebrus.com). Her som ellers får man hva man betaler for.

 

IOH

Lenke til kommentar

Grunnen til at to sirkulært polariserte (CPL) filtere etterhverandre har liten effekt er at lyset som kommer ut bak et slikt CPL-filter ikke er polarisert. Det er også derfor et lineært filter må brukes foran et CPL-filter og ikke etter hvis en skal lage seg et ND-filter på denne måten.

 

Jo, det er polarisert. Men det er sirkulært polarisert. Sirkulært polarisert lys kan enten være "høyrehendt" eller "venstrehendt". For at to sirkulære polariseringsfiltre på rad skal fjerne alt lyset må det ene være høyrehendt og det andre venstrehendt.

 

-trygve

Lenke til kommentar

Ja, du har helt rett, jeg skulle nok sagt at det ikke er lineært polarisert.

 

Men for praktiske formål (som for autofokusensor i et kamera) så "ser" det upolarisert ut da det integrert over tid svinger i alle plan. Hvis lyset er lineært polarisert (dvs svinger fast i et plan) så vil sensoren i mange tilfeller ikke virke korrekt (avhengig av polariseringsinnstilling). Derfor har CPL filtre en kvartbølgeplate som produserer det venstrehendte polariserte lyset du nevner.

Endret av IoH
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...