Gå til innhold

Hvorfor kan ikke 18-åringer kjøpe sprit?


Anbefalte innlegg

Det er uforståelig at 18-åringer ikke kan kjøpe sprit. Man kan stemme, kjøre bil, sitte på stortinget, kjøpe øl/vin, kjøpe røyk/snus. Men skal du kjøpe sprit må du vente 2 år.

 

Det er ufattelig. Hva feiler det norske politkere? Er de redd for å gjøre upopulistiske ting, i frykt av å miste stemmer? I såfall er det veldig synd.

Endret av tenkaren
  • Liker 6
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hehe! Endeløs diskusjon, forsåvidt er jeg både enig og uenig med deg.

 

Enig:

 

Når man er 18 år, ja da er man myndig! Man bestemmer over hele livet sitt, alikevell finnes det begrensninger. Jeg tror nok at mange misforstår hva det vils i og være myndig.

 

Selv om man er myndig så kan man ikke gjøre hva man vil, det finnes fortsatt regler som må følges. Disse reglene finnes for at samfunnet skal ha en bra "helse", ikke misoforstå meg med ordet "helse" ettersom at det jeg mener er at landet kunne fått store problemer hvis man endret til 18, 16 e.l aldersgrense.

 

Et eksempel er at alle 18/19 åringer hadde gått på en smell og staten hadde lidd for mange milioner i utgifter på alkoholmisbruk, et alkoholmisbruk trenger ikke skje hver dag. Men gjerne at man drikker seg "drita" hver helg. Det er absolutt ikke et ønske.

 

Hvis du ikke helt har forstått hva jeg mener enda så vil det og være myndig si at du enkelt og greit bytter "mamma og pappa" ettersom at det nå er staten som tar over, det vil si at hvis du gjør noe galt så vil du fortsatt få husarrest bare på en litt mer forskrekkende måte! :).

 

Uenig:

 

Jeg har tidligere vært avholdsmann, jeg har nå gått vekk ifra det! Det vil si at jeg ikke har hatt denne "ungdomsfylla", men gjett om. Den har blitt observert, mange, mange, mange, mange ganger.

 

Jeg har sett hvordan alkohol ødelegger folk, hva den gjør med mennesker som åpenbart er helt friske. Alkohol er ikke et stoff man tuller med, det sies at det kan være bra for helsen uansett ikke i store mengder dog.

 

Folk drikker for mye alkhol, personlig mener jeg at grensen gjerne skulle heves litt? 23 År så kan vi begynne å snakke, spriten får alltids 18 åringene tak i. Men hvis grensen går til 23 år vil 18-Åringene slite med og få tak i alkohol, hvis du tar en helt random 18-Åring i dag så er det ingen problem og få kjøpt alkhol, det er gjort på et blunk ettersom aldersgruppene kun har 2 år i forskjell. Har man 5 år i forskjell på 18-Åringene og spritkjøperne blir det vanskeligere og få tak i :-).

 

Dette er en diskusjon som kommer til å pågå lenge, personlig har jeg en egen oppfattning. Høyere aldersgrense, mindre alvorlige ulykker.

 

 

Kent

Endret av Kentt
Lenke til kommentar

Hehe! Endeløs diskusjon, forsåvidt er jeg både enig og uenig med deg.

 

Enig:

 

Når man er 18 år, ja da er man myndig! Man bestemmer over hele livet sitt, alikevell finnes det begrensninger. Jeg tror nok at mange misforstår hva det vils i og være myndig.

 

Selv om man er myndig så kan man ikke gjøre hva man vil, det finnes fortsatt regler som må følges. Disse reglene finnes for at samfunnet skal ha en bra "helse", ikke misoforstå meg med ordet "helse" ettersom at det jeg mener er at landet kunne fått store problemer hvis man endret til 18, 16 e.l aldersgrense.

 

Et eksempel er at alle 18/19 åringer hadde gått på en smell og staten hadde lidd for mange milioner i utgifter på alkoholmisbruk, et alkoholmisbruk trenger ikke skje hver dag. Men gjerne at man drikker seg "drita" hver helg. Det er absolutt ikke et ønske.

 

Hvis du ikke helt har forstått hva jeg mener enda så vil det og være myndig si at du enkelt og greit bytter "mamma og pappa" ettersom at det nå er staten som tar over, det vil si at hvis du gjør noe galt så vil du fortsatt få husarrest bare på en litt mer forskrekkende måte! :).

 

Uenig:

 

Jeg har tidligere vært avholdsmann, jeg har nå gått vekk ifra det! Det vil si at jeg ikke har hatt denne "ungdomsfylla", men gjett om. Den har blitt observert, mange, mange, mange, mange ganger.

 

Jeg har sett hvordan alkohol ødelegger folk, hva den gjør med mennesker som åpenbart er helt friske. Alkohol er ikke et stoff man tuller med, det sies at det kan være bra for helsen uansett ikke i store mengder dog.

 

Folk drikker for mye alkhol, personlig mener jeg at grensen gjerne skulle heves litt? 23 År så kan vi begynne å snakke, spriten får alltids 18 åringene tak i. Men hvis grensen går til 23 år vil 18-Åringene slite med og få tak i alkohol, hvis du tar en helt random 18-Åring i dag så er det ingen problem og få kjøpt alkhol, det er gjort på et blunk ettersom aldersgruppene kun har 2 år i forskjell. Har man 5 år i forskjell på 18-Åringene og spritkjøperne blir det vanskeligere og få tak i :-).

 

Dette er en diskusjon som kommer til å pågå lenge, personlig har jeg en egen oppfattning. Høyere aldersgrense, mindre alvorlige ulykker.

 

 

Kent

Det med å heve aldersgrensa til 23, vil ikke det føre til at alle 18-22 åringene vil fortsette å være kunder hos den lokale hjemmebrentselgeren?

 

Jeg sluttet å drikke hjemmebrent når jeg endelig kunne handle alkohol selv lovlig.

Lenke til kommentar

Herregud for en fæl tekst. Sitter du og finner opp dette?

 

Ja, faktisk så gjør jeg det. Det er mine meninger, mente og huske at detta var et diskusjonfora? :-)

 

 

Hehe! Endeløs diskusjon, forsåvidt er jeg både enig og uenig med deg.Enig:Når man er 18 år, ja da er man myndig! Man bestemmer over hele livet sitt, alikevell finnes det begrensninger. Jeg tror nok at mange misforstår hva det vils i og være myndig. Selv om man er myndig så kan man ikke gjøre hva man vil, det finnes fortsatt regler som må følges. Disse reglene finnes for at samfunnet skal ha en bra "helse", ikke misoforstå meg med ordet "helse" ettersom at det jeg mener er at landet kunne fått store problemer hvis man endret til 18, 16 e.l aldersgrense. Et eksempel er at alle 18/19 åringer hadde gått på en smell og staten hadde lidd for mange milioner i utgifter på alkoholmisbruk, et alkoholmisbruk trenger ikke skje hver dag. Men gjerne at man drikker seg "drita" hver helg. Det er absolutt ikke et ønske.Hvis du ikke helt har forstått hva jeg mener enda så vil det og være myndig si at du enkelt og greit bytter "mamma og pappa" ettersom at det nå er staten som tar over, det vil si at hvis du gjør noe galt så vil du fortsatt få husarrest bare på en litt mer forskrekkende måte! :). Uenig:Jeg har tidligere vært avholdsmann, jeg har nå gått vekk ifra det! Det vil si at jeg ikke har hatt denne "ungdomsfylla", men gjett om. Den har blitt observert, mange, mange, mange, mange ganger.Jeg har sett hvordan alkohol ødelegger folk, hva den gjør med mennesker som åpenbart er helt friske. Alkohol er ikke et stoff man tuller med, det sies at det kan være bra for helsen uansett ikke i store mengder dog. Folk drikker for mye alkhol, personlig mener jeg at grensen gjerne skulle heves litt? 23 År så kan vi begynne å snakke, spriten får alltids 18 åringene tak i. Men hvis grensen går til 23 år vil 18-Åringene slite med og få tak i alkohol, hvis du tar en helt random 18-Åring i dag så er det ingen problem og få kjøpt alkhol, det er gjort på et blunk ettersom aldersgruppene kun har 2 år i forskjell. Har man 5 år i forskjell på 18-Åringene og spritkjøperne blir det vanskeligere og få tak i :-).Dette er en diskusjon som kommer til å pågå lenge, personlig har jeg en egen oppfattning. Høyere aldersgrense, mindre alvorlige ulykker.Kent
Det med å heve aldersgrensa til 23, vil ikke det føre til at alle 18-22 åringene vil fortsette å være kunder hos den lokale hjemmebrentselgeren?Jeg sluttet å drikke hjemmebrent når jeg endelig kunne handle alkohol selv lovlig.

 

Selvfølgelig er dette en problemstilling, den er uansett ikke så utrolig stor! (Velger jeg å tro, har aldri hatt behov for hjemmebrent).

 

Men jeg vil tro at det blir vanskligere å få tak i polsprit og de fleste ungdommer har liten kontakt med denne "hjemmebrentselgeren", håper inderlig at det ikke er et stort problem. Har ikke innsyn i det, men kanskje du har? :-).

 

Kent

Lenke til kommentar

Herregud for en fæl tekst. Sitter du og finner opp dette?

 

Ja, faktisk så gjør jeg det. Det er mine meninger, mente og huske at detta var et diskusjonfora? :-)

Jeg tenkte mer på faktaene og påstandene i teksten din.

 

Det er basert på egne PERSONLIGE erfaringer.

Lenke til kommentar

Helt greit med 20(?)-årsgrense slik det er nå. Det ER faktisk markant forskjell på en 18-åring og en 20-åring. 18-åringer flest er forholdsvis modne, men mangler endel på ansvarsbevissthet og slike ting. Aldersgrense på sprit burde vel ikke være noe stort problem her i verden...

 

Nope! Men det er visst blitt et diskusjonstema!

Lenke til kommentar

Konseptet med å ha et par år imellom <22% og >22% er ikke dumt. Skal man først gjøre noe så bør man beholde denne forskjellen. F.eks ved å senke begge grensene to år.

 

For min del så er det maksgrensen på 60% som er mest irriterende med dagens alkohol-lovgivning. Hvorfor skal man være nødt til å ty til ulovligheter om man vil nyte litt 96%? Hvorfor skal man gjøre det umulig å importere f.eks absinth med 80-85%?

 

Men trådstarter fremstiller det i førstepost som om det er fritt fram for alt annet enn spritkjøp når man er 18 - så enkelt er det ikke, bla. er det flere ting man kun får lov til når man er blitt 21. Kanskje hadde det vært en ide å heve spritgrensen for å skape harmoni i systemet?

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Det fins jo folk langt oppi 20-årene som ikke klarer å styre seg, kanskje vi vurde sette grensen til 30 år istedet? Bare for å være helt sikker.

 

Vi er NØDT til å sette en alder, der man går fra å være barn, til å være voksen. Vi vil naturligvis irritere modne 16-17 åringer med en slik praksis, og vi vil ikke klare å forhindre "Ronny" på 23 som selger alkohol til alle barna på bygda.

 

Nå som vi har valgt 18 på mange andre steder, passer det bra å sette 18års grense på sprit også. Noe annet er ulogisk og dobbelmoralistisk.

Endret av tenkaren
Lenke til kommentar

Det som er vanskelig, er å sette en endelig aldersgrense på ting, også alkohol. Fordi at folk i alderen 16-25 er så forskjellige i hvor de har kommet i utviklingen. Noen er på god vei til å bli respektable voksne, mens andre er like fjortis når de er 25 som de var 10 år tidligere. Da er det litt vanskelig å gre alle under en kam, og sette en grense. Jeg tror mange av aldersgrensene vi har her i Norge sitter igjen ifra andre land. F.eks så er det 20(?) års aldersgrense i USA på sprit, mens det er bare 16 års grense for å ta lappen.

 

For meg er det likegyldig om de har aldersgrensa på 20 eller 18 år, da de som er 18 får sprit hos de som er 20 uansett. De kjøper for dem, på samme måte som de som er 18 kjøper øl til de som er yngre enn det.

Lenke til kommentar

Jævlig god ide. Legg ned polet. Folket vil bare ha Koskenkorva og Hot & Sweet uansett, eller hva?

 

20-årsgrense på sprit er en rimelig behagelig ting. Vi trenger ikke mer fyll. Det utsetter probleme en viss tid, og folk som uansett klarer å koble sammen hjernecellene sine får tak i det de trenger. Jeg er glad i alkohol, men mener at det ikke trenger å bli mer tilgjengelig blant folket.

 

Grensen på 60% er heller ikke noe jeg bryr meg om. Hjemmebrent får man tak i uansett. Det er det som er kos med det. Det smaker dritt, men det smaker ulovlig. Fy faen. Man burde heller vurdere å gjøre visse unntak, finnes jo div. romtyper, whiskey og andre saker som er litt sterkere enn 60%. Man burde kunne vise skjøn.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...