Gå til innhold

Lovfestet krav på bredbånd


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Ta opp politikken rundt bilavgifter i en egnet tråd.

 

Selvsagt må noen betale for bredbånd til hele folket. Hvis ingen tar regninga så gidder heller ingen å bygge det ut. Regninga faller tilbake på innbyggere på en eller annen måte uansett.

 

ok- det var bare ment som et eksempel.

 

hvis de ikke har råd men blir tvunget ?

Lenke til kommentar
hvis de ikke har råd men blir tvunget ?

Merkelig spørsmål. Er det noen som har snakket om tvang i det hele tatt? I Finland er det snakk om frivillighet. Dvs. at man må ikke ha bredbånd hvis man ikke vil. Symbolsaken går bare ut på at alle skal ha mulighet til bredbånd, dersom de vil, og dersom tilbyderne ikke synes det blir for dyrt å bygge ut på den plassen vedkommende bor.

 

Hvis du tenker på finansiering via skatt så betaler ikke de fattigste her i landet skatt. Om de som betaler skatt ikke har råd så kommer det av for store utgifter i forhold til inntekt. Ikke på grunn av skatten. Da bør man skjerpe sin personlige økonomi fremfor å hakke løs på offentlige goder.

Lenke til kommentar

jeg tenker på de som gjerne ønsker bredband men som ikke har råd til betale det selv p.g.a økonomien.

dette blir som ja du kan få bredband men da må du betale det selv.

da blir slike lovnader fra politikeren bare tull

 

å si at de som er fattig har dårlig økonomistyring er alt for enkelt.

det kan minne om at man faktisk ikke har sett seg grundig nokk inn i situasjonen

 

 

det er flere årsaker til at fattige personer vil ha billig Internett.

de viktigste årsaken er nok at gebyrene blir lavere på banktjenester via nettet samt at enkelte ting er enklere via nettet en via Nav.

 

i mange tilfeller er også kostnadene astronomiske.

 

da blir det feil av politikerne å ønske bredband til alle uten at de bidrar i det hele tatt

 

det blir tvang hvis kommunen bestemmer for å bygge ut bredband etter press fra staten.

kommunen må da få noen til betale dette og staten er ikke villig til å gi noe særlig i støttet

Lenke til kommentar
jeg tenker på de som gjerne ønsker bredband men som ikke har råd til betale det selv p.g.a økonomien.

dette blir som ja du kan få bredband men da må du betale det selv.

da blir slike lovnader fra politikeren bare tull

Jepp. Den finske loven ser ut til å være bare "tull"/symbolsak uten praktisk betydning.

 

å si at de som er fattig har dårlig økonomistyring er alt for enkelt.

Les på nytt. Det var ikke det jeg skrev.

 

det er flere årsaker til at fattige personer vil ha billig Internett.

de viktigste årsaken er nok at gebyrene blir lavere på banktjenester via nettet samt at enkelte ting er enklere via nettet en via Nav.

Så da synes du de bør få gratis PC av det offentlige også? Hvor vil du hente de pengene fra?

Lenke til kommentar
jeg tenker på de som gjerne ønsker bredband men som ikke har råd til betale det selv p.g.a økonomien.

dette blir som ja du kan få bredband men da må du betale det selv.

da blir slike lovnader fra politikeren bare tull

Jepp. Den finske loven ser ut til å være bare "tull"/symbolsak uten praktisk betydning.

 

å si at de som er fattig har dårlig økonomistyring er alt for enkelt.

Les på nytt. Det var ikke det jeg skrev.

 

det er flere årsaker til at fattige personer vil ha billig Internett.

de viktigste årsaken er nok at gebyrene blir lavere på banktjenester via nettet samt at enkelte ting er enklere via nettet en via Nav.

Så da synes du de bør få gratis PC av det offentlige også? Hvor vil du hente de pengene fra?

 

I Finland ja. men hva finner de på i Norge tro ?

 

 

du skrev

Om de som betaler skatt ikke har råd så kommer det av for store utgifter i forhold til inntekt. Ikke på grunn av skatten. Da bør man skjerpe sin personlige økonomi fremfor å hakke løs på offentlige goder.

det betyr likevel at ikke at alle dem har dårlig økonomistyring.

det betyr bare at de må prioritere vekk bl.a. bredband til tross for at de kan ha behov for det.

 

skoleelevene får da (nesten) gratis pc.

 

 

det er en viktig grunn til at bredband bør bygges ut i distriktene :

nå er det av praktiske årsaker bare mulig å kjøpe/lei filmer på fysiske medier som kommer med posten.

samtidig risikerer disse distriktene at de får posten bare en gang i uken p.g.a. EU

Endret av den andre elgen
Lenke til kommentar

jeg mener selv at det er en msk. rett å ha tilgang på internet og andre informasjons kanaler. og det at disse informasjonskanalene skal være vellfungerende og effektive og for å ikke snakke om raske er en selvfølge. så med dette mener jeg at alle burde hatt tilgang på en synkron linje med 20 Mb/s. det er greit at folk som ikke trenger eller vil ha det kan få mindre men det burde vert et minste krav.

Det er da overhodet ikke nødvendig med synkron 20 Mbit linje for å dekke et informasjonsbehov på nettet. Hvordan mener du at 20 Mbit opplasting skal brukes som en informasjonskanal?

Slike behov er det stort sett bare grinete pirater som har.

Lenke til kommentar

jeg mener selv at det er en msk. rett å ha tilgang på internet og andre informasjons kanaler. og det at disse informasjonskanalene skal være vellfungerende og effektive og for å ikke snakke om raske er en selvfølge. så med dette mener jeg at alle burde hatt tilgang på en synkron linje med 20 Mb/s. det er greit at folk som ikke trenger eller vil ha det kan få mindre men det burde vert et minste krav.

Det er da overhodet ikke nødvendig med synkron 20 Mbit linje for å dekke et informasjonsbehov på nettet. Hvordan mener du at 20 Mbit opplasting skal brukes som en informasjonskanal?

Slike behov er det stort sett bare grinete pirater som har.

 

jeg som sikkert mange andre ser at i fremtiden blir video telefoni mer og mer vanelig og da i en familie på 4-5 stykker der alle skal snakke med forskjellige personer samtidig trenger man båndbredde både opp og ned. man kan også tenke på det at om man skal ha tilgjenglighet til sitt eget da er det greit med høy opplastning for å fort å greit få tak i innholdet. jeg mener som jeg skrev over at man godt kan ta mindre om dette er grunnet økonomi eller om det er grunnet andre behov eller ønsker legger ikke jeg meg borti. men sett at du skal ut å reise da vil jeg si at det er tryggere å ha en FTP server ståendes hjemme med filene du trenger framfor å ha dem på en pc som skal skjekkes og dilles mad under hele turen da den kan bli frastjålet under turen også. jeg vet også det av erfaring at når jeg bodde hjemme og fatern jobba hjemme fra så var det ikke nåkk ut hastighet. dette var grunnet at han som mange andre trengte en VPN tunnel, han snakket i telefonen som var bredbåbdstelefoni. og han sende en del mail og filer over nettet dette ble mye og det ble tregt. så hvis man er en familie på 4-5 stk. og minst en jobber hjemme og man driver må nettet flere stykker blir det en del ftafikk i begge retninger så ja jeg mener at det trengs. en informasjonskanal er ikke bar til deg selv men fra deg selv også sammen hva slags info du sender.

Lenke til kommentar

Du seier dei som ikkje har behov for 20/20 kan kjøpe mindre, men slik du formulerte det opprinnelege innlegget krev du ein infrastruktur som kan handtere 20/20. Og du ramsar opp ei rekke med argument som har ulik grad av nytteverdi, men eg kan ikkje sjå at nokon av dei er reelle behov som me skal kunne krevje at infrastruktur skal oppfylle - det er fint om den kan, men å lovfeste det ser eg ikkje grunnlag for.

 

Videotelefon, kva for kritisk behov utfyller denne over vanleg telefon (analog telefon har du forøvrig krav på å få levert til alle faste bustader i Noreg, så den biten er dekt allereie)? Tilgang på filer heime er kjekt nok det, sjølv om eg ikkje har lyst til å legge igjen innloggingsinformasjon til mitt private nettverk på ei maskin i uggabuggaland. Men igjen: kvifor er det ein menneskerett at du skal kunne hente desse i over 2 MB/s?

 

Alle grunnar eg ser for å velje heimekontor bør finansierast av arbeidstakar (om det er ei arbeidsform han sjølv ynskjer) eller arbeidsgjevar (om det er ei arbeidsform som er ynskt elller nødvendig).

 

Elgen: folk som ikkje har råd til ei breibandslinje (ut frå din definisjon 4 Mb/s eller raskare) leier ikkje filmar uansett. Dei låner dei gratis på biblioteket. Og om filmleie er det beste argumentet for utbygging av breiband til alle, då kan du droppe mi underskrift.

 

Eg er med på litt av den tidlegare argumentasjonen din om at det er nyttig med t.d. auka bruk av nettjenester hjå NAV. I dag kan du få 100 MB trafikk på mobilt breiband for 49/mnd, og om du ikkje lastar ned bilete eller video kan du levere meldekort for alle NAV-brukarar i ein distriktskommune med denne trafikkmengda, og likevel ha fleire MB til rådighet. Og det går heilt fint å levere meldekort med mobilt breiband. Ein 50-lapp i månaden sparar du fort ved å bruke nettbank, så eg ser ikkje heilt behovet for støtte til dette.

 

Eg er heilt einig i at alle burde ha moglegheit til å skaffe seg internettilgang, men det eg meiner kan kallast behov for internett kan veldig mange få i dag, til ein relativt rimeleg pris. Om nokon vil ha meir enn det ein får ut av mobilt breiband meiner eg dette går på interesse/lyst, og ikkje behov, og då får folk stå for det sjølv.

Lenke til kommentar

Elgen: folk som ikkje har råd til ei breibandslinje (ut frå din definisjon 4 Mb/s eller raskare) leier ikkje filmar uansett. Dei låner dei gratis på biblioteket. Og om filmleie er det beste argumentet for utbygging av breiband til alle, då kan du droppe mi underskrift.

 

Eg er med på litt av den tidlegare argumentasjonen din om at det er nyttig med t.d. auka bruk av nettjenester hjå NAV. I dag kan du få 100 MB trafikk på mobilt breiband for 49/mnd, og om du ikkje lastar ned bilete eller video kan du levere meldekort for alle NAV-brukarar i ein distriktskommune med denne trafikkmengda, og likevel ha fleire MB til rådighet. Og det går heilt fint å levere meldekort med mobilt breiband. Ein 50-lapp i månaden sparar du fort ved å bruke nettbank, så eg ser ikkje heilt behovet for støtte til dette.

 

Eg er heilt einig i at alle burde ha moglegheit til å skaffe seg internettilgang, men det eg meiner kan kallast behov for internett kan veldig mange få i dag, til ein relativt rimeleg pris. Om nokon vil ha meir enn det ein får ut av mobilt breiband meiner eg dette går på interesse/lyst, og ikkje behov, og då får folk stå for det sjølv

 

 

her var det satt opp mot det at posten slutter å lever pakker du har bestilt.

problemet er at mange steder er posten i praksis den neste som lever pakker.

i dag går det ca en uke fra du bestiller til du har pakken.

hvis posten blir styrt av EU kan det hende at man må vente 2 uker.

da blir argumentet for muligheter til å lei film over nettet sterkere.

alen betyr det ikke noe men samme med andre argumenter har det mye å si

 

 

nå var det kostnadene til utbyggingen jeg hadde mest i tankene.

det er sik at kvaliteten på mobilt bredband er sterkt varierende.

her er rett og slett dekkingen enkelte steder lit tvilsom

 

 

til og med utbygging av mobilt bredband kan fort koster mere en et lite lokalsamfunn har råd til.

da kan det være billigere å dra noen fiberkabler i strømmasten enn å plassere flere radiosendere rundt om krig på de høyeste punktene. senderne krever også mye vedlikehold på værharde steder

 

 

 

til slut skal jeg komme med en historie hvorfor jeg ikke er så begeistret for mobilt bredband.

 

jeg har en søster som kjøpe seg en bærbar pce for noe av bursdags pengene.

hun skaffet seg også mobilt bredband fra Telenor .

de gav jun heller ikke noen epost adresse . jeg vet ikke om det er vanlig

 

jeg måtte hjelpe henne til få lagt inn et program som leser eposten på pcen.

her valgte jeg Windows live mail.

 

av enn eller anen merkelig grunn nektet det å la seg installere gjennom det mobile bredbandet.

nedlastingen tok flere timer uten at det virket etter på

deljene tar jeg hvis noen spør om det .

da jeg koblet til min 10 Mbit linje fungerte det bare etter noen få minutter .

Lenke til kommentar

jeg mener selv at det er en msk. rett å ha tilgang på internet og andre informasjons kanaler. og det at disse informasjonskanalene skal være vellfungerende og effektive og for å ikke snakke om raske er en selvfølge. så med dette mener jeg at alle burde hatt tilgang på en synkron linje med 20 Mb/s. det er greit at folk som ikke trenger eller vil ha det kan få mindre men det burde vert et minste krav.

Det er da overhodet ikke nødvendig med synkron 20 Mbit linje for å dekke et informasjonsbehov på nettet. Hvordan mener du at 20 Mbit opplasting skal brukes som en informasjonskanal?

Slike behov er det stort sett bare grinete pirater som har.

 

 

Det er ihvertfall ikke vits å bygge ut med kobber linje (asynkron. Skal man bygge ut noe som helst er det fiber som skal bygges. Innen 5år er nok ikke 20Mbit til folk flest for mye.

Lenke til kommentar

lit om utviklingen :

jeg fikk tilbud om bredband ( fiber ) for ca 4 år siden.

man kunne da velge mellom hastighetene 0.3,4,6,8 eller 10 Mbit ( hvis jeg husker det korrekt) .

i dette tilbudet var det også mulig å velg tv og telefon

 

jeg valgte Internett (4 Mbit) og tv.

 

senete ble hastigheten økt til 5 Mbit

 

da de la over til altibox var minste hastigheten økt til 10 Mbit.

 

 

nå mer jeg at man ikke trenger 10 Mbit linje til normal data surfing.

ser man på videoene på nette så trenger man ikke mere en 2 mbit uansett.

 

NRK bruker 1 Mbit

TV2 1.2 Mbit

your tube vet jeg ikke , men neppe mere en 1 Mbit

 

 

nedlasting av data filer går fort nok uansett med 4-5 Mbit.

 

 

til nedlasting av epost holder det lenge med 1 Mbit.

her er det andre begrensinger som hindrer de i å lese store vedlegg.

 

 

totalt sett så holder 5 mbit linje lenge for en normal familie.

 

 

at minste hastigheten hos altibox er 10 Mbit kommer av at mange av tjenestene der krever det .

det ville nok også være hastigheten man burde ha som minste hastighet ute i distriktene.

i hvertfall klargjort for det

 

 

å oppnå en slik hastighet med mobilt bredband virker ikke å være helt realistisk enda

Lenke til kommentar

lit om utviklingen :

jeg fikk tilbud om bredband ( fiber ) for ca 4 år siden.

man kunne da velge mellom hastighetene 0.3,4,6,8 eller 10 Mbit ( hvis jeg husker det korrekt) .

i dette tilbudet var det også mulig å velg tv og telefon

 

jeg valgte Internett (4 Mbit) og tv.

 

senete ble hastigheten økt til 5 Mbit

 

da de la over til altibox var minste hastigheten økt til 10 Mbit.

 

 

nå mer jeg at man ikke trenger 10 Mbit linje til normal data surfing.

ser man på videoene på nette så trenger man ikke mere en 2 mbit uansett.

 

NRK bruker 1 Mbit

TV2 1.2 Mbit

your tube vet jeg ikke , men neppe mere en 1 Mbit

 

 

nedlasting av data filer går fort nok uansett med 4-5 Mbit.

 

 

til nedlasting av epost holder det lenge med 1 Mbit.

her er det andre begrensinger som hindrer de i å lese store vedlegg.

 

 

totalt sett så holder 5 mbit linje lenge for en normal familie.

 

 

at minste hastigheten hos altibox er 10 Mbit kommer av at mange av tjenestene der krever det .

det ville nok også være hastigheten man burde ha som minste hastighet ute i distriktene.

i hvertfall klargjort for det

 

 

å oppnå en slik hastighet med mobilt bredband virker ikke å være helt realistisk enda

 

 

Om 5Mbit holder til en normal familie er helt tilfeldig, det kommer helt opp til forventniger og krav til forbrukeren ( personlig holder ikke 500-600KB/ps for meg) skal man kunne spille online spill kan ingen andre laste ned eller se nett tv samtidig med 5mbit

Lenke til kommentar

lit om utviklingen :

jeg fikk tilbud om bredband ( fiber ) for ca 4 år siden.

man kunne da velge mellom hastighetene 0.3,4,6,8 eller 10 Mbit ( hvis jeg husker det korrekt) .

i dette tilbudet var det også mulig å velg tv og telefon

 

jeg valgte Internett (4 Mbit) og tv.

 

senete ble hastigheten økt til 5 Mbit

 

da de la over til altibox var minste hastigheten økt til 10 Mbit.

 

 

nå mer jeg at man ikke trenger 10 Mbit linje til normal data surfing.

ser man på videoene på nette så trenger man ikke mere en 2 mbit uansett.

 

NRK bruker 1 Mbit

TV2 1.2 Mbit

your tube vet jeg ikke , men neppe mere en 1 Mbit

 

 

nedlasting av data filer går fort nok uansett med 4-5 Mbit.

 

 

til nedlasting av epost holder det lenge med 1 Mbit.

her er det andre begrensinger som hindrer de i å lese store vedlegg.

 

 

totalt sett så holder 5 mbit linje lenge for en normal familie.

 

 

at minste hastigheten hos altibox er 10 Mbit kommer av at mange av tjenestene der krever det .

det ville nok også være hastigheten man burde ha som minste hastighet ute i distriktene.

i hvertfall klargjort for det

 

 

å oppnå en slik hastighet med mobilt bredband virker ikke å være helt realistisk enda

 

 

Om 5Mbit holder til en normal familie er helt tilfeldig, det kommer helt opp til forventniger og krav til forbrukeren ( personlig holder ikke 500-600KB/ps for meg) skal man kunne spille online spill kan ingen andre laste ned eller se nett tv samtidig med 5mbit

 

da har du nok kanskje litt større behov en en gjennomsnittlig familie.

 

kraven endrer seg hele tiden så om noen år (opp mot 5 ) så er det ikke sikker at 20 Mbit heller er bra nok.

 

 

hvis familien er på 5 har alle medlemmene behov for 2 mbit linje hver samtidig ?

dette gir 10 Mbit linje.

Lenke til kommentar

Uten å slenge meg på krav om fiber til alle, vil jeg si:

Så lenge Telenor tar linjeleien sin, bør det stilles krav til VELDIG høy oppetid.

 

Jeg har i åresvis betalt 60kr per mnd til Telenor, for elendig linjekvalitet. (over 4 år). Har feilmeldt linjen, det har kommet folk å målt og sett på den, men svarene har bare vært "Sånn er det bare".

 

Forbrukerrådet sier også at man ikke kan gjøre stort annet enn å kreve rabatter.

 

Jeg har aldri hatt Telenor som ISP og kommer nok neppe til å ha de som ISP (med mindre de tilbyr Fiber).

 

Forøvrig fikk jeg endelig i år nytt kobberpar. Så nå har jeg hatt stabilt nett en stund.

 

Dette vil jeg gjerne takke Dataguard i Bergen for.. NextGentel, tele2, gobergen, combitel, mfl har jeg hatt før, men har aldri hatt så bra service som DG har gitt meg...

 

Jeg synes det er ufattelig synd at BKK ble hindret i fiberutbygging i Bergen.. Selv om jeg har stabile 14.6mbit nå, vil jeg gjerne ha mer. Jeg vil ha 100mbit +, faste ip-adresser, m.m.

 

Sjekket pris på installasjon av bedriftsfiber, men telenor skulle ha 50.000kr... Det er litt for mye for meg, he he. (da måtte jeg jo ev. ordnet et spleiselag med de andre i blokken).

 

Spørsmålet er vel hva telenor videre skulle hatt for linjeleien, i tillegg til de 50.000kr.

Lenke til kommentar

Noen rettelser:

det er vel på tid at alle ( også distriktene) får tilgang til det resten av Norge driver med ? uten det blir noen annalalfabeter.

.. kjøper og betaler for ..

 

Det er ikke myndighetenes eller bredbåndselskapenes feil at mange har bosatt seg steder der det er dyrt å bygge ut.

 

Det er heller ikke bredbåndselskapenes oppgave å lære unger å lese og skrive.

 

mens resten stadig kan stille nye krav om hastigheter og muligheter.

.. mens resten stadig stadig kan kjøpe og betale for nye hastigheter og muligheter av egen lomme.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...