Gå til innhold

sortere find-resultater på når filen er opprettet..


Anbefalte innlegg

Jeg har en kommando i formen:

 

find 'EttEllerAnnet' | xargs ls -t

 

Resultatene blir nå sortert på siste modifiseringstidspunkt. Men siden filene stadig blir oppdatert "on the fly" trenger jeg å sortere på opprettelsestidspunktet. Det er dette som betyr noe i dette tilfellet. Er dette mulig?

 

-Nils

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Jeg tror ikke opprettelsestidspunktet lagres (per fil) i filsystemet. Det gjøres per inode, og kan hentes ut med ls -lct. Det er imidlertid ikke sikkert at inoden bevares gjennom hele livsløpet til fila. En del programmer lagrer f.eks en kopi, sletter originalfila, og renamer deretter kopien til det samme som originalfila. Man har da fått en ny inode.

Endret av Sokkalf™
Lenke til kommentar

Jeg tror ikke opprettelsestidspunktet lagres (per fil) i filsystemet. Det gjøres per inode, og kan hentes ut med ls -lct. Det er imidlertid ikke sikkert at inoden bevares gjennom hele livsløpet til fila. En del programmer lagrer f.eks en kopi, sletter originalfila, og renamer deretter kopien til det samme som originalfila. Man har da fått en ny inode.

 

 

med -lct får jeg bare oppdateringstidspunktet på filene på samme måte som med -t, bare mer info i starten av linjene. -ct og -t gir samme resultat..

Lenke til kommentar

Hvordan redigeres filene?

Blir de som Sokkalf slettet og lagret på nytt? eller blir de kun oppdaterte?

 

Er dette i et script som kjøres kontinuerlig?

 

EDIT:

Sjekka nettopp stat, og den viser faktisk ikke opprettelses tidspunkt, og siden ls bruker stat som kilde så sliter du litt der.

Med mindre svaret på mitt spm nr. 2 er et ja

Endret av AlecTBM
Lenke til kommentar

Jeg fant noe interessant i manpagen til mount. Hvis du bruker iversion mount flagget kan du i det minste kunne holde styr på hvor mange ganger en fil har vært endret (etter at flagget ble tatt i bruk :p). Jeg vet overhodet ikke hvordan dette fungerer i praksis, men tenkte kanskje det kunne være av interesse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...