Gå til innhold

Reinstallere pc uten cd


Anbefalte innlegg

Jeg skulle reinstallert pcen min, fordi den begynner å bli litt treig. Men det fulgte ikke med noen cd til å reinstallere pcen min.

 

Opperativsystemet var egentlig windows vista home premium, men jeg har oppgradert den til windows 7 ultimate og skulle hatt den tilbake til vista med alle programmene og musikken sletta.

Så hvordan gjør jeg det uten cd?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis jeg forstår deg riktig at problemet ikke er at du ikke har CD-rom på maskinen, men heller det at du ikke har en CD å jobbe med i det hele tatt så er svaret at det ikke er mulig å gjøre.

 

Dvs. du kan bruke et passende verktøy til å finne og ta vare på produktnøkkelen din og så installere på nytt, men det vil du fremdels trenge en CD for å gjøre naturligvis. Det enkleste hadde nok vært å laste ned en ISO av samme versjonen som du hadde fra før, men det er teknisk sett ulovlig selv om du faktisk eier en gyldig nøkkel.

 

Du kan evt. forhøre deg med leverandøren av maskinen om de kan sende ut en plate til deg. Jeg vet ikke om dette er noe de gjør, men det har mange ganger slått meg at når du ikke får med en OS plate på en maskin som kommer forhåndsinstallert så må det jo finnes en lovlig måte å få fatt i intallasjonplaten for å kunne resintallere. Det er verdt et forsøk ihvertfall, men du kommer ihvertfall ikke unna at du trenger en CD for å kunne reinstallere om deter det du ønsker å gjøre.

 

-Stigma

Lenke til kommentar

Opperativsystemet var egentlig windows vista home premium, men jeg har oppgradert den til windows 7 ultimate og skulle hatt den tilbake til vista ...

Normalt har PCer som leveres med preinstallert operativsystem (og som leveres uten CDer) en egen partisjon for å kunne reinstallere. På slike maskiner vil man normalt få beskjed om å brenne en backup når maskinen tas i bruk.

 

Siden du har installert Windfows 7 er nok denne partisjonen borte. Eneste mulighet da er å ta kontakt med salgssted/produsent for å se om du kan få en kopi av CDen med operativsystem og drivere. Dette forutsetter at maskinen din har CD/DVD-stasjon. Mangler dette må du enten ha en ekstern DVD-enhet som det kan bootes fra, evt lage en kopi av operativsystem-CDen (bootbar) på minnepenn.

Lenke til kommentar

Kan jo være at det kan vært å se i diskbehandlingen om du har en partisjon på noe i mellom 5 og 10 GB.

 

Har du det er nok det recoverypartisjonen og kan aktiveres med tastekombinasjon under oppstart.

 

Acer bruker "Alt + F10. HP bruker F11.

 

Veit du hva det er på Toshiba?

Det er det jeg har

Lenke til kommentar

Kan jo være at det kan vært å se i diskbehandlingen om du har en partisjon på noe i mellom 5 og 10 GB.

 

Har du det er nok det recoverypartisjonen og kan aktiveres med tastekombinasjon under oppstart.

 

Acer bruker "Alt + F10. HP bruker F11.

 

Veit du hva det er på Toshiba?

Det er det jeg har

 

Prøv F8.

Lenke til kommentar

Du vet det finnes flere måter å rense maskinen på, som i mange tilfeller resulterer i at den blir vesentlig raskere? Jeg anbefaler en runde med CCleaner.

 

Jeg prøvde CCleaner igjen, det funket som bare det;)

Var en stund siden jeg hadde brukt det:)

Takk for alle svar

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...