Gå til innhold

Tips/driks i USA


Anbefalte innlegg

Skal til USA en måned og skal innom flere storbyer, men også småbyer. Har lest litt om tips/driks-kulturen der, men tenkte jeg ville høre om noen personlige anbefalinger istedenfor tabloidartikler.

 

Hvor mye tipser dere i forskjellige situasjoner?

 

  • Kafé
  • Restaurant
  • Taxi
  • Hotellrom (rengjøringsdama)
  • Pikkolo
  • Bartender
  • etc

 

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvor mye man tipser når det ikke er et beløp å runde opp avhenger jo av hva slags sted man er, husk også at det er krise i USA så tipsene er mindre enn før.

 

2 dollar til piccolo burde holde. Gir du 5 eller 10 blir du bare sett på som en lettlurt idiot med for mye penger. Og så legger jeg mer til rengjøringsdama.

 

Ellers er det greit å huske at absolutt aller priser, selv i en kiosk er uten skatter og avgifter.

 

Og pass deg for minibarer med sensorer som registrerer at du rører på noe. Tar du opp en flaske for å se hva det er og setter den tilbake blir det gjerne registrert 2 salg.

 

Denne er grei:

http://www.at-rejse-er-at-leve.dk/drikkepenge_rejser.htm

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

2 dollar til piccolo burde holde. Gir du 5 eller 10 blir du bare sett på som en lettlurt idiot med for mye penger. Og så legger jeg mer til rengjøringsdama.

 

Ellers er det greit å huske at absolutt aller priser, selv i en kiosk er uten skatter og avgifter.

Visste ikke om at alle priser var uten skatter og avgifter, takk for tipset.

Pleier man å legge igjen tips hver dag til rengjøringsdama, eller kun ved avreise?

 

 

 

Bartender bør ha 2 dollar per drink på et ordentlig sted, en dollar holder vel på mindre fine steder.

Jeg har hørt om 1 dollar per drink. Selv det syns jeg er mye, det utgjør vel mye av totalprisen av en drink? Så vidt jeg vet, så er prisene på drinker ganske stive i usa, gjerne rundt 40-50kr om jeg ikke tar feil, og så skal man tipse 6-12kr i tillegg. Noen som vet hva prisene på drikke i baren ligger på?

Endret av Don Juan
Lenke til kommentar
Pleier man å legge igjen tips hver dag til rengjøringsdama, eller kun ved avreise?
Noen tipser med en gang for å "sikre" seg god service, men jeg tipser av prinsipp kun når jeg drar. Merker enkelte steder at servicenivået går ned og at de begynner å legge igjen lapper.

 

Nordmenn tipser altfor mye mange steder og blir da sett på som tullinger. Husker reiselederen fra Apollo i Tunisia som sa at alle på bussen burde tipse bussjåføren tilsvarende 80 NOK og at vi burde gi det samme per dag per person til de som rengjorde rommet. Det tilsvarer 2 dagslønner der.

Endret av robertaas
Lenke til kommentar

Bartender bør ha 2 dollar per drink på et ordentlig sted, en dollar holder vel på mindre fine steder.

2 dollar?? Sjølv på ein fotballkamp kostar ikkje ein pint meir enn 7$. I ein bar ligg draught på 1.50$+, 3$ for ei flaske, skal eg tipse 50%+ ? blir ein dyr kveld hvis du held på slik. (ølprisar frå Texas)

Lenke til kommentar

Bartender bør ha 2 dollar per drink på et ordentlig sted, en dollar holder vel på mindre fine steder.

2 dollar?? Sjølv på ein fotballkamp kostar ikkje ein pint meir enn 7$. I ein bar ligg draught på 1.50, 3$ for ei flaske, skal eg tipse 50%+ ? blir ein dyr kveld hvis du held på slik. (ølprisar frå Texas)

 

Han skriver storbyer - hvis han går et ordentlig sted i si NYC, SFO eller lignende vil det nok ofte være 2 som er passende - ihvertfall for første drinken - selvom man kanskje bør tipse enda bedre for den første drinken hvis det er crowded og man vil ha god service og enkel tilgang på bartenderen utover kvelden.

Lenke til kommentar

Rengjøringspersonale på hoteller og serveringspersonale på Cafèer og restauranter lever på ekstremt lite penger. De har en fast lønn som er ekstremt lav (under 5$ i timen). Dermed lever de fleste på tipsen de får.

 

Hvis noen er interesserte så kan de lese så kan dere lese boken "Hvordan å (ikke) klare seg i USA" av Barbara Ehrenreich. Den handler om en velutdannet og velstående kvinne som skal ta på seg ufaglærte og lavtlønnede jobber og leve som de. Meget spennende lesing.

Lenke til kommentar

Han skriver storbyer - hvis han går et ordentlig sted i si NYC, SFO eller lignende vil det nok ofte være 2 som er passende - ihvertfall for første drinken - selvom man kanskje bør tipse enda bedre for den første drinken hvis det er crowded og man vil ha god service og enkel tilgang på bartenderen utover kvelden.

Tja, hvis du med "ordentlig" mener et av de overhypede og overfylte "superpopulære" klubbene etc. så er det like greit å holde seg unna uansett. Veldig upersonlig, slitsomt og generelt ukoselig. Finn heler et mindre sted med skikkelig atmosfære og personell som gir deg god service og oppmerksomhet uansett. Vil tro at trådstarter også er mer ute etter den generelle standarden som er gjeldene. Ikke unntaksvis hva som foregår på slike slitsomme såkalte in-steder.

Lenke til kommentar

Når det er take-away blir det litt annet igjen, da ville jeg tipset et par dollar når du kommer for å hente den.

 

15% er greit på restaurant - da er du fornøyd nok, og alt var greit. Hvis det var veldig bra er nok 20% mer passende, og 10% dersom det ikke var bra.

 

Angående barer spørs det på stedet - er det en svær nattklubb med nokså ekslusivt klientell er nok $2-3 riktig, mens mindre steder kan du tipse $1 og komme deg unna med det - og eventuelt legge igjen mer senere på kvelden dersom du var veldig fornøyd.

Lenke til kommentar

* Kafé/Diner - Du trenger ikke tipse hvis du henter selv, men hvis de kommer med maten, så er 15-20% vanlig

* Restaurant - 15-20%

* Taxi - Runder opp

* Hotellrom (rengjøringsdama)- hakke peiling, hadde leilighet

* Pikkolo - se over, men der jeg bodde var det vanlig å gi doorman noen dollar til jul

* Bartender - $1 pr øl, ca $2 pr drink, kanskje mer om det er noe fancy greier de bruker lang tid på

* Delivery - pleide å runde opp, så det ble ca 10-20%

 

Ellers er det vanlig å runde opp til nærmeste hvis det ligger i nærheten av det du føler de fortjener. Også tipser man ikke på de store kjedene, men mange ber om en rund sum tilbake, da de ikke gidder å gå rundt med alle de vanvittige myntene de fortsatt bruker.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...