Gå til innhold

25-30HK på 12 fots jolle?


Anbefalte innlegg

Hei. Har en Ibiza JR med 15HK. Har tenkt å selge motoren som står på (yamaha 9.9 trimmet til 15 seff) for å kjøpe en ny med litt mer futt i / hester.

 

Båten veier 180KG og er godkjent fra 8HK til 15HK, men har sett 10fots with joller med 30HK, samt GH 11 med disse motorene. GH 11 og denne er ganske lik, så det burde vel ikke være noe problem? Vil jeg bli nødt til å forsterke akterspeilet? Isåfall, hvordan?

 

Bilde av båten

 

junior01.jpg

 

http://www.grimstadbaadsenter.no/2_Ibiza/3/Ibiza+Junior+SE.html

 

En av de motorene jeg har sett på:

 

http://www.finn.no/finn/boat/motor/object?finnkode=22949367

 

Takker for svar :)

Endret av Bimmerfan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Å? Forklar hvordan pusle with joller takler det da?

With 10 Dromedille har ekstremt smal brønn og de er Veritas godskjent for 19,6HK.

25HK er da bare 5HK mere enn det den er Veritas godskjent for.

Jeg har sett folk med 30HK, men da er farlig mye av båten under vann i tillegg til at de (med vett) forsterket akterspeilet kraftig.

Her er det stor sjanse for at akterspeilet sprekker under lengre bruk.

 

Husk også at With er laget i en annen tidsperiode. I dag prøver dem nok å spare så mye på material som mulig noe som gjør båten svakere.

 

Så jeg ville IKKE satt på mere enn 20HK i tillegg så tror jeg ikke båtene din går noe mere enn 2-4knop fortere med 30/25HK enn 20 pga konstruksjonen på skroget.

 

Jepp, det er fordi den bare er "typegodkjent" for 15HK men har potensiale for mer.

Dette kommer litt an på båttype, men de fleste båter vil bli "trette" og til slutt sprekke hvis man har på mere enn 5HK mere enn det de er Veritas godskjent for. Ibiza er nokk _ikke_ unntaket.

Endret av martin808
Lenke til kommentar

Hurrycane takler 30HK uten noen modifikasjoner ja, dette er veldig gode båter. Bare unngå de råttene båtene. :p Jeg kan anbefale With, men jeg tror det beste er å ha Ibizan ut sesongen og kjøpe noe større til neste sesong hvis du er gammel nokk da.

 

NB Det er forskjell mellom Hurry og Cyber. Forskjellen er at Cyber har dobbel bunn. Dette har en del og si på fartet. I tillegg er Cyber godskjent for ca 25HK mens Hurry er godskjent for ca 30HK.

 

Det er nokk ikke så mange båten i 10-13 fots klassen enn With og Hurry som har noe fart.

Hvis du vil gå opp ett akk til 14fot har du jo Bella Arrow. Her gjelder det også og skaffe en båt som ikke er råtten.

Endret av martin808
Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

er det ikke bare forsterke akterspeilet litt hvis du er redd for at det skal gi etter?

 

brei og god aluplate bøyd/tilpasset over hele motor-festet gjør underverket ;)

 

 

har selv "overkill" motorkraft på begge leketøyene mine (A)

 

bf52kk.jpg

vannscooteren er 9 fot , den røde er en Seafire (spitfire) 11 foter,

begge med 35hk

 

 

eksempler på båter jeg har sett selv med "overkill" motorer, og som tåler det (med enkle forsterkninger) :

 

with 10 fot med 35hk

GH11 delux med 50hk

GH15/draco med 75hk

hurrycane 470 (15fot) med 225hk!!

Lenke til kommentar
  • 12 år senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...