Gå til innhold

Steam tilbuds- og diskusjonstråd


Anbefalte innlegg

 

Av en eller annen grunn har Steam nå fått det for seg at IP'en min hører hjemme i Russland. Jeg er på besøk i Sverige og bruker ICE net. Sjekket IP på iplocationtools.com og der ser de hvor jeg er. Men Steam programet tror altså at jeg plutselig har blitt russer. Tenkte å plukke med meg Might&Magic Heroes Franchise pakken som det er 75% rabatt på nå. Men jeg må altså betale i russiske rubler og må hukke av i en boks der jeg bekrefter at jeg bor i russland for å sluttføre salget. For såvidt greit nok det, da spillene da kommer på ca. 11€. Men om jeg logger inn på "norsk" steam i nettleser så koster spillene 25€ selv med 75% rabatt. Lurer på å benytte meg av tilbudet på russisk i stedet. Noen som har vært borti lignende?

 

Ville ikke gjort det dersom du har mange spill, da du kan bli bannet, og da mister du alle spillene dine. Det som er viktig å huske på er at STEAM mister inntekter som følge av at du kjøper spill i Russland, som resulterer at du bryter vilkår.

 

Tenker jeg hadde pusset forbrukerrådet på dem om de hadde prøvd seg på å stenge kontoen min. Steam har ikke et juridisk ben å stå på i en slik sak i Norge. Når det gjelder tanken om at Steam taper penger om jeg hadde handlet fra Russland så avhenger jo det av om hvorvidt jeg er villig til å kjøpe det dyrere eller ikke. Om jeg sier; "Nei takk, da kan det heller være det samme." så TAPER de jo 11€ på at jeg IKKE handler spillet i Russland. :-P

 

For ordens skyld kjøpte jeg pakken i egen region for 25€. Så får de filosofisk anlagte regne ut hvor mye Steam tjente på meg. :-P

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Tenker jeg hadde pusset forbrukerrådet på dem om de hadde prøvd seg på å stenge kontoen min. Steam har ikke et juridisk ben å stå på i en slik sak i Norge. Når det gjelder tanken om at Steam taper penger om jeg hadde handlet fra Russland så avhenger jo det av om hvorvidt jeg er villig til å kjøpe det dyrere eller ikke. Om jeg sier; "Nei takk, da kan det heller være det samme." så TAPER de jo 11€ på at jeg IKKE handler spillet i Russland. :-P

 

For ordens skyld kjøpte jeg pakken i egen region for 25€. Så får de filosofisk anlagte regne ut hvor mye Steam tjente på meg. :-P

 

 

Ved å registrerer deg har du også godtatt at VALVE kan suspendere kontoen din dersom du bryter avtalen mellom dere. Det vil si at dem faktisk har loven ved deres side, da de allerede har informert deg om dine rettigheter ved å bruke STEAM.

Lenke til kommentar

 

Tenker jeg hadde pusset forbrukerrådet på dem om de hadde prøvd seg på å stenge kontoen min. Steam har ikke et juridisk ben å stå på i en slik sak i Norge. Når det gjelder tanken om at Steam taper penger om jeg hadde handlet fra Russland så avhenger jo det av om hvorvidt jeg er villig til å kjøpe det dyrere eller ikke. Om jeg sier; "Nei takk, da kan det heller være det samme." så TAPER de jo 11€ på at jeg IKKE handler spillet i Russland. :-P

 

For ordens skyld kjøpte jeg pakken i egen region for 25€. Så får de filosofisk anlagte regne ut hvor mye Steam tjente på meg. :-P

 

 

Ved å registrerer deg har du også godtatt at VALVE kan suspendere kontoen din dersom du bryter avtalen mellom dere. Det vil si at dem faktisk har loven ved deres side, da de allerede har informert deg om dine rettigheter ved å bruke STEAM.

 

Ikke hvis vilkårene bryter med norsk lov, da vil ikke avtalen gjelde.

Lenke til kommentar

 

Tenker jeg hadde pusset forbrukerrådet på dem om de hadde prøvd seg på å stenge kontoen min. Steam har ikke et juridisk ben å stå på i en slik sak i Norge. Når det gjelder tanken om at Steam taper penger om jeg hadde handlet fra Russland så avhenger jo det av om hvorvidt jeg er villig til å kjøpe det dyrere eller ikke. Om jeg sier; "Nei takk, da kan det heller være det samme." så TAPER de jo 11€ på at jeg IKKE handler spillet i Russland. :-P

 

For ordens skyld kjøpte jeg pakken i egen region for 25€. Så får de filosofisk anlagte regne ut hvor mye Steam tjente på meg. :-P

 

 

Ved å registrerer deg har du også godtatt at VALVE kan suspendere kontoen din dersom du bryter avtalen mellom dere. Det vil si at dem faktisk har loven ved deres side, da de allerede har informert deg om dine rettigheter ved å bruke STEAM.

 

Avtalelovens §36: "En avtale kan helt eller delvis settes til side eller endres for så vidt det ville virke urimelig eller være i strid med god forretningsskikk å gjøre den gjeldende. Det samme gjelder ensidig bindende disposisjoner. Ved avgjørelsen tas hensyn ikke bare til avtalens innhold, partenes stilling og forholdene ved avtalens inngåelse, men også til senere inntrådte forhold og omstendighetene for øvrig. Reglene i første og annet ledd gjelder tilsvarende når det ville virke urimelig å gjøre gjeldende handelsbruk eller annen kontraktrettslig sedvane”.

 

Riktignok: "Både forarbeidene og rettspraksis legger til grunn at det må en betydelig grad av urimelighet til for at en avtale helt eller delvis skal kunne settes til side, idet hensynet til forutberegnelighet, avtalefrihet og prinsippet om at avtaler skal holdes står meget sterkt i norsk rett."

 

Altså må man spør seg om Valve har sitt på det tørre når du må betale full pris for et spill, og likevel ikke får lov til å eie det. For om Valve solgte spill, så ville de være bundet av europeisk dom av Juli i fjor der det ble fastslått at kjøpere av spill eier retten til å selge det videre. Valve selger ikke spill lenger, de selger en tjeneste der du aller nådigst får lov til å laste ned og låne en kopi av spillet du har betalt for. Og dermed kan du ikke selge det videre slik du kan om du f.eks. hadde kjøpt spillet på fysisk medium. Om du bryter noen av Valves regler kan de når som helst stenge kontoen din og muligheten til å spille spillene "dine". Jeg tviler sterkt på om norsk rett vil godta dette som god forretningsskikk eller rimelige vilkår.

 

Men så lenge det ikke finnes noen presedens tror jeg vi befinner oss litt i en "don't rock the boat" situasjon. Valve har tross alt mange fornøyde kunder også..

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Har nå følgende spill som jeg ikke kommer til å bruke selv:

 

Mafia II

BioShock 2

BioShock

 

Dersom en vil ha et av spillene, kan en enten skrive i tråden, eller sende en PM. Husk at det er første til mølla.

 

Send meg e-post adressen i en PM. Sendes som steam gift.

 

Tar forøvrig gjerne imot steam-samle kort, men det er ingen nødvendighet.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Stakk av med Rise of the Argonauts! Skulle egentlig ta Overlord, men tenkte jeg ikke skulle være grådig etter å stukket av med et spill. Takk!

 

Så innså jeg egentlig, hey, jeg har egentlig utrolig lyst på overlord, husker det var kult en gang i tida. Sååee jeg kjøpte Bundlen selv.

 

Så hvis noen fortsatt vil ha Rise of the Argonauts:

https://www.humblebundle.com/gift?key=zGcnzameZDwVcsdK

 

Haha

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet-x7D6du0Hjb

Viste ikke at en kunne lage linker, eller jeg tenkte egentlig ikke på det, men her er noen gifts:

 

BioShock

https://www.humblebundle.com/gift?key=P3ayNcrwed2H7VBs

 

BioShock 2

https://www.humblebundle.com/gift?key=73REPHfrhsaEanGA

 

Mafia II

https://www.humblebundle.com/gift?key=dYdcT8P3cEUF7WNs

 

 

Skriv innlegg når en har brukt gaven!

 

 

Litt dumt at jeg tok de gamle XCOM spillene, da jeg sikkert aldri kommer til å spille dem.

Endret av Slettet-x7D6du0Hjb
Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...