Gå til innhold

Tror dere på spådomskunsten?


Anbefalte innlegg

Tror dere på spådom?

Det er veldig mye snakk rundt dette, men svaret på om spådom virkelig er sant eller ikke sant er uklart. Jeg har selv hørt på spådom før og det spåkonen sa om meg, min fortid og forhold til andre var rett, hun sa også ting om min fremtid som jeg er veldig skeptisk på. Så jeg tenkte at dette er et perfekt sted for å diskutere slike ting. Jeg er selv veldig forvirret på om spådom er sant eller ikke, hva mener dere?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvis spådamen er en god menneskekjenner (bedre enn deg) og treffer på mange antakelser, vil hun kunne lulle deg inn i en forestilling om at hun har større oversikt enn hun faktisk har.

Jeg tror ikke det er mulig å "spå" på ordentlig. Med det mener jeg å forutsi fremtiden nøyaktig og uten bruk av sunn fornuft, kvalifisert gjetning og den slags. Hvis man kjenner et forelsket par og sier at de kommer til å bli gift innen to år, er man ikke rare spåmannen om man får rett. En spådom må være noe slikt som å forutsi at "om tre år og ti dager kommer du til å ha sex med en 1,67 meter høy kvinne og hun vil gi deg klamydia". Ikke fordi jeg ikke tror det finnes folk som kan mye rart, men fordi hvis dette skulle være mulig ville det bety at tiden fungerer helt annerledes enn jeg tror den gjør. Tiden er ikke som en plan man kan slå opp i for å se hva som skjer senere om man har evnen til det. Verken fremtiden eller fortiden finnes på samme måte som nåtiden. Alt som er nødvendig finnes allerede, alt annet er tilfeldig. Det er ingenting nødvendig med fremtiden.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Still deg selv følgende spørsmål:

Hvis disse spå kjærringene virkelig kunne spå og se inn i fremtiden, ville de da reist rundt i lumgubre campingvogner? Ville de ikke ha "spådd" seg selv 7 riktige i lotto og levd i sus og dus isteden?

 

Ånei, det glemte jeg, kreftene de har kan kun brukes til "gode" ting, som å lure pengene fra godtroende fjols som ikke skjønner at de blir lurt med blandt annet cold reading...

 

Bare for et godt mål skal jeg gi deg et eksempel til:

Hvordan er det mulig for en sånn spå kone å spå stjerne tegnet ditt? Lyset som vi ser i dag fra de stjerne tegns stjernene de påstår skal fortelle noe om deg ble emitert for flere millioner år siden, altså lenge lenge lenge før du i det hele tatt var påtenkt og dette skal liksom være helt nøyaktig og fortelle noe om deg? Ikke narr meg til å le.

 

Nei, glem hele dritten. Dette blir du bare dum av! Tenk kritisk ALLTID, spesielt når du blir servert humbug uten flik av noen beviser i det hele tatt. De tar deg fordi du er ignorant ovenfor metodene de bruker, det er grunnen til at du ikke helt skjønner hvordan de får det til og at du tror det er noe i dette. Du blir lurt min venn... Les litt om cold reading og du vil skjønne hva jeg mener. Vil du bli lurt er det greit det og, men da er du ihvertfall skyld i det selv, ikke kom å si at du ikke ble advart...

Lenke til kommentar

Du er på ingen måte alene om å føle at spådamer treffer veldig bra.

 

Det du kaller spådomskunsten er også kjent som Cold Reading, en "kunstform" som benyttes av alle spåkvinner/medier/snåsamenn uten unntak.

 

http://en.wikipedia.org/wiki/Cold_reading

 

http://www.youtube.com/watch?v=btP_vy5cQq4

 

Konen min var også skråsikker på at spådamer/medier kunne sakene sine, men endret mening etter å ha sett videoen over ;-)

Lenke til kommentar

Forklaringen er jo veldig enkel. Han sier egentlig aldri noe konkret men fisker seg frem til mer og mer bekreftelse fra den som blir spådd. Kluet er at han trolig kunne sagt det samme til 99% av londons befolkning og de ville trodd det var spådom.

 

Bare å prøve dette selv. Se ann personen og si åpenbare ting på en slik måte at de ikke høres åpenbare ut.

 

Noe ala:

 

"Jeg ser et smertefullt minne fra barndommen som inkluderer gress og andre barn".

"Jeg ser et smertefullt minne fra tenårene som inkluderer en gutt/jente og inkluderer kjærlighetsorg".

 

Bare gjør det litt mindre direkte.

Lenke til kommentar

Forklaringen er jo veldig enkel. Han sier egentlig aldri noe konkret men fisker seg frem til mer og mer bekreftelse fra den som blir spådd. Kluet er at han trolig kunne sagt det samme til 99% av londons befolkning og de ville trodd det var spådom.

 

Bare å prøve dette selv. Se ann personen og si åpenbare ting på en slik måte at de ikke høres åpenbare ut.

 

Noe ala:

 

"Jeg ser et smertefullt minne fra barndommen som inkluderer gress og andre barn".

"Jeg ser et smertefullt minne fra tenårene som inkluderer en gutt/jente og inkluderer kjærlighetsorg".

 

Bare gjør det litt mindre direkte.

 

Selv om det er enkelt å forklare, er det nok ikke så enkelt å utføre, og han var ikke spesielt indirekte i dette tilfellet. Det er nok helst slik at det ble utført mange flere forsøk som ikke ble vist. De tilfellene hvor det stemmer godt virker overbevisende, men ikke ta det for gitt at det er så enkelt å "spå" som et underholdningsprogram viser. I den første situasjonen kommer det fram et par detaljer som trolig var rene gjetninger, men som likevel stemmer for en god del av befolkningen, så det er bundet til å stemme i noen av forsøkene. Selvsagt vil de tilfellene hvor alt klaffer virke imponerende og utrolige, men elementær sannsynlighet ligger til grunne for at det må klaffe en eller annen gang. Av detaljrikdommen er min gjetning er at det ble gjort en del forsøk "bak kulissene". Ditt estimat på 99% kunne like gjerne ha vært 10% for å lage like god, eller bedre, underholdning.

Endret av Monkybone
Lenke til kommentar

Selv om det er enkelt å forklare, er det nok ikke så enkelt å utføre, og han var ikke spesielt indirekte i dette tilfellet. Det er nok helst slik at det ble utført mange flere forsøk som ikke ble vist. De tilfellene hvor det stemmer godt virker overbevisende, men ikke ta det for gitt at det er så enkelt å "spå" som et underholdningsprogram viser.

Nå er ikke Derren Brown noen hvem som helst heller, han har holdt på med dette en stund.

Det fine med slike som ham er at han klarer å vise at dette er tull og fanteri på en så enkel måte at selv mor kan skjønne det...

 

 

I den første situasjonen kommer det fram et par detaljer som trolig var rene gjetninger, men som likevel stemmer for en god del av befolkningen, så det er bundet til å stemme i noen av forsøkene. Selvsagt vil de tilfellene hvor alt klaffer virke imponerende og utrolige, men elementær sannsynlighet ligger til grunne for at det må klaffe en eller annen gang. Av detaljrikdommen er min gjetning er at det ble gjort en del forsøk "bak kulissene". Ditt estimat på 99% kunne like gjerne ha vært 10% for å lage like god, eller bedre, underholdning.

Hvorfor får jeg inntrykk av at du VIL tro på dette, du argumenterer halvveis i mot de som sier at dette er humbug selv etter at de finner bevis for hvordan dette gjøres....? Noen grunn til at du finner spådoms koner troverdige?

 

 

Sakset fra wikipedia:

Cold reading is a series of techniques used by mentalists, illusionists, fortune tellers, psychics, mediums and con artists to determine or express details about another person, often in order to convince them that the reader knows much more about a subject than they actually do
Er ikke værre en det. Når noen ikke har hørt om hvordan disse "mediene" gjør dette tror de at de faktiak VET dette om deg, men det er bare bassert på tilbake meldingene du gir i form av nikk, ansikts uttrykk osv.. Klarer du å holde oppe en stein maske og svare at "Det er du som er mediet, så det er du som må vite dette!" er disse mediene ute på syltynn is og må falle tilbake på "tragedier" i barndommen (Hvem har ikke hatt de? Små ubetydelige hendelser du av en eller annen grunn har blåst opp til noe stort og husker....) Cold reading er gamelt som metusalem og det er egentlig rart at folk ikke har hørt om dette...

 

Jeg har sett flere slike forsøk der deltagerne har fått nøyaktig det samme skrivet og alle påsto at det stemte nesten 100% og ble lange som kjøpe brød i fjeset når de skjønte at alle hadde det samme... Humbug og lureri kaller man slikt :)

Lenke til kommentar

Etter av å ha sitt den YouTube videoen så må jeg si at jeg ikke lenger tror like mye på spådom som jeg gjorde. Men fortsatt har jeg fått bekreftet av andre at ting som spåkonen har spådd om dem (bekjente av meg) stemte. Hun spådde fremtiden, hva som ville skje osv... Og det skjedde. Men hun har også sagt feil før, så nå er jeg spent på om det hun sa om min fremtid kommer til å stemme...

Endret av deathraz0r666
Lenke til kommentar

Etter av å ha sitt den YouTube videoen så må jeg si at jeg ikke lenger tror like mye på spådom som jeg gjorde. Men fortsatt har jeg fått bekreftet av andre at ting som spåkonen har spådd om dem (bekjente av meg) stemte. Hun spådde fremtiden, hva som ville skje osv... Og det skjedde. Men hun har også sagt feil før, så nå er jeg spent på om det hun sa om min fremtid kommer til å stemme...

Å herregud, skjønner du ikke at dette vil "gå" i oppfyllelsep fordi du forventer at det skal gjøre det? Det du har fått vite er antagelig noe som ALLE en eller annen gang er borti og det du BURDE tenkt på er alt det som ikke stemmer... Men du gjør ikke det, for du husker bare det som stemmer...

 

Og hvorfor "spår" ikke disse kjærringene, som kan se så klart inn i fremtiden, seg 7 rette på lotto og lever i sus og dus isteden for å spå folk for småpenger? Bruk hodet ditt er du snill og TENK litt kritisk på dette og du vil fort innse at du blir til de grader lurt...

 

Men jeg tror du vil lures litt jeg, du vil ha noe å fortelle (de like lettlurte, tydeligvis..) vennene dine og da vil det gå i oppfyllelse da, nettopp fordi du VIL at det skal oppfylles. Alle de stedene den spådommen er litt uklar og tåkete vil hjernen din automatisk "fylle" inn detaljer i og vips, har du en "sannhet" fra fortiden... :no:

 

Vil du la deg lure så er det samme pokekr for meg, det må du gjerne gjøre, men tenk litt da er du snill! Vi har jo gitt deg bevisene på at dette er humbug men allikevel VIL du tro på dette...

  • Liker 3
Lenke til kommentar

Så så RWS, ingen grunn til å være ufin, trådstarter har et legitimt spørsmål som sikkert mange lurer på og er på ingen måte ufin selv.

Litt takt og tone bør man forvente, selv på dette forumet.

 

Når det gjelder deg, deathrazor, så håper jeg at du har fått en del å tenke på, og kanskje du vil tenke deg om to ganger neste gang en spådame svindler spår deg.

 

Jeg vil og advare mot å overforenkle cold reading, da dette er en evne som krever mye erfaring og "kompetanse" for å utføres på en måte som overbeviser ofrene tilskuerene.

 

Ser man på "medier" som f.eks Lisa Williams ser man at selv om man kjenner grunnleggende til hvordan hun opererer, så er det allikevel vanskelig å forklare hvordan hun tilsynelatende treffer så pass bra med sine uttalelser.

Dette betyr selvsagt ikke at hun har noen åndelige krefter som andre ikke har.

 

Jeg syns det er passende å sammenligne dette litt med illusjonister (selv om disse er ærlige med tanke på hva de driver med).

 

Se videoen under som viser Penn & Tellers magiske kule, kan du ved første øyekast forklare hvordan de gjør dette? Nei? Tror du av den grunn at de faktisk skyter hverandre i hodet og fanger kulen med tennene? Ikke? Tenk så over hvordan du kan tro at en spådom er sann, bare fordi du ikke nødvendigvis kan forklare hvordan spådamen gjorde det.

 

http://www.youtube.com/watch?v=CjWGb-Je4U8

  • Liker 2
Lenke til kommentar

Hvorfor får jeg inntrykk av at du VIL tro på dette, du argumenterer halvveis i mot de som sier at dette er humbug selv etter at de finner bevis for hvordan dette gjøres....? Noen grunn til at du finner spådoms koner troverdige?

 

Hvordan i all verden klarer du å trekke som en konklusjon at jeg finner spådomskoner troverdige? Vær så snill å støtte opp om den påstanden. Hvis du leser hva jeg skriver grundig en gang til å skjønner du at jeg er ikke bare er kritisk til spådomskunst, men også kritisk til en naiv forestilling om hvor enkelt det er å spå noen gjennom cold reading o.l.. Hvis du skjønner hva jeg skriver så vil du se at jeg lager et plausibelt scenario hvor man simpelthen kan bruke elementær sannsynlighet til å overbevise.

 

Sakset fra wikipedia:

Cold reading is a series of techniques used by mentalists, illusionists, fortune tellers, psychics, mediums and con artists to determine or express details about another person, often in order to convince them that the reader knows much more about a subject than they actually do
Er ikke værre en det. Når noen ikke har hørt om hvordan disse "mediene" gjør dette tror de at de faktiak VET dette om deg, men det er bare bassert på tilbake meldingene du gir i form av nikk, ansikts uttrykk osv.. Klarer du å holde oppe en stein maske og svare at "Det er du som er mediet, så det er du som må vite dette!" er disse mediene ute på syltynn is og må falle tilbake på "tragedier" i barndommen (Hvem har ikke hatt de? Små ubetydelige hendelser du av en eller annen grunn har blåst opp til noe stort og husker....) Cold reading er gamelt som metusalem og det er egentlig rart at folk ikke har hørt om dette...

 

Jeg mente dette klippet:

og jeg la ikke merke til at den første delen ikke inngikk.

 

Selvsagt er en det en slik effekt, men jo høyere detaljrikdom man ønsker, jo færre vil det fungere på dersom du spør om detaljerte ting som f.eks møblementet. Dessuten snakker jeg om et spesielt videoklipp, ikke på generelt grunnlag. En naiv holdning til at "det er så enkelt" er symptomatisk for de som ønsker å tro hva enn de leser og hører. Det som helst ligger nærmere sannheten er at det er en kombinasjon av både ting som cold reading og klipping for å vise de beste situasjonene. Men hvorfor i all verden tror du jeg tviler på at et fenomen som cold reading eksisterer? Jeg kjenner selvsagt til cold reading, men hvordan du drar til konklusjonen om at jeg tror det er reell spådom forbauser meg. Tvert imot. Så elendig kan du ikke være til å lese.

Endret av Monkybone
Lenke til kommentar

Monkeyb: Jo, det er enkelt å leke spåmann. Les litt om teknikken og prøv selv.

 

BTW, hva er det som er så utrolig ved den første delen av klippet som ikke er utrolig ved den andre delen? Samme teknikk og samme resultat.

 

Jeg snakker faktisk om dette:

La ikke merke til at det ikke var med i denne videoen. Dette er typen detaljrikdom jeg snakker om.

Jeg sa, og sier igjen, at det nok helst er slik at mange forsøk ble gjort. Jeg kjenner selvsagt til det kjente fenomenet cold reading og betviler det selvsagt ikke.

Endret av Monkybone
Lenke til kommentar

Etter av å ha lest og sitt alle YouTube linkene og selv utforsket på nettet så tror jeg lenger ikke på spådom. Men jeg må si at kunsten er imponerende når man ikke vet noe særlig om den! :p Takker alle her som har vert med på å bevise at spådom ikke er sant.

 

+1

 

Imponerende er det, men neppe overnaturlig :)

Endret av soulless
Lenke til kommentar

Spådom i en overnaturlig forstand eksisterer ikke. Burde egentlig vært forbudt å ta betalt for slik når man reklamer med at det er noe overnaturlig. Man seller ett produkt som ikke holder det dem lover. Og det man får høre er jo bare ubrukelig vås uansett.

 

Men det de gjør er ganske imponerende. Man skal være rimelig god til å lese folk og i tillegg ha en høy forståelse om hvordan folk fungerer for å være flink til dette. Hadde de bare ikke lurt folk med jug om hvordan det fungerer så kunne det vært et rimelig respektabelt yrke isteden for noe latterlig jumbo bumbo som det er nå.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...