Gå til innhold

Trenger hjelp med drinker...


Anbefalte innlegg

Pinlig dette her nesten... :blush:

 

Har aldri vært typen som drikker alkohol. Liker ikke øl i det hele tatt. Ei heller vin. Cider, rusbrus og champagne liker jeg sånn passe. Men i helgen så ble "tvunget" til å prøve noe sterkere. Da ble det vodka + pepsi og vodka + battery. Og det gikk uten problemer.

 

Så jeg ønsker litt tips på hva jeg kan lage selv da. Vodka skaffes på vinmonopolet? Og koster..? Hva mer "bør" jeg prøve? Skulle gjerne hatt en liten handleliste av noe slag... :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hm et par i farten :)

 

Enkle:

Razer: Bacardi Razz + Sprite (is, 4 cl, sprite)

Battery & Jeger: Jägermeister + Battery (is, 4 cl, battery)

Ice Berg: Vodka + Blue Curacao + Sprite (is, 2 cl av hver, sprite)

 

Ambisiøse:

Aloe Vera: Bacardi Lemon + Midori + Sweet'n'sour + sprite (is, 2 cl av hver).

Caipirinha: Hvit rom + Lime + Brunt sukker (lime, 4 cl, brunt sukker, *mudler*, knust is, sprite).

Mojito: Som over, men med masse mynteblader oppi før mudler.

Lenke til kommentar

Det er massevis med fantastiske drinker man kan lage. Long Island Ice Tea var en av mine absolutte favoritter før jeg slutta og drikke.

 

1 part vodka

1 part Tequila

1 part rum

1 part gin

1 part triple sec

1 1/2 parts sweet and sour mix

1 splash Coca-Cola®

Når det gjelder slike... Hvordan blandes det liksom? Hvor nøye måler man mengdene? Hva måler man med?

Lenke til kommentar

Long island ice tea krever at man har kjøpt inn en del grunningredienser, men så raskt man mester denne så sitter den som et skudd (både smaksmessig og promillemessig). 1 cl av hver ingrediens er greit. Ha litt isbiter oppi et highball-glass, hell over 1 cl av hver brennevinstype, hell over en dæsj med sweet and sour og rør om, fyll opp med cola.

 

Generelt er drinker best når det benyttes riktig menge is, og de drikkes før isbitene smelter :)

 

Edit:

Anbefaler at du først som sist skaffer deg et cl-mål, en shaker og en mudler hvis du vil lære deg til å lage gode drinker. En isknuser er også greit å ha etterhvert.

Endret av Multiflex
Lenke til kommentar

Hm et par i farten :)

 

Enkle:

Razer: Bacardi Razz + Sprite (is, 4 cl, sprite)

Battery & Jeger: Jägermeister + Battery (is, 4 cl, battery)

Ice Berg: Vodka + Blue Curacao + Sprite (is, 2 cl av hver, sprite)

Den første: 4cl Bacardi Razz + hvor mye sprite? + isbiter

og like så på nr 2 selvsagt.

 

Jägermeister er vodka? ( :blush: )

 

Hva er mudler?

 

Og hva koster dette sånn ca (tenker da ikke på isbiter og sprite...)?

Endret av Gregory House
Lenke til kommentar

Hm et par i farten :)

 

Enkle:

Razer: Bacardi Razz + Sprite (is, 4 cl, sprite)

Battery & Jeger: Jägermeister + Battery (is, 4 cl, battery)

Ice Berg: Vodka + Blue Curacao + Sprite (is, 2 cl av hver, sprite)

Den første: 4cl Bacardi Razz + hvor mye sprite? + isbiter

og like så på nr 2 selvsagt.

 

Jägermeister er vodka? ( :blush: )

 

Hva er mudler?

Du fyller på med sprite til du liker smaken, normalt hvertfall rundt 1 dl. Jo mer is, jo mindre sprite trenger man før det smaker digg. :)

 

Jägermeister er ganske krydret vodka, denne med battery / redbull høres litt rart ut, men det smaker faktisk ganske bra. ;)

 

Captain Morgan og Cola, eventuelt lime. Smak deg frem.

Denne kommer det til å gå en del av nede i Magaluf om en ukes tid, klassiker :)

Lenke til kommentar

Min personlige favoritt er Appletini, easy on the tini; med følgende oppskrift:

 

2 deler Vodka

2 deler Epleschnapps (bruker vanligvis Berentzen Apfelkorn, lite å velge i på polet)

1 del Cointrau

3 deler eplejus

2 deler Sprite

plenty knust is

grønne eplebiter

 

 

Bland is, vodka, schnapps, Cointrau og eplejus; rist godt. Tilsett Sprite, rør godt. 3-4 eplebiter i bunnen av hvert glass, og en bit på kanten som pynt.

Lenke til kommentar

Snakebite: Øl, cider og saft/sirup av noko slag, typisk jentedrikk :p (mao lett å få i seg)

 

Fuzzy Navel: Peach Schnapps og appelsinjuice, tilsett vodka for å få ein Hairy Navel.

 

Vodka og Schweppes, smakar som rusbrus, men du kan sjølv bestemme mengda alkohol. 70/30 i ei halvlitersflaske er kjekt om du vil vere mobil ;).

 

Jägerbomb: Shot med Jäger sleppes oppi eit glass Red Bull, klassisk styrtedrikk.

 

Anbefalar ikkje Long Island dersom du ikkje er vandt med å ha litt innabords, å blande fleire typar sterk alkohol er å be om å bli fyllesjuk. (Ikkje at det nokon gong har hindra meg).

 

Ellers er det bare å slå seg inn på å drikke alkoholen rein, litt trening så er det ingen grenser for kor fort du kan ende opp i grøfta.

Lenke til kommentar

Bare kommer med et forslag som jeg selv synes kan smake veldig godt, om du blander riktig...

 

Vodka/kalinka + Schweppes lime/pasjonsfrukt. Om du ikke blander for sterkt, så kjenner du knapt smaken.. Sånn er det med det meste man blander med, men jeg synes at hvis det man blander med er litt surt, kan man blande i mer sprit før man kjenner noe..

 

Er dårlig på blandinger og er "ny" innen feltet selv, så har ikke så mye å komme med ;)

 

Synes sprit + redbull ikke er så godt.. Synes spritsmaken forsterkes på en ekkel måte.

Lenke til kommentar

En som jeg syns er ganske god, men blir nok fort full ja, er Cider og Sprit.

Vikingfjord (eller noe annet rein sprit) + Eple/pære cider

 

Elles:

De fleste typer vodka kan blandes med sprite

 

Klassiker: Bacardi Razz + Cola (Gjerne med litt lime oppi)

 

VetIkkeHvaDenHeter: Bacardi Razz blandes med eple/pære blandemiks (vet ikke om den går an å få kjøpt overalt..), isbiter, og litt iste/sprite/fanta exotic

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...