Gå til innhold

Oppgradering - kun skjermkort eller full pakke?


Anbefalte innlegg

Sitter nå og skal oppgradere mitt Geforce 9800GTX til et Radeon 5850.

 

Lurer på om resten av oppsettet er ok, eller om jeg MÅ bytte ut mer?

Har i dag:

Asus p5b Deluxe

Intel C2D E8400@3,3Ghz

2 GB Crucial DDR2 BallistiX PC6400

 

Holder det å gå for 2 GB minne til, eller er dette bortkastede penger å handle inn noe DDR2 i disse dager?

Er gaming denne maskina brukes til, ikke hardcore, men liker å ha meste av settings på "high". :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Sitter nå og skal oppgradere mitt Geforce 9800GTX til et Radeon 5850.

 

Lurer på om resten av oppsettet er ok, eller om jeg MÅ bytte ut mer?

Har i dag:

Asus p5b Deluxe

Intel C2D E8400@3,3Ghz

2 GB Crucial DDR2 BallistiX PC6400

 

Holder det å gå for 2 GB minne til, eller er dette bortkastede penger å handle inn noe DDR2 i disse dager?

Er gaming denne maskina brukes til, ikke hardcore, men liker å ha meste av settings på "high". :)

Hva er galt med det du har nå? Er vel mer enn greit nok? Er ikke dette bra nok, så må du nok oppgradere alt.

 

I så fall vil jeg anbefale et AMD oppsett, ikke intel hvor du får mindre for pengene.

Lenke til kommentar

9800GTX stiller på lik linje med et HD 5750 i dag. Da forstår jeg godt at han vil oppgradere dersom han vil spille alt på høye innstillinger.

 

Prosessoren er allerede ganske kraftig, så hvis det først og fremst er rollen som gaming-PC du vil opprettholde, så er det nok gunstig slik du selv sier å skaffe deg 2GB mer RAM og et HD 5850. Cirka 2700 kroner i alt, med andre ord mye billigere enn å kjøpe alt nytt. :)

Lenke til kommentar

2GB minne kan du nok få relativt billig på bruktmarkedet her.

Ellers ville jeg nok vurdert å bytte kun skjermkort, da det utstyret du har nå er rimelig bra. Skal du bytte prosessor, kommer kostnaden fort opp i 6500kr for hele pakka.

 

Anbefaler å sjekke ut Sapphire 5850 Vapor-X, utrolig lite støyende skjermkort. Og ingen problemer med å overklokke det til 775/1150mhz. Og vifta på kortet er fortsatt ikke hørbar.

Lenke til kommentar

DDR2-minne selges fortsatt til lave(re) priser enn DDR3, så det er ikke nødvendig. I dag er det likevel selvfølgelig bedre å kjøpe DDR3 til nye bygg, når de seneste hovedkortene kun støtter disse og de i tillegg yter bedre.

 

HD 5850 støyer i utgangspunktet minimalt, og vil nok være en fin oppgradering også på det feltet i forhold til Nvidia 9800GTX. :)

Lenke til kommentar

Nydelig, takker for svar folkens!!

 

Støysvakt kort er meget velkommet da mitt 9800GTX er litt for høyt for min smak.

Ser også komplett har XFX sitt 5850 kort til 2375,- ut dagen i dag, god pris det, vapor-x kortet ser ut til å ligge 300 høyere, men kanskje verdt det...?

Lenke til kommentar

Ser ut til at Netshop har det Vapor-X kortet til 2290kr.

Har det kortet selv, ganske festlig skjermkort. Klokket det i Catalyst-programvaren, og dro frekvensene maks ut uten problemer. Skjermkortet er fortsatt kaldt, så tror jeg kunne dratt det endel til. Må bare finne programvare som klarer det.

Lenke til kommentar

@newman221:

 

Bare en kort korreksjon. 9800GTX klare ikke engang å hamle opp med HD 5750. HD 5750 er bedre enn mitt GTS 250, som egentlig er et rebranda 9800GTX+, som igjen er en mindre oppgradering av 9800GTX.

 

Så til og med HD 5750 ligger en 5 - 15 % over 9800 GTX. Da er HD 5850 en skikkelig god oppgradering.

Lenke til kommentar

@newman221:

 

Bare en kort korreksjon. 9800GTX klare ikke engang å hamle opp med HD 5750. HD 5750 er bedre enn mitt GTS 250, som egentlig er et rebranda 9800GTX+, som igjen er en mindre oppgradering av 9800GTX.

 

Så til og med HD 5750 ligger en 5 - 15 % over 9800 GTX. Da er HD 5850 en skikkelig god oppgradering.

Ikke helt sikker på hva du refererer til, men jeg anbefalte da å bytte skjermkort. Ihvertfall det jeg prøvde å si :yes:

5850 Vapor-X er min anbefaling, men det er kun pga støynivået på den. Det er faktisk ikke lyd i det når man spiller engang, ihvertfall ikke i kabinettet mitt.

Så nå har jeg endelig fått en støysvak PC!

Lenke til kommentar

Vent med cpu oppgradering hvis du da ikke spiller veldig mye GtaIV, ArmaII, FSX osv.

 

Syntes denne sammenligningen mellom E6850 og I5 750 er informerende:

http://alienbabeltech.com/main/?p=15920

 

Har en E5200@3333mhz, 2gb ddr2 8500 og nettopp investert i HIS5850 referanse design for bedre 1080P spilling. Referansekortene trekker som regel mindre watt enn de nyere modellene, og de har alle visstnok mulighet til volt mod via software.

Oppgraderte fra et HD4850 og veldig deilig med max AA/SSAA.

Masseffect spillene i SSAA er borimot CGI tegnefilm kvalitet.

Lenke til kommentar

Ikke så farlig Bolson. Måtte bare sjekke om jeg hadde uttalt meg utydelig, og noen hadde misforstått.

 

Når det gjelder saken her, er det rimelig stort overtall med anbefalinger som sier "skjermkort!". Ser liten nytte i å oppgradere resten av systemet hvis trådstarter ikke absolutt vil ha nytt da...

 

Nei, kjøp nytt skjermkort, kanskje en liten 2GB-brikke med ram til, så er systemet klart for ett års tjeneste til.

 

Jeg byttet fra E6750 til i5 750, men det var kun fordi jeg absolutt hadde lyst til å leke med litt ny hardware. Men det var mer valuta for penga den gangen jeg kjøpte en Intel X25-M. DER har du bang-for-buck der, ihvertfall til vanlig Windowsbruk. Ikke så mye å hente i spill, men boot, oppstart av programmer, installasjon, avinstallasjon, generell bruk av pc ligger i en helt annen verden ytelsesmessig

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...