Gå til innhold

Toshiba pusser opp Satellite-serien


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg er imponert over prisnivået på disse skikkelige* maskinene. Det er tydelig at minibærbare har presset prisene på vanlige bærbare i det siste.

 

* Med skikkelig mener jeg at de har mye raskere prosessorer og grafikk enn Atom-baserte maskiner som tross alt overlapper prissjiktet til disse.

 

PS. Her er en liste over specs på AMD Phenom II, Athlon II og Turion II prosessorene.

Lenke til kommentar

Oioi! Linken Simen1 deler her sier jo at det ble lansert et drøss av AMD-CPU's til laptopformål nå for en måneds tid siden, bare. Burde det bety at jeg kan håpe på at det kommer en drøss av interessante laptops på markedet iløpet av sommeren? :D

 

(For jeg er anti-Intel, pga. pris/ytelse/monopol/mafia-faktor, og det har vært noen kjedelige AMD-år i det siste.)

Lenke til kommentar

Jeg er imponert over prisnivået på disse skikkelige* maskinene. Det er tydelig at minibærbare har presset prisene på vanlige bærbare i det siste.

 

* Med skikkelig mener jeg at de har mye raskere prosessorer og grafikk enn Atom-baserte maskiner som tross alt overlapper prissjiktet til disse.

 

PS. Her er en liste over specs på AMD Phenom II, Athlon II og Turion II prosessorene.

Nå må jeg faktisk innrømme at AMD sine prosessorer på det mobile markedet er det jeg har minst peiling på av komponenter generelt. Jeg har bare på følelsen at Intel sine nye i3 330M og i5 430M er såpass dominerende i sine prisklasser, at AMD rett og slett ikke er verdt å snakke om. Ser nemlig som du sier ytterst få modeller som har dem, og enda færre tester som omtaler disse og plasserer dem på kartet. Rent faktamessig er jeg som sagt likevel helt blank, og det hadde vært flott om du - helt objektivt - hadde plassert dem ytelsesmessig i forhold.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke lest tester av disse så jeg er like usikker som dere. Ved et kjapt overblikk ser det ut til at Intel og AMD har omtrent samme antall kjerner, TDP og klokkehastigheter. Vel vitende om at AMD sine prosessorer yter litt dårligere per GHz enn Intel sine, i mange tester, så virker det som intel går av med seieren på modeller som har omtrent like spesifikasjoner.

 

Jeg har ikke funnet noen prislister ennå, men regner med at AMD priser sine prosessorer lavere slik at man får omtrent samme ytelse og TDP for samme pris. Altså at AMD sine prosessorer til X dollar er klokket noe høyere enn Intel sine for å ta igjen tapet fra ytelse per GHz.

 

Så det kommer helt an på hva man sammenligner. Sammenligner man spec vs spec så vinner nok intel jevnt over. Sammenligner man pris vs pris så ligger de nok ganske jevnt.

 

Det mest spennende som skiller AMD og intel er integrert grafikk. AMD har mye råere integrert grafikk enn Intel. På dedikert grafikk stiller de derimot mer likt siden de kan ha samme dedikerte grafikkort i maskinene.

Lenke til kommentar

Hvordan er den integrerte grafikken i AMD sine brikker med tanke på strømgjerrighet? Jeg personlig synes egentlig at det mest spennende området er CULV-prosessorene til Intel. De fungerer tross alt til det meste, men den integrerte grafikken som ofte følger med er ikke god nok. Har AMD på noen som helst måte noe tilsvarende, men altså denne kraftigere integrerte grafikken inkludert?

Lenke til kommentar

AMDs Neo-serie er laveffektutgaver fra 12-15 Watt som kan sammenlignes med CULV (Consumer ultra low voltage).

 

AMDs integrerte grafikk er ganske energigjerrig både på tomgang og full guffe. Ytelse per watt er bedre enn både Intel og Nvidias løsninger i samme segment.

Lenke til kommentar

Det stemmer. Fra artikkelen:

Prisen ligger fra rundt 470 USD eller ca 3000 kroner.

I følge Google er 470 USD ganske nøyaktig 3000 kr.

 

I Norge er ofte avansen større i tillegg til 25% mva. Regn med at 3000 kr fort blir 4000 og at dette er priser fra 4000 kr (og oppover). Merk også at dette er veiledende priser. Reelle priser på nettet bruker å ligge 10-20% lavere. Så kanskje 3500 kr ikke er så urealistisk likevel? (= 4999 kr hos de vanlige elektrokjedene)

Lenke til kommentar

Det er jo først og fremst lønnsnivået i Norge som driver prisene opp. Det koster svinmye å leke butikk i Norge kontra USA. Men til gjengjeld har også folk betydelig mer penger å rutte med også. I elektrobutikkene i dag er man sjeleglad om man har 10% inntjening på PC-er. Med dagens priser sier det seg selv at det ikke er mye avanse.

Men likevel: "Serien består av fire modeller etter størrelse på skjermen, henholdsvis 13,3-, 14-, 15,6- og 17,3-tommers skjerm og koster mellom 3 650 og 4 000 kroner." Her står det at de koster mellom 3650 og 4000 kr, men det er vel kanskje en feilformulering av forfatteren.

Uansett gleder jeg meg til å se disse maskinene i butikken. Lurer bare på hvorfor ingen lanserer en slik laptop i 15"-størrelse med 1920x1080-oppløsning.. Synes 768 piksler i høyden er alt for lite..

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...