Gå til innhold

Ye Olde Premier League Pub


Latias

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Mitt hat for City og Pep til side:

Folk undervurderer mangelen på ordentlig pre-season. Det er ikke tilfeldig at Man City, Man United, Bayern München, Real Madrid og PSG som alle mangler oppkjøring har hengt i tauene utover i kampene og ikke klarer å holde intensiteten. Wolves er et unntak hittil, men mangelen på oppkjøring kan bite dem i ræva utover også. Jeg mener ikke at dette er grunn alene til svake resultater og at man må legge flere faktorer til grunn, men at fysikk og mental pause er en rimelig stor greie i toppidrett bør ikke undervurderes.

EDIT: Og nå også Wolves.

Endret av Snikpellik
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+3165
Snikpellik skrev (16 timer siden):

Mitt hat for City og Pep til side:

Folk undervurderer mangelen på ordentlig pre-season. Det er ikke tilfeldig at Man City, Man United, Bayern München, Real Madrid og PSG som alle mangler oppkjøring har hengt i tauene utover i kampene og ikke klarer å holde intensiteten. Wolves er et unntak hittil, men mangelen på oppkjøring kan bite dem i ræva utover også. Jeg mener ikke at dette er grunn alene til svake resultater og at man må legge flere faktorer til grunn, men at fysikk og mental pause er en rimelig stor greie i toppidrett bør ikke undervurderes.

EDIT: Og nå også Wolves.

Ser nok resultatet av at noen lag hadde en langt lengre pause enn andre ja.

Nå hadde jo samtlige lang pause før restarten i sommer, så sånn sett er det ikke så ulikt at vi hadde vært rundt slutten av Desember i et vanlig år, så at spillerne er helt utslitte kjøper jeg ikke helt, det er vel heller det at noen er mer uthvilte enn andre (1.5-2 måneder pause vs 3-4 uker). 

Noen lag hadde nok vært tjent med en lengre oppkjøring pga. store restrukteringer i laget (f.eks. Chelsea), men det blir jo bakdel av å være noen av de få lagene som har råd til å signere spillere i bøtter og spann i år. Vil nok tro de fleste heller ville vært i Chelsea sin situasjon om de hadde hatt mulighet.

Lenke til kommentar
.berZerk skrev (36 minutter siden):

Jeg er overbevist om at Pep er en elendig trener, ikke topp 10 i PL engang. Oppskrytt fyr som har kun trent stjernespillere, og likevel mislyktes han. Skulle likt å se han i Burnley.

Han er nok langt ifra elendig. Riktignok bruker han mye penger, men det har nok mer å gjøre med at han er spesielt avhengig av spillere med riktig talent og spesifikke egenskaper. Er jo ingen hemmelighet i at filosofien hans er sykt krevende og da er det naturlig å tenke at det er færre spillere som er gode nok til å kunne greie å utfylle de oppgavene.

De skal være gode pasningsspillere, ha fart, utholdenhet og høy arbeidskapasitet. I tillegg så må de være "smarte" i bevegelsene de gjør for å kunne spille slik som Pep vil at de skal spille. Og så er det verdt å huske at alle lag vil gjøre det så vanskelig som mulig for City å bryte gjennom, da må de ganske ofte spille mot 11 stykker bak ballen samtidig som de selv tar med seg laget veldig høyt opp på banen slik at de blir enda mer sårbare for motstandere med raske og teknisk gode angrepsspillere. Det gjør jo at kvaliteten på hver enkelt forsvarsspiller må ligge enda høyere ettersom de veldig ofte må ta på seg det defensive ansvaret alene, i motsetning til når de angriper som et kollektiv. 

Pep er kanskje den manageren av de som er aktive i dag som har påvirket fotballen mest, og det er jo ikke uten grunn.

  • Liker 1
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar
25 minutes ago, Mr. President™ said:

Han er nok langt ifra elendig. Riktignok bruker han mye penger, men det har nok mer å gjøre med at han er spesielt avhengig av spillere med riktig talent og spesifikke egenskaper. Er jo ingen hemmelighet i at filosofien hans er sykt krevende og da er det naturlig å tenke at det er færre spillere som er gode nok til å kunne greie å utfylle de oppgavene.

De skal være gode pasningsspillere, ha fart, utholdenhet og høy arbeidskapasitet. I tillegg så må de være "smarte" i bevegelsene de gjør for å kunne spille slik som Pep vil at de skal spille. Og så er det verdt å huske at alle lag vil gjøre det så vanskelig som mulig for City å bryte gjennom, da må de ganske ofte spille mot 11 stykker bak ballen samtidig som de selv tar med seg laget veldig høyt opp på banen slik at de blir enda mer sårbare for motstandere med raske og teknisk gode angrepsspillere. Det gjør jo at kvaliteten på hver enkelt forsvarsspiller må ligge enda høyere ettersom de veldig ofte må ta på seg det defensive ansvaret alene, i motsetning til når de angriper som et kollektiv. 

Pep er kanskje den manageren av de som er aktive i dag som har påvirket fotballen mest, og det er jo ikke uten grunn.

Han er avhengig av verdensklassespillere i hver posisjon + en enorm bredde, for å komme til kvartfinale i CL? Jeg tror det finnes mange trenere som kan få mer ut av de spillerne han hadde, han overtok Bayern når de var verdens beste og forlot de dårligere. Klopp sin forvandling av Liverpool er 20x mer imponerende enn det han har fått til i City.

Lenke til kommentar
.berZerk skrev (42 minutter siden):

Han er avhengig av verdensklassespillere i hver posisjon + en enorm bredde, for å komme til kvartfinale i CL? Jeg tror det finnes mange trenere som kan få mer ut av de spillerne han hadde, han overtok Bayern når de var verdens beste og forlot de dårligere. Klopp sin forvandling av Liverpool er 20x mer imponerende enn det han har fått til i City.

Hvilke trenere sikter du til da? Jeg tror ikke det er veldig mange trenere som kan få City til å prestere på et så høyt nivå som Pep har gjort. Verdt å nevne at ikke alle spillerne hos City var verdsatt like høyt før de dro dit, riktignok talenter, og også veldig ofte til en høy pris, men langt ifra noen selvfølge at de skulle prestere. Men det har de som regel gjort fordi de spiller i et velfungerende kollektiv hvor de kanskje ser bedre ut enn de egentlig er så lenge de gjør de oppgavene de har. 

Når det gjelder Klopp så er jo han også avhengig av riktige spillere. Liverpool er jo dag og natt i forhold til de første par årene hans der sammenlignet med nå. Klopp har jo brukt milliarder selv for å forsterke, spesielt defensivt, slik som der Pep sliter nå. Han er jo også avhengig av forsvarsspillernes individuelle ferdigheter. Vi husker jo alle hvor mye mål de slapp inn før de punget ut for Van Dijk. Riktignok flere hos Liverpool som er hentet opp fra U-nivå enn hos City, men likevel ikke spesielt mange. Den største forskjellen har kommet med spillere de har handlet inn. Og så har backene deres levert enormt offensivt imens de har store svakheter defensivt, men det kompenseres av at de har gode midtstoppere og at midtbanen gjør mer av den defensive jobben. I likhet med City så er det en sum av et velfungerende system, men ikke uten at Liverpool ikke har brukt penger. De har brukt enormt med penger, bare ikke like mye som City. Forskjellen ligger i at de har vært bedre til å finne de riktige spillerne som ikke koster så mye, og der er det viktig med et bra apparat bak manageren. Jeg vil si at de er minst like viktige som manageren, og muligens like stor faktor som Klopp at de gjør det bra.

Lenke til kommentar
28 minutes ago, Mr. President™ said:

Hvilke trenere sikter du til da? Jeg tror ikke det er veldig mange trenere som kan få City til å prestere på et så høyt nivå som Pep har gjort. Verdt å nevne at ikke alle spillerne hos City var verdsatt like høyt før de dro dit, riktignok talenter, og også veldig ofte til en høy pris, men langt ifra noen selvfølge at de skulle prestere. Men det har de som regel gjort fordi de spiller i et velfungerende kollektiv hvor de kanskje ser bedre ut enn de egentlig er så lenge de gjør de oppgavene de har. 

Når det gjelder Klopp så er jo han også avhengig av riktige spillere. Liverpool er jo dag og natt i forhold til de første par årene hans der sammenlignet med nå. Klopp har jo brukt milliarder selv for å forsterke, spesielt defensivt, slik som der Pep sliter nå. Han er jo også avhengig av forsvarsspillernes individuelle ferdigheter. Vi husker jo alle hvor mye mål de slapp inn før de punget ut for Van Dijk. Riktignok flere hos Liverpool som er hentet opp fra U-nivå enn hos City, men likevel ikke spesielt mange. Den største forskjellen har kommet med spillere de har handlet inn. Og så har backene deres levert enormt offensivt imens de har store svakheter defensivt, men det kompenseres av at de har gode midtstoppere og at midtbanen gjør mer av den defensive jobben. I likhet med City så er det en sum av et velfungerende system, men ikke uten at Liverpool ikke har brukt penger. De har brukt enormt med penger, bare ikke like mye som City. Forskjellen ligger i at de har vært bedre til å finne de riktige spillerne som ikke koster så mye, og der er det viktig med et bra apparat bak manageren. Jeg vil si at de er minst like viktige som manageren, og muligens like stor faktor som Klopp at de gjør det bra.

Nagelsmann, Ten Hag, Koeman, Bielsa, Ancelotti, Nuno osv. Pep har fått bruke en absurd sum med penger på en stall som allerede var god når han kom der. At han kan bruke 500 millioner euro på et forsvar og det er fortsatt ikke verdensklasse tyder på et trenerproblem. De har bevist nada i CL, senest slått ut av Lyon (startet 5 bak når de har et lag som skal kunne klart overkjøre Lyon). 

Vi har kun sett han lede ekstremt gode spillere, fra verdens beste lag noensinne til Bayern, også City der han kan bruke så mye penger han vil sponset av ett regime. Kan til og med se på hva Mourinho har fått til i sin tid, det står mye sterkere i mine øyne. 

 

Altså, jeg mener ikke oppriktig at han er elendig, men at han fortjener den "gud av fotball" statusen sin er jeg mye mer i tvil om.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i det siste du skriver, Pep har sine svakheter, og de ligger stort sett i at han er veldig avhengig av de beste spillerne sine, vi ble jo vitne til det ifjor med skaden til Laporte og da han erstattet ham ved å bruke Fernandinho som stopper. Og til tross for flere alternativer på midtbanen så greide de ikke å demme opp angrep. Men når alt er på plass så mener jeg at det ikke er noen som får det til å fungere bedre enn det Pep gjør, helt uavhengig av motstand.

De eksemplene du gir har jo flere feil. Ancelotti for eksempel, utrolig god manager, men han har jo hatt omtrent like mange nedturer som oppturer spesielt med tanke på at han har trent både Bayern, Real og PSG de siste årene. 

Hva er det de andre managerne har gjort som gjør at de automatisk hadde gjort det bedre enn det Pep har med City? Ingen av dem, med unntak av Bielsa, har noe eksepsjonelt imponerende å vise til. Nagelsmann har knapt vært manager i noen år, selvfølgelig er prestasjonene hans imponerende, spesielt i forhold til hans unge alder, men de er ikke unike. Det alle der stort sett har til felles er at de enten har vunnet trofeer i lavere divisjoner eller i ligaer hvor klubben forventes å vinne eller er favoritter hvert år. Ten Hag skal ha skryt for jobben han gjør i Ajax, men den klubben har jo alltid perioder hvor de plutselig slår ut en og en storklubb fra CL, før de sommeren etter selger masse spillere for høye summer. De er enormt gode på spillerutvikling, han har jo et av verdens beste akademi i ryggen. 

Uansett, alle du nevner fortjener skryt for jobben de har gjort. Men de er langt ifra perfekte, for eksempel Koeman, sesongen etter at de kvalifiserte seg for EL så brukte de 1.5 milliarder på nye spillere, likevel lå de under nedrykksstreken i oktober rett før han fikk fyken. Sånne historier kommer med mer eller mindre alle trenere, men så har du de som hevder seg som også har gode perioder. Og så må du huske på at det er annerledes å være underdogen enn å spille mot underdogen. Det er ikke noe automatikk i at en manager som gjør det bra i en antatt dårligere klubb med lite penger vil gjøre det bedre i en bedre klubb med mer midler.  De fleste av dem hadde helt sikkert gjort det bedre med mer penger, men overgått Pep? Sannsynligvis ikke. Kanskje Bielsa kunne ligget på samme nivået, men det er jo bare antagelser, han har jo ikke bevist det. Men jeg tror at de fleste av dem likevel hadde gjort det dårligere i forhold til det som ville vært forventet av dem med økt pengebruk.

Det som er unikt med Pep ligger ikke bare i at han har vunnet masse troféer, men med at han har formet fotballlen utrolig mye de siste årene. Det er vel ingen managere som har kommet med nye idéer siden det forrige århundret hvis jeg husker riktig, men det er få som har kombinert gamle idéer og laget utviklet dem til troféemaskiner slik som Pep har. Det er ikke bare-bare uansett hvor mye penger man bruker. Jeg vil anta at den "Gude-statusen" ligger mer i det enn at han er feilfri.

 

Må bare legge til at jeg ikke mener at det nødvendigvis er vanskelig å vinne troféer med City. Alt ligger til rette for det, men Pep sin filosofi er likevel imponerende effektiv når forholdene er perfekte.

Endret av Mr. President™
  • Innsiktsfullt 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...