Gå til innhold

Sprørsmål til Kristne om Gudene deres


Anbefalte innlegg

Legg merke til denne setningen hentet fra første mosebok:

«Gud sa: La oss skape mennesker i vårt bilde, så de ligner oss.»

 

La du merke til noe, du Kristne person, som mener dere tror på en eneveldig Gud? Hvem er disse andre gudene det her er snakk om, for det er jo ingen tvil om at han snakker om "vårt bilde" og "oss" - altså flertallsfom. Hvem var disse?

 

Andre ting jeg lurer på:

Et av budene til Gud er at man ikke skal lyve. Hvorfor løy han til Adam om at han kom til å dø om han spiste av den forbudte frukten i hagen? Var ikke dette direkte løgn?

 

Hvorfor plassere en slik frukt i hagen til to personer som er helt rene og syndsfrie og som derfor ikke vet forskjell på rett og galt?

 

Kan Gudene lage en så stor stein at de ikke klarer å løfte de selv?

 

Jeg tror jeg vet svaret på alt dette, men er spent på hva dere har å si...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Legg merke til denne setningen hentet fra første mosebok:

«Gud sa: La oss skape mennesker i vårt bilde, så de ligner oss.»

 

La du merke til noe, du Kristne person, som mener dere tror på en eneveldig Gud? Hvem er disse andre gudene det her er snakk om, for det er jo ingen tvil om at han snakker om "vårt bilde" og "oss" - altså flertallsfom. Hvem var disse?

Dette vet du, schtrongl

 

Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd

 

Andre ting jeg lurer på:

Et av budene til Gud er at man ikke skal lyve. Hvorfor løy han til Adam om at han kom til å dø om han spiste av den forbudte frukten i hagen? Var ikke dette direkte løgn?

Her har du misforstått Gud. Adam ble en levende sjel, når han fikk Guds ånd. Når han spiste av den forbudte frukten mistet han Gud ånd og ble en død sjel. Han døde altså psykisk ikke fysisk. Denne tilstanden har alle Adams etterkommere arvet, men kan bli levende igjen gjennom å motta Jesu Kristi ånd (Guds ånd)

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Faderen, Sønnen og Den Hellige Ånd

Sønnen? Men han kom jo ikke før omlag 4000 år etter, da gud lekte delt personlighet og lekte uekte jødesønn men menneskene.... Så blir det ihvertfall påstått...

 

Jeg også lurer på hvem gud snakket om her, hvorfor står det "ligner på oss" og ikke "meg"? Er han skisofren hele tiden altså? Syntes denne guden høres mindre og mindre sannsynlig ut til mer en lærer om han jeg....

 

Ikke bare mumler han for seg selv (noe tilhengerne hans også gjør forsåvidt), men han klarer jo ikke å planlegge en dritt som ikke skapningene hans klarer å føkke opp jo... Først antar han at de steindumme menneskene skal skjønne forskjell på godt og ondt og da de, overraskende nok!!!, ikke skjønner at de har gjort noe galt når de står der og knasker eplet straffer han dem og kipper dem ut av hagen sin... (Jeg lurer også på hva slangen gjorde før den fikk som straff å krype på buken? Gikk den oppreist? Skjeldent eksemplar av en slange det tydeligvis, for den kunne jo snakke også...) Så går det noen år og hva ser han? Jo, folkene han har laget føkker det til igjen, de horer og drikker og glemmer at de skal være lydige og tilbedende... Uff av meg tenker så gud, jeg får drukne dem, men hvor fanden la jeg blåkopiene slik at jeg får laget meg noen nye? Shit, jeg har kastet blåkopiene tenker gud og får så en lys ide. Jeg kan snakke litt med han Noah og få han til å lage en båt. Som sagt så gjort og gud kan atter puste lettet ut når han har fått druknet de hersens synderne.. Men hva gjør vi så? Jo, nå blir vi fra falne igjen og kjekler og krangler om noen jordflekker... Nei og nei, er det ikke fred å få tenker gud og igjen setter han seg til å tenke før han roper "eureka!" så høyt at Sankt Peter hopper i sandalene sine av skrekk og kommer helt ut av tellingen av perler på perleporten og må begynne på nytt. Jeg kan jo bare spille en, hmmm, hva skal jeg kalle fyren... jo jesus! Nå skal jeg bare få de hersens synderne til å tro at han, altså jeg, ofrer seg selv til seg selv, eller meg til meg selv... Huff av meg, det går rundt for gud der oppe men husker at han skulle sende det hellige spøkelset for å voldta jomfru maria og tre og tredve år etter så henger han der på korset mens han vrir seg som en mark i liksom smerte før han sier adjø i reprisen til de tolv rævdilterne og reiser derfra for godt... Han har visst glemt at han hadde lovet at han skulle komme tilbake igjen som jesus da, men pytt, det er snart ingen som savner ham alikevel...

 

Snipp, snapp snute, så får vi håpe at det eventyret snart er ute. :)

  • Liker 9
Lenke til kommentar

Uffa meg, jeg sitter her og tørker tårer og prøver å få pusten tilbake etter det utrolig morsomme, men så aldeles korrekte bildet av kristendommen RWS klarer å få ned på tastaturet!

 

Bibelen, for oss som gidder å lese denne og andre bibler finner at de er full av slike selvmotsigelser. Men det kan gi mye mer mening om man faktisk prøver å ta den litt bokstavelig og prøver å knekke kodene bak den. Det er nemlig ikke bare bibelen som omhandler en form for altødeleggende syndeflod - jeg sier syndeflod for disse andre religionene peker på at det var stor synd inni bilde som var en del av en utløsende faktor for det som skjedde.

 

Hvem er disse gigantene/kjempene i bibelen da? Vi hører om giganter i nesten alle eldre religioner - den norrønne inkludert, også her i Thailand er det en haug med fellesnevnere til andre religioner som ligger langt unna inkludert bibelen. Her har de engler, slange-mennesker (hvis man skal annta at det var en slik som både gikk og som snakket med Eva i Eden).

 

Hvordan får dere kristne dere selv til å tolke bilbelen så fritt som dere gjør. Hvis det er guds ord, burde jo han klargjøre slike ting som guder i flertall osv. Det er rein tolkning å si at "oss" og "vårt" henviser til hellige ånder og engler.

 

Hva med alle disse som ble haug-gamle. Heller ikke her er bibelen eneste som referer til slike. 800-1000 år var vist vanlig levealder på Noahs tid.

 

Gud har som RWS sier en mildt sagt tilsynelatende schizofren personlighet i mange tilfaller, men dette kan jo gi mening om det er snakk om flere og at "Gud" bare er en tittel for en over-rase.

 

Jeg begynte å lese litt i bibelen og andre mytologier, som er det eneste ordet jeg vil bruke om denne, etter å ha sett på seriene fra Michael Tsarion. Svært interessant og han peker på en haug av disse sporene som delvis kan kaste lys over den tilsynelatende inkositensen vi finner i mange religioner inkluder kristendommen. Anbefaler alle å sjekke ut programserien "Origins & Oracles", selv om de er veldig lange.

Lenke til kommentar

Hvem er disse gigantene/kjempene i bibelen da? Vi hører om giganter i nesten alle eldre religioner - den norrønne inkludert

Arkeologene har funnet små mennesker med hoder mindre en sjimpanser (Indonesia) som levde samtidig som det levde store mennesker med stor hoder i Europa.

 

PS: Dette er ikke evolusjon, bare forskjellige menneske typer.

 

800px-Sapiens_neanderthal_comparison.jpg

skull.184.1.650.jpg

Endret av IHS
Lenke til kommentar

 

Andre ting jeg lurer på:

Et av budene til Gud er at man ikke skal lyve. Hvorfor løy han til Adam om at han kom til å dø om han spiste av den forbudte frukten i hagen? Var ikke dette direkte løgn?

 

 

Tar bare denne litt videre jeg... For hvis nå Adam IKKE hadde spist av frukten - hva hadde skjedd da? Det står jo at "synden kom inn i verden ved ett menneske, og døden ved synden.."

 

Hvis da Adam ikke hadde syndet, så burde han pr. defenisjon ha levd videre her på jorden i all evighet. Hvorfor er det da til HIMMELEN man skal når man dør...

 

Det virker jo ikke logisk at belønningen skal komme etter man dør, når man dør på grunn av en synd? Da burde det jo heller ikke være galt å synde?

 

 

//WINWIN

Lenke til kommentar

 

Andre ting jeg lurer på:

Et av budene til Gud er at man ikke skal lyve. Hvorfor løy han til Adam om at han kom til å dø om han spiste av den forbudte frukten i hagen? Var ikke dette direkte løgn?

 

 

Tar bare denne litt videre jeg... For hvis nå Adam IKKE hadde spist av frukten - hva hadde skjedd da? Det står jo at "synden kom inn i verden ved ett menneske, og døden ved synden.."

 

Hvis da Adam ikke hadde syndet, så burde han pr. defenisjon ha levd videre her på jorden i all evighet. Hvorfor er det da til HIMMELEN man skal når man dør...

Adam var i "himmelen" før han spiste den giftige frukten.

Å være i "himmelen" betyr å være nær Gud, ikke å være oppe i luften.

Lenke til kommentar

 

Andre ting jeg lurer på:

Et av budene til Gud er at man ikke skal lyve. Hvorfor løy han til Adam om at han kom til å dø om han spiste av den forbudte frukten i hagen? Var ikke dette direkte løgn?

 

 

Tar bare denne litt videre jeg... For hvis nå Adam IKKE hadde spist av frukten - hva hadde skjedd da? Det står jo at "synden kom inn i verden ved ett menneske, og døden ved synden.."

 

Hvis da Adam ikke hadde syndet, så burde han pr. defenisjon ha levd videre her på jorden i all evighet. Hvorfor er det da til HIMMELEN man skal når man dør...

Adam var i "himmelen" før han spiste den giftige frukten.

Å være i "himmelen" betyr å være nær Gud, ikke å være oppe i luften.

 

Så hvor skal guds rike være?? Her på jorden eller i himmelen?

 

 

// WINWIN

Lenke til kommentar

Så hvor skal guds rike være?? Her på jorden eller i himmelen?

Himmelriket er her, alle som vil kan gå inn i himmelriket, les selv

 

NT > Ve dere, skriftlærde og fariseere, dere hyklere! Dere stenger himmelriket for menneskene. Selv går dere ikke inn, og dem som vil gå inn, slipper dere ikke inn.

 

NT > Se, Guds bolig er hos menneskene. Han skal bo hos dem, og de skal være hans folk, og Gud selv skal være hos dem. Han skal være deres Gud.

 

Å være i "himmelen" betyr å være nær Gud, ikke å være oppe i luften.

Endret av IHS
Lenke til kommentar

Så hvor skal guds rike være?? Her på jorden eller i himmelen?

Himmelriket er her, alle som vil kan gå inn, les selv

 

NT > Ve dere, skriftlærde og fariseere, dere hyklere! Dere stenger himmelriket for menneskene. Selv går dere ikke inn, og dem som vil gå inn, slipper dere ikke inn.

 

NT > Se, Guds bolig er hos menneskene. Han skal bo hos dem, og de skal være hans folk, og Gud selv skal være hos dem. Han skal være deres Gud.

 

Å være i "himmelen" betyr å være nær Gud, ikke å være oppe i luften.

 

 

Hvordan henger denne tolkningen sammen med Fadervår?

 

"La riket ditt komme.

La viljen din skje på jorden slik som i himmelen."

 

Hvofor ikke da stoppe etter "La din vilje skje"?

 

 

// WINWIN

Lenke til kommentar

Så hvor skal guds rike være?? Her på jorden eller i himmelen?

Himmelriket er her, alle som vil kan gå inn, les selv

 

NT > Ve dere, skriftlærde og fariseere, dere hyklere! Dere stenger himmelriket for menneskene. Selv går dere ikke inn, og dem som vil gå inn, slipper dere ikke inn.

 

NT > Se, Guds bolig er hos menneskene. Han skal bo hos dem, og de skal være hans folk, og Gud selv skal være hos dem. Han skal være deres Gud.

 

Å være i "himmelen" betyr å være nær Gud, ikke å være oppe i luften.

Hvordan henger denne tolkningen sammen med Fadervår?

 

"La riket ditt komme.

La viljen din skje på jorden slik som i himmelen."

 

Hvofor ikke da stoppe etter "La din vilje skje"?

Himmelriket kommer mer og mer. Det vokser som et senepsfrø eller en surdeig ;)

Lenke til kommentar

Så hvor skal guds rike være?? Her på jorden eller i himmelen?

Himmelriket er her, alle som vil kan gå inn, les selv

 

NT > Ve dere, skriftlærde og fariseere, dere hyklere! Dere stenger himmelriket for menneskene. Selv går dere ikke inn, og dem som vil gå inn, slipper dere ikke inn.

 

NT > Se, Guds bolig er hos menneskene. Han skal bo hos dem, og de skal være hans folk, og Gud selv skal være hos dem. Han skal være deres Gud.

 

Å være i "himmelen" betyr å være nær Gud, ikke å være oppe i luften.

Hvordan henger denne tolkningen sammen med Fadervår?

 

"La riket ditt komme.

La viljen din skje på jorden slik som i himmelen."

 

Hvofor ikke da stoppe etter "La din vilje skje"?

Himmelriket kommer mer og mer. Det vokser som et senepsfrø eller en surdeig ;)

 

He he.. Det var bra at du la på en ;) der, for resonomanget ditt henger jo ikke helt sammen.

 

Hvis det gjør det, så forkar det for meg. Hvis ikke gjøre du jo ikke feil ettersom det står at man sal fortsette å tilegne seg kunnskap.. :thumbup:

 

 

// WINWIN

Lenke til kommentar

Himmelriket kommer mer og mer. Det vokser som et senepsfrø eller en surdeig ;)

Hvis det gjør det, så forklar det for meg.

Himmelriket begynnte med en (1) person Jesus Kristus (hvetekornet)

som ble til mange personer og stadig blir fler og fler.

 

NT > Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Hvis ikke hvetekornet faller i jorden og dør, blir det bare det ene kornet.

 

NT > Himmelriket er likt et sennepsfrø ...

 

NT > Himmelriket er likt en surdeig ...

 

Himmelriket er altså Jesus Kristus som vokser seg større og større

Lenke til kommentar

Himmelriket kommer mer og mer. Det vokser som et senepsfrø eller en surdeig ;)

Hvis det gjør det, så forklar det for meg.

Himmelriket begynnte med en (1) person Jesus Kristus (hvetekornet)

som ble til mange personer og stadig blir fler og fler.

 

NT > Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Hvis ikke hvetekornet faller i jorden og dør, blir det bare det ene kornet.

 

NT > Himmelriket er likt et sennepsfrø ...

 

NT > Himmelriket er likt en surdeig ...

 

Himmelriket er altså Jesus Kristus som vokser seg større og større

 

 

Så du mener at Himmelriket og Jesus Kristus er det samme?

Og dette er det riket du også ber om i Fadervår... By the way... Når du ber... ramser du da opp Fadervår?

 

// WINWIN

Lenke til kommentar

Himmelriket kommer mer og mer. Det vokser som et senepsfrø eller en surdeig ;)

Hvis det gjør det, så forklar det for meg.

Himmelriket begynnte med en (1) person Jesus Kristus (hvetekornet)

som ble til mange personer og stadig blir fler og fler.

 

NT > Sannelig, sannelig, jeg sier dere: Hvis ikke hvetekornet faller i jorden og dør, blir det bare det ene kornet.

 

NT > Himmelriket er likt et sennepsfrø ...

 

NT > Himmelriket er likt en surdeig ...

 

Himmelriket er altså Jesus Kristus som vokser seg større og større

Så du mener at Himmelriket og Jesus Kristus er det samme?

Ja, Jesus Kristus er det nye rikets begynnelse på jorden, kirken er fortsettelsen.

 

Jesus Kristus til jødene > er det ved Guds finger jeg driver de onde åndene ut, da er jo Guds rike kommet til dere.

Lenke til kommentar

Det jeg lurer på er hva med de stakkarene som levde før bibelen ble skrevet, eller de som levde i sør-amerika f.eks og aldri visste om kristendommen. Hvorfor gjorde Gud det isåfall, er det good sport å sende dem til helvete fordi de ikke hadde muligheter til å vite om han?

 

Føffaen for et rasshøl :(

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...