Gå til innhold

Danskene med nytt, stort tiltak for å sette strek over piratnedlasting av musikk en gang for alle, kommer også kanskje til Norge. Vil det fungere?


LucarioX

Anbefalte innlegg

Danskene først ute med nytt digitalt musikkbibliotek

 

Gratis musikklån fra biblioteket på nett vil sette en strek over piratnedlasting for godt, spår Flemming Munch ved Statsbiblioteket i Danmark. 1. juli får danskene fri tilgang til musikk og lydbøker via nettet.

 

Statsbiblioteket i Danmark tilbyr snart løsningen som kan gjøre lyttere og biblioteker i Norge grønne av misunnelse – en gratis lånetjeneste for musikk og lydbøker via nettet. DR skriver i dag at den nye musikktjenesten vil redusere omfanget av piratnedlastninger.

 

Våre danske naboer får låne 4 millioner sanger og lydbøker på nettet.

 

 

 

Biblioteket har klart det

1. juli lanserer det danske Statsbiblioteket Digi-bib.dk. Tjenesten kan sammenlignes med kommersielle tjenester som Spotify og Wimp, men skal inneholde mye mer. Den avløser Netmusik.dk som allerede har eksistert en stund i Danmark.

 

– Vi slår sammen og utvider tjenesten med lydbøker og formidling om musikken, dessuten blir tjenesten supplert med musikk tilgjengelig som lydstrøm (streaming). Alt blir gratis for brukerne, som kun trenger lånekort ved sitt bibliotek, sier Flemming Munch, områdedirektør ved Statsbiblioteket til NRK.no.

 

Nordmenn må vente

I Norge eksisterer det ingen konkrete planer for lansering av noen gratis musikk- og lydboktjeneste på nettet fra bibliotekene med det første, til tross for at tanken ikke er fremmed.

 

– Jeg ville ropt Halleluja! hvis vi hadde fått til det samme. Dette er noe musikkutlånere i Norge ønsker å få til. Det ville vært fantastisk, sier Ann Kunish.

 

Ann Kunish, leder for musikkavdelingen ved Det deichmanske bibliotek har selv arbeidet lenge for å få på plass en gratis låneordning for musikk på nett i Norge. Prøveprosjektet Låtlån i 2004 var en suksess, men det ble umulig å sette tjenesten ut i praksis.

 

– Det ble et prisspørsmål. Bransjeorganisasjonene TONO og FONO var ikke uvillige, men vi klarte ikke å finne et prisnivå som de kommunale bibliotekene leve med, sier Ann Kunish.

 

– Kulturrådet og Nasjonalbiblioteket må betale

Nå er det Biblioteksentralen som jobber med en ordning som skal sikre folks digital tilgang til musikk, e-bøker, musikk og lydbøker. Kjartan Vevle, bibliotekfaglig direktør i Biblioteksentralen, bekrefter at det er kostnadene som er problemet.

 

– Vi kommer til å være klare så fort den første e-boka kommer på norsk. Den tekniske løsningen har vi, men vi venter på å finne en betalingsordning som bibliotekene har råd til. På musikksiden derimot, venter vi på at Kulturrådet og Nasjonalbiblioteket skal justere innkjøpsrodningen for norsk musikk, sier Kjartan Vevle.

 

Til forskjell fra bøker og lydbøker, er det knyttet vederlag til bruk av musikk og film, og dette blir det bibliotekene som må betale. Slik er det også i Danmark, men der har Statsbiblioteket fått musikkbransjen på gli.

 

0,004 øre for en låt

 

- I forhandlinger med musikkprodusenter og rettighetshavere, har vi fått prisen ned med 30% i løpet av et år, og jeg tror det blir lønnsomt både for dem og for folk flest. Det de taper på lavere pris, vinner de ved at volumet vokser, sier Flemming Munch.

 

0,004 øre er prisen de danske bibliotekene vil måtte betale i vederlag hver gang en musikkfil blir spilt.

 

Så fornøyde er det danske Statsbiblioteket at de nå forsøker å få til et samarbeid med nasjonalbibliotekene i Norge og Sverige.

 

– Det ville vært flott å utvide tilbudet enda mer til å gjelde alle våre tre naboland, sier Flemming Munch til NRK.no

 

http://www.nrk.no/kultur_og_underholdning/1.7164377

 

Er dette veien å gå? Noe vits i det hele tatt nå som vi allerede har tjenster som Spotify og Wimp, og vil dette erstatte ulovlig nedlastning for piratene?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Tror ikke det vil fungere med mindre det blir kraftige bøter for å laste ned.

Får man en brukervennlig tjeneste for gratis musikk tror i hvert fall jeg at piratkopiering hadde stoppet mer eller mindre opp.

 

Høres aboslutt ut som en veldig god tjeneste, ville gjerne hatt det samme til Norge.

Lenke til kommentar

Det er det da allerede, bare at veldig få faktisk blir tatt?

 

Det er ganske vanskelig å ta noen, pga personvernsloven. Personlig hadde jeg gjerne kjøpt musikken jeg hører på hvis jeg hadde funnet den noe sted.

 

Jeg ville bare benyttet tilbudet hvis de hadde CD-er å låne ut, og ikke minst med musikken jeg hører på. (Psytrance, går mye i Astrix, Astral Projection og Infected Mushroom...)

 

Mye av grunnen til at folk piratkopierer er at de gidder ikke ta bussen til ett sted bare for å kjøpe en CD.

Endret av Wolfie276
Lenke til kommentar

Mye av grunnen til at folk piratkopierer er at de gidder ikke ta bussen til ett sted bare for å kjøpe en CD.

Absolutt ikke. De kan jo bestille på internett (noe de ikke gjør), de kan handle på impuls (noe de ikke gjør) - de kjøper ikke uansett.

 

For min del så synes jeg dette er et bra tiltak. Jeg er fullt for alt som har med å finne en løsning på musikkproblemet.

Lenke til kommentar

 

Personlig hadde jeg gjerne kjøpt musikken jeg hører på hvis jeg hadde funnet den noe sted.

 

Jeg ville bare benyttet tilbudet hvis de hadde CD-er å låne ut, og ikke minst med musikken jeg hører på. (Psytrance, går mye i Astrix, Astral Projection og Infected Mushroom...)

 

Mye av grunnen til at folk piratkopierer er at de gidder ikke ta bussen til ett sted bare for å kjøpe en CD.

For noe bullshit. 99,9% av all musikken du kan laste ned er også å få kjøpt på nettet.

Se her:

http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_noss?url=search-alias%3Dpopular&field-keywords=astrix&x=6&y=16

http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_noss?url=search-alias%3Dpopular&field-keywords=astral+projection&x=0&y=0

http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_noss?url=search-alias%3Dpopular&field-keywords=infected+mushroom&x=0&y=0

 

Det er bare å sette i gang og kjøpe.

Lenke til kommentar

 

Personlig hadde jeg gjerne kjøpt musikken jeg hører på hvis jeg hadde funnet den noe sted.

 

Jeg ville bare benyttet tilbudet hvis de hadde CD-er å låne ut, og ikke minst med musikken jeg hører på. (Psytrance, går mye i Astrix, Astral Projection og Infected Mushroom...)

 

Mye av grunnen til at folk piratkopierer er at de gidder ikke ta bussen til ett sted bare for å kjøpe en CD.

For noe bullshit. 99,9% av all musikken du kan laste ned er også å få kjøpt på nettet.

Se her:

http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_noss?url=search-alias%3Dpopular&field-keywords=astrix&x=6&y=16

http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_noss?url=search-alias%3Dpopular&field-keywords=astral+projection&x=0&y=0

http://www.amazon.com/s/ref=nb_sb_noss?url=search-alias%3Dpopular&field-keywords=infected+mushroom&x=0&y=0

 

Det er bare å sette i gang og kjøpe.

 

Tror han referere til bibliotekets utvalg, ikke nettbutikkene.

 

For min del, så har jeg sluttet å laste ned sanger etter jeg gikk over til Spotify og Spotify kom på mobilen. De leverer det jeg søker etter.

 

Det går på lathets konseptet (samt litt økonomi) at brorparten velger ulovlig nedlasting.

 

* Lettere tilgjengelig

* Koster ingenting

* Ingen begrensninger

* Kommer raskere

 

Bransjen må sloss mot disse "kravene" for å lykkes. Spotify klarer seg mot alle, derfor er det så populært.

Lenke til kommentar

For min del så synes jeg dette er et bra tiltak. Jeg er fullt for alt som har med å finne en løsning på musikkproblemet.

Det løser vel neppe problemet med at artistene ikke får betalt for arbeidet sitt.

 

En litt gammel artikkel kanskje, men den illustrerer problemet med streaming:

http://www.dagbladet.no/2009/11/23/kultur/musikk/spotify/lady_gaga/9170446/

Her kom det fram at Lady Gagas «Poker Face» var den mest populære låta i juni i år, med over én million avspillinger. For det får Lady Gaga og hennes låtskriverkollega Redone 2300 kroner. På deling.

 

Plateselskapet Indie Distribution, med blant annet metalbandet Enslaved i stallen, tjente 16 kroner og 64 øre på den første utbetalingen i februar.

Gitarist i Enslaved, Ivar Bjørnson, lot seg ikke imponere av summen utbetalt av Spotify.

- Det er et idiotisk lite beløp. Hvis det er det Spotify klarer å få ut, så burde det ikke være et eksperiment som foregår over så altfor lang tid, sa han.

Lenke til kommentar

Tror han referere til bibliotekets utvalg, ikke nettbutikkene.

 

Da tror jeg du må lese en gang til hva han skriver.

 

Personlig hadde jeg gjerne kjøpt musikken jeg hører på hvis jeg hadde funnet den noe sted. [...] Mye av grunnen til at folk piratkopierer er at de gidder ikke ta bussen til ett sted bare for å kjøpe en CD.

 

Disse argumentene har jeg lest hundrevis av ganger fra nedlasterne. Hvorfor kan dere ikke bare innrømme at dere ikke er villige til å betale for musikk?

 

Edit: "IKKE er villige" skulle det selvfølgelig være.

Endret av Korak
Lenke til kommentar

Dette er jo et resultat av masse. I tillegg var dette ganske tidlig i oppstartfasen hvor Spotify enda ikke var "allmenn eie" eller know-how.

 

Spotify vil nok få større og bedre reklame avtaler + flere over på premium (forstår hvorfor noen velger å ikke ha det...) Da vil inntektene gå opp for Spotify og dermed kan de betale ut mer til artistene..

 

Tror han referere til bibliotekets utvalg, ikke nettbutikkene.

 

Da tror jeg du må lese en gang til hva han skriver.

 

Personlig hadde jeg gjerne kjøpt musikken jeg hører på hvis jeg hadde funnet den noe sted. [...] Mye av grunnen til at folk piratkopierer er at de gidder ikke ta bussen til ett sted bare for å kjøpe en CD.

 

Disse argumentene har jeg lest hundrevis av ganger fra nedlasterne. Hvorfor kan dere ikke bare innrømme at dere er villige til å betale for musikk?

 

Jeg ville bare benyttet tilbudet hvis de hadde CD-er å låne ut, og ikke minst med musikken jeg hører på. (Psytrance, går mye i Astrix, Astral Projection og Infected Mushroom...)

 

Og seff vil ingen innrømme at dem prioriterer seg selv i et så rikt land..

Lenke til kommentar

0,004 øre per avspilling? Altså 250 avspillinger for å tjene et eneste øre, 25000 avspillinger for en krone, og 2.5 millioner før man har generert en hundrelapp...Dette hørtes jo lukrativt ut...

 

Personlig hadde jeg gjerne kjøpt musikken jeg hører på hvis jeg hadde funnet den noe sted. [...] Mye av grunnen til at folk piratkopierer er at de gidder ikke ta bussen til ett sted bare for å kjøpe en CD.

 

Disse argumentene har jeg lest hundrevis av ganger fra nedlasterne. Hvorfor kan dere ikke bare innrømme at dere [ikke?] er villige til å betale for musikk?

 

Det kommer ingen til å innrømme, selv om det ikke er veldig vanskelig å gå inn på cdon, play.com eller Platekompaniet og trykke på "kjøp CD". Det er faktisk så lett og lite tidkrevende at det er lettere enn å laste ned ulovlig. Bestiller man i Norge kommer det fram over natta også, og da med full lydkvalitet.

Selv om jeg personlig syns det er hårreisende at det ikke finnes nettbutikker som selger FLAC istedenfor de mosegrodde mp3-ene, er det fortsatt ikke noe stress å bestille en CD. Det går på viljen, og man unnskylder seg med alskens tåpelige greier. Nordmenn flest har ræva full av penger, noe som har gjort dem om til kopier av onkel Skrue. Man betaler ikke mer enn det som er høyst nødvendig for seg selv, og driter i alle andre. De som lever av å lage musikk vil gjerne ha betalt for sitt arbeide, i likhet med at de som sitter på et kontor og furter vil ha betalt for sin jobb. Gir ikke folk artistene det de har rett på, kan de ikke forvente at jeg eller andre vil betale dem for noe heller.

Endret av Dellers
Lenke til kommentar

 

Jeg er ikke 18 år, jeg har ikke kort jeg kan bruke på nettet, så det funker ikke dessverre. Jeg tror ikke jeg hadde giddet å gå gjennom platebutikker hver gang jeg er i nærheten hvis jeg nektet å betale for musikk.

 

Har Spotify, men det funker ikke med 192kbps bitrate til Psytrance.. tro meg, jeg MÅ ha FLAC.

Endret av Wolfie276
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...