Gå til innhold

Generell diskusjon rundt utsendemessige fordommer i samfunnet. Bør folk dømmes etter utsende?


Bør utsende ha noe å si for folks dagligliv i det moderne samfunnet?  

71 stemmer

  1. 1. Bør folk dømmes etter utsende?

    • Ja
    • Nei
    • Ingen formening/Vet ikke
      0


Anbefalte innlegg

Skivebom her Glimti, hadde det vore normalt å ha ansiktet dekt i tatoveringer hadde hjerna vore tilvendt det, det er ikkje ukjent lenger. Men, slik er det altså ikkje, det er framleis relativt få som går slik. Neglar er ikkje noko som blir like godt lagt merke til og pregar heller ikkje framtoninga di til ein like ekstrem grad. Akkurat det same gjeld hårfarge og eg regner med at du innser at det er tydeleg forskjell på framtoninga til nokon som har farga håret og på nokon som har eit litt "heftigare" fargeval og som kanskje i tilleg har forma det på ein spesiell måte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Motargumenter så langt:

 

-"(Jeg har fordommer mot mennesker med tatoveringer og) mennesker med tatoveringer gjør dette mot seg selv (og fortjener å bli diskriminert)".

 

-"Fordommenne (MINE og andre mennesker som har fordommer) mot mennesker med tatoveringer og piercinger vil gjøre at disse ikke vil få seg jobb fordi folk har fordommer".

 

...

...

...

 

...

 

Alle argumenter baserert seg på at det er normalt med fordommer.

Men det er faktisk ikke normalt, alle fordommer er ervervet.

 

Fordommer mot tatoverte mennesker stammer utelukkende fra samme kilde som rasehat -- frykt for mennesker med (drastisk) annerledes utseende.

 

Jeg er enig i at om man ønsker å tatovere seg selv i ansiktet, så bør man for sin egen del bruke midlertidige tatoveringer fra vannløselige penner, fordi andre kommer til å fordømme deg.

 

Men ikke fordi det er dumt, tåpelig eller galt -- kun fordi fordomsfulle mennesker (selv i dette emnet) har erklært at de KOMMER til å gjøre sitt for å ødelegge livet ditt fordi du er annerledes.

 

MEN jeg selv kunne tenkt meg en liten tatovering på kinnbeinet -- det eneste som hindrer meg er det at folk kommer til å behandle meg som en muslim/jøde/same/voldtektsmann/pedofil/landsforræder (hva enn folk har fordommer mot) om jeg gjør det, og mange folk forsvarer tydeligvis denne diskrimineringen.

 

Jeg skulle gitt mye for å se et samfunn hvor kun ekstremistiske muslimer, ekstremistiske jøder, reaksjonære nasjonalistiske samer og utøvende pedofile -- samt mennesker med ekstremistiske tatoveringer -- blir offer for diskriminering.

Et samfunn hvor kun dem som diskriminerer blir diskriminert.

Endret av Red Frostraven
Lenke til kommentar

Nei folk bør ikke dømmes etter utseende.

 

Meget mulig disse to du har bilder av egner seg godt som sjåfører eller gartnere.

 

Men jeg synes de ikke egner seg som tannleger, leger, barnehage-onkler og kanskje lærere.

 

For med disse piercingene har de brutt en barriere / grense som de fleste av oss muligens har problemer med å bryte.

 

Ikke tror jeg de hadde fått jobb i helsesektoren heller med disse piercingene, grunnet infeksjonsfare, og da ikke hos dem selv men hos pasientene.

Ett annet moment er hva pasienter forventer å møte av personell i helsesektoren.

 

Og hvorfor skulle disse arbeide som leger, tannleger eller barnehage-onkler, når de så drastisk har brutt med hva en forventer av ett menneske?

 

Vil nok tro disse jobber ikke er stimulerende nok til disse gutter og menn som så til de grader vil skille seg ut fra den "vanlige mann" i gata.

 

Hvorfor skulle de ikke egne seg til de jobbene du lister opp? Når det kommer til barnehage vil jeg faktisk bare finne en grunn som taler mot og det er om barna skulle bli redde. Men det tror jeg faktisk ikke. Tror heller de først og fremst ville vært fasinerte og fulle av spørsmål. (Fikk nylig mye spørsmål fra et par småbarn på hotell ang. egne piercinger). Det samme ang. barneskole forsåvidt. Eller iallefall i de laveste klassetrinnene ettersom barn i den alderen er veldig nysskjerige og fulle av spørsmål. Redsel ang. fordommer eller annet tror jeg bare vile være et problem hos eldre.

 

Er enig når det gjelder hygiene. Iallefall om det gjelder kjøkken slik jeg sa, men kansje også når det gjelder leger og forsåvidt sykepleiere. Etter hva jeg har hørt er reglen for sykehus at kvinner kun kan ha hull i ørene mens menn ikke skal ha i det hele tatt. Om det er sant nå vet jeg ikke. Men en grodd piercing har altså ikke noe spesielt problem ang. hygiene så det ville kun vært problematisk i groperioden. Det samme med tannleger.

 

Når det gjelder at det er en barriere som man ge har problemer med å bryte så ville nok nettopp å begynne å ta folk med slikt utsende inn i arbeidsmarkedet for fullt hjelpe til med å bryte denne barrieren. Det er mer akseptert med synelige tatoveringer og piercinger nå enn det var før og jeg tror nok den trenden vil fortsette uansett om fordommene også vil fortsette for mange, men det går veldig treigt. Mer åpenhet rundt det i samfunnet ville nok fremskyndet prosessen.

Lenke til kommentar

For en latterlig diskusjon. Man blir dømt utifra hvordan man ser ut, og det er også helt naturlig. Helt greit at visse mennesker liker å tapetsere sin egen hud i harry tribal-tatoveringer, men da kan man heller ikke forvente å bli sett på som noe annet enn en smakløs østkanttype. Det er ikke slik at man kan kreve at andre mennenesker skal tolerere noe, bare fordi man selv liker det. Folk med piercinger, sånne store uthulte øreflipper og lignende gjør det fordi de liker oppmerksomheten; for bra ser det ikke ut. Det å sammenligne fordommer mot piercinger ol. med rasehat blir altfor dumt.

 

Man kan virkelig ikke ta en advokat seriøst hvis han/hun har neseringen til oksen Ferdinand, likesom man ikke tar en overvektig personlig trener seriøst - det fungerer bare ikke sånn.

 

Er du smellfet, har masse kviser eller mangfoldige piercinger/tatoveringer, gjør du noe med det. Det du ikke gjør er å sutre fordi "samfunnet ikke tolerer meg og mitt utseendet".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Skivebom her Glimti, hadde det vore normalt å ha ansiktet dekt i tatoveringer hadde hjerna vore tilvendt det, det er ikkje ukjent lenger. Men, slik er det altså ikkje, det er framleis relativt få som går slik. Neglar er ikkje noko som blir like godt lagt merke til og pregar heller ikkje framtoninga di til ein like ekstrem grad. Akkurat det same gjeld hårfarge og eg regner med at du innser at det er tydeleg forskjell på framtoninga til nokon som har farga håret og på nokon som har eit litt "heftigare" fargeval og som kanskje i tilleg har forma det på ein spesiell måte.

 

Feil, dette er ikke skivebom og det høres bare ut som du prøver deg på hersketeknikk nå du sier det. Det jeg går inn på her er at alt sammen er utsmykning/pynting på kroppen og at det ene ikke nødvendigvis er mer negativt enn det andre selvom det ikke er like populært og derfor ikke skulle hatt noe tabu over seg heller!

Lenke til kommentar

Å påstå at andre brukar hersketeknikkar er ein klassisk hersketeknikk i seg sjølv ;).

 

Foreslår at du les litt om psykologien rundt emnet før du uttalar deg, det er nnemleg slik at hjerna reagerer på det ukjente. Det er ikkje snakk om noko tabu, men om instinkt. I tilegg har vi det med at slike folk kan sjå ein anelse "skumle" ut, du hugsar kanskje Pinhead frå Hellraiser filmane? Dette kjem då på toppen av "framandfrykta".

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Motargumenter så langt:

 

-"(Jeg har fordommer mot mennesker med tatoveringer og) mennesker med tatoveringer gjør dette mot seg selv (og fortjener å bli diskriminert)".

 

-"Fordommenne (MINE og andre mennesker som har fordommer) mot mennesker med tatoveringer og piercinger vil gjøre at disse ikke vil få seg jobb fordi folk har fordommer".

 

Godt skrevet. Og trist, men sant.

 

Alle argumenter baserert seg på at det er normalt med fordommer.

Men det er faktisk ikke normalt, alle fordommer er ervervet.

 

Her er jeg uenig med deg. Så inngrodde og dominerende som slike fordommer er så vil jeg kalle dem normale. Iallefall inntill det blir mer akseptert med synelige tatoveringer og piercinger.

 

Fordommer mot tatoverte mennesker stammer utelukkende fra samme kilde som rasehat -- frykt for mennesker med (drastisk) annerledes utseende.

 

Enig her. Kan jo selvsagt være at andre ting også spiller inn som at folk utelukket assioserer ansiktstatovering med maorier og slike stammer som noen den dag i dag annser som primitive og skummle.

 

Jeg er enig i at om man ønsker å tatovere seg selv i ansiktet, så bør man for sin egen del bruke midlertidige tatoveringer fra vannløselige penner, fordi andre kommer til å fordømme deg.

 

Men ikke fordi det er dumt, tåpelig eller galt -- kun fordi fordomsfulle mennesker (selv i dette emnet) har erklært at de KOMMER til å gjøre sitt for å ødelegge livet ditt fordi du er annerledes.

 

Så man skal legge seg flat for fordommene og bare la mennesker som ikke vet hva de snakker om vinne? Om man skal ha noen mulighet for å minimere/bekjempe disse fordommene må det bli mer vanlig med slike tatoveringer siden det er den eneste måten å gjøre det mer akseptert på.

 

MEN jeg selv kunne tenkt meg en liten tatovering på kinnbeinet -- det eneste som hindrer meg er det at folk kommer til å behandle meg som en muslim/jøde/same/voldtektsmann/pedofil/landsforræder (hva enn folk har fordommer mot) om jeg gjør det, og mange folk forsvarer tydeligvis denne diskrimineringen.

 

Jeg har selv planer om ansiktstatovering og kommer nok til å gjennomføre det før eller siden. Hva ukjente folk på gaten måtte mene interesserer meg ikke. Kan nevne at jeg alt har tatovering på fingre og hals og det er faktisk stort sett positive kommentarer jeg har fått om det. Vet at det er et stort skritt videre å ta i ansiktet, men hvorfor la andres meninger og fordommer bestemme hva jeg skal gjøre? Dessuten vil aldri disse fordommene få noen ende ved mindre slike tatoveringer blir mer utbredt og akseptert slik jeg inne på i forrige avsnitt.

 

Jeg skulle gitt mye for å se et samfunn hvor kun ekstremistiske muslimer, ekstremistiske jøder, reaksjonære nasjonalistiske samer og utøvende pedofile -- samt mennesker med ekstremistiske tatoveringer -- blir offer for diskriminering.

Et samfunn hvor kun dem som diskriminerer blir diskriminert.

 

Jeg og, men vi har nok svært langt igjen om det i det hele tatt blir en realitet.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Artikkel som er relevante til tråden:

 

http://www.aftenposten.no/jobb/article1059058.ece

 

For en latterlig diskusjon. Man blir dømt utifra hvordan man ser ut, og det er også helt naturlig. Helt greit at visse mennesker liker å tapetsere sin egen hud i harry tribal-tatoveringer, men da kan man heller ikke forvente å bli sett på som noe annet enn en smakløs østkanttype. Det er ikke slik at man kan kreve at andre mennenesker skal tolerere noe, bare fordi man selv liker det. Folk med piercinger, sånne store uthulte øreflipper og lignende gjør det fordi de liker oppmerksomheten; for bra ser det ikke ut. Det å sammenligne fordommer mot piercinger ol. med rasehat blir altfor dumt.

 

Om du synes diskusjonen er latterlig, hvorfor deltar du da?

 

Hvorfor er det naturlig at man skal bli dømt utifra utsende? Pga. gjeldene normer? Er det slik at samfunnet aldri kan forandre seg og at de tankene og normene som eksisterer nå er det eneste rette? Og hvordan kan du si at folk gjør det for å få oppmerksomhet? Om du ikke kjenner hver og en her i verden med tatovering, piercing og/eller andre typer kroppskunst kan du ikke uten videre si at du vet de alle har gjort det for å få oppmerksomhet. For mange stammer feks. er kroppsdekorasjon et rituale og en tradisjon de har hatt gjennom århundrer og for mange i den vestlige delen av verden er det en stil de liker og følger.

 

Man kan virkelig ikke ta en advokat seriøst hvis han/hun har neseringen til oksen Ferdinand, likesom man ikke tar en overvektig personlig trener seriøst - det fungerer bare ikke sånn.

 

Skal innrømme at en overvektig trener blir feil ja, men vil man nødvendigvis være en dårlig advokat om man har ring i nesen? Nei, selvfølgelig ikke. hvorfor kan man ikke ta dem seriøst da? På grunn av samfunnets normer som alle bare skal føye?

 

Er du smellfet, har masse kviser eller mangfoldige piercinger/tatoveringer, gjør du noe med det. Det du ikke gjør er å sutre fordi "samfunnet ikke tolerer meg og mitt utseendet".

 

Det blir altfor enkelt å si.

Endret av Glimti
Lenke til kommentar
  • 5 måneder senere...

Er klar over at jeg bumper tråden litt, så alle som føler seg støtt av det, synd for dere. :)

 

Jeg ser egentlig ikke helt poenget med å ta opp dette emnet igjen. Alt koker ned til fordommer. Alle har fordommer, enten de vil det eller ikke. Folk som skiller seg ut fra normalen, vil få mer oppmerksomhet enn andre. Om du er eneste neger (gisp, rasist!) i en by med blekansikter, eneste blekansikt i en by med negre, eneste mann på et dametoalett, rosa onepiece på en gothklubb og så videre. Selvfølgelig er det sånn, og det er tullete å tro eller håpe på noe annet.

 

Et par eksempler.

 

Treffer du på et par på gaten, hvor han er i førti-femtiårene og det man på pent kaller "ikke et fruktfat", og hun er 20 år yngre og er fra den fjerne Østen, er "ekte kjærlighet" det første du tenker?

 

Ungdom med mopedhjelm i ene hånden, rullings i den andre og piercing i øyenbrynet. Går han på allmennfag eller yrkesfag?

 

Emosatanister med svart hår, svart sminke og svarte klær. Hører de på My chemical romance eller Beyoncé?

 

Der ser du. Du tenker ditt, og det er nettopp det fordommer er. En forutinntagelse basert på stereotyper eller tidligere erfaringer. Overhører jeg folk som snakker litt treigt og dradd, så er de automatisk narkiser i mitt hode. De begynte med hasj på yrkesskolen, hang med tvilsomme tryner på kvelden og hørte på Tiesto og Scooter. De har vært ute opptil flerfoldige vinternetter og stjålet bilradioer for å tjene til livets opphold og en daglig dose. De har mødre som fikk rynker i tidlig alder.

 

Jeg er også full av fordommer mot folk med tatoveringer, selv om jeg er dekket av dem selv. Stort sett er de nøyaktig like bedritne som alle andre mennesker, bare at noen har valgt å dekke seg selv med stygge motiver i tillegg.

 

Jeg stemte for øvrig "ja" på pollen. Fordommer er en fin ting.

Endret av psilocybe
Lenke til kommentar

Å påstå at andre brukar hersketeknikkar er ein klassisk hersketeknikk i seg sjølv ;).

 

Foreslår at du les litt om psykologien rundt emnet før du uttalar deg, det er nnemleg slik at hjerna reagerer på det ukjente. Det er ikkje snakk om noko tabu, men om instinkt. I tilegg har vi det med at slike folk kan sjå ein anelse "skumle" ut, du hugsar kanskje Pinhead frå Hellraiser filmane? Dette kjem då på toppen av "framandfrykta".

 

Først skriver du "skivebok"og så "les litt om psykologien rundt emnet før du uttalar deg"... Begge utsagnene er hersketeknikker, lavmål og totalt useriøst!

 

Instikt, kansje det, men nå har verden blitt mer vant til slikt så det å se en person med hanekam (har selv hatt det to ganger i mitt liv), med piercinger i ansiktet samt med synelige tatoveringer er ikke lenger noe ukjent fenomen selvom det e rsvørt uvanelig. Og det vet enhver som har heng tmed i tiden og merket seg at grenser har flyttet seg og at det finnes mange i verden i dag som skiller seg ut. Så selvom det er snakk om instikt aldri så mye så får hjerne n ens med at tidene forandrer seg... ;)

Lenke til kommentar

Fordommer eksisterer og kommer til og fortsette og eksistere. Personelig syntes jeg fordommer må få lov til og leve, det hadde blitt for kostbart, for slitsomt og prøve og forandre drastisk på det. Syntes fordommer er okay i den forstand at man ser på en person og skaper en mening som i Psilocybe sitt eksempel om gutten med rullings og piercing. Det gjør ingen skade for noen om du har en baktanke om at han antageligvis går på yrkesfag. Det du ikke må gjøre i min mening er å la det gjøre deg blind. Du skal ikke la fordommene overta deg. Greit så går han kanskje på yrkesfag da. Han kan da **** meg være intelligent eller ordentlig fordet. Man skal ikke automatisk bli uvenn med noen bare fordi du har en fordomm mot dem..

Lenke til kommentar

Er klar over at jeg bumper tråden litt, så alle som føler seg støtt av det, synd for dere. :)

 

Hvorfor skulle det være noe galt ved det? Er bare snakk om noen måneder og jeg har opplevd lang tsøtte bumper enn dette. Dessuten har det blitt sagt å være greit så lenge det er relevant og det er jo innlegget ditt.

 

Jeg ser egentlig ikke helt poenget med å ta opp dette emnet igjen. Alt koker ned til fordommer. Alle har fordommer, enten de vil det eller ikke. Folk som skiller seg ut fra normalen, vil få mer oppmerksomhet enn andre. Om du er eneste neger (gisp, rasist!) i en by med blekansikter, eneste blekansikt i en by med negre, eneste mann på et dametoalett, rosa onepiece på en gothklubb og så videre. Selvfølgelig er det sånn, og det er tullete å tro eller håpe på noe annet.

 

Det var slik ja. Men tidene forandrer seg og da økes også tolleranse. La os ta et kjent eksempel: Harlem... Harlem var en gang kun for mørkhudede og det var gjerne livsfarlig for hvite å bevege seg der. Og da tenker jeg ikke bare på filmsnutter fra Die Hard med Bruce Willis og Live and let die i James Bond-serien. Harlem var virkelig farlig for hvite og et svært voldelig sted generelt før. FOr noen år siden endret det seg og Harlem er knapt til å kjenne igjen selvom det finnes enkelte steder der man skal holde seg unna.

 

Tenk forøvrig tilbake på Holmliadrapet her i Norge. Dette drapet var utelukket rasistisk motvert og det ble ramaskrik over hele land et som følge av drapet. Så her var fordommene mot mørke tydeligvis i et klart mindretall!

 

Et par eksempler.

 

Treffer du på et par på gaten, hvor han er i førti-femtiårene og det man på pent kaller "ikke et fruktfat", og hun er 20 år yngre og er fra den fjerne Østen, er "ekte kjærlighet" det første du tenker?

 

Husker dette eksemplet ditt fra tideligere. Vanskelig å si egentlig. I noen kulturer er det selvsagt vanelig å gifte seg i ung alder og da gjerne med folkk som er mye eldre og så det kan være det som ligger bak. Eller for den saks skyld så trenger d eikke å være et par engang. Kansje den ene rett og slett er på besøk hos den andre. Kansje det er en god venn eller hun e rdatteren til en god venn. Kan selvsagt være et par, men forklaringene kan være amnge. Så det e rdumt å stemple folk uten videre.

 

Ungdom med mopedhjelm i ene hånden, rullings i den andre og piercing i øyenbrynet. Går han på allmennfag eller yrkesfag?

 

Hva har det med sken å gjøre? Lettvektere og da spesielt de små scooterne blir bare mer og mer inn. Det blir forøvrig også røyking. Ganske vanelig med piercing også så om jeg ser en som passer til den beskrivelsen hever jeg faktisk ikke på øyenbrynet engang.

 

Emosatanister med svart hår, svart sminke og svarte klær. Hører de på My chemical romance eller Beyoncé?

 

Heller nok mer mot Metallica, Iron Maiden, Turboneger ol. Uansett kjenner jeg til enkelte slike heavy metall-folk og de er hyggelige de.

 

Der ser du. Du tenker ditt, og det er nettopp det fordommer er. En forutinntagelse basert på stereotyper eller tidligere erfaringer. Overhører jeg folk som snakker litt treigt og dradd, så er de automatisk narkiser i mitt hode. De begynte med hasj på yrkesskolen, hang med tvilsomme tryner på kvelden og hørte på Tiesto og Scooter. De har vært ute opptil flerfoldige vinternetter og stjålet bilradioer for å tjene til livets opphold og en daglig dose. De har mødre som fikk rynker i tidlig alder.

 

De kan ha hatt slag og ha kommet seg igjen eller sliter etter andre sykdommer. Selvsagt har du full rett til å tenke ditt og det er selvsagt lettere dersom de utstråler en spesiell aura.

 

Jeg er også full av fordommer mot folk med tatoveringer, selv om jeg er dekket av dem selv. Stort sett er de nøyaktig like bedritne som alle andre mennesker, bare at noen har valgt å dekke seg selv med stygge motiver i tillegg.

 

Det husker jeg du har nevnt før og synes det er underlig. Er du ikke nettopp selv et eksempel på at folk ikke burde forhåndsdømmes fordi de har masse tatoveringer, bla. synelige samt flere piercinger!?

 

Jeg stemte for øvrig "ja" på pollen. Fordommer er en fin ting.

 

Hvorfor mener du det?

Lenke til kommentar

Det var slik ja. Men tidene forandrer seg og da økes også tolleranse. La os ta et kjent eksempel: Harlem... Harlem var en gang kun for mørkhudede og det var gjerne livsfarlig for hvite å bevege seg der. Og da tenker jeg ikke bare på filmsnutter fra Die Hard med Bruce Willis og Live and let die i James Bond-serien. Harlem var virkelig farlig for hvite og et svært voldelig sted generelt før. FOr noen år siden endret det seg og Harlem er knapt til å kjenne igjen selvom det finnes enkelte steder der man skal holde seg unna.

 

Tenk forøvrig tilbake på Holmliadrapet her i Norge. Dette drapet var utelukket rasistisk motvert og det ble ramaskrik over hele land et som følge av drapet. Så her var fordommene mot mørke tydeligvis i et klart mindretall!

 

Tror ikke du skjønte helt hva jeg mente. Slik er det. Om du ser en runding i et hav av firkanter, så stikker rundingen seg ut. Du legger mer merke til rundingen enn firkant #23. Plasserer du en fyr med ansiktstatovering i et helt vanlig kjøpesenter, tror du denne personen får mer oppmerksomhet enn de andre? Meget mulig.

 

Husker dette eksemplet ditt fra tideligere. Vanskelig å si egentlig. I noen kulturer er det selvsagt vanelig å gifte seg i ung alder og da gjerne med folkk som er mye eldre og så det kan være det som ligger bak. Eller for den saks skyld så trenger d eikke å være et par engang. Kansje den ene rett og slett er på besøk hos den andre. Kansje det er en god venn eller hun e rdatteren til en god venn. Kan selvsagt være et par, men forklaringene kan være amnge. Så det e rdumt å stemple folk uten videre.

 

Jeg burde kanskje spesifisert det, men den gamle herren er altså hvit.

 

Hva har det med sken å gjøre? Lettvektere og da spesielt de små scooterne blir bare mer og mer inn. Det blir forøvrig også røyking. Ganske vanelig med piercing også så om jeg ser en som passer til den beskrivelsen hever jeg faktisk ikke på øyenbrynet engang.

 

Heller nok mer mot Metallica, Iron Maiden, Turboneger ol. Uansett kjenner jeg til enkelte slike heavy metall-folk og de er hyggelige de.

 

De kan ha hatt slag og ha kommet seg igjen eller sliter etter andre sykdommer. Selvsagt har du full rett til å tenke ditt og det er selvsagt lettere dersom de utstråler en spesiell aura.

 

Ok, du svarer egentlig ikke på det jeg spør om. Om du hever på øyenbrynet av folk med moped, rullings og piercing er irrelevant. Det jeg spurte om var om dine fordommer tilsier at et slikt utseende kobles til en viss utdannelse. Svaret finner du veldig lett ved å gå forbi en yrkesskole og en allmennfaglig skole. Det vil være utskudd på begge steder, ja, men jevnt over har mask&mekk-gutter et lett gjenkjennelig utseende. På samme måter har frisørjentene sin look.

 

Du svarer heller ikke på emosatanist-spørsmålet. Hører de på mørk og dyster musikk, eller listepop? Hva sier fordommene dine?

 

At åpenlyse narkiser har hatt slag vet jeg ikke helt om er verdt å kommentere. Tror du de som dingler rundt Oslo S med knekk i knærene, Litago i ene hånden og Rislunsj i den andre, har hatt slag? Seriøst?

 

Det husker jeg du har nevnt før og synes det er underlig. Er du ikke nettopp selv et eksempel på at folk ikke burde forhåndsdømmes fordi de har masse tatoveringer, bla. synelige samt flere piercinger!?

 

Hvorfor skulle jeg egentlig ha noe imot å bli forhåndsdømt av andre? Jeg lider ikke noen som helst nød om folk syns jeg ser teit ut, eller at de tror jeg er mindre intelligent fordi jeg har synlige tatoveringer eller utvidete øreflipper. Jeg går da vitterlig ikke på barneskolen lenger. Jeg har ikke gått glipp av en jobb på grunn av utseendet mitt. Ingen har vært stygge med meg på byen. Jeg plages ikke av hva andre folk tenker eller tror.

 

Hvorfor mener du det?

 

La oss ta et eksempel.

 

Det er en mørk fredags kveld. Klokken har rundet 3 om morgenen. Jørgen og Glimti har begge vært på byen og drukket seg sjarmerende bedugget (i hver sin by), begge skal hjem. De må begge gjennom et mørkt smau.

 

Plutselig, uten forvarsel, i begge smauene! En gruppe med fem tyrkere dukker opp!

 

Jørgen tenker "Hm, tror jeg går rundt, de tyrkerne pleier å være litt uberegnelige og ekstra tøffe når de er i klynger", og går rundt.

Glimti tenker "Hm, fremmede mennesker er bare venner jeg ikke har truffet ennå", og går mot smauet. Glimti ser litt for lenge på en av dem, og får følgelig bank og ender opp på sykehuset.

 

Jørgen, på grunn av sine fordommer mot tyrkere, sover søtt i sin egen seng.

 

Derfor er fordommer en fin ting.

Lenke til kommentar

Fordommer eksisterer og kommer til og fortsette og eksistere. Personelig syntes jeg fordommer må få lov til og leve, det hadde blitt for kostbart, for slitsomt og prøve og forandre drastisk på det. Syntes fordommer er okay i den forstand at man ser på en person og skaper en mening som i Psilocybe sitt eksempel om gutten med rullings og piercing. Det gjør ingen skade for noen om du har en baktanke om at han antageligvis går på yrkesfag. Det du ikke må gjøre i min mening er å la det gjøre deg blind. Du skal ikke la fordommene overta deg. Greit så går han kanskje på yrkesfag da. Han kan da **** meg være intelligent eller ordentlig fordet. Man skal ikke automatisk bli uvenn med noen bare fordi du har en fordomm mot dem..

 

Synes du motiser deg selv her. Du forsvarer jo fordommer først før du sier at de ikke må få overta deg. Hvis du først går rundt med dine fordomer i lange nok tider er det stor sjanse for at de vil kunne overta deg! Hvordan tror du rasisme/nazisme/nynazisme har blitt så utrbrett at det har spredd seg over meste parten av verden eller kansje over hele verden? Hvordan tror du forholdet Israel - Palestina har blitt slik det har blitt? Det startet alt sammen med fordommer...

Lenke til kommentar

Det er ikke bare fordommer da. Mennesker har kulturell historie og hjernen er en assosiasjonsmaskin. Hvis vi ikke kunne skille slike ting visuelt så hadde øynene våres vært mye mindre effektive. Det handler om en fundamental måte hjernen fungerer på at vi oppfatter og kategoriserer visuell input for så å assosiere det med kulturelle standarder og andre minner rundt det vi ser.

 

Men det betyr også at vi kan forandre våres perspektiver. Det handler mye om å bli vant til det uvanlige, samt å ikke dømme FOR raskt hele personligheten til noen. Forøvrig så kan det godt hende om 300 år at alle har tatoveringer og at de rikeste har de mest ekslusive tatoveringene. Det er helt relativt til hvordan kulturen utvikler seg.

 

For at det uvanlige skal bli vanlig så man med andre ord bli vandt til det, det må skje en gradvis akseptanse i folks hoder, men jeg tror det er umulig å få det slik at alle stiler blir nøytrale og godtatt av alle.

Lenke til kommentar

Tror ikke du skjønte helt hva jeg mente. Slik er det. Om du ser en runding i et hav av firkanter, så stikker rundingen seg ut. Du legger mer merke til rundingen enn firkant #23. Plasserer du en fyr med ansiktstatovering i et helt vanlig kjøpesenter, tror du denne personen får mer oppmerksomhet enn de andre? Meget mulig.

 

Tror ikke du helt forstår poenget mitt. Poenget er at det forandres/utvannes skate, men sikkert.

 

Jeg burde kanskje spesifisert det, men den gamle herren er altså hvit.

 

Ja, huske rdet bilde du la ut i kroppskunsttråden. Men som jeg alt har nevnt trenger det ikke å være et par engang. Så rent utenom det så blir det vaneligere og vaneligere at par har 10 år og noen ganger mer imellom seg.

 

Ok, du svarer egentlig ikke på det jeg spør om. Om du hever på øyenbrynet av folk med moped, rullings og piercing er irrelevant. Det jeg spurte om var om dine fordommer tilsier at et slikt utseende kobles til en viss utdannelse. Svaret finner du veldig lett ved å gå forbi en yrkesskole og en allmennfaglig skole. Det vil være utskudd på begge steder, ja, men jevnt over har mask&mekk-gutter et lett gjenkjennelig utseende. På samme måter har frisørjentene sin look.

 

Der er jeg ikke enig med deg. Opplevde på både ungdomsskole og videregåend eat folk ikke ser like ut i stil og nheller ikke ligner hverandre av oppførsel selvom de går på samme linje. Man trenger ikke å ligne selvom man vanker i samme gjeng heller.

 

Du svarer heller ikke på emosatanist-spørsmålet. Hører de på mørk og dyster musikk, eller listepop? Hva sier fordommene dine?

 

Jeg svarte da at jeg helte mot musikk som Turboneger, Iron Maiden og Metallica. Eller Lordi for den saks skyld. Dog trenger man ikke ha slik stil for å høre på den slags musikk.

 

At åpenlyse narkiser har hatt slag vet jeg ikke helt om er verdt å kommentere. Tror du de som dingler rundt Oslo S med knekk i knærene, Litago i ene hånden og Rislunsj i den andre, har hatt slag? Seriøst?

 

Nei, men du snakket bare om folk som snakker "litt treigt og dradd". Du beskrev dem ikke slik du gjør nå.

 

Hvorfor skulle jeg egentlig ha noe imot å bli forhåndsdømt av andre? Jeg lider ikke noen som helst nød om folk syns jeg ser teit ut, eller at de tror jeg er mindre intelligent fordi jeg har synlige tatoveringer eller utvidete øreflipper. Jeg går da vitterlig ikke på barneskolen lenger. Jeg har ikke gått glipp av en jobb på grunn av utseendet mitt. Ingen har vært stygge med meg på byen. Jeg plages ikke av hva andre folk tenker eller tror.

 

Jeg plages ikke av det selv heller og langt over 90% av kommentarene jeg har fått har vært positive, men poenget mitt var at du som selv har slik stil med piercinger og tatoveringer burde vite at fordommer som regel er latterlig.

 

La oss ta et eksempel.

 

Det er en mørk fredags kveld. Klokken har rundet 3 om morgenen. Jørgen og Glimti har begge vært på byen og drukket seg sjarmerende bedugget (i hver sin by), begge skal hjem. De må begge gjennom et mørkt smau.

 

Plutselig, uten forvarsel, i begge smauene! En gruppe med fem tyrkere dukker opp!

 

Jørgen tenker "Hm, tror jeg går rundt, de tyrkerne pleier å være litt uberegnelige og ekstra tøffe når de er i klynger", og går rundt.

Glimti tenker "Hm, fremmede mennesker er bare venner jeg ikke har truffet ennå", og går mot smauet. Glimti ser litt for lenge på en av dem, og får følgelig bank og ender opp på sykehuset.

 

Jørgen, på grunn av sine fordommer mot tyrkere, sover søtt i sin egen seng.

 

Derfor er fordommer en fin ting.

 

Elendig eksempel! At man ikke forhåndsdømmer folk betyr ikke at man oppsøker eller ber om bråk slik du vil ha det til her!

Lenke til kommentar
  • 6 måneder senere...

Tråden har stått stille en god stund nå, men jeg kom over en artikkel som fortjener en plass her. Denne kvinnen som prøver mest mulig å ligne en vampyr jobber som advokat står det og dermed kan man trygt si at det ikke er noen grunn til å dømme folk etter utsende:

 

Den 35-årige kvinnen vokste opp i et voldelig hjem. Som en reaksjon på dette har tattovøren, advokaten og firebarnsmoren valgt å likne mest mulig på en vampyr.

 

http://www.vg.no/nyheter/utrolige-historier/artikkel.php?artid=10086709

Lenke til kommentar
  • 9 år senere...
Coa skrev (På 11.6.2010 den 13.59):

Jobber der ansatte omgås med kunder eller andre mennesker, mener jeg at arbeidsgiveren kan stille et minimum til de ansatte når det kommer utseende. Er du overvektig, generelt sett ustelt, har tatoveringer eller piercinger som oppleves som skjemmende (tattoveringer i ansiktet, grove tatoveringer, strukket nesevinge, tungen delt i to osv) mener jeg at arbeidsgiveren kan ha rett til å la være å ansette deg. Grunnen er at kunder kan finne dette skjemmende og eventuelt finne en annen forhandler som har "normale" ansatte. Til syvende og sist er det kunden som er førsteprioritet.

 

Ellers dømmer alle med tanke på utseende. Stygge mennekser kommer ikke på forsidene av moteblader, det samme gjelder tjukke mennesker. Alle har en subjektiv mening om hva som er pent og hva som ikke er det. Uansett hvor mye du prøver, vil det alltid være mange som mener at tatoveringer er styggt.

Yo å si at overvektige mennesker er dårligere mennesker en andre blir bare får dumt å si vettu hue! Å kalle mennesker stygge gjør vell mann får faen heller ikke? Gammel er du tulling du bør virkelig endre menneske syn noe drastisk får med det syne du har kan du UMULIG ha venner. SKJÆRP DEG GRUNDIG!!!!!!!

Endret av Drift4life
Lenke til kommentar

Jeg syns ikke man skal det og i en perfekt verden så ville ingen gjort det. Men det er jo dessverre sånn at vi nok har veldig lett for å gjøre dette. Vi kategoriserer omgivelsene våre for å gjøre verden rundt oss lettere og det er ikke alltid vi er bevisste på det selv. Rart og interessant det der egentlig :)

Lenke til kommentar

Alle dømmer etter utseende. Det er uungåelig. Mennesker i dagens samfunn møter og passerer så mange mennesker i løpet av en dag at det er umulig for de aller fleste å behandle dem som individ. Derfor har hjernen en fiks greie hvor den klassifiserer folk etter diverse kriterier. Noen ganger tar den feil. Som regel er det dog noe i mange "fordommer".

Kvinner flest diskriminerer menn. Av opplagte årsaker. For å unngå trakassering, vold eller det som verre er.

Bor man i et land hvor en gruppe er grovt overrepresentert på kriminalstatistikken kan det også være lurt å unngå dem eller utøve ekstra forsiktighet i nærheten av dem. Noen kaller det rasisme. Men alle mine fargede venner gjør det også.

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...