Gå til innhold

Kan politiet ta vognkortet mitt pga dette?


idny

Anbefalte innlegg

Heisann!

Var ute og kjørte i stad, og ca 1 km bak meg så jeg i speilet hovedlysa på en bil.

Litt etterpå stoppa dem meg og skulle se førerkort og vognkort.

Han la ut om hva grensa var for å miste lappen..

Så fikk jeg beskjed om å stå og vente litt, mens dem kjørte mot der vi kom fra, og tilbake til meg igjen.

Han sa han hadde tatt gjennomsnittsmåling.. men liksom.. han var jo ikke oppi rompa på meg før rundt siste svingen før han stoppa meg, og da lå jeg i 60 i 60 sone..

 

Uansett..

Skal på avhør i morgen..

Har dem lov til å inndra vognkort?

Åssen får dem målt snittet? måler dem tid/strekning, eller ved å ligge bak.

For dem lå jo aldri i rompa på meg før dem slo på blålys..

Må dem ikke ligge bak 10 sek eller noe?

 

Jeg satt og sa ingenting.. visste ikke helt hva jeg skulle si..

Nå har dem iallefall mitt førerkort og vognkort..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har lest litt og tenkt litt..

- Dem lå ikke bak meg noe før etter siste svingen hvor begge kjørte i 60.

Snittmåling må isåfall ha vært fra sted til sted på tid.

- Dem tok førerkort og vognkort uten signatur på at jeg samtykker.

- I følge venner har dem ikke lov å ta vognkortet.

Lenke til kommentar

Tor Erik: Kan hende dem kontrollkjørte strekningen for å være sikker på at de hadde riktig antall km. Altså at de tok tiden fra jeg passerte et skilt til dem tok meg igjen og måtte dobbeltsjekke hvor mange km det var.

 

Gjennomsnittsmåling vil si at de måler tid/strekning ved hjelp av en såkalt Police Pilot, som er en kalibrert og godkjent tid/strekningsmåler med automatisk utregning av gjennomsnittsfart.

Den Police Piloten, må dem kjøre bak deg da?

Eller registrerer den når den ser en bil og hver gang bilen er synlig til dem stopper den?

Eller åssen er det?

Kan dem som jeg forklarte over ta tiden fra et kjennemerke som et hus, skilt osv. og regne ut utfra strekningen etterpå?

Lenke til kommentar

De kan kjøre så langt de vil fra deg tror jeg, så lenge de kan se deg og avstanden de har til deg ikke _øker_ iløpet av måleperioden. Den kan redusere seg, men ikke øke. De starter klokka på et tidspunkt, så måler den lengde og tid. De trenger bare da å stoppe den på et tidspunkt hvor avstanden til bilen de måler ikke er blitt redusert. Om avstanden er redusert kan de redusere sin hastighet slik at avstanden blir lik eller lengre, og så stoppe.

 

Spørsmålet her er hvor fort du kjørte? Vognkort har ikke politiet mulighet for å ta, så er det mulig vi snakker om at de bare har glemt å levere det tilbake? For å miste førerkort i 60-grense må hastigheten være over 85km/t.

Lenke til kommentar

Tor Erik: Kan hende dem kontrollkjørte strekningen for å være sikker på at de hadde riktig antall km. Altså at de tok tiden fra jeg passerte et skilt til dem tok meg igjen og måtte dobbeltsjekke hvor mange km det var.

Joda, men jeg velger å sitere gxi:

 

De kan kjøre så langt de vil fra deg tror jeg, så lenge de kan se deg og avstanden de har til deg ikke _øker_ iløpet av måleperioden.

Slik jeg forstår deg har de under målingen ikke sett deg, tvert imot har de selvstendig kjørt strekningen på nytt mens de "målte" farten din. Stemmer dette? Det var i så fall dette fenomenet jeg siktet til som "nytt". ;)

Lenke til kommentar

Sånn han forklarte det har dem strekninger dem har fått godkjent av statens vegvesen..

For min del starta den ved et 60-skilt, og da trykka dem på knappen da jeg passerte der.

Sensorer i hjulene registrerer hompler i veien eller noe, så den vet nøyaktig hvor bilen er.. (?)

Så trykker de på knapp igjen når jeg passerer blå skiltet ved en bussholdeplass 2 km etterpå.

Så kjørte de tilbake og kontrollkjørte strekninga, og regna ut fart ut fra tid og strekning.

Men de var ikke synlig i midtspeilet mitt da jeg passerte 60-skiltet såvidt jeg kan huske (dem var jo ca 800 meter bak)

Og i går sa dem 96 km/t.. i dag var det plutselig 98 km/t :S

Lenke til kommentar

Sånn han forklarte det har dem strekninger dem har fått godkjent av statens vegvesen..

For min del starta den ved et 60-skilt, og da trykka dem på knappen da jeg passerte der.

Sensorer i hjulene registrerer hompler i veien eller noe, så den vet nøyaktig hvor bilen er.. (?)

Så trykker de på knapp igjen når jeg passerer blå skiltet ved en bussholdeplass 2 km etterpå.

Så kjørte de tilbake og kontrollkjørte strekninga, og regna ut fart ut fra tid og strekning.

Men de var ikke synlig i midtspeilet mitt da jeg passerte 60-skiltet såvidt jeg kan huske (dem var jo ca 800 meter bak)

Og i går sa dem 96 km/t.. i dag var det plutselig 98 km/t :S

Uten å ha stort kunnskap om denne metoden å måle fart på, kan jeg ikke si annet enn at det virker merkelig. Jeg hadde ikke godtatt en slik måling i alle fall.

Lenke til kommentar

jewg ble nylig tatt av sivilpolitiet, da ble jeg fremvist måling på apparetet i bilen som viste hvor lenge de hadde målt meg, hvor langt og hva farten min med litt avslag var.

så ble jeg spurt om jeg godtok(noe jeg gjorde) signerte papirer, leverte fra meg lappen og kjørte hjem.

de så aldri på vognkortet mitt.

 

hvis det du sier stemmer så høres hele målingen litt rar ut.

 

men en ting å tenke på er at selv om du ikke så dem betyr ikke at de ikke var der ;)

Lenke til kommentar

Ok.. Jeg så ikke noe apparat.. han bare tok vognkort og førerkort, kontrollkjørte strekninga, og ba meg kjøre hjem og møte på lensmannskontoret klokka 21 kvelden etter..

 

Men.. selv om dem kanskje har dårlig målinger, så har jeg vel temmelig dårlig sjans mot to politimenn uansett..?

Altså.. åssen kan jeg bevise at målingene dems er dårlige..?

Lenke til kommentar

Spørsmålet du må stille deg er, stemmer målingen med den farten du selv mener du hadde? Hvis den gjør det, så har du jo streng tatt ikke noe å klage på. Annet enn at de tok vognkortet, som du sikkert får tilbake på forespørsel.

Endret av Orjanp
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...