Gå til innhold

Mpx produkter, feil, reklamasjon, hjelp


Anbefalte innlegg

Hei. Jeg har en pc, som oppfører seg rart. Å jeg sendte mail til Mpx, og forklarte problemet.

 

Å da fikk jeg bare til svar om å sende inn komponentene.

 

Viser dere mailen jeg skrev, og fikk som svar:

 

 

Hei.

 

Jeg kjøpte en god del data utstyr til min stasjonære pc for drøyt et års tid siden. Å etter installasjonen av komponentene, så har dataen oppført seg veldig rar. Og det er desverre ikke bare èn ting. Men flere.

 

Den rebooter seg helt uten forvarsel. ( skjermen blir svart, og dataen starter opp på nytt av seg selv )

 

Den "fryser" seg helt, sånn at jeg må restarte den "manuelt" med AV/PÅ knappen.

 

Og jeg får veldig ofte "bluescreens" med MAAANGE forskjellige feilmeldinger ( rekker ofte ikke å lese feilmeldingene engang. )

 

 

Jeg hadde desverre ikke dette problemet FØR jeg byttet "innmat" i dataen min. Grunnen til at jeg kontakter dere først nå, er fordi jeg har brukt utallig mye tid på å finne løsningen på nette. ( Med å bytte rekkefølge på RAM osv. ). Men har desverre ikke lykkes.

 

Det jeg kjøpte hos dere var følgene:

 

Komp. Beskrivelse Prod. Nr

 

 

CPU - Intel Core 2 Duo E8500 3,16GHz CPU S775, 6MB cache, 1333MHz, 45nm, m/vifte - BX80570E8500344771

 

Hovedkort - Asus P5Q3 Socket-775 Hovedkort ATX, DDR3, 2xPCIe 16x Crossfirex - P5Q3386360

 

RAM / Minne - Kingston ValueRAM 6GB 1333MHz DDR3 KIT 2GB x 3 CL9, Triple Channel - KVR1333D3N9K3/6G397237

 

Skjermkort - XFX Geforce GTX 260 896MB Skjermkort PCIe 2.0, GDDR3, 2xDVI, HDCP - GX-260N-ADEF430543

 

Strømforsyning - Corsair TX 750W Strømforsyning ATX, EPS, 8xSATA, 4xPCIe, 80+ - CMPSU-750TXEU

 

Harddisk - Seagate Barracuda SATA2 500GB 7200RPM, 7200.12, 8.5ms, 16MB, SATA2 - ST3500418AS430708

 

 

 

Jeg håper dere kan gi meg noen tips jeg kan gjøre for at det skal ordne seg. Sånn at vi slipper å sende dataen i posten for at dere må sjekke den. Jeg håper dere setter av litt tid med å finne problemet.

 

Håper på svar så fort som mulig.

 

Ha en kjempe fin lang helg :)

 

Og fikk som svar:

 

Hei, Retur til MPX.no • - Logg deg inn på "Min side".• - Bruk så søkemotoren til å finne frem til ordren du skal registrere retur på.• - Gå inn på ordren.• - Oppe til høyre kan du velge RETURNERE PRODUKTER INNENFOR GARANTI.• - Velg antall av produktet som skal returneres og skriv inn bankkonto nr. ditt.• - Trykk RETURNERE MERKEDE LINJER.• - Velg en årsak og fyll ut feilbeskrivelsen.• - Fyll til slutt ut Auto-reply tracking nr. hvis du har vært i kontakt med oss pr. e-post ang. denne saken/returen.• - Trykk VELG LEVERINGSADRESSE.• - Sjekk at adressen din er riktig.• - Trykk SEND RETURFORESPØRSEL.Du vil i løpet av en til to dager motta en e-post med et returnummer som pakken skal merkes med. I e-posten vil det også være annen nødvendig informasjon for returen. Husk at ditt returnummer kun er gyldig i 14 dager fra det er mottatt. Husk også at retten til angrefrist kun gjelder forbrukerkjøp.• Emballer varen forsvarlig (helst i originalforpakning) sammen med alt medfølgende tilbehør.• Send tilbake i originalemballasje/godt pakket inn, og med betalt frakt inn til oss.• Pakken må ikke sendes mot postoppkrav.• Hvis en vare blir funnet i orden etter feilbeskrivelsen som var gitt med varen, blir du belastet med kr 190,- i testgebyr.• Husk å fylle ut fullstendig feilbeskrivelse, samt ordre/kundenr. som varen(e) er kjøpt på.• Vi ber også om at konto nr. sendes med forsendelsen slik at ev. refundering av penger kan skje så raskt som mulig.NB! HUSK AT PC-KOMPONENTER SOM ER SENSITIVE I FORHOLD TIL ELEKTROSTATISKE UTLADNINGER, MÅ VÆRE PAKKET I ANTISTATISK EMBALLASJE VED INNSENDING FOR AT GARANTIEN SKAL VÆRE GYLDIG!

 

 

Så det de egentlig sier, er at jeg skal sende inn alle tingene jeg har kjøpt, også finner de ut hva som er feil, også må jeg betale 190kr * 6 komponenter = 1140kr, + frakt? For tingene som jeg FORTSATT HAR garanti på? Må da være mulig å evt. sende hele pc'n sånn at de finner feilen, og sender den tilbake?

 

Hva er det jeg har krav på osv? For er vel ikke sånn at jeg må betale for ting jeg fortsatt har garanti for? =/

 

Hjelp meg!

 

Takker for svar!

mvh,

Andreas

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er jo problemet med å kjøpe enkeltkomponenter, du har garanti på enkeltkomponenter ikke hele maskinen.

 

Det behøver ikke å være noe feil med noen av komponentene selv om ikke akkurat du får de til å fungere. Jeg ville kanskje invitert over en som har litt peiling og noen ekstra komponenter slik at det er mulig å feilsøke.

 

Synes heller du bør spørre MPX, dette er tydeligvis en standard mail.

Lenke til kommentar

Hmm.. Ja, Men det kan være så mye forskjellige som kan være feilen (e). Så hvis jeg sender inn 6 komponenter, så syns jeg det er drøyt å måtte betale så mye, for å finne ut av en feil. Som kanskje ikke er der heller? Hørte på lefdal, de tok 300kr for å feilsøke på pc'n. Men de kjører vel bare sånne programmer som "benci mark" som tester skjermkort, ram osv? Uten å fysisk feilsøke på f.eks. skjermkortet? For jeg har kjørt x antall programmer som skal teste både det ene og det andre. Uten av de finner noe som helst.

 

Å den mailen jeg sendte var til "hjelpe - service" mailen på mpx.no

Lenke til kommentar

Kan jo komme med noen konkrete forslag til feilsøking:

 

Som Flimzes sier, men prøv med en og en brikke og sjekk at brikkene går på rett frekvens og får rett spenning

 

Oppdater hovedkortets bios!

 

Du har vel lagt inn operativsystem på nytt etter bytte av komponenter!

 

Oppdatere drivere

 

Gå over kabler osv

Lenke til kommentar

Memorytest, skjermkort og prossesor test er utført.. Finner ingen feil. =/

 

Har prøvd som du sa, med å fjerne rambrikker, skifte rekkefølge.

 

Men pc'n rebooter seg selv ofte.. Fryser seg også noen ganger. =/

 

Noen forslag om hvordan jeg kan få mpx til å sjekke det, uten å måtte betale skjorta?

Lenke til kommentar

Ja, men skal jeg kjøpe meg nye komponenter for å teste om det er evt. strømforsyninga som er gåen da? Det går jo ikke.. Kan jo ikke teste med no nytt, som jeg ikke har.

 

Har formatert og installert windows flere ganger. Hjelper ingenting.

Pc'n er klikk selv om det bare er installert windows. Så no "kræsj" med program varer kan det jo da ikke være.

Lenke til kommentar

Ja, men skal jeg kjøpe meg nye komponenter for å teste om det er evt. strømforsyninga som er gåen da? Det går jo ikke.. Kan jo ikke teste med no nytt, som jeg ikke har.

 

Har formatert og installert windows flere ganger. Hjelper ingenting.

Pc'n er klikk selv om det bare er installert windows. Så no "kræsj" med program varer kan det jo da ikke være.

 

 

tror heller du ber dem spesfisere om 190 kr gjelder per vare eller samlet for dine. Eller så får du finne noen som kan hjelpe deg, dette er dessverre konsekvensen av å kjøpe enkeltkomponenter og sette sammen - går noe galt må du også ha kunnskapen til å finne feilen, ellers så må du betale noen for det.

Lenke til kommentar

Ja, men skal jeg kjøpe meg nye komponenter for å teste om det er evt. strømforsyninga som er gåen da? Det går jo ikke.. Kan jo ikke teste med no nytt, som jeg ikke har.

 

Har formatert og installert windows flere ganger. Hjelper ingenting.

Pc'n er klikk selv om det bare er installert windows. Så no "kræsj" med program varer kan det jo da ikke være.

 

 

tror heller du ber dem spesfisere om 190 kr gjelder per vare eller samlet for dine. Eller så får du finne noen som kan hjelpe deg, dette er dessverre konsekvensen av å kjøpe enkeltkomponenter og sette sammen - går noe galt må du også ha kunnskapen til å finne feilen, ellers så må du betale noen for det.

 

 

 

Eller ring dem og avtal pris for og sende inn hele maskina, hvis du ikke finner ut av dette selv.

alle komponentene du har kjøpt kan hver og en lage disse problemene dine, resten av utstyret skal normalt ikke lage slike problemer.

Endret av airguard
Lenke til kommentar

Har du oppdatert bios?

 

Er fryktelig vanskelig å hjelpe om du ikke nøyaktig forteller hva du har gjort.

 

 

Fortelle hva jeg har gjort?

 

Jeg har kjøpt komponenter, som vist ovenfor. Installert de i kabinette, har alt av programvarer orginalt. Å pc'n bare klikker.

 

Så i bunn og grunn, så har jeg ikke "gjort" noe som helst? Iallefall ikke no feil??

Lenke til kommentar

[quote name='Jabbadabbado' date=' 3. juni 2010 - 17:57' timestamp='1275580633' Fortelle hva jeg har gjort?

Jeg har kjøpt komponenter, som vist ovenfor. Installert de i kabinette, har alt av programvarer orginalt. Å pc'n bare klikker.

Her kan du gjort mange feil allerede. Som andre allerede har sagt. Sjekk at du har nyeste BIOS og oppdater den hvis det ikke er tilfelle. Er alle nye komponenter riktig montert? Er alle ledninger riktig koblet? Er operativsysemet tilpasset din nye hardware (drivere etc)?

Lenke til kommentar

Siden du har oppdatert skjermkort anbefale jeg deg og kjøre avinstall av driveren, Etter på bruke du programet driver sweeper (husk velg vilken produsent, kjør den to gange om du bruke ATI før og sjekk om du har avinstallert ATI driveren om du hadde ATI kort fra før) så restart du maskinen.

 

Så installere du driveren på nytt. Har ofte merket problem med drivere henger igjen etter gammel installasjon som fører til BSOD.

Lenke til kommentar

"Hva er det jeg har krav på osv? For er vel ikke sånn at jeg må betale for ting jeg fortsatt har garanti for?"

 

Nå vet jeg ikke hvilke garantier de forskjellige produktene dine har, men regner vel med at det ikke er over ett år på det meste.

 

Din rett til å reklamere (iht forbrukerkjøpsloven) kan også ha bortfalt.

 

§ 27. Reklamasjon

 

Dersom det foreligger en mangel ved tingen, må forbrukeren innen rimelig tid etter at han eller hun oppdaget eller burde ha oppdaget den, gi selgeren melding om at han eller hun vil påberope seg mangelen (reklamasjon). Denne fristen for å reklamere kan aldri være kortere enn to måneder fra det tidspunkt da forbrukeren oppdaget mangelen.

 

Reklamasjon må senest skje to år etter at forbrukeren overtok tingen. Dersom tingen eller deler av den ved vanlig bruk er ment å vare vesentlig lengre, er fristen for å reklamere fem år. Dette gjelder ikke så langt selgeren ved garanti eller annen avtale har påtatt seg ansvar for mangler i lengre tid. Fristene etter første og annet punktum gjelder heller ikke dersom det foreligger en mangel etter § 15 annet ledd bokstav g.

 

Reklamasjon kan i stedet fremsettes overfor den som etter avtale med selgeren har påtatt seg å avhjelpe mangler.

 

Hvis forbrukeren ikke reklamerer i tide, tapes retten til å gjøre mangelen gjeldende. Dette gjelder ikke dersom selgeren har opptrådt grovt uaktsomt eller for øvrig i strid med redelighet og god tro. Retten til å gjøre mangelen gjeldende kan også tapes etter foreldelseslovens regler om foreldelse.

 

Og reklamere på et produkt 1 år etter at feilen ble oppdaget vil jeg tro går utenfor rimelig tid. Nå vil jeg jo tro at MPX ønsker å hjelpe deg, men du bør ha dette i bakhodet når du har dialogen med dem.

 

Endret av C-angel
Lenke til kommentar

Du kan jo forsøke å finne ut hva feilmeldingen faktisk sier. Ofte kan det ligge noen hint der. Hvis du ikke rekker å se denne feilmeldingen kan du eventuelt sjekke denne

 

Eventuelt kan du følge denne som er hentet fra hp sine sider.

 

Hvordan skal jeg slå av automatisk omstart ved blå skjerm?

 

Du kan skru av automatisk omstart helt.

Høyreklikk på Min Datamaskin og velg Egenskaper . Da kommer Systemegenskaper opp.Velg fliken merket Avansert .I ruten Oppstart og gjenoppretting , klikk på Innstillinger -knappen.Fjern haken i Start på nytt automatisk og klikk OK .Klikk så OK igjen på Systemegenskaper .

Neste gang du får en stoppmelding vil den ikke starte på nytt i det heletatt før den får beskjed om det.

 

Da får du tak i feilmelding og kan søke litt på nettet. Det bør hjelpe deg litt på vei.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...