Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Eksamen - Rettslære


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

En simpel ekspeditør pleier vel ikke å fungere som daglig leder når sjefen er på ferie?

 

Simpel har jeg da aldri sagt, jeg har kun sitert læreboken min og lagt frem mine egne vurderinger ut i fra det. Poenget er at Hol tidligere hadde fraskrevet Bekk retten til å bestille varer til butikken, hvor han har etter min oppfatning brutt både instruks og fullmakt. Men det er akkurat dette jeg liker med jussen - at det sjelden finnes noe fasitsvar, kun forskjellige oppfatninger (i noen tilfeller finnes det selvsagt fasitsvar - som f. eks. på oppgave 3 - barn under skolepliktig alder kan ikke bli erstatningspliktige, som du nevnte tidligere i tråden).

 

 

Og til deg som spurte; ja, jeg skal studere jus. Jeg har søkt opptak ved UiO både høst og vår, samt ved UiB, men håper selvsagt på opptak i Oslo. Trooor jeg har høyt nok karaktersnitt, men en kan jo aldri være sikker.

 

Forøvrig er kilder ganske viktig, det er vel en grunn til at alle lærerne har terpet veldig på dette, men du stryker nok ikke fordi du har glemt å skrive dem på. Det er større sjanse for at du stryker fordi du har skrevet en dårlig oppgave uten struktur, rettslig grunnlag og/eller henvisning til lovhjemler. Om du mot formodning skulle stryke får du uansett ta den på nytt.

Lenke til kommentar

Vurderingen bunner vel ut i at man må vurdere hva slags stilling Lars egentlig har. Da blir det opp til hver enkelt å presisere sine forutsetninger og konkludere på bakgrunn av disse. Derfor kommer vi vel aldre til enighet :)

 

Vi får håpe at det holder til 6'er :)

 

Jeg studerer forhåpentligvis jus selv fra høsten 2011 ved UiO. Men først er det militæret ^^

Lenke til kommentar

Da var den ferdig også! :)

Kjenner meg igjen i mye av det som er nevnt ovenfor, men kom nettopp på at jeg har gjort en megatabbe. Glemte å skrive kilder på slutten, noe som irriterer meg grenseløst akkurat nå, skjønner ikke at det er mulig... :no: Ble bare stress siste tiden, og rakk såvidt å skrive siste ord på siste oppgave før tiden var slutt. Føler det gikk brukbart. Men men, får bare briste eller bære.

 

Godt å være ferdig, ja! :)

 

Forresten, skal folk her studere juss videre eller? :)

 

Overhodet ikke.

Lenke til kommentar

Vurderingen bunner vel ut i at man må vurdere hva slags stilling Lars egentlig har. Da blir det opp til hver enkelt å presisere sine forutsetninger og konkludere på bakgrunn av disse. Derfor kommer vi vel aldre til enighet :)

 

Vi får håpe at det holder til 6'er :)

 

Jeg studerer forhåpentligvis jus selv fra høsten 2011 ved UiO. Men først er det militæret ^^

 

Det jeg elsker med jussen er at (nesten) alle vurderinger er gyldige så lenge en argumenterer godt nok for sin sak (samt forankrer det hele i en lovtekst, da) :) Dere kan jo ta en titt på gruppen "Rettslære 2 eksamen 2010" på Facebook, der er det i alle fall mange forskjellige svar - både på godt og på vondt! Det var visst en del som ikke hadde skjønt at det var snakk om avvikende aksept i oppgave 1, og trodde det var en ordinær aksept :p

 

 

Da ses vi kanskje på jussen, MK :D

Lenke til kommentar

Hehe, ja jeg ser frem til våre fremtidige juridiske diskusjoner i Oslo :D

 

:p

 

Tror dog de blir på et litt annet plan enn hvor vi er nå :p Nå kan vi jo diskutere spørsmål med to parter innen f eks forvaltningsretten, men det blir verre når det er snakk om tre-fire parter, eller det er staten som er begge partene :p Uansett gleder jeg meg, jus er gøy! :D

Lenke til kommentar

Og til deg som spurte; ja, jeg skal studere jus. Jeg har søkt opptak ved UiO både høst og vår, samt ved UiB, men håper selvsagt på opptak i Oslo. Trooor jeg har høyt nok karaktersnitt, men en kan jo aldri være sikker.

 

Forøvrig er kilder ganske viktig, det er vel en grunn til at alle lærerne har terpet veldig på dette, men du stryker nok ikke fordi du har glemt å skrive dem på. Det er større sjanse for at du stryker fordi du har skrevet en dårlig oppgave uten struktur, rettslig grunnlag og/eller henvisning til lovhjemler. Om du mot formodning skulle stryke får du uansett ta den på nytt.

 

Flott at du ønsker å ta jus. Da burde du kanskje vite at man fint kan stryke ved å ukritisk sitere eller skrive av tekst uten å oppnå orginalkilder. Om du ikke tror meg så kan du lese sensorveiledninger på udir.no (bedre kjent som Utdanningsdirektoratets nettsider). Skulle gjerne lenket, men jeg antar dette er allmennkunnskap. Litt som å si at jorda er rund.

 

Angående poengkravet er det jo bare å legge sammen karakterene dine med ekstrapoeng, så vet du svaret. Inntakskravene finner du jo på hjemmesidene til samordna opptak. Alle som er over skal bli tilbudt plass. Du må huske at veldig mange velger å ikke bekrefte gitt plass, og ganske mange velger å ikke møte opp til studiet.

 

http://dbh.nsd.uib.no/dbhvev/student/agg_stud_komp_08_program_rapport.cfm

 

Der kan du undersøke hvor mange som takker nei til plassen, eller ikke møter opp på ditt valgte studieprogram. :)

Lenke til kommentar

Inntakskravene til universitetsstudier blir ikke publisert på SO før etter at inntaket har vært. Poenggrensene som ligger der nå er fra tidligere år. Selv om disse kan gi en viss pekepinn på studiets generelle karakternivå er de på ingen måte representative for årets inntakskrav.

 

Ergo er det umulig å vite sikkert om man kommer inn på et gitt studie. Så sant man ikke ligger langt, lang over fjorårets krav da...

Endret av -MK-
Lenke til kommentar

Inntakskravet er en del lavere enn blant annet forrige år. Har det fra sikre kilder.

 

Ikke si det. Det er utrolig mange som har søkt dette året, og søkertallene har gått opp 12 % fra i fjor. Antall søkere som har søkt på jus (høst) ved UiO er økt med hele 18 stykker. Antageligvis ingen nevneverdig større endring i karaktersnitt. Men, antall søkere som har søkt på jus (vår) ved UiO har derimot økt med nærmere 300.

Lenke til kommentar

Og hvilke kilder er så dette? Det er faktisk ingen i landet som vet hva inntakskravet kommer til å bli . Dette er fordi det fortsatt er mulig å endre på søkerekkefølgen på SO, og fordi kun de aller færreste har sendt inn sine karakterkort. Inntakskravet blir publisert en gang i løpet av ferien. Den eksakte datoen kan du finne på SO sine hjemmesider. Før den tid blir den ren spekulasjon og gjetting.

Lenke til kommentar

Kom opp i Rettslære Muntlig, men sliter på hvordan jeg skal legge det fram for sensoren i presentasjonen. Hadde vært helt syykt hvis noen kunne hjulpet meg med denne.

 

Arne og Gunda har vært gift i 15 år. De har en sønn, Nils, sammen. Nils er 14 år. Arne har en datter, Kine, fra et tidligere ekteskap. Kine har nå blitt 22 år. Arne og Gunda har formuesordningen felleseie.

En dag Arne er på byen for å handle blir han påkjørt av en lastebil og dør momentant.

 

Etter Arnes død er Gunda i tvil om hva hun bør foreta seg. F eks. skal boet skiftes og arven etter Arne fordeles, eller er det andre alternativer.

 

Din oppgave er nå å gi Gunda god informasjon om hennes formuesrettlige stilling – rettigheter og plikter – etter Arnes død.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...