Gå til innhold

Bildebehandling på tur -- hvordan beholde originalene og spytte ut noen jpger på veien?


Anbefalte innlegg

Jeg har storinvestert i en netbook, og litt av håpet med denne er at junifesten ikke må vente helt til august med å bli oppdatert når jeg reiser. Når jeg kommer hjem vil jeg naturligvis ha bildene inn i Aperture, så jeg ønsker å ha de originale RAW-filene uendret, så det er lett å få kopiert disse inn.

 

Har ekspertene noen anbefalinger til enkel, lett (netbooken har ikke allverden av kraft ...) og gjerne også rimelig programvare som gjør dette? Tipper maskinen blir stjålet et eller annet sted mellom Nanjing og Hong Kong, så det er ikke noe jeg har intensjoner om å bruke alt for mange kroner på.

 

Glemskedit: det er RAW-bildene fra en LX3 jeg har tenkt til å dytte inn i maskinen.

Endret av Euklid
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du vil vel ikke få så mye tid til å klå bildene men du er på tur,tipper jeg. Jeg selv ha en Asus 1005P og har kjørt både Bibble 5 og ACDsee Pro på den. Det går ikke akkurat fort, men er å leve med. Det som tar lengst tid er å generere previews av RAW filene og rotere bilder (Av en eller annen grunn, så registrerer ikke GF-1 at kamera står på høykant).

 

Hvis du ikke har tenkt å gjøre noen store ting med bildene, så er det mulig at Picasa duger. Eventuellt sammen med GIMP. Problemet med GIMP er at den ikke liker så lav oppløsning på skjermen.

Lenke til kommentar

Picasa har jeg ikke prøvd på år og dag, det hadde forbedret seg ganske så mye siden sist jeg kikket på det! Dette var riktignok Macversjonen, men Windowsutgaven duger sikkert like greit. Burde strengt tatt holde bra til det jeg gjør av redigering på farten, det er ikke så gøy å knote med en knøttliten maskin, og Picasa gjør uansett 90% av det jeg pleier å gjøre også på Macene hjemme ...

Lenke til kommentar

Da holder nokdet. Alternativet er å skyte RAW + Small JPEG (hvis kamera gir deg den muligheten).

 

 

Et godt råd er å ta med en ekstern hard disk som du kopierer bildene over på. Oppbevares den et annet sted (annen sekk) enn laptopen, så er sjansene store for at dukommer hjem med bildene ihvertfall ;)

Lenke til kommentar

Jepp, skal hive en liten ekstern disk i sekken til kameraten min, så burde være greit sikret. Tror egentlig ikke jeg kommer til å gå tom for minnekort uansett (med mindre jeg filmer mye), så laptopen er i grunnen backup i seg selv.

 

Skal få sjekket FastStone også, a_aa -- takk for tipset! Men der så det ut til å være dårlig med Mac-alternativer, så det får vente til jeg har maskinen tilgjengelig; begynner å nærme seg et tiår siden jeg hadde noe annet enn Mac privat ...

Endret av Euklid
Lenke til kommentar

Jeg liker Den Kjappe Steinen, og selv om jeg aldri har brukt den til RAW (av den enkle grunn at jeg skyter jpeg), så har den funksjonalitet for det. Verdt å sjekke ut?

 

Må bare spikke på denne flisa...

 

INGEN skyter jpg. ALLE skyter RAW. Det du gjør er at du fremkaller bildet ditt i kamera etter noen parameter du har satt for fremkalling. Så det du lagrer på kortet blir en fremkalt jpg.

 

 

Sorry...bare måtte spikke...

Lenke til kommentar

Må bare spikke på denne flisa...

 

INGEN skyter jpg. ALLE skyter RAW. Det du gjør er at du fremkaller bildet ditt i kamera etter noen parameter du har satt for fremkalling. Så det du lagrer på kortet blir en fremkalt jpg.

 

 

Sorry...bare måtte spikke...

Den tiraden der kan trygt kalles flisespikkeri ;)

 

Så lenge brukeren kun finner en JPEG fil på minnebrikken etter å ha trykket på avløseren, så synes jeg at h*n kan si at h*n skyter i JPEG.

Lenke til kommentar

Jeg liker Den Kjappe Steinen, og selv om jeg aldri har brukt den til RAW (av den enkle grunn at jeg skyter jpeg), så har den funksjonalitet for det. Verdt å sjekke ut?

 

Faststone funker fint på RAW filer også. Det er veldig raskt og enkelt å få en oversikt over dagens bilder når man er på tur. Det er også mulighet for konvetering til jpg og enkel bildebehandling. Jeg bruker det på jobb laptoppen, da kan jeg ha med kamera på jobbreiser, skyte i raw og fikle litt med bildene hvis jeg kjeder meg.

Lenke til kommentar

Du kan jo alltids gå for Hackintosh og Aperture/iPhoto da. :)

Den minste av MacBook Proene mine begynner å svette når jeg åpner Aperture (har riktignok kun brukt v2 på den, v3 er langt bedre), så jeg tror jeg skal la denne stakkars netbooken slippe det.

 

FastStone og Picasa skal begge testes behørig, takk for gode tips.

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

En liten oppdatering: jeg kom frem til at det ville være greit å ha Linux på netbooken, og Picasa finnes jo til Linux så problemet burde være løst. Men Picasa for Linux er ikke oppdatert på en god stund, og den versjonen som finnes støtter ikke RAW-filene fra LX3. Enten finner jeg på noe annet lurt, eller så bare tar jeg i JPEG og håper på det beste.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...