Gå til innhold

Overlevde 140 dager i snø


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
– Den fungerer bedre enn noensinne.

På hvilke måter mener han den fungerer bedre nå enn før?

 

Det er helt utrolig at den virker. Det var jo 35 minusgrader da jeg mistet den, og fryktelig kaldt lenge.

Kraftig kulde er bra. Tørr snø er tørr og skader ikke telefonen. Det er vann og fuktighet som skader. Det hadde vært mye verre med plussgrader og regn. Jeg synes bare det var en veldig merkelig formulering som hinter om at noen tror kulde er skadelig for telefoner.

Lenke til kommentar

Dinsdale: Hehe

 

Lionel_Luthor: Det stemmer ikke. Batteriet lar seg ikke tappe så lett når det er kaldt. Telefonen kan få for lite strøm og slå seg av. Inntil batteriet varmes opp til mer normale temperaturer igjen. Da er det helt i orden og du kan slå på telefonen igjen.

Lenke til kommentar
– Den fungerer bedre enn noensinne.

På hvilke måter mener han den fungerer bedre nå enn før?

 

Det er helt utrolig at den virker. Det var jo 35 minusgrader da jeg mistet den, og fryktelig kaldt lenge.

Kraftig kulde er bra. Tørr snø er tørr og skader ikke telefonen. Det er vann og fuktighet som skader. Det hadde vært mye verre med plussgrader og regn. Jeg synes bare det var en veldig merkelig formulering som hinter om at noen tror kulde er skadelig for telefoner.

 

Er vel irrelevant at det er tørt ved lave temperaturer, da telefonen har ligget 140 grader og sikkert gått igjennom snøsmelting og varienernde temeperaturer

Lenke til kommentar

140 dager i vann eller 140 dager i tørr snø. Selvsagt har det veldig mye å si for at telefonen overlevde.

 

En god del av snøen fordamper direkte uten å bli flytende. Særlig i innlandsklima. Det kan godt hende at snøen over telefonen har fordampet slik at den ble synlig uten at telefonen har blitt våt inni.

Lenke til kommentar

Jeg trodde batteriet i mobiler tok kvelden når det ble skikkelig kaldt..

De aller fleste batteriene yter mer, men blir mer ødelagt ved høye temperaturer og motsatt med lave. Lithium ion batterier varer mye lengre hvis de oppevares kaldt.

Lenke til kommentar

Jeg trodde batteriet i mobiler tok kvelden når det ble skikkelig kaldt..

De aller fleste batteriene yter mer, men blir mer ødelagt ved høye temperaturer og motsatt med lave. Lithium ion batterier varer mye lengre hvis de oppevares kaldt.

 

Vel å merke er det forskjell på kjølig og kaldt. Batteriene skal ha det kjølig, noe som innebærer plussgrader.

Ved minusgrader mister man masse effekt der og da, men det skader ikke batteriet så lenge det ikke er satans kaldt.

Det største problemet med mobiler i kulda er skjermen, den begynner å bli så seig når det er skikkelig kaldt.

Lenke til kommentar

Du trenger ikke bli usaklig. Jeg har ikke sagt at snøen er et trygt sted å oppbevare telefoner. Om du ikke skjønner hvordan snø kan fordampe uten å smelte til vann så kan du starte med å google sublimasjon.

Done.

 

At normal Earth pressure, only special objects like 'dry ice' (solid carbon dioxide) can go through this stage

Videre

Snow may look like it disappears on a cold sunny day, but this is not sublimation because it forms a thin layer of liquid water first.

 

Kilde: Wiki

Lenke til kommentar

Det som står der er rett og slett feil.

 

Dette er mer riktig:

 

http://no.wikipedia.org/wiki/Sublimasjon

 

Snø og is kan også være sublimt, men prosessen skjer da forholdsvis sent under frysetemperatur. Denne prosessen blir kalt frysetørking, hvor for eksempel våte klær kan henges til tørk selv ved frysetemperatur for så å begynne å tørke. Sublimasjon er også årsaken til at snødybden på bakken minker, selv ved svært mange minusgrader i luften.

 

http://metlex.met.no/wiki/Sublimasjon

 

Sublimasjon

Fra Meteorologileksikon

Gå til: navigasjon, søk

 

Sublimasjon er en faseovergang direkte fra fast form til gass.

Beskrivelse

 

En slik faseovergang kan være fordampning av snø eller is til vanndamp uten at snøen eller isen smelter først.

 

http://nn.wikipedia.org/wiki/Sublimasjon

 

Snø og andre formar for is kan og sublimere i temperaturar under frysepunktet, men prosessen skjer sakte. Dette fenomenet blir brukt i frysetørking der våte klede som heng utandørs i kulde seinare kan hentast heilt tørre.

 

http://www.caplex.no/Web/ArticleView.aspx?id=9334410

 

sublimasjon, fys., overgang fra fast stoff direkte til damp uten smelting. Duft av fast stoff, f.eks. kamfer, skyldes s. En stor del av vintersnøen sublimerer til vanndamp i atmosfæren. Rimdannelse er den motsatte prosessen.

 

http://www.gmsys.net/teachers/geo/2timer/1fg/gassveske.htm

 

Store deler av jordoverflaten er dekket av vann, is og sne, og atmosfæren får tilført vanndamp fra alle disse områdene ved fordampning og sublimasjon (direkte overgang fra fast form, is eller sne, til vanndamp, eller omvendt).

 

Dette er de fem første treffene jeg får på google.

Lenke til kommentar

Jeg tar feil jeg også, men er ganske sikker på at jeg ikke tar feil akkurat her. :)

 

Sublimasjon har jeg lært om i en rekke ulike fag på universitetet, regnet på, testet i laboratorieforsøk og observert i mer hverdagslige fenomener som klestørk på vinterstid.

Lenke til kommentar
×
×
  • Opprett ny...