Gå til innhold

Tråden om Japanske filmer


Anbefalte innlegg

Her er mange linker til ulike japanske filmer, men kom gjerne med flere tips, så skal jeg oppdatere førsteposten med jevne mellomrom.

 

Japanske filmer:

 

 

Animasjon

 

Paprika (Papurika) 2006 Trailer

- animasjon, mystikk, sci-fi og triller.

 

Tokyo Godfathers 2003 Trailer

- animasjon, eventyr, drama og komedie

 

Spirited Away (Sen to Chihiro no kamikakushi) 2001

- animasjon, eventyr, familie og fantasi

 

Howl's Moving Castle (Hauru no ugoku shiro) 2004

- animasjon, action, eventyr og fantasi

 

My Neighbor Totoro (Tonari no Totoro) 1988

- animasjon, eventyr, familie og fantasi

 

Kiki's Delivery Service (Majo no takkyûbin) 1989

- animasjon, eventyr, familie og fantasi

 

Barefoot Gen (Hadashi no Gen) 1983

- animasjon, drama og krig

 

 

 

Annet

 

Nobody Knows (Dare mo shiranai) 2004

- drama

 

Audition (Ôdishon) 1999

- drama, mystikk, skrekk og triller

 

Departures (Okuribito) 2008

- drama og musikk

 

Grave of the Fireflies

 

My Neighbor Totoro

 

Howls Moving Castle

 

Tokyo Sonata

 

Byôsoku 5 Senchimêtoru

 

Twilight Samurai

 

Death Note: L Change the World

 

Desu nôto: The last name

 

Desu nôto

 

Ichi the killer

 

Princess Mononoke

 

Castle in the Sky

 

Ponyo on the Cliff

 

Shichinin no samurai (Seven Samurai)

 

Yojimbo

 

Ran

 

All about Lily Chou-Chou

 

Drunken Angel

 

Kikujiro

 

The Pitfall

 

Tetsuo, the Iron Man

 

Survive Style 5+

 

Ghost Stories

 

Tokyo Drifter

 

Vengeance Is Mine

 

The Sword of Doom

Endret av Pus_1808
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ichi the killer.

Du kan jo spørre i anbefalingstråden så får du kanskje fler svar :)

 

Det kunne jeg forsåvidt gjort, men syntes noen ganger at innleggene noen ganger kan bli oversett:S Da er det enklere å få svar via et eget innlegg:)

 

Tusen takk Sandra Sundet og Njormann, nå har jeg en del å gå etter;)

 

Men folkens, det er mange som liker Japan, så det er bare å slenge på flere titler :)

Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Paprika - Jeg elsker denne! Man kan se den en million ganger og likevel greie å legge merke til nye ting hver gang. Den er en smule forvirrende og veldig surrealistisk.

 

Tokyo Godfathers - Jeg syns faktisk denne var litt tam.

 

Spirited Away - Soleklar vinner. Mer er det ikke å si om den saken.

 

Howl's Moving Castle - Denne likte jeg godt, faktisk.

 

My Neighbor Totoro - Søt, men litt langtrukket og treg.

 

Princess Mononoke - Denne er også en av mine favoritter på listen. Og en smule mer moden enn Spirited away.

 

 

Noen som har annet enn anime å anbefale? Jeg kunne godt tenkt meg å se litt sære, Japanske filmer av ulike sjangre.

Lenke til kommentar

Japan er et fantastisk filmland med et vidt spekter av sjangre. Vurderte faktisk å lage en filmguide her på forumet. Her er noen favoritter, hvor jeg utelater de mest åpenbare og prøver å variere "særheten":

 

All About Lily Chou-Chou

Dette er kanskje den beste filmen jeg har sett. En brutal historie om moralsk forfall, fortalt på en måte som bryter de fleste konvensjoner ( ogdet liker vi). Ungdomskulturens ondskap er overdrevet, men kun for å illustrere et poeng forankret i virkeligheten. Det kan være litt vanskelig å "forstå" All About Lily Chou-Chou om man ikke er kjent med dagens Japan, men den er uansett verdt å se. De fleste vil kjenne seg igjen i hovedpersonen (om du har gjennomgått puberteten i det minste), og den frigjorte stilen vil nok mange filminteresserte like. Som sagt er dette kanskje den største filmopplevelsen jeg har hatt, så jeg kan egentlig skrive side opp og side ned om hvor massiv dette mesterverket er.

- Andre filmer av Iwai: Kun sett Hana and Alice som ikke var mye å skryte av.

 

Drunken Angel

Etter min mening Akira Kurosawas beste (tett etterfulgt av Red Beard og High and Low). Dette er også en historie om moral, men denne er mer tilgjengelig for den gjengse seer (så lenge de tåler japanske filmer fra 40-tallet ihvertfall^^). Kurosawa er hva jeg vil at Hollywood skulle vært. Fryktelig underholdende, samtidig som man virkelig bryr seg om karakterene. Den siste slåsskampen gir meg alltid frysninger. Se forøvrig opp for en ugjenkjennelig, dansende Toshiro Mifune.

-Andre filmer av Kurosawa: Det meste av mannen er veldig bra.

 

Kikujiro

Takeshi Kitano er en filmskaper som har laget mye som krever en viss "acquired taste". Kikujiro, som er hans beste, er derimot lett å like. Rørende fortalt om en gutt som vil finne sin mor og får hjelp av en eks-yakuza. Det som gjør filmen er blandingen av lett humor og alvorlige temaer. En unik road-movie som ganske sikkert vil putte et smil og en tåre i ansiktet ditt.

-Andre filmer av Kitano: Hana-bi, A Scene at the Sea, Boiling Point

 

The Pitfall - Trailer

En thriller som blander som blander politikk og det overnaturlige. En mann og hans sønn leter etter jobb i et øde område, helt til faren blir drept av en fremmed uten åpenbare grunner. Historien utvikler seg videre til å handle om mannens sjel som vandrer hvileløst omkring for å finne årsaken til mordet, og det viser seg å bli nokså intrikat. Nydelig surrealistisk atmosfære, og en historie som jeg lett kan sidestille med Hitchcock.

-Andre filmer av Teshigahara: The Face of Another og Woman of the Dunes

 

Tetsuo, the Iron Man -

Herrejesus, dette er en film kun for spesielt interesserte. Et jævla s/h cyberpunk-helvete uten hemninger. Umulig å si noe fornuftig om Tetsuo, men jeg digger den. Absolutt det særeste du finner på denne listen. Drillkuker og metallkatter.

-Andre av Tsukamoto: Så A Snake of June nylig, men jeg tror ikke jeg vil anbefale den.

 

Flere filmer som er verdt å nevne, men du får undersøke litt selv om det er noe av interesse:

Survive Style 5+

Kwaidan

The Sword of Doom

Vengeance is Mine

Tokyo Drifter

 

Dictated, but not read

Merk.

Endret av Merkwürdichliebe
  • Liker 1
Lenke til kommentar
  • 1 år senere...

Hei, det ser ut som om de veit mykje om japansk film. Me er eit par karar som hugsar ein film om ein mann og ei dame som budde i eit hol i ørkenen der dei laut flytte sand for å overleve. Me hugsar ikkje kva film det var og med våre begrensa minner om filmen vart googling svært vanskelig. Me er nokså sikre på at fimen var japansk og at den antageleg var i svart/kvitt.

 

Eg beklagar om eg hijackar tråden eller er off topic. Isåfall lyt de berre ignorere meg...

Lenke til kommentar
  • 7 år senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...