Gå til innhold

Junifest 2010 - Trondster - Vidvinkel og makro i nærområdet


Anbefalte innlegg

Bruker: Trondster

Utfordring: Vidvinkel og makro i nærområdet

Deltakernivå: Pingle

Utstyr: Fullframe, vidvinkelzoom og makroobjektiv med manuell fokus.

Tilleggsutfordring: Ingen. Å ta bilder og delta i trådene i det hele tatt er rikelig for tiden. :)

 

Har kommet fram til at de objektivene jeg har skutt minst med er vidvinkelzoomen og et visst makroobjektiv med manuell fokus, så utfordringen blir å ta flere bilder med disse to objektivene.. Spesielt zoomen har jeg hatt lenge, men ikke brukt noe særlig. Gleder meg til å utforske litt mer. Må bare passe på å gå tett nok på motivet, som vel skulle være cluet med vidvinkelfotografering. Går jeg tett nok på blir nemlig også vidvinkelskuddene i nærområdet - høhøhø.. :)

 

Det blir ingen forseggjort fotografering i denne utfordringen heller (det tar nok et par år før jeg får tid til denslags igjen*)), men desto flere bilder fra nærmiljøet under barnevogntrilling. Vel - man tager hvad man haver. Mulighet til. Blir sikkert også noen innendørs makro- og nærbilder. Og kanskje et ordspill eller to.

 

 

*) I den grad knipsingen min noensinne er eller har vært "forseggjort", men jeg har da innimellom sløst et par timer på det.. ;)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...
Videoannonse
Annonse

Joda, kunne nok tørket bedre støv - gjorde det før de senere skuddene, men endte allikevel opp med det aller første.

 

1. Juni - Vinterblomst

post-71211-1275429459,1494_thumb.jpg

ISO 100, Makroobjektiv, f/4, 8s

 

..Må jo få med deltagerne - her zoom, foreviget av makro. :)

 

 

 

(Edit: ..Og hvorfor i heiteste ble jeg med igjen, når jeg veldig godt vet hvor mye tid det tar? :wallbash:)

 

 

..Men gøy, da. :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Hum - lang dag på jobb - lang dag når man kommer hjem. Egentlig for mørkt da jeg endelig fikk sneket meg ut i haven. Alle tulipanene har blomstret av forlengst, unntatt en enslig standhaftig en. Litt for mørkt, men håndholdt, stor blender og opp med ISO - hva har man ellers høy ISO til?

 

2. Juni - Svanesang

post-71211-1275512686,3829_thumb.jpg

ISO 1600, Makroobjektiv, f/2.8, 1/100s

Lenke til kommentar

Takker for kommentarer om blomsten! :)

 

Dagens bilde ble tatt på litt for høy ISO (helt sant - høyere enn planlagt!), så det er sikkert litt ekstra grums..

 

3. Juni - Fargestøy

post-71211-1275600591,6154_thumb.jpg

f/4, Makroobjektiv, 1/1000s

 

 

Bonusbilde:

 

 

Vannskade

post-71211-1275600595,7133_thumb.jpg

ISO 1600, makroobjektiv, f/2.8, 1/40s

 

 

Lenke til kommentar

Joda - fungerte bedre med badekar i dusjkabinettet..

 

Møtte ellers seriøst veggen fredag kveld - helt utslitt - hardt med full jobb og tvillinger... :no:

 

Fikk i alle fall et bilde på vei hjem - ikke helt makrobilde - blomsten er minst en håndflate - for en med store lanker..

 

4. Juni - Wossname Sumpthingus

post-71211-1275826869,9419_thumb.jpg

ISO 100, Makroobjektiv, f/8, 1/100s

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Nevnte jeg forresten at jeg liker det makroobjektivet? Har faktisk ikke fått nevnt det i tidligere tråder :fun:, så jeg tenkte jeg skulle poengtere det her. Det blir nok et bilde av påmontert makroobjektiv senere i tråden - et av de få bildene som kommer til å være "planlagte" i tråden - de fleste er dessverre litt mer sånn motivene faller seg..

 

Ikke bilde i går - var helt kake hele dagen.

 

Men - har fått bilde for i dag, da. På tide å få med vidvinkelen også - her er et av lille Markus, som for øyeblikket ikke var heeelt fornøyd. Legg merke til at jeg her kunstnerisk gjentar farger i motivet - samme farge i ansikt og underlag - begge deler for anledningen magenta.. :D

(Nei, det er faktisk ikke noe særlig fargestikk i trøya - den er litt gråblå.

 

6. Juni - Jeg er trøtt, sa jeg!

post-71211-1275826546,8811_thumb.jpg

ISO 800, vidvinkel, f/3.5, 1/160s

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

Ahem - noen dager siden sist, men jeg er enda med! :)

 

Har for tiden overload både hjemme og arbeid - er litt aktiv på forumet, men det er på mobil til/fra jobb, i mikropauser i løpet av jobbedagen og i små pusterom mens små barn gynges/mates.

 

Her er fra i går fredag, hvor et stort tre hadde blitt felt på den lokale S-tog-stasjonen. Det var en gedigen invasjon av "silkelarver", kalte mannen det - treet ble amputert, og området rundt er nok allerede gasset eller annet - det var seriøst med larver på alt mulig i nærheten - her fra billettautomaten, som tidligere stod i skyggen under treet..

 

 

11. Juni - Omspunnet

post-71211-1276373378,6312_thumb.jpg

ISO 800, Makroobjektiv, f/4.5, 1/60s

 

 

Bonusbilder, siden det var så lenge siden sist..

 

 

post-71211-1276373634,744_thumb.jpg post-71211-1276373644,4596_thumb.jpg post-71211-1276373650,9611_thumb.jpg

 

 

 

Kunne kanskje brukt litt mer tid på komposisjon, men toget kom! :)

Endret av Trondster
Lenke til kommentar

..Så til dagens - synes øynene til minstemann er fascinerende - med en lys ring rett rundt pupillen. Har også med en kompis (som har Aperture) nettopp spleiset på en noise ninja-lisens - her første forsøk på en lett støyfjerning med :ph34r:.. Tatt på høy ISO og croppet litt inn.

 

 

12. Juni - Tåreregn

post-71211-1276374799,9084_thumb.jpg

ISO 3200(!), Makroobjektiv, f/4, 1/250s

Lenke til kommentar

Veldig skarpt og fint "øyeportrett". Ingen dum støybehandling heller, hadde vært interessant å sammenligne med en versjon uten støyfjerning (hint hint).

Nå er det vel knapt nok støy på en 5D MK II på ISO 3200, så det er ikke sikkert vi ser forskjell ;)

 

Fra spøk til revolver - Noise Ninja er en av de bedre på å fjerne støy. En basic utgave av den følger med Biblle som jeg bruker, og den gjør underverker. Vel og merke når jeg har lært meg å bruke den ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...