Gå til innhold

Hvordan få tilbake mitt "fotografiske øye" ?


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Jeg mener ikke det har med hvor mange bilder du tar, men heller at du prøver på forhånd å tenke ut hva du skal ta bilder av. Da kan du undersøke litt, og gå ut når lyset er best. Å bruke lengre tid på et bilde gjør det vanligvis bedre. Let etter motiver når du kjører bil eller buss osv. Og kom tilbake når du kan.. :)

 

Masse bilder fyller bare opp pcen, og spesielt siden du vet at det bildet du nettopp tok ikke er noe spesielt.. :/

 

De bildene du valgte i dag er sikkert de du syntes var mest interessante, og det er jo noe å tenke på. Man kan se før man tar bildet at det blir interessant.

Lenke til kommentar

Velkommen etter. Dette er et stadig tilbakevendene problem som vi alle sliter med innimellom. Det påstås at det er mange måter å komme seg ut av "gjørma" på. Å ta mange bilder er en av rådene (og allerede nevnt). Andre tips er å kjøpe seg noe nytt utstyr. Eller lage deg et prosjekt som varer en måned eller to.

 

En ting som jeg har fått sansen for, er å studere bilder fra andre fotografer. Kjøp bøker med bilder av fotografer, se på bilder på internet eller gå på museum.

Lenke til kommentar

Jeg er enig i at å se på bilder er en god løsning. Å fotografere mye hjelper selvfølgelig også, men for meg er det ofte ineffektivt å vandre uinspirert rundt og bare skyte tilfeldige bilder. Jeg antar at det er subjektivt, så du kan jo prøve alt som er foreslått her, det er gode råd alt sammen :)

 

Som inspirasjonskilde kan jeg på det varmeste anbefale boka PhotoBox. Den inneholder 250 bilder, både de aller mest berømte og noen mindre kjente, og ikke minst bakgrunnsinformasjon om alle bildene og fotografene bak dem.

 

EDIT: En annen ting som også kan funke, er å prøve noe helt nytt. Du kan for eksempel prøve deg på makro (hvis du ikke allerede har gjort det), eller lære deg lyssetting og blitsbruk. Kanskje du utvikler en slags spesialitet etter hvert? :)

Endret av C₈H₁₀N₄O₂
Lenke til kommentar

Gå nærmere er mitt råd, men det gjør du allerede.

 

Finn motiver som du vil ta bilder. Hva synes du er fint/kult/tøft/interessant/"harry" osv...

 

Til å være en kar som har de minst grønne fingrene i hele Norge, så synes jeg blomster fotografering er både gøy og fint.

Å finne plasser med motiver som virker gammelt er interressant. Rust og forfall er kult.

 

 

 

Lenke til kommentar

Tipset som ble gitt her med å analysere hvorfor et bildet ikke fungerte har for meg vært til stor hjelp (gjør det stadig vekk innen portrett-sjangeren). Leser meg litt opp på nett, studere hva andre gjør for å få inspirasjon; men prøver på ingen måte å kopiere hva andre har gjort.

 

Har også funnet det nyttig å lese om komposisjonsregler, gå ut for å prøve, så analysere resultat (alle, også de dårlige) for å se hvorfor det som fungerte ble bra og omvendt. For min del blir det veldig fort til at jeg repeterer meg selv om jeg bare sletter bilder jeg ikke synes fungerte ved å se på display under shoot. Selvsagt, tar man bildet som er fullstendig bomskudd er det lov å slette uten å analysere. Ikke noe poeng å analysere bildet hvor man med en feiltagelse eksponerte under objektivbytte eller lignende ;)

Lenke til kommentar

[...] For min del blir det veldig fort til at jeg repeterer meg selv om jeg bare sletter bilder jeg ikke synes fungerte ved å se på display under shoot. [...]

 

Var ikkje dette ein grunn (eller grunnen) til at Morten Krogvold meinte at ein bør knusa displayet på digitalkameraet sitt? Det tvingar ein i alle fall til å ta vare på alle bilde til dei er overført til computeren, sjølv om det sikkert er ein del nyttige innstillingar på kameraet ein ikkje har kontroll over med knust display. :dontgetit:

 

 

 

 

For å halda seg til tema i tråden, så slit eg vel kanskje med det motsette når eg er ute og knipsar. Eg kan finna på å ta bilde av alt muleg, men når eg ser resultatet etter framkalling, så lurar eg på kva i all verda eg tok bilde av det der for! :nei:

 

 

Endret av Asbjeurn
Lenke til kommentar

Jeg er enig med cruelphotography! Fotografer noe helt annet, så slipper du å gå lei.

Kreativiteten trenger ny input for å vokse. Prøv å fotografer fugler en dag for eksempel.. eller båter, eller hva som helst annet. Da trenger du ikke lete deg blind på motiver, men har noe konkret å se etter. Og ta det derfra. Hvis du leter etter motiver er de vanskelige å finne, spesielt om du er bevisst på at du sliter med å finne de. De gode bildene skjer, du finner dem ikke.

Lenke til kommentar

Jeg tror noe av det viktigste er å være genuint interessert i det man tar bilde av. Å ta bilder uten mål og mening gir meg ikke store resultatene for meg. For å ikke gå lei av å ta bilder av fugler/båter/mennesker/fotballspillere... hjelper det masse å ha en interesse i motivene enten det er det rent visuelle, eller historiene de forteller.

 

Fotografi er for meg mer en meta-hobby hvor jeg kan presentere andre ting jeg bryr meg om.

 

 

PCB

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Et kjent stadie - usikkerheten rundt det om ting fungerer eller ikke.

 

Det er en del ting som fungerer her. Fargene, vignetteringen og den ukarpe bakgrunnen. Det eneste som trekker ned for meg, er helheten. Selve komposisjonen blir litt kjedelig. Men det er allikevel bedre enn det meste jeg presterer om dagen :D

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Du bør gå tilbake til Analogt, for en stund. Som en skriver: knus displayet, det er lidt det samme der sker når du går analogt. Det koster også penge, og ting der koster penge er man mere tilbøjelig til at være nøje med. Og så lære du meget om det grundlæggende, f.eks. lysmåling. Jeg tager selv engang imellem billeder analogt af samme grunn. Og det virker!

 

At tage mange bilder og være glad for 2%, er at basere sin hobby på held.

 

mvh

philip

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...