Gå til innhold

Kalsium og magnesium sammen?


Anbefalte innlegg

Jeg har lest litt rundt på nettet og det er et emne som går igjen hele tiden. Om kalsium og magnesium skal taes samtidig eller ulike tider på døgnet. Personlig, så tar eg tilskudd av dette samtidig.

 

Er det noen her som vet hva som er riktig? Har forstått det slik at kalsium må ha magnesium for å bli tatt opp av kroppen på riktig vis.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Du har dessverre misforstått, og det er motsatt av hva du tror. Kroppen klarer ikke å ta opp magnesium om du tar det sammen med kalsium. Selv tar jeg ZMA (Magnesium, Zink og Vitamin B6) som tilskudd rett før jeg legger meg, og jeg drikker aldri melk på kveldens siste måltid. Om jeg tar en proteinshake før jeg legger meg er denne med vann istedenfor melk. Har dessverre ingen kilder å vise til akkurat nå, men her vil jeg rett og slett anbefale å ta mitt ord for det ettersom jeg har hørt dette fra meget troverdige kilder, hvor teit det enn høres ut ^^ Ellers fant jeg et morsomt innlegg på treningsforum.no:

 

 

Man bør også være klar over en ting når man tar tilskudd av enkelte mineraler, nemlig at de ofte arbeider i par. Kalsium og Magnesium jobber i par. Rene ekteskapet. Hvis venninen din feks tar kalsium tilskudd vil det faktisk kunne gi magnesiummangel. For å ta et eks på det. Man kan se på det slik at magnesium og kalsium står på et stoppested i kroppen og venter på å bli ført videre til de celler hvor de trengs. På stoppestedet kommer det med jevne mellomrom en buss med faste antall seter. Når det er som det bør blir det en riktig fordeling av kalsium og magnesium på bussen og videre til forskjellige celler. Men ved ekstra og unødvendig kalsiumtilskudd tar mange av disse plassene som magnesium burde hatt og det kan bli for lite av disse i cellene, og en typisk bivirkning av for lite magnesium eller feil forhold magnesium/kalsium er kramper.

 

Ved normal diett er ikke magnesiummangel vanlig, men slanking kan gi mangel på dette mineralet. Det samme kan man ved å bruke vanndrivende medisiner. Mye syredannende ( kaffe, alkohol, Cola etc ) og en ellers dårlig kost kan gi mangel på både magnesium og kalsium. Og for mye kalsium i forhold til magnesium kan også gi underskudd på magnesium

 

 

Kan jo også nevne at det står bakpå ZMA-boksen (den samme som er blitt solgt både på x-life.no og myrevolution.no) at det ikke skal tas sammen med kalsium. "Do not take with foods or supplements containing calcium".

Lenke til kommentar
Har forstått det slik at kalsium må ha magnesium for å bli tatt opp av kroppen på riktig vis.

 

Du har dessverre misforstått, og det er motsatt av hva du tror. Kroppen klarer ikke å ta opp magnesium om du tar det sammen med kalsium.

 

Sånn jeg har forstått det så tar kroppen opp magnesium også sammen med kalk, men det brukes da opp til benbygning istedenfor å brukes til det man egentlig tar det for. Så hvis man tar det for noe annet enn benbygning så må man ikke ta det med kalk. Men hvis man tar det for benbygning, så må man ta det med kalk.

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...