Gå til innhold

Lost 6x16: "What They Died For"(USA)


Anbefalte innlegg

Ålright episode, ikke like episk som dere skulle ha det til, men jeg tror den har bygget bra nok opp til finalen.

 

Det beste med episoden var helt klart å se smilet til Locke når han satt i stolen på kontoret til Jack :)

 

Hugo sa "I'm just glad it's not me", eller noe sånt. Jeg vil si det ligger litt i kortene at han fortsatt har en jobb å gjøre

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

800px6x16smokeytakesric.jpg

What They Died For

Mitt recap om episoden

 

"Then this ends very badly."

 

Etter forrige ukes litt rolige episode så får vi her mange gode øyeblikk pakket inn i en time(eller ca. 41 minutter). Og det føltes ikke så veldig hastet også. Synes denne sesongen har vært godt planlagt, og det er bra jobbet synes jeg. Å det til tross for at "alle" sier "ÅNEI, nå har de dårlig tid på seg. Dette klarer de ikke". Noe jeg selv tenket tidligere, men føler jeg har blitt motbevist nå. Atter en gang.

 

Å sitte med de dødsfallene som skjedde på serien for to uker siden helt til nå uten fremgang i det var en god avgjørelse i hvordan episodene skulle bli sendt. Fordi "Across The Sea" kunne vært sendt når som helst etter "Lighthouse" synes jeg.

 

Det jeg virkelig liker med Lost denne sesongen er hvordan forfatterne forsatt er villig til å gi seg. Noe dem nå har vært i flere år. Altså de fleste serier dabber ut nå for tiden i sesong 4 og 5 spesielt, og Lost er nå i sesong 6 og akkurat på kanten av stupet. Å det er mye historier Lost forsatt kan ha. De kunne ha lagd en sesong til, og millioner ville ha fulgt med.

 

Nå er slutten her. Og ja, på mandag er det fest og gråting i et hjørne etterpå. Husk å få med dere Jimmy Kimmel-showet folkens.

 

800px6x16cortezfrees.jpg

I kveld skal vi alle på konsert

Igjen får vi se Jack med et nytt kutt på nakken, slik som vi så i "L.A. X". Virket veldig som Jack var var mistenksom over det, men ikke virket bestemt på å finne ut av det. Så håper dette er noe viktig de legger til, ellers blir det ganske tynt at vi skal bry oss om dette såpass mye siden de virker som dette er noe forfatterne vil vi skal huske.

 

Mulig også at dette er et tegn på at tidslinjene begynner å komme sammen. Fordi arret virket større nå enn det gjorde i "L.A. X". Hva som er enda merkeligere er at det når virker som det er der mye mer enn tidligere, og ikke bare i speilet. Det er også nevnbart hvor mye scener vi har sett hvor Locke og Sawyer også har sett seg selv i speilet. Mulig arret er fra noe som vil skje, derfor vi ikke har sett det på Jack i den orginale tidslinjen.

 

Jeg liker veldig det vi ser at Jack virker mer glad i denne tidslinjen enn hva vi er vandt med. Han har fått et bedre forhold til sønnen sin, noe som tidligere har vært veldig anspent. Å Claire begynner å komme inn som et fullverdig familiemedlem både ovenfor Jack og David. Vi får også komme et skritt nærmere videre til å få vite hvem moren til David er, som sagt tidligere i et av recap`ene mine så er dette sansyneligvis en person vi kjenner godt. Og da mer enn eks-kona til Jack. En god teaser til noe som vil skje i seriefinalen. Får håpe Claire også drar til denne konserten, hun har jo blitt så mye sentrert rundt i alternative tidslinjen til nå.

 

Igjen får vi se noen som spiller sjakk med de overlevende. Altså sjakk-scenen mellom Ben og Jack i en av mini-episodene blir jeg veldig påmint i den alternative tidslinjen. Fordi nå som vi ser Desmond bruker de "overlevende" som sjakkbrikker for å komme nærmere hverandre, og til å få tilbake minnene. Desmond og Ben er åpenbart de beste karakterne i denne tidslinjen, fordi Ben er liksom så altfor god person i denne tidslinjen, og Desmond virker veldig som han holder de røde trådene veldig stramt.

 

Virket som Desmond igjen skulle kjøre over Locke, men var nok trolig bare for å oppservere. Merkelig nok er det ingen som reagerer på at Desmond sin bil som trolig nok har stått der noen par minutter. Uansett så dukker Ben opp som Desmond slår Ben som både får Ben til å oppleve tidligere minner, og Locke til å innse noe som bare fremmer det Desmond prøver å få Locke til å se. Morsomt nok var denne scenen det som gjorde at Henry Ian Cusik(Desmond) endte med ting gikk for langt å Michael Emerson(Ben) fikk en blåveis som var tydelig hele episoden nesten. Tilfeldig nok så ender dette med at Ben både blir banket opp mye(slik vi har sett mye av tidligere, f. eks Jack i sesong 3), og Ben ender opp med nok en slynge for armen som er skadet(førstnevnte og dette skjer også da Desmond banker opp Ben etter han prøvde å skyte Penny).

 

Her får vi se Ben se på seg selv i speilet, nok en av hovedkarakterne som gjør dette i den alternative tidslinjen. Her får vi også litt "bromance" i denne tidslinjen og, Ben og Locke hadde en del av dette i den orginale tidslinjen. Noe som ble vist sist da Ben snakket høyt om minnet til John under hans "Damm weird funeral" som Frank nevnte. Tilfeldighetene på serien er så altfor store, tilfeldigvis så ender Locke med å ringe til en opratør som sitter rett ved Sawyer og Miles på politistasjonen. Her får vi se Miles gjøre seg klar til å dra til en konsert, som nok er samme konsert David skal spille på. Hvor mange flere sønner og fedre skal hit? Får vi sett Dogen og? Siden de nevnte Charlotte, så antar jeg vi vil se henne i seriefinalen og. Hadde likt å sett Faraday og Charlotte sammen igjen.

 

Her får vi se hvor villig Desmond er til å bringe fram minnene til de "overlevende". Han får seg så i arresten for å ha banket opp Ben, og for å ha kjørt på John. Dette må vel være første gang vi ser Desmond og Sawyer sammen og i denne tidslinjen. Her får vi sett hvor awsome Desmond rett og slett er. Likte hvordan han smilte da han kom inn i cellene og hilste på Sayid og Kate. Var nesten et rollebytte igjen her i hvordan Desmond så ned på Sayid, og at Sayid så ned på Desmond i brønnen i den orginale tidslinjen.

 

Kanskje ikke det som kjøpte meg mest, at Danielle var Ben`s nye kjærlighet på serien. Det var kanskje fordi det rett og slett var for rart. Det var kanskje en måte å vise at Ben hadde farsinstingter når det kom til Alex(i begge tidslinjene). Men uansett var det herlig å se både Danielle og Alex igjen. Jeg håper Ben hvertfall får en lykkelig slutt i denne tidslinjen, siden det virker som han neppe får det i orginale tidslinjen på grunn av Alex. Se selv Ben gråte var herlig, og var kjempebra at det var denne episoden Ben også fikk hevnet seg på Widmore.

 

Som jeg nevnte i recap`et til "The Candidate" så var scenen mellom Jack og Locke i den episoden rett og slett herlig. Noe som var nå veldig mye på grunn av skuespillet til Mattew Fox(Jack) som Terry O`Quinn(Locke). Jeg bare elsker hvordan samtalene mellom Locke og Jack alltid har med tro, håp og skjebnen å gjøre. Jeg bare elsker hva Desmond får de flere av karakterne til å innse i den alternative tidslinjen. Locke lar slipp på å la andre gå før han, og tenker på sitt beste. Fordi i hans syn så blir han bringet tilbake til Jack uansett(Desmond ville nok ha forsettet med dette og, hadde dette ikke vært scenen der Locke sier han er klar for å gå igjen).

 

For de Lost-fans med god hukommelse så får vi et sitat fra Jack vi hørte sist da Locke og Mr. Eko skulle se andre delen av Dharma-filmen fra "The Swan" som var lagt inne i en bibel som lå i en annen stasjon.

Dont mistake coincidence for fate / Ikke ta feil av sammentreff for skjebne

 

Dette er uten tvil en av de beste sitatene på serien, kanskje det noe av det smarteste sagt og. Er nok dette sitatet og Ben sin nevning av store hamster-hjul i sesong 3 som er mine favoritter. Var uansett herlig å få det klart at Locke var klar for operasjonen. Det ville vært så herlig å se selve Locke gå igjen, til tross for at det bare er i den alternative tidslinjen.

 

Kanskje litt lett måte å komme seg vekk fra arresten på, men muligens hjelper dette Desmond å få Sawyer til konserten og? Da det ikke virket som Sawyer kom til å dra med Miles. Desmond var virkelig en "mesterhjerne" denne episoden. Vi får se at det var mer enn bare å sperre seg inn med Kate og Sayid som var planen til Desmond, og få de ut av arresten var også det. Jeg likte veldig både returen til Ana-Lucia, samt hummern og camaro`en til Hurley.

 

Ana-Lucia var en karakter jeg ikke likte så veldig i førsten, men vokste på meg til slutt før hun døde. Å jeg begynte egentlig å like Michelle Rodriguez veldig etter at hun var ferdig i Lost. Så nok en gang skal castingen ha skryt for å klare å få tilbake så mange tidligere hovedskuespillere på serien.

 

Det var her elskbart å se at Desmond og Hurley var fullt klar over deres minner og var veldig "kobla til" deres motpart i den orginale tidslinjen. Selv Ana-Lucia var en person Hurley var klar over, men var ikke klar enda ifølge Desmond. Så det gir et mulig utfall at ikke alle hovedkarakterne, eller tidligere hovedkarakterer som måtte være med i seriefinalen ikke muligens ender opp likt.

 

800pxdiedfor.jpg

Nå har vi 2 Jacob`s løpende rundt

På øya får vi sett skadeomfanget til Kate`s skuddsår, som var relativt lite. Her får vi nok engang se roller byttet om. I piloten så var det Kate som sydde igjen Jack sine sår på stranda, denne gangen var det Jack som sydde igjen skuddsåret til Kate. Det var forresten en del av disse i denne episoden, og dette var nok en av dem.

 

Igjen får vi noe snakk rundt Ji-Yeon, dattern til Jin og Sun. Var kanskje en måte for forfatterne til å gjøre oss oppmerksomme på at de overlevende vet dette. Så synes jeg Kate virkelig endrer seg å gjør seg fra trist til forbannet over Jin, Sun og Sayid`s dødsfall. Tror aldri jeg har sett Kate på denne måten før, og jeg likte det.

Kate: "We have to kill him, Jack."

Jack: "I know."

 

Uheldigvis ser vi ingen Frank i denne episoden(mulig han forsatt lever, men jeg tviler; Men vi vet ikke om han sank med ubåten), det var noe jeg hadde håpet på med tanke på den fokuseringen som var på livreddningsvesten som lå i vannet.

 

Igjen får vi noe like scener av hva vi har sett før. I alle episodene før sesongfinalene eller i sesongfinalene til nå har det alltid vært at vi ser en gruppe forlate stranda i grupper for det skal gjøre. Dette har for det meste vært flere enn 4. I sesong 1 var det vel rundt 6(som blant annet var inkludert Arzt og Danielle). I sesong 2 var det Michael, Hurley, Jack, Kate, og Sawyer. I sesong 3 var det nesten hele campen til de overlevende.

 

Merkelig hvor fort Kate virker frisk igjen etter å ha blitt skutt. Igjen får vi en liten forklaring vi har tenkt ut selv, Sawyer var faktisk årsaken til at sub`en ble sprengt. Skyldfølelsen er noe Josh Holloway(Sawyer) får godt fram, i kanskje tidnes valpe-øyner fra Sawyer?

Sawyer: "The bomb on the sub? You said he couldnt kill us."

Jack: "I've been wrong before."

Sawyer: "I killed them, didn't I?"

Jack: " No. He killed them."

 

Det er litt herlig å se at Jack til tross for å få så mye helvete av Sawyer for ting, så gjør faktisk Jack det motsatte å "motbeviser" at det var hans skyld. Jack vet at han hadde rett, hadde Sawyer ikke rørt bomba ville den ikke gått av. Jack vet at å ha døden til folk på samvittigheten kan være vanskelig, å ønsker ikke dette for Sawyer trolig.

 

Plutselig får vi se noe vi husker så altfor godt av fra i forrige uke. En ung Jacob, som vil ha asken til Jacob fra Ilana som Hurley tok med seg. Kanskje tidnes vanskeligste oppgave det å nå igjen unge Jacob for Hurley. Var ikke lang tid før Hurley støttet på den vanligste utgaven av Jacob, i noe som virket ekte siden kandidatene, og selv Kate som var stryket ut kunne se han. Det er også merkelig hvordan vi igjen får sett røde blomster, vi fikk se dette ved "hjertet av øya" i "Across The Sea", og på plassen Eko møtte MiB i form av broren(Yemi). Trodde ikke helt på at det var Jacob ved første øyekast denne gangen, men heldigvis tok jeg feil.

 

Denne episode klarte virkelig å sette fart i sakene etter at Jacob forklarte at når flammene på bålet gikk ut måtte øya`s neste beskytter være bestemt. Her avslører Jacob også selv at han var ansvarlig for "Smokey". Å avslører at de alle ble valgt fordi de var "alene i den virkelige verden". Det er også her vi også fikk svar på hvorfor Kate var krysset ut på veggen til Jacob, fordi hun var blitt en mor. Dette var en meget grei forklaring på det, men bekrefter dette at det var Jin som var Kwon`en på veggen og at Sun ikke var en kandidat etter at Ji-Yeon ble født. Han forklarte også "hjertet av øya" og at de måtte bli beskyttet.

"I want you to have the one thing that I was never given. A choice."

"What if none of us chooses it?"

"Then this ends very badly."

 

Her bestemmer Jack seg for å overta etter Jacob, noe de fleste har sett komme gangske lenge. Å jeg liker det til tross for at det var noe som åpenbart kom til å skje. Vi får se selv at Jacob får han til å drikke vann, likt hva "Mother" gjorde med Jacob for rundt 2000år siden. Å det var her vi fikk forklaring på hvorfor vi ikke så hula før i "Across The Sea", fordi veien måttes bli åpent av beskyttern(e) til øya.

 

Jeg håper vi får se Jacob i seriefinalen. Garantert en av de beste tilbakevendende karakterne denne sesongen.

 

800px6x16widmore27sdemi.jpg

Richard er diplomatisk, og Ben går med Locke

Endelig får vi den ordentlig returen av Richard, Miles og Ben i den orginale tidslinjen. Dette har vært et stort savn siden "Everybody Loves Hugo", et mellomrom på mer enn nok episoder for fans av disse 3 karakterne. Selv sarakasmen dems var tilbake. Personlighetene er så bra i alle tre her, til tross for hvor forskjellige disse 3 er. En mann med evig liv, en som kan høre de døde, og Ben.

 

Nok en gang får vi se at Miles føler/hører noen døde. Vi blir påmint det var her Alex ble drept. Som kanskje var den største shockern bortsett fra at Locke var død i sesong 4. Bare hele den scenen virket så godt gjennomført, det bare lyste opp at Ben kom til å angre på dette i lang tid og at han gjorde en feil med å ikke gi fra seg selv. Vi får også vite at det var Richard som begravde henne der. Men skulle ønske de hadde vist at Miles hadde levert en beskjed fra Alex til han eller noe sånt. Fordi det har vært noe som har stryket rivaliseringen mellom Ben og Widmore. Istedenfor at det ble brukt for bare å minne oss seere om Alex(selv om Kevin Durand "Keamy" sin retur på serien denne sesongen har vært en påminner på dette for meg hele sesongen nærmest).

 

I huset til Ben får vi se Ben`s hemmelige rom igjen, og med det noen svar. Vi lærte at det vi så i "Dead is Dead" virkelig var hvordan Ben tilkalte røykmonstrert. Eller som Ben sa så bra selv, "That’s where I was told that I could summon the monster. That’s before I realized that it was the one summoning me”. Alikevel rett etter dette får vi servert enda en god dialog mellom Richard og Ben.

 

Ben: "Are we looking to cripple the plane or blow it to hell?"

Richard: "Blow it to hell."

Ben: "Then we'd better take it all."

 

Godt spørsmål er om flyet forsatt gjelder for MiB. Slik mange andre så ser jeg for meg at han heller "smoker" seg vekk fra øya hvis alle kandidatene blir drept.

 

Å vi får en retur av kanskje seriens mest irriterende karakter, Zoe. Beste var å høre Ben si "Who the hell are you?". Hvor mange har ikke ønsket henne død? Uheldigvis så skøyt ikke Ben hjernemassene hennes ut, ja det hadde vært litt gøy. Vi har jo allerede sett tarmer på 24 denne uka. Her får vi noe de fleste Ben-fans som meg har ventet på. Ben og Charles Widmore face to face, noe som ikke har vært vist siden "The Shape of Things To Come" i form av at Ben besøkte Widmore etter å ha dukket opp i etter at øya

. Og i form av flashback i "Dead is Dead".

 

Typisk nok så er det alltid noen som avslører planene Ben har med noen til en annen part som ikke vet dette. Det er så herlig å se selv reaksjonen til Ben i dette, klassik Ben nok engang i denne episoden med det ansikt-uttrykket han kom med. Her forsetter svarene, og vi får vite at Jacob hadde besøkt Charles etter at skipet til Widmore ble sprengt opp. Synes vi har her litt for liten tid til å ikke tro på dette, så jeg vil nok tro dette var sannheten for en gangs skyld fra Widmore. Som sagt tidligere har Widmore vist seg fra sine bedre sider denne sesongen, men jeg har aldri kjøpt det helt. Er tross alt denne mannen som ville ha Alex drept som spedbarn, noe som trolig nok ikke var noe Jacob ønsket.

 

Litt merkelig at Widmore sa til Zoe at de måtte synke utriggerne/kano`ene. Var dette et tegn på at Widmore vet at han kom til å dø? Miles som klok nok bestemmer seg for å stikke viser seg å være nok et lurt valg fra han. Og tydelig walkie-talkien Ben ga til Miles har nok noe å si i seriefinalen. Spørsmål bare om det skjer noe med Miles på grunn av dette eller før. Dumt nok at vi vet litt usikkert om Frank er død eller ikke. Har vært gangske misfornøyd med utviklingen Ilana, Frank og Miles har hatt. Alle er gode skuespillere, selv om Ilana var en vanskelig karakter synes jeg Frank og Miles er en av de beste karakterne på serien. Å jeg hadde håpet karakterne deres ble tatt i bedre bruk.

 

Litt som i flashbacket vi fikk se i sesong 3 av "The Purge" ser vi igjen Ben og Richard i et øde Dharmaville. Uheldigvis for Richard blir han fort dratt vekk av røykmonstrert. Jeg håper for all del ikke dette var slutten på Richard, selv om det så gangske farlig ut. Han tok vekk Richard ved å ta tak i han ved halsen i tillegg. Etter den herlige scenen mellom Isabella og Richard i "Ab Aeterno" om å bringe Richard tilbake på siden til Jacob(og ikke over til MiB sin side). Skulle jeg virkelig ønsket å sett han forfullt skjebnen sin eller noe, istede for bare en som blir kastet som søppel vekk av røykmonstrert.

 

Jeg lurer på hva Ben tenkte når han satt seg ned etter å ha sett Richard blitt dratt vekk. Kanskje som i "Dr. Linus" var Ben klar for å muligens dø? Heldigvis så ser Flocke bruken i han, selv om de fleste nok tenkte her at Flocke ikke kom til å gi Ben en ny sjanse. Men han ga Ben en ny sjanse, så på denne måten får Ben sin herlige hevn på Widmore etter å ha avslørt hvor de er. Selv inne i huset får liten påminnelse på Alex i form av bildene av Tania Raymonde(Alex) som barn som henger i huset til Ben.

 

Ben blir advart om at han ikke burde se det, men naturlig nok slik som vi kjenner Ben vil han garantert se dette. Det var bare så bra å se hvor "liten" Widmore virket da Flocke kom inn i rommet, smålo av unnskyldingen Ben kom med her til Widmore. Heldigvis så gjør forfatterne det viktigste steget først, å drepe Zoe før Widmore. Så mye hat for denne karaktern har jeg aldri hatt for en karakter før på serien, så dette var herlig! Igjen lo jeg av kommentaren til Flcoke:

"You told her not to talk to me and that made her pointless."

 

Idet Flocke lover å ikke drepe Penny hvis Widmore avslører alt til han så får vi denne gangske spente scenen avsluttet på et herlig vis at Ben skyter ned Widmore. Jeg bare elsket dette. Kanskje en av de dødscenene på serien jeg har likt til nå.

"He doesn't get to save his daughter."

 

Dette er garantert den kalde mordern Benjamin Linus vi alle elsker. Widmore fikk garantert det han fortjente, og jeg ville nok neppe tro Penny gråter noe særlig for dette. Muligens at Penny nå ender opp med å få store deler av pengene til Widmore så Desmond og henne kan ende opp lykkelige igjen til slutten sammen med Charlie(sønnen dems), hvis Desmond overlever til slutt. Uansett Ben kom virkelig tilbake i denne episoden.

 

Vi får også begynt å få en avklaring på Desmond`s oppgave. At Desmond var siste utvei for å stoppe MiB hvis kandidatene skulle dø. Desmond ender opp med å være nøkklen hvis alt skulle feile var en god forklaring på grunnen til at han kom til øya.

 

Å hvem reddet opp Desmond? Var dette noe Sayid gjorde, eller er har kandidatene allerede plukket han opp? Frank? Nå gjelder det virkelig å stoppe Flocke som skal sprenge øya. Noe likhet mellom det som kan skje med øya, og slik vi så den i "L.A. X"?

 

benlockelookdownintowel.png

Konklusjon:

Som jeg klagde over litt i forrige uke så var jeg misfornøyd med en episode med bare Jacob og MiB som var grei. Men savnet etter hovedkaraktern var så altfor høyt fikk litt tilbake for dette i denne episoden. Faktisk mye.

 

Ben er tilbake for fullt, og det er bare så herlig å se denne karaktern ha klart seg så lenge. At Lost tok vare på Henry Ian Cusick(Desmond) og Michael Emerson(Ben) til tross for at de i første omgang bare skulle være gjesteskuespillere er kanskje en av tidnes beste avgjørelser innen for tv-serier fra statene.

 

Denne episoden klart det jeg følte den skulle. Sette oss nærme kanten av stupet, noe den veldig herlig gjorde. Både en stor framgang mot slutten i både den orginale og alternative tidslinjen denne uka. Dette er liker jeg godt.

 

Ønskeliste over ting jeg ønsker å se i episodene fremover

  1. Retur av flere tidligere hovedkarakter(Gjerne Faraday, Libby, Shannon, Boone, Charlotte og Charlie i seriefinalen)
  2. En siste "mindfuck" på serien?
  3. Desmond viser hva han har kommet tilbake til øya for

 

Min poengoversikt over episodene denne sesongen:

"LA X Part 1 & 2": 8.9/10

"What Kate Does": 6.8/10

"The Substitute": 9.3/10

"Lighthouse": 9.1/10

"Sundown": 9.5/10

"Dr. Linus": 9.8/10

"Recon": 7.0/10

"Ab Aeterno": 9.8/10

"The Package": 7.2/10

"Happily Ever After": 9.9/10

"Everybody Loves Hugo": 9.5/10

"The Last Recruit": 7.8/10

"The Candidate": 10/10

"Across The Sea": 8.8/10

"What They Died For" 9.8/19

(Siste rating fra min side dette, føler det blir feil å gi en karakter på en seriefinale)

 

For å roe oss ned litt, la oss overse en samtale med Jacob(Mark Pellegrino) hos pyskologen sin Doctor Smoke(Titus Welliver).

http://www.youtube.com/watch?v=IJVSRqltKsU

(Ikke spoilere)

Endret av Mahavishnu
  • Liker 3
Lenke til kommentar

Suveren recap som vanlig. Liker spesielt alle sammenligningene og henvisningene til tidligere episoder. Bekrefter gang på gang hvilken stålkontroll de har hatt på manuset gjennom alle sesongen.

 

Lo meg forresten skakk av totally lost videoen ovenfor. Deilig å se på litt tullball innimellom slagene og som avkobling før finalen.

Lenke til kommentar

Nevnverdig så var det klippet en parodi på "In Treatment" som er en god, men veldig sær serie vil jeg si som går på HBO. Jeg bare elsker Totally Lost-folkene. De har vært så flinke på å skaffe skuespillerne fra serien til å være med i episodene av Totally Lost.

 

Denne videoen her som er del 1 av "LA X" Totally Lost-episoden. Elsker jeg. Den starter med Titus Welliver(MiB) som har en awsome introduksjon, og Dan fra Totally Lost i senga til Elizabeth Mitchell(Juliet)

 

http://www.youtube.com/watch?v=pED1HWTEyXc

  • Liker 1
Lenke til kommentar

Ser utrolig frem til finalen!!! Blir helt fantastisk.

Det jeg tror kan skje er faktisk at MiB klarer å slukke lyset og dermed ødelegge øya, og tror at det fører til at hele verden i den virkeligheten slutter å eksistere.

I den alternative virkeligheten vil alle bli samlet, og Desmond får alle til å se alt som har skjedd i den andre virkeligheten, og denne virkeligheten vil dermed være den som fortsetter samtidig som alle er den samme som i den andre fordi de husker alt. Øya er sunket og MiB eksisterer ikke lenger og ingen trenger å passe på øya.

Det er min tanke på fortsettelsen, så vil tida vise om jeg har litt rett ...

 

Gleder meg!!!

Lenke til kommentar

The Light ble senest brukt da Ben & Locke flyttet øya i S04/S05 - vi så jo lyset gnistre bak the donkey wheel... så tror nok lyset er oppe å går enda :)

 

Rewatch'er hele S06 for tiden, er på the package nå. Syns alt ble hakket bedre, ettersom jeg nå skjønner mye mer om forholdet Jacob-MiB, Richard-Jacob etc.

Lenke til kommentar

Men var ikke lyset back FDW elektromagnetisk energi? Tenkte det var sånn at bare The Protector kunne finne The Gloryhole.

 

Blir nok en rewatch av hele Lost ikke lenge etter finalen for meg. Først kommer jeg nok til å se finalen opptil flere ganger, dog.

 

EDIT: Når jeg leste over det jeg skrev tenkte jeg over noe. Kanskje bare The Protector kan finne The Gloryhole, men The Light kan bli funnet ved andre "innganger"? Som bakveier på en måte? Eller blir det dumt?

Endret av CRWTH
Lenke til kommentar

Jo kan jo være at lyset vi så i across the sea er slukket, men tror ikke det er slukket helt, bare at noe av det har gått over i MiB. Men uansett, så tror jeg at MiB klarer det han vil prøve på, ved hjelp av Desmond...men at det ikke blir som han tror, at han kan dra fra øya, men som jeg skrev i sted, at den virkeligheten slutter å opphøre og at MiB dermed blir drept...

Lenke til kommentar

@Mokko: Jo, men MiB hadde jo ikke visst det om det var elektromagnetisk energi hvis det var det. Han ville jo sannsynligvis ha forbundet det med The Fairycave.

 

@cegho: Fin teori, men jeg tror egentlig det kommer til å skje noe mer sjokkerende. Tror nok at hvis OTL skal slutte å opphøre, så vil OTL survivors' minner og consciousnesses merge med ALT survivors' minner og consciousnesses. Hvis ikke det skjer, tror jeg ikke OTL vil slutte å opphøre, for tviler på at Darlton vil avslutte Lost med at alle karakterene vi har blitt kjent med i 6 sesonger dør, og at bare karakterer fra ALT overlever.

Endret av CRWTH
Lenke til kommentar

The Light ble senest brukt da Ben & Locke flyttet øya i S04/S05 - vi så jo lyset gnistre bak the donkey wheel... så tror nok lyset er oppe å går enda :)

 

Rewatch'er hele S06 for tiden, er på the package nå. Syns alt ble hakket bedre, ettersom jeg nå skjønner mye mer om forholdet Jacob-MiB, Richard-Jacob etc.

 

 

:no:

Lenke til kommentar

@crwth: Jeg tror heller ikke de bare slutter med at de dør, for i den teorien min innebærer det egentlig ikke at de dør men at de blir sammenkoblet i ALT, og at de lever videre der som de samme...men skaperne kommer nok opp med noen skikkelige mindkickere som vi umulig kan klare å forutse ja...

Lenke til kommentar

Folkens. Jeg må nok en gang si. Tusen hjertelig takk for alle fine kommentarer. Dere vet ikke hvor mye det betyr for meg å lese gjennom diskusjonstråder for hver episode og høre så mye positivt.

 

Jeg skriver ikke så mye nå. For det første har jeg Lost-A-Thon i bakgrunnen. Jeg hadde en vill idè om å se streamingen fullt ut fra og med fredag ettermiddag (etter norsk-eksamen) of helt fram til søndag kveld. Så tenkte jeg å slå av en gang mot slutten av sesong 6. Dette greier jeg nok ikke, og er bare et eksempel der jeg kommer på en brilliant idè som jeg ikke fullfører. Det skjer ofte.

 

Og for det andre. Det er nesten ingen vits i å teorisere lenger. Jeg skriver nå hva jeg likte med denne episoden, lar den synke og lader opp til finalen. Det blir nok kortere enn normalt.

 

What They Died For

Sesong 6 – Episode 16

 

normal_died-for524.jpg

 

Nå har jeg startet å skrive på dette mens jeg følger med på Lost-A-Thon (hvor de nå har funnet the hatch). Dette var en kickass-episode.

 

Flash-sideways

 

ALT åpnes med Jacks øye. Ikke bare ALT-tidslinjen, men alt i serien startet med Jacks øye åpne seg, helt fra begynnelsen med Giacchinos «The Eyeland». Det gjorde denne episoden også, bare med et annet bildeutsnitt. Han oppdager arret sitt igjen. Det er nå mye større enn sist. Jeg trodde det var arret han fikk fra bomben til Widmore i «The Last Recruit», men kanskje det er noe som skjer snart i serien.

 

normal_died-for009.jpg

 

Det er nå jeg virkelig føler Shephard-familie-følelsen når Claire spiser frokost med David og Jack. Det er utrolig hvor langt vi har kommet i deres forhold og hvor nære de er hverandre nå i FS-tidslinja. Moren til David blir nevnt og det er fullt mulig hun blir sett i finalen. Dette kan være Sarah Shephard, Juliet (en populær teori blant fansen) eller kanskje forfatterne sjokkerer oss dypt med å gi oss: Achara! Haha, da tror jeg det hadde vært en gigantisk surroundlyd over hele Amerika (og resten av verden) av mange knuste TV-er.

 

Med en gang episoden startet tok jeg A4-arket foran meg. Dette er slik at jeg ikke skulle kjenne igjen navnene på guest stars i episoden. Uheldigvis fikk jeg et navn med meg og det var Mira Furlan. Æsj, nå fikk jeg hennes entrè spolert.

 

Flash-sideways etter «Happily Ever After» har vært strålende. Det må jeg virkelig si. Det var Desmond som ringte Jack om Christians kiste. Skikkelig bra. Jeg kjente nemlig ikke igjen stemmen hans før vi så han.

 

Desmond prøver å kjøre ned Locke engang til?! Damn. Han er virkelig en bestemt type. Lurer på hvordan det hadde vært for Locke å få dette til å skje en gang til med han. Ben prøver å stoppe han og Desmond slår ned Ben. Her har vi endelig vårt neste flash. Jeg har savnet disse flashene på en stund. Vi har sett Desmond og Hurley få det. Vi vet at Charlie, Daniel og Libby har fått det også. Pluss flere karakterer som kanskje har fått det selv.

 

Ben havner på sykehuset og gjentar replikken: «It's Dr. Linus, actually». Mon tro om han kjente seg igjen fra den andre tidslinjen når han så seg selv i speilet og så arrene i fjeset, slik som arrene han har hatt flere ganger før. Eller slyngen rundt armen, slik som han hadde etter at han kuttet seg på armen i det frosne kammeret eller da han ble banket av Desmond rett før han gikk ombord Flight 316. Han begynner å huske.

 

Desmond er knall! Dette er det beste Desmond har vært i serien. FS-Desmond etter at han fant ut om hans liv i den originale tidslinjen. Hvordan han meldte seg inn til LAPD med et smil om munnen. Hvordan han hilste på Sayid og Kate. Alt er så flott med Desmond.

 

Alex dukker opp i denne episoden og det er fint. Hun sier at Ben har en arm, og det får meg til å tenke på alle gangene Lost-forfatterne har skrevet inn amputasjoner og mangelen på arm i serien. Danielle Rousseau er tilbake i serien, noe jeg fikk spolert av Guest Starring-lista i begynnelsen av episoden. Men men, det var fint å se henne igjen. Trodde ikke Cynthia Watros ville tilbake i serien, men hun kom likevel. Trodde ikke Mira Furlan ville tilbake i serien, men hun kom jaggu meg tilbake. Var fornøyd med Rousseaus historie i fjor, så jeg antok ikke at vi ville se mer.

 

Men vi måtte se mer. Danielle Rousseau har vært en så viktig del siden begynnelsen av Lost. I sesong 1 ble hun introdusert, i sesong 2 ble hennes datter introdusert, i sesong 3 fikk vi se mer av partene helt til finalen der de endelig ble sammen igjen. I sesong 4 ble de begge brutalt drept. I sesong 5 dukket begge opp igjen. En ung Danielle og hennes forskningsteam og monsteret i form av Alex dukket opp. I sesong 6 eksisterer begge, friske og vekk fra all ondskap, i FS-Los Angeles.

 

Jeg er utrolig glad for at de har et lykkelig liv i Flash-sideways. Takk Darlton for Flash-sideways, et sted der karakterene våres lever. Etter at dere brutalt tok livet til Danielle og Alex ikke lenger etter at de traff hverandre, er de en lykkelig familie i FS. Elsket Danielles kommentar: «Even if we have to kidnap you» som tar meg tilbake til da den falske Henry Gale ble fanget i Rousseaus nett. Aaah. Det var lenge siden.

 

Robert Rousseau er død i denne tidslinjen. Men han var aldri ment til å oppdra Alex, eller å få en farsrolle for henne. Ikke på øya, ei heller i denne verdenen. Helt nydelig at Danielle sa at Ben var som en far for henne. Dette kunne aldri ha skjedd bortsett fra i Flash-sideways. Mira Furlans aksent var nydelig å høre igjen. Det gir minner. Så hører vi Bens FS-tema, som også er nydelig.

 

Locke kommer inn på kontoret til Jack og de har en samtale der vi hører mange gamle fraser fra Lost. Jeg likte godt Locke når han først begynte å forstå øya i sesong 1. Etterhvert ble han litt galere og begynte å sprenge ting (selv om jeg likte han da), men i sesong 1, i det han så hva øya var, var det mange scener som var veldig minnesverdige. Jeg føler hans samtale med Jack på kontoret minnet meg om det. Hvordan han lener seg framover, smiler bredt og tar fram hånda si. «He said he wasn't there to hurt me. He was there to help me let go». Close-upet til Locke her er skikkelig sesong 1, og svaret til Jack er også typisk Jack før han ble rasende på Locke, selv om sitatet ble først ytret av Eko i «What Kate Did». Det er det som er «Do not mistake coincidence for faith».

 

Desmond sier: «I think it's time to leave». Nice! Selvfølgelig har dette en dobbel betydning. Det betyr at de skal ut av bilen, men også forlate denne illusjonen av en tidslinje som Jughead har plassert på dem. Det er på tide å forlate denne flotte eksistens og realisere hvor de egentlig hører til. Desmond trenger deres tillit og Sayid sier: «Absolutely».

Sayid sier ordet «Absolutely» veldig mange ganger i serien har jeg funnet ut.

 

Ana-Lucia! Ey, det var en kul opptreden. Den så jeg ikke. Hun minnet meg om Trudy, Michelle Rodriguez sin karakter i filmen «Avatar», der hun redder tre hovedkarakterer fra en celle. En potensiell referanse?

 

Desmond og Kate skal på en konsert? FS-historien sjokkerer, overrasker og er meget interessant. Dette er den konserten som blir nevnt av David og Miles i denne episoden. Ihvertfall så regner jeg med det. Utrolig kult om konserten har: David Shephard, Geronimo Jackson sitt comeback (This! Dette hadde vært überkult for fansen) og DriveShaft. Perfekt blanding.

 

Men nå er det jeg som overdriver. Utrolig kul avslutning på FS-historien i verdens siste episode før finalen. Hurleys gule Hummer er tilbake. Hurley skjønner ikke hvorfor Ana-Lucia er her. Dette betyr at Hurley vet nå alt om det som har skjedd i den andre tidslinjen? Antar det. «Nice not knowing you,» svarer hun med. Hun kaller han for «Tubby» også, noe han har blitt kalt før. Sayid og Hurley er nok en gang et team. Kate er med Desmond i den røde Camaroen. Ana-Lucia er ikke klar ennå, så hun drar. Hun er ikke klar til å skjønne hva som har skjedd i den andre tidslinjen. Alt faller på plass, og utrolig kult Camaroen er tilbake. Desmonds tema bygger seg opp og han gir Kate en kjole, akkurat som Ben gav henne i «A Tale of Two Cities». Bare denne er sort i motsetning til den hvite kjolen fra den andre tidslinjen.

 

På øya

 

En ting jeg er glad for er at hovedhandlingen har gått over til hovedøya. Selv om jeg elsker hvor mye de har vært på Hydra-øya, er det flott å være på den den store øya vi har kommet til å elske for disse årene.

 

Kandidatene

 

normal_died-for096.jpg

 

Endelig har vi den originale «Credit where Credit is Due»-musikken. Vi har hørt den tidligere i denne sesongen, men nok en gang, i denne strandsekvensen, passet den godt. Det var hele den originale, den vi hørte i Piloten og flere ganger i sesong 1.

 

Unge Jacob, Kenton Duty, dukker opp nok en gang. Trodde ikke vi ville se han mer i serien og når vi kommer til Jacob (Mark Pellegrino) sier han at asken er i bålet og dette er siste gang han ser ham. Jacob mener det, virkelig. Jeg føler nå at vi nærmer oss slutten med tanke på denne replikken vi fikk her. Det er synd, men vi ser kanskje ikke Mark Pellegrino i finalen. Kanskje i et flashback som viser hva han gjorde i det Flight 815 kom til øya, men det er ikke noe mer Obi-Wan Kenobi for Hurley lenger. Asken ligger på bålet og når bålet er brent ut vil ikke han ha muligheten for å vise seg for Hurley. «We're very close to the end, Hugo». Utrolig passende replikk! De nærmer seg slutten på alt.

 

Jeg var skeptisk til seriefinalens episodetittel: The End. Jeg forestilte meg noe ala It Only Ends Once/Everything Happens for A Reason/Everything that rises must Converge/The Sacrifice The Island Demanded-tittel. Noe stort og litterært. Jeg følte «The End» var litt ukreativt.

 

Men etter som tiden gikk ble tittelen mer passende. Ikke er det en veldig litterær tittel, fordi vi er alle kjente med «The End» på slutten av eventyr og fantasifulle fortellinger, men det er også The End på øya. Det er The End for karakterene, for øya, for Jacob, for MIB, for The Island, for FS kanskje? og for den serien vi alle elsker.

 

Oj! Kate, Sawyer og Jack kan se Jacob? Det har nok noe med at øya kan presentere det for dem, eller så er det fordi de alle ER klare. Hurley sa at Richard ikke kunne se Isabella, fordi han er ikke klar. Sawyer, Kate og Jack er klare. Samme det, denne scenen var veldig kul uansett.

Denne scenen ved bålet kommer til å være noe av de mest minneverdige scenene i Lost. Den forteller så mye, på så kort tid, men likevel presenterer den ikke svar i bøttespann slik Eloise Hawking gjorde i begynnelsen av «316». Han plukket dem, fordi de var «flawed», noe Mikhail også sa om Kate i «Par Avion». Kate er ikke kandidat, fordi hun ble mor til Aaron. Alt passet så fint i denne scenen, og Jacob vil gi dem et valg. Akkurat som han sa til Hurley i taxien: «You have a choice». Jack takket ja. Det var perfekt, kanskje litt forutsigbart, men helt riktig at Jack tok på seg jobben. Han sier at dette er derfor han er her, og det han er «supposed to do». Jacks spørsmål om hva han er «supposed to do» har vært der så lenge, men det har alltid pekt på at han skulle erstatte Jacob. Helt fra Piloten, der han våknet opp ved bambusen, til nå. Finalen ble flyttet til 23. mai. 23 er Jacks nummer. Sayid sa det kom til å være han. Jeg mener, til og med Desmond, under Jacks første møte med Desmond sa «You have to lift it up», som kunne være et smalt hint mot dette.

 

Musikken i denne scenen er godt valgt med kombinasjon av ulike temaer som «The Tangled Web» (som er navnet på Jacobs tema) og «There's No Place Like Home» (Oceanic 6-temaet). Jacob nevner at The Light er i «The Centre of the Island», men Jack våknet i en bambusskog like ved flyet? Eller kanskje han våknet langt inne i jungelen, men kom seg til flykrasjet mye fortere pga de «klippet bort en god del». Men geografien på øya er det uansett mye feil med. Kanskje han ikke mener «centre» som i midten av øya, men i hjertet av øya. Utrolig at bambusskogen hadde noe å si. Jeg trodde tempelet ble bygget oppå lys-hulen. Men tempelet ble nok bygget oppe på en annen lomme istedenfor. Jeg nevnte bambusskogen i forrige recap, men trodde ikke at de hadde noe å si. Utrolig kult at vi nå vet mye mer om seriens første scene enn før. Jack våknet opp der, fordi han var ment til å bli Jacobs erstatter. Han ble plassert der.

 

Ben, Richard og Miles

 

Ben, Richard og Miles kommer til The Barracks og ser nok en gang Miles som føler noe. Det er alltid fint med Miles i disse scenene. Man lener seg framover og lurer på hvem det er nå han føler. Vi lærer at Richard begravde Alex. Vi så ikke Richard i sesong 4 før i «Cabin Fever», og først i «There's No Place Like Home Part 1» på øya. Han dro til tempelet med resten av The Others og kom tilbake til The Barracks etter monsterangrepet. Etter dette gikk han nok opp til en post i fjellet og jeg antar at det var han som signaliserte til Ben i «There's No Place Like Home Part 1» med det lille speilet.

 

Vi ser mange ting igjen. Det hemmelige rommet bak bokhyllen. Det enda hemmeligere rommet (eller som Miles brilliant sa: «secreter room»). De får ut C4-dynamitten.

 

Endelig, konfrontasjonen mellom Ben og Charles. De møtes endelig og Ben tar ikke ned geværet i det hele tatt. Jeg håpet ikke på at Ben endte opp på laget med Charles. De er så store rivaler og selv om sesong 6 har fokusert mer på rivaliseringen mellom Jacob og The Man in Black, har deres rivalisering preget mye på Lost, spesielt i sesong 4 og 5. Sesong 3 introduserte den tanken med at Ben gjorde alt for at ikke 815-overlevende skulle kontakte Naomis båt. De var i ferd med å få et av de største truslene til øya, og som Ben sa: «We are meant to protect it». Beskytte den for Charles Widmore, Bens ultimate fiende.

 

Humoristisk at Miles er den eneste som løper av gårde. Mon tro hvor han havner hen, etter å ha løpt som bare det i jungelen? Kanskje vi ser Rose og Bernard, og han møter dem etter å ha stukket av gårde i jungelen?

 

Richard går ut i stillheten. Monsteret stormer inn, griper om strupen til Richard ser det ut som, slik som Flocke tok rundt strupen på Richard i premieren. Monsteret er knallsort, og har ikke den irriterende gråfargen den hadde en gang. Fargen har ingenting å si. Monsteret har vært konsekvent awesome i denne sesongen. Det var litt av et sjokk og se denne scenen med Alpert. Jeg ble helt stum av det etter dette. Jeg håper inderlig ikke at han er død. Hvis han skulle ha dødd, burde vi ha sett Jacob (før Hurley tok med Jack, Kate og Sawyer til bålet) gående mot Richard og sagt at han var lei for ikke å ha fortalt ham alt. Og Richard ville ha dødd til musikken fra «Ab Aeterno». Ellers, håper han dukker opp igjen i finalen. Skadet, men i live.

 

Jeg syntes synd på Zoe i det hun døde. Hun var en forferdelig karakter, selv om det var flere øyeblikk der hun var tolerabel. Når jeg så Charles Widmore ta tak i henne og plassere henne ned på gulvet, jeg vet ikke hva, men jeg følte synd for henne. Karakterer vokser på meg, selv om jeg vil at de skal dø mot slutten av serien. «Why did you do that?» sier Widmore, som tydelig ikke ville at hun skulle dø. Goodbye Zoe, du var årets Phil.

 

normal_died-for403.jpg

 

Tre pistolskudd, en etter en!

AWESOME! Ben er tilbake! Den Ben vi kjenner fra «The Shape of Things to Come». Han var alltid ment til å ta knekken på Charles Widmore. Det var så riktig! «He doesn't get to save his daughter». Fantastisk. Vi hadde jo sluttscenen der de snakker om at de ikke kan drepe hverandre, men Jacob er død. Regler forandrer seg. Etter som Ben ikke er en kandidat, eller Widmore, kan de nettopp drepe hverandre.

 

Det er noe med den siste replikken før finalen på Lost. Sesong 1 hadde ikke det, om ikke vi teller Exodus Part 1 som episoden før finalen, og ikke en del av finalen, og da er det ikke en replikk, men shotet av den sorte røyksøylen som kommer fra jungelen. Sesong 2 hadde det, med Sun som stirret mot havet og sa: «Boat», når vi for første gang ser en seilbåt som kommer mot øya. En dramatisk innledning til finalen. I sesong 3 har vi Charlie våkne opp i The Looking Glass, ropende «I'm alive!» som er det komplett motsatte av hans introduksjonsreplikk i FS-historien: «Am I alive?». I sesong 4 har vi den kjente: «He wants us to move the Island,» talt av John Locke. Neste sesong er det Flocke som sier: «So I can kill him» om Jacob. Morsomt at det har vært Locke de siste tre sesongene, og de to siste har det vært MIB i hans form.

 

Dette året er det «I'm gonna destroy the Island». Helt genialt.

________________________________________________________

 

Jeg skrev før tradisjoner som alle finaler har (vannfartøy og lava-området), hvilke karakterer jeg vil ha i finaler, hva de skal sprenge, hva slags sirkelkomposisjon den skal ha, hva slags svar og scener jeg vil ha.

 

Men vet dere hva. Jeg driter i det nå.

 

Jeg gidder ikke å skrive hva jeg håper vil skje.

 

Jeg vet ingenting om finalen. Droppet podcasts og intervjuet flere uker siden (og leser dem etter mandag). Jeg vil være åpen for alt, med så lave forventninger som mulig. Jeg forventer ingenting (selv om jeg innerst inne har noen ønsker), men nå skal jeg bare nyte finalen.

 

Hva som enn skjer i morgen har dette har vært en strålende reise.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...