Gå til innhold

Hjemmelaget FM sender


Anbefalte innlegg

Hei!

 

jeg har lekt litt med tanken om å lage/kjøpe en FM sender.

 

Grunnen er at jeg ønsker og lage min egen radiokanal som sender min favoritt musikk som jeg kan koble meg på med hvilken som helst FM radio i hele huset.

 

Det skal da være mulig og koble til denne til en datamaskin og det må være relativt stor rekkevidde - må kunne nåes fra hele huset. Gjerne med mulighet til å forsterke signalene.

 

Jeg foretrekker om strømkilden er en stikkontakt i veggen - altså ikke batteri.

 

Jeg er fullstendig klar over at dette ikke er helt stuerent men jeg bor mitt i ødemarka, so i don't give a dam. Jeg har riktignok ikke tenkt og bruke samme frekvens som de eksisterende radiokanalene.

 

 

Så er det noen som har noen erfaringer med sånt? evt vet om noen steder man får kjøpt sånt eller om det er mulig og lage selv?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

okay, takk for svar. :)

 

 

har funnet en ferdig fm sender som ser grei ut:

 

http://www.hllyelectronics.com/html/fm_transmitter_1_43.html

 

Tilsvarer bare litt over 400,- norske kroner. men med frakt så blir det sikkert dyrt, med tanke på at det er fra utlandet kan det sikkert fort bli toll og moms også.

 

 

Er svært vanskelig å lage RF utstyr helt fra bunn av, man trenger kretskort. Det finnes en del byggesett på nett, men antagelig bare utenlands.

http://www.canakit.com/fm-transmitters?src=AdWords&gclid=CP60h9O91KECFcoqDgodfkbeIw

http://www.google.com/search?hl=en&source=hp&q=fm+transmitter+kit&btnG=Google+Search&aq=6&aqi=g10&aql=&oq=fm+tran&gs_rfai=

Lenke til kommentar

Hehe, ganske stilig ja. Jeg laget faktisk en FM sender da jeg gikk på VK1 Elektronikk. Den fungerte helt fint, dog var det litt støy når den stod for nærme mottakeren. FM senderen har jeg faktisk fremdeles :) Alt var laget fra bunnen av, med unntak av kretsskjema, som jeg fant på nettet. Hehe, tilogmed multisim filene og tegningene har jeg fortsatt på gamle mailen min.

 

Hårek, jeg vil ikke påstå det er direkte vanskelig, men man trenger riktig utstyr og det kan ta ganske lang tid.

Endret av therealvebbi
Lenke til kommentar

lage radiosender på vg1 elektrofag jeg også, eller hele klassen lagde.

sendern var "litt" over det som er lovlig...

fikk den aldri til å virke skikkelig da vi tvinna spolene til denne selv. men vi jamma et stort spektrum av FM båndet i et bra stort område, eller rettelse: LATTERLIG STORT OMRÅDE.

 

vi avslutta hele prosjektet når ei NRK bil med masse antenner kom kjørende opp gata ved skolen. da var vi raske med å slå av og gjemme senderne :p

Lenke til kommentar

lage radiosender på vg1 elektrofag jeg også, eller hele klassen lagde.

sendern var "litt" over det som er lovlig...

fikk den aldri til å virke skikkelig da vi tvinna spolene til denne selv. men vi jamma et stort spektrum av FM båndet i et bra stort område, eller rettelse: LATTERLIG STORT OMRÅDE.

 

vi avslutta hele prosjektet når ei NRK bil med masse antenner kom kjørende opp gata ved skolen. da var vi raske med å slå av og gjemme senderne :p

 

 

Artig. Meg og en annen hadde et prosjekt der vi selv skulle bestemme hva vi skulle lage, og vi fant tilfeldigvis kretsskjema til fm sender på nettet. Spolene tvinnet vi også selv. Med spolene må du være obs på at de må være .. hmm, husker ikke faguttrykk, men du må passe på at det ikke er kortslutning mellom de forskjellige delene av spolene(du har noe kobbertråd som har en slags maling eller beis utenpå som forhindrer det), og det skraper du av der den skal tappes. For øvrig hadde vi fått 6-er på prosjektet hvis vi ikke hadde vært for sein med å levere det :p

Lenke til kommentar

lage radiosender på vg1 elektrofag jeg også, eller hele klassen lagde.

sendern var "litt" over det som er lovlig...

fikk den aldri til å virke skikkelig da vi tvinna spolene til denne selv. men vi jamma et stort spektrum av FM båndet i et bra stort område, eller rettelse: LATTERLIG STORT OMRÅDE.

 

vi avslutta hele prosjektet når ei NRK bil med masse antenner kom kjørende opp gata ved skolen. da var vi raske med å slå av og gjemme senderne :p

 

 

Artig. Meg og en annen hadde et prosjekt der vi selv skulle bestemme hva vi skulle lage, og vi fant tilfeldigvis kretsskjema til fm sender på nettet. Spolene tvinnet vi også selv. Med spolene må du være obs på at de må være .. hmm, husker ikke faguttrykk, men du må passe på at det ikke er kortslutning mellom de forskjellige delene av spolene(du har noe kobbertråd som har en slags maling eller beis utenpå som forhindrer det), og det skraper du av der den skal tappes. For øvrig hadde vi fått 6-er på prosjektet hvis vi ikke hadde vært for sein med å levere det :p

Lenke til kommentar

Det er veldig vanskelig å lage en enkel FM-sender som ikke går ut på harmoniske frekvenser.

Det betyr frekvenser den ikke er beregnet for. Den vil derfor, om effekten ikke er svært lav, garantert forstyrre annen trafikk. Slike sendere er lette å peile, så det er sterkt å fraråde å prøve seg med et slikt prosjekt.

Lenke til kommentar

http://mosfetkiller.de/?s=ukwpruefsender

 

Det er vel den enkelste .....

Har bygtden lignende for en evighet siden .... ehm, faktisk 3 stk.

Husker ikke om det er 5 eller 7 turn rund den pen for "spolen".

 

Den fungerte bra .... sikkert 500m omkrets .... forbi politistasjonen ;)

Men den er bare MONO og frekvensen er ikke stabil (veldi følsom for berøring og spenningsvariasjon).

En sånn FM-Sender er nok bedre ... kanskej man kan koble på en ekstern antenne.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...