Gå til innhold

Felles opptak og seleksjon 2010


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Usikker på om jeg har fått innkallelse enda, har vært bortreist siden lørdag så jeg har ikke sjekket posten. Kanskje opptakspersonellet begynner å gå lei meg etter utallige forsøk ;)

Er litt usikker på om jeg i det hele tatt vil dukke opp i år dersom jeg får innkallelse. Klok av skade er jeg ikke helt sikker på om jeg vil bestå de fysiske kravene yet again.

 

Men FOS er kos, og jeg kunne gjerne dratt på opptak selv om jeg kanskje ikke klarer de fysiske kravene eller retest. En uke i felt før neste skoleår pleier å gjøre underverker uansett. Blir BS Luft for min del isåfall - fortrinnsvis V/S, luftvern eller sanitet (i den rekkefølgen).

Lenke til kommentar

Står at man skal ha to referanser en fra arbeidslivet og en privat. Har drevet en del organisering og rådsarbeid (alt fra organisering av konferanser til fremlegg for fylkesting osv) blant annet gjennom fylkets barne- og ungdomsråd. Kan jeg da sette opp daglig leder i det rådet som referanse? Føler at det jeg har med meg gjennom det er mye mer relevant enn jobben min som er å sitte i kassa på ICA.

Lenke til kommentar

Jupp også innkalt til HBS tester, gleder meg litt nå må bare bli ferdig med alle disse eksamene.

 

 

Hvis noen har vært inne før, er det noe handicap at jeg sykler Lillehammer-Oslo noen dager før jeg tenker på om det blir et harkjør med engang vi kommer dit? Syklet Trondheim-Oslo ifjor og syklet distansen en gang før så det skal vel ikke være noe problem.

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Hvor mange dager før? Du rekker sikkert å restituere deg hvis du spiser rikelig og sover godt etter at du er ferdig med syklingen, men det kan jo være lurt å "spare på kruttet" også. Jeg tror jeg ville holdt meg hjemme, da det er en risiko for at noe uheldig kan skje på veien, slik at du ikke kan gjennomføre testene. Men vil du sykle, så ser jeg ikke at det vil hemme deg noe på testene.

Lenke til kommentar

Kommer ikke til å sykle bånn pine har med en kompis som trener for å bli god på skiskyting og dette er ikke tiden hans å kjøre hardt nå sier han. Så blir nok først og fremst noen deilige 180km ;) . Og er ikke så redd for skader den eneste ulyken på sykkel så langt var vel en massevelt i øspøs regnvær utifra Trondheim :p

 

Det eneste var jo om vi startet på øvelsene når vi kom dit, men når dere sier det så er det vel 5000 i dvs. grener som har fått innkallelse til kjevik den uka så kommer jo til å ta sin tid.

 

Men noen som vet hva som skjer etter de 5 første dagene?

 

Ingen som skal banke opp noen på aggresjons test da?

Endret av Zimmerh
Lenke til kommentar

Kommer ikke til å sykle bånn pine har med en kompis som trener for å bli god på skiskyting og dette er ikke tiden hans å kjøre hardt nå sier han. Så blir nok først og fremst noen deilige 180km ;) . Og er ikke så redd for skader den eneste ulyken på sykkel så langt var vel en massevelt i øspøs regnvær utifra Trondheim :p

Når vi snakker om skader gjelder det først og fremst belastningsskader. Ulykker kan uansett intreffe ved mange anledninger, så det er uansett ikke lett å gardere seg mot.

 

Det eneste var jo om vi startet på øvelsene når vi kom dit, men når dere sier det så er det vel 5000 i dvs. grener som har fått innkallelse til kjevik den uka så kommer jo til å ta sin tid.

Det pleier å være rundt dag 3 eller 4 stort sett, og jeg tror det er relativt likt for alle grener. Man tester en god del folk av gangen, og en runde med tester tar ikke allverdens tid.

 

Men noen som vet hva som skjer etter de 5 første dagene?

FOS består av 3 faser. Fase 1 er primært tester, litt tilvenning (oppsett av telt, sanitet, enkelte caser. Mye venting. Helsetester (lege, tannlege, synstest, hørseltest etc). Blant annet. Sluttet orden. Utlevering av utstyr og mønstring.

 

Fase 2 (andre uken) er feltøvelse. Da blir dere sendt til Evjemoen der det blir telting, masse gåing hver dag fra case til case. Man bytter på å være lagfører og hvert lag har et følgebefal (krigsskolekadett) som vurderer lagfører sine prestasjoner. To terrengløyper som man skal gjennom 2 ganger hver (selv om dere blir spurt om dere vil gjennomføre løypen en gang til etter første gjennomkjøring betyr det ikke at dere slipper om dere svarer nei). Dere får utlevert AG3 enten i slutten av fase 1 eller starten av fase 2. Det blir en kort tur på skytebanen med denne, i fjor skjøt jeg 10 skudd eller så. Helt greit, så blir det mindre puss.

 

Fase 3 er mer fase 1, men kandidatene har begynt å bli litt mer rutinerte, noe man raskt blir i kongens klær. Romvask går noe glattere enn i starten, folk begynner å forstå SLO (sluttet orden). Retester for dem som var litt under kravene i fase 1 på styrke og/eller 3000m. Man får én fridag i starten av denne fasen, som man kan bruke til hva man vil - forlate leir om man ønsker det, og dra til sentrum, dyreparken eller stranden f.eks. Mønstring og innlevering av utstyr.

 

Ingen som skal banke opp noen på aggresjons test da?

Hva snakker du om?

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Det med banking var en spøk ettersom jeg så en nyhetsreportasje på NRK idag om det ;)

 

Hendelsen startet på Terningmoen i Elverum i Hedmark forrige måned, men forflyttet seg til flere militærleirer. Kvinnen som ble skadet, var markør på en treningsløype, melder TV 2.

 

På den siste av fire poster i en nærkampløype skulle befalselevene legge seg på magen og frigjøre seg fra markørene.

 

Ifølge en ugradert rapport mistet en av befalselevene besinnelsen og slo tre raske slag mot kvinnens hode mens hun lå på bakken.

Blødning i hjernen

 

Kvinnen ble først undersøkt av sanitetsbefal på stedet og senere på Kongsberg legevakt, som konstaterte hjernerystelse.

 

Da hodepinen forverret seg, ble hun igjen undersøkt ved legevakt, denne gangen i Oslo, og det ble oppdaget en liten blødning i hjernen.

 

Kvinnen er utskrevet etter et opphold ved Akershus universitetssykehus, men er fortsatt i sykepermisjon.

Behandles i Hærstaben

 

Befalseleven sier han ikke husker en instruks om at slag eller spark mot hodet kun skulle markeres. Han sier også at han ikke oppfattet seg selv om helt klar.

 

Rapporten om saken skal behandles i Hærstaben før generalinspektør Per Sverre Opedal konkluderer.

 

Deretter avgjøres det om saken får konsekvenser for befalselevens fremtid i garden.

http://www.nrk.no/nyheter/norge/1.7135768

 

Men den er grei høres ikke alt for krevende ut, men jeg kan ta feil :p

Lenke til kommentar

En slik løype hadde vi også på vakt- og sikringskurs, relatert til arrestasjonsteknikk.

Det er jo åpenbart at slag og spark mot hodet skal markeres, strengt tatt bør vel all bruk av skadelig makt markeres når det er øvelse. Dette skal man heller ikke trenge å instruere, det bør være åpenbart for alle - og særlig når det gjelder angrep direkte mot hoderegionen.

 

Klart opptaket er krevende, men enhver person som er såpass godt i form at de i det hele tatt tror de har en sjanse til å bestå de fysiske kravene skal ikke ha noe problem med å klare å gjennomføre opptaket. Litt av poenget med selve opptaket er jo at befalet skal vurdere dine lederegenskaper under litt fysisk og psykisk press. Ikke misforstå, vi snakker ikke om helvetesuke, men det er ikke helt telttur med kompiser heller.

 

En liten ting til ang. fase 2/feltøvelsen (forøvrig denne som er den krevende av de tre fasene): det er veldig begrenset hva du får lov å ha med deg. Faktisk er det eneste jeg kommer på i farten so du har lov å ha med deg og som ikke er utdelt av Forsvaret, toalettsaker. Du får ikke ha med deg tobakksvarer, og du får ikke ha med deg noe annen mat enn den du får utdelt. Dette kan nok for enkelte være en stressfaktor, fordi sulten begynner å gnage og man vet ikke når man får mat neste gang. Du kommer nok til å gå sulten uten mat en periode, men alle får nok mat til å klare seg gjennom øvelsen.

 

Et tips hvis du føler du blir nødt å rasjonere maten: Ikke småspis! Hvis du småspiser hele tiden holder du tarmsystemet i gang, og du vil gå kontinuerlig sulten hvis du aldri spiser nok til å bli mett. Spis heller mye på en gang og la sulten gå over av seg selv når den først trenger seg på. Du får også en energidrikk i pulverform i feltrasjonene. Selv om du får nok vann, bør du ikke innta denne ublandet, fordi den binder væske i kroppen din. Skal du bruke energidrikken, bland den ut med vann først (tror du får lov å ha med ekstra flaske til dette). Feltflasken du får utdelt skal til enhver tid inneholde kun rent vann.

 

I fjor var det abnormt varmt på Evje. Pga. sikkerhetsbestemmelser fikk vi derfor 4 timer siesta midt på dagen dersom temperaturen oversteg 30 grader - noe den gjorde hver dag. Sånn sett var ikke øvelsen i fjor så ille, fordi vi fikk dugelig med pause på dagtid. Mener også vi fikk feltrasjonsmiddag hver dag pga. dette. Sånn sett hadde jeg ikke hatt noe imot om øvelsen varte et par dager lenger.

Endret av srbz
Lenke til kommentar

"Interessant innkalling"? Fikk dere gloseprøver på estisk med innkallelsen eller? :)

 

Forresten, folkens: når er svarfrist på innkallelsen? Jeg har ikke fått noe fra dem etter at jeg fikk bekreftelse på at de hadde mottatt søknad. Antar de sender ut svar uansett hva svaret er?

Endret av srbz
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...