Gå til innhold

Hvorfor skatt på feriepenger?


andeik

Anbefalte innlegg

Jeg begynte i jobben min i Oslo Kommune 1. august 2009, og jeg slutter 31. juli 2010.

Arbeidsgiver har gitt beskjed at jeg får utbetalt feriepenger fra 2009, men om jeg ønsker feriepenger for 2010, blir det trekt skatt (som jeg visstnok skulle få igjen i 2011???). Hvis ikke må jeg vente til neste år.

Er det slik systemet fungerer? Og er feriepenger som utbetales samme år som de er inntjent, skattepliktig?

 

Det store spørsmålet er:

Hva lønner seg på sikt? Å få utbetalingen nå, eller vente med sluttoppgjøret til neste år?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Merk deg en viktig ting: Feriepenger er skattepliktig på lik linje med annen lønn. Det er sånn sett ikke noe forskjell på feriepenger og vanlig lønn. Du hverken taper eller vinner på å gjøre noen grep (f.eks utsette utbetalingen til neste år).

 

Arbeidsgiver trekker ikke skatt på den normale utbetalingen av feriepenger (som altså gjøres året etter opptjening), men du betaler likefullt skatt av disse pengene også. Skattetrekket blir bare fordelt på de andre utbetalingene. Når det gjelder feriepenger for 2010 som blir utbetalt i 2010 trekkes det vel 48% av dem. Disse vil inngå i det totale skatteberegningen for inntektsåret 2010 og dermed vil du få tilbake noe av det ved skatteoppgjøret i 2011.

 

Det er vel forøvrig helt normalt at arbeidsgiver betaler ut alt når man slutter - også feriepenger for inneværende år. Mulig kommuner har en annen praksis.

Lenke til kommentar

Ok. Da forstår jeg.

Eksempel; Dersom jeg i fjor tjente dette:

 

100 000 i kommunen

60 000 i en privat bedrift

10 000 i en privat bedrift

 

og til jeg slutter i jobben vil jeg ha tjent 120 000 kroner hittil i år.

 

Kan jeg da forvente meg 12 % feriepenger av alle inntekter fra i fjor (12% av 170 000 kr = 21 000 kr) (12% av 120 000 kr = 14 400 kr. Skatt av 14 400 kr*21% = 11 376 kr)

 

Totalt: 32 376 kroner utbetalt?

 

 

 

Inntektene mine for etter sommeren er veldig viktige, så derfor jeg spør.

Lenke til kommentar

Hva lønner seg på sikt? Å få utbetalingen nå, eller vente med sluttoppgjøret til neste år?

Isolert så er ikke det ene bedre enn det andre.

Får du utbetalingen nå (i år) så vil du få tilsvarende mer igjen/mindre rest på skatten neste år.

Den eneste fordelen du faktisk kan tilegne deg er med skatt til gode neste år så får du renteinntekter på for mye betalt skatt.

I praksis vil det for de fleste ikke bety mange kronene, da renteinnekter på skattetrekk av feriepenger ikke er så mye sammen med inflasjon.

Lenke til kommentar

Hva lønner seg på sikt? Å få utbetalingen nå, eller vente med sluttoppgjøret til neste år?

Isolert så er ikke det ene bedre enn det andre.

Får du utbetalingen nå (i år) så vil du få tilsvarende mer igjen/mindre rest på skatten neste år.

Den eneste fordelen du faktisk kan tilegne deg er med skatt til gode neste år så får du renteinntekter på for mye betalt skatt.

 

Eit anna forhold er jo om ein står i overgang mellom studieliv og full jobb. Då kan det løne seg med utbetaling i år, sidan andelen skatt ein betalar er høgre jo høgre inntekt ein har.

 

I tillegg er det sjølvsagt ein fordel å halde seg under Lånekassa sine inntektsgrenser, om ein mottek støtte derifrå.

Lenke til kommentar

Eit anna forhold er jo om ein står i overgang mellom studieliv og full jobb. Då kan det løne seg med utbetaling i år, sidan andelen skatt ein betalar er høgre jo høgre inntekt ein har.

 

 

Grunnen til at jeg slutter i jobben er fordi jeg skal begynne å studere 110% utenlands uten støtte fra lånekassen. Vil dette forandre situasjonen min om hva jeg bør velge?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...