Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Skal jeg velge R1-matte?


Anbefalte innlegg

Hei!

 

Jeg trenger virkelig litt hjelp. Jeg er svært usikker om jeg skal ha R1-matte eller S1-matte neste år. Bakgrunnen for usikkerheten er at jeg valgte 1P-matte første året på VGS. Jeg har veldig lyst til å velge R1, men jeg er redd det blir for vanskelig. Foreløpig ligger jeg mellom 5 og 6 i p-matte. I tillegg har jeg regnet meg gjennom litt over halvparten av 1T-matteboken uten de store problemene. Har dere noen synspunkter på hva jeg bør velge? Blir det veldig hardt å klare en femmer i R1-matte? På forhånd takk for alle svar!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Siden du har valgt 1P på VG1 tror jeg ikke du har muligheten til å fortsette med R1, desverre.

1p -> S1 -> S2 (S1+S2 tilsvarer R1 i opptak)

1T -> S1 -> S2 eller R1 -> R2

 

Vil også nevne at flere i min S-matteklasse som hadde en god karakter i P-matte nå ligger i faresonen for stryk. Om dette skyldes egeninnsats eller ikke er jeg ikke helt sikker på.

Lenke til kommentar

Siden du har valgt 1P på VG1 tror jeg ikke du har muligheten til å fortsette med R1, desverre.

1p -> S1 -> S2 (S1+S2 tilsvarer R1 i opptak)

1T -> S1 -> S2 eller R1 -> R2

 

Vil også nevne at flere i min S-matteklasse som hadde en god karakter i P-matte nå ligger i faresonen for stryk. Om dette skyldes egeninnsats eller ikke er jeg ikke helt sikker på.

 

Jeg tror rådgiver i særegne tilfeller kan tillate valg av R1 etter P.

Lenke til kommentar

Du kan jo prøve, også evt. bytte om det blir for vanskelig. Jeg vurderte sterkt å bytte til P etter jeg hadde gjennomført 1T (fordi jeg liker egentlig ikke matte så godt, og var i tvil på om jeg kommer til å få bruk for å ha hatt R1), men tenkte at jeg skulle prøve, og får jeg det til så er jo det bare positivt for videre skolegang. Har faktisk gått ganske bra, og kommer nok til å få femmer til standpunkt, selvom jeg ikke jobber med matte hjemme, bortsett fra ved prøvetider. Så jobber du litt, og klarer å forstå stoffet, kan du nok klare en bra karakter :)

Lenke til kommentar

Hei!

 

Jeg trenger virkelig litt hjelp. Jeg er svært usikker om jeg skal ha R1-matte eller S1-matte neste år. Bakgrunnen for usikkerheten er at jeg valgte 1P-matte første året på VGS. Jeg har veldig lyst til å velge R1, men jeg er redd det blir for vanskelig. Foreløpig ligger jeg mellom 5 og 6 i p-matte. I tillegg har jeg regnet meg gjennom litt over halvparten av 1T-matteboken uten de store problemene. Har dere noen synspunkter på hva jeg bør velge? Blir det veldig hardt å klare en femmer i R1-matte? På forhånd takk for alle svar!

 

Velg R1 om du har planer om å ta R2 senere, og forbered deg på å jobbe mye! Overgangen min fra 1T til 1R var utrolig vanskelig, det er et helt annet nivå fra det jeg kunne fra før. Jeg gikk fra 5 i T-matte til 3 i R1-matte selv om jeg jobbet mye mer med R1. Om planen din kun er å ha R1, ville jeg heller kombinert S1+S2..

Lenke til kommentar

Det kan nok bli litt tungt å gå fra 1P til R1, ettersom du mangler noe av den kompetansen som 1T gir. Dette kan selvsagt variere fra skole til skole, hovedreglen på skolen jeg går på er: 1P elever kan velge enten 2P eller S1, og 1T elever kan velge enten 2P,S1 eller R1.

 

Fant litt informasjon på http://www.udir.no/Sporsmal-og-svar/Om-matematikk-og-andre-realfag/. Det viktigste er nok å velge med fornuft, R1 kan lett bli i det tyngste laget! (Hadde selv R1 en kort periode, men droppet ut, fordi jeg rett og slett ikke hadde tid nok.)

 

Lykke til med fagvalget!

Endret av anna1992
Lenke til kommentar

Jeg går påbygging og har 6 i 2p-y. Jeg følte at det skulle gå greit å ta R1 som privatist utenom skolen og bestilte meg matteboka for egenstudie uten privatundervisning. Kan si deg en ting, R1 uten 1T og uten lærer er vanskelig!! Jeg har vel nærmest gitt opp det prosjektet.

 

Jeg vil si at det langt i fra er umulig å gjøre dette om du enten har noe grunnlag fra 1T, eller får undervisning i det, men kan ihvertfall garantere deg at det tar litt arbeid (i motsetning til P-matte som man nærmest kan klare ved å lese gjennom matteboka en gang)

Lenke til kommentar

Jeg går påbygging og har 6 i 2p-y. Jeg følte at det skulle gå greit å ta R1 som privatist utenom skolen og bestilte meg matteboka for egenstudie uten privatundervisning. Kan si deg en ting, R1 uten 1T og uten lærer er vanskelig!! Jeg har vel nærmest gitt opp det prosjektet.

 

Jeg vil si at det langt i fra er umulig å gjøre dette om du enten har noe grunnlag fra 1T, eller får undervisning i det, men kan ihvertfall garantere deg at det tar litt arbeid (i motsetning til P-matte som man nærmest kan klare ved å lese gjennom matteboka en gang)

 

Takk for svar! Jeg har selvfølgelig tenkt å regne igjennom 1T først. I tillegg tar jeg ikke R1 som privatist. Ja, jeg tror nok det er mye arbeid med R1. Men jeg er innstilt på å jobbe opp i mot flere timer i uken i tillegg til undersvisning for å oppnå en god karakter.

Lenke til kommentar

Takk for svar! Jeg har selvfølgelig tenkt å regne igjennom 1T først. I tillegg tar jeg ikke R1 som privatist. Ja, jeg tror nok det er mye arbeid med R1. Men jeg er innstilt på å jobbe opp i mot flere timer i uken i tillegg til undersvisning for å oppnå en god karakter.

Om du er innstilt til å jobbe, ser jeg ikke noen problemer med å velge R1. Så lenge du regner gjennom 1T-boken først. Når du har gjort halve selv, uten problemer, tror jeg dette skal gå veldig greit.

Er det ikke for sent å velge nå?

Lenke til kommentar

Takk for svar! Jeg har selvfølgelig tenkt å regne igjennom 1T først. I tillegg tar jeg ikke R1 som privatist. Ja, jeg tror nok det er mye arbeid med R1. Men jeg er innstilt på å jobbe opp i mot flere timer i uken i tillegg til undersvisning for å oppnå en god karakter.

Om du er innstilt til å jobbe, ser jeg ikke noen problemer med å velge R1. Så lenge du regner gjennom 1T-boken først. Når du har gjort halve selv, uten problemer, tror jeg dette skal gå veldig greit.

Er det ikke for sent å velge nå?

 

Vi har egentlig valgt fag for neste år. Likevel kan vi bytte fag hvis vi føler et veldig sterkt behov for det, noe som jeg nå gjør. Dermed blir det nok R1 på meg fra og med høsten av. Gleder meg til å lære noe, istedenfor å ha S1-matte, som jeg mest sannsynlig ville følt at jeg hadde fått lite utbytte av.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...