Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

Ble ikke EU-godkjent, hvor lenge kan jeg kjøre uten å bli avskiltet?


Anbefalte innlegg

Bilen skulle på Eu-godkjenning i Mars, hadde ikke tid.. Så jeg tok den i slutten av April. Den ble ikke godkjent, så nå kjører jeg rundt i en ikke godkjent bil.

Bærebrua og drivknuta var de to toer feila jeg fikk, å har fiksa bærebrua å får drivknute i posten uka her som jeg skal skru på.

 

MEN, hva skjer om jeg blir stoppet før den tid?

Når får jeg evnt. avskiltningsbegjær?

 

Jeg har null peiling på dette med periodiskjørekontroll, har søkt litt her å der men alle sier forskjellig. Så om du veit det, så spytt ut så slipper jeg den vonde magefølelsen jeg får med:p

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er vel 1 mnd maks mellom eu- kontroll og en eventuell etterkontroll.

Nja, du kan ta EU-kontrollen inntil fem måneder (f.eks. bil med frist 31/01 kan kontrolleres fra 01/09 året før) før fristen, og så vente helt til siste liten med etterkontrollen uten problemer. Venter du derimot til i siste liten med å ta den første kontrollen, så får du det travelt med reparasjoner og etterkontroll. I utgangspunktet skal bilen være godkjent (altså etterkontrollert etter evt. reparasjon) innen den opprinnelige fristens utløp, men alle får en måned ekstra utsettelse helt uten videre.

Lenke til kommentar

Men vær oppmerksom på at man kjører da uten forsikring.

 

Hvis man har gyldig forsikringsavtale, og uhell ikke kan tilskrives feil på bilen som er relatert til feil påpekt på EU-kontroll, har man forsikring.

 

Been there, done that :blush:

(og det kunne blitt veldig dyrt uten gyldig forsikring!)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Bilen skulle på Eu-godkjenning i Mars, hadde ikke tid.. Så jeg tok den i slutten av April. Den ble ikke godkjent, så nå kjører jeg rundt i en ikke godkjent bil.

Bærebrua og drivknuta var de to toer feila jeg fikk, å har fiksa bærebrua å får drivknute i posten uka her som jeg skal skru på.

 

MEN, hva skjer om jeg blir stoppet før den tid?

Når får jeg evnt. avskiltningsbegjær?

 

Jeg har null peiling på dette med periodiskjørekontroll, har søkt litt her å der men alle sier forskjellig. Så om du veit det, så spytt ut så slipper jeg den vonde magefølelsen jeg får med:p

 

Sjekk om bilen din er på klippelisten hær : EU sjekk

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...