Gå til innhold
Trenger du skole- eller leksehjelp? Still spørsmål her ×

Norsk eksamen VGS 2010


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kortsvar var litt tricky, men jeg tror det ordnet seg til slutt. Jeg kan ikke fordra slike gammeldagse tekster, og leste den sikkert tyve ganger før det sank inn sånn noenlunde.

 

Langsvar på sin side var jeg veldig fornøyd med. Jeg valgte oppgave 6, selv om vi på forhånd ble advart mot å skrive kåseri fordi det er en vanskelig sjanger. Mitt gigantiske ego mener at jeg har god kontroll på kåseri, men man kan selvfølgelig aldri vite. Jeg hater uansett analyser over det meste annet på denne jord, så valget var åpenbart.

Lenke til kommentar

Vel overstått da folkens? Selv om jeg føler at kortsvarsoppgaven kommer til å trekke ned en god del vil jeg si meg fornøyd. Valgte oppgave 2 (tolk to dikt) som var en nokså lett oppgave.

 

Generasjon Kane var i grunn en småjævlig tekst. Noen som analyserte den?

 

Jeg valgte oppgave 5, altså å analysere den sammensatte teksten. Var en tung oppgave, brukte ca. 2100 ord i besvarelsen. Jeg kom fram til at forfatteren, Ingebrigt Sveen Jensen, egentlig prøver å få folk som leser teksten til å gjennomskue mannsidealet, og revurdere vedtatte sannheter. Blant annet skriver han at "vi har utviklet psykopatiske trekk", og her avslører han sitt egentlige formål. Psykopatiske trekk er ikke noe å trakte etter.

 

Han bygger mange av argumentene sine på at Morgan Kane-serien har vært den viktigste påvirkningskilden for holdningene til dagens middelaldrende menn. Ankepunktet er at menn som er for gamle til å ha lest Kane-serien også hadde/har slike idealer (ikke salat til maten, ikke vise følelser), og jeg lar Jensen gjennomgå for dette.

 

Hadde vært morsomt om noen andre kom med synspunkter på analysen, ev. komme med sin egen analyse av teksten!

 

EDIT:skrivefeil

Endret av nikeman
  • Liker 1
Lenke til kommentar

Også jeg tok oppgave 5 og synes den var tung, spesielt etter en tøff start i Del A og måtte begi meg på en oppgave type jeg ikke hadde prøvd meg på. Synes du virker veldig fornuftig nikeman med den konklusjonen du har. Selv gikk jeg ikke så dypt at jeg følte at jeg forstod det når Ingebrigt begynte å snakke om kvinner og "vi har utviklet psykopatiske trekk". Analysen min endte til slutt med ca 850 ord.

Lenke til kommentar

Jeg valgte oppgave en og lurte veldig på om Generasjon Kane teksten var ment ironisk. Men på begynnelsen av teksten sier Jensen at han er dønn seriøs, og at alt det han understreker er det han mener. Men igjen det er vansklig å vite om det han skrev det faktisk er sant eller ironi...

Lenke til kommentar

Jeg valgte oppgave en og lurte veldig på om Generasjon Kane teksten var ment ironisk. Men på begynnelsen av teksten sier Jensen at han er dønn seriøs, og at alt det han understreker er det han mener. Men igjen det er vansklig å vite om det han skrev det faktisk er sant eller ironi...

 

Jeg fikk en litteraturstudent (master) til å kommentere teksten, og han mente at den IKKE var ment ironisk. Jeg satser på at det er korrekt.

 

Var det slik at den uploaderen endret filnavnet på filen man uploadet?

 

Vi fikk streng beskjed om at filen måtte ha riktig navn, og at uploaderen ikke ordnet dette.

Lenke til kommentar

For oppgave 5 står det følgende:

Oppgåva ber om ei analyse av den samansette teksten, og det signaliserer at

eksaminandane må ta for seg både tekst og bilete. Dei skal bruke omgrep frå retorikken i

analysen, men det er ikkje kor mange omgrep ein bruker som avgjer karakteren.

Tekstforståing og evne til å sjå samspelet mellom ulike element i den samansette teksten

skal trekkje opp.

 

 

Om dette betyr at eleven eller vi er nødt til å forstå om teksten var ironisk eller ikke ironisk ment, kan jeg utfra dette ikke se at det blir vektlagt... Noen som har noe svar?

 

 

Lenke til kommentar

Ser det er flere enn meg som var livredde for at hele teksten til Jensen var ment ironisk, men jeg tolket som om den IKKE var det. Jeg dro inn en del fagterminologi når det kommer til desing når det kom til analysen av den sammensatte teksten, typ komposisjonsmessige prinsipper, kontraster etc. Regner med dette vil trekke opp. Annet synes jeg oppgaven var grei, skrev over 2000 ord. Oppgave A var litt bajs, men skrev mye av det som er nevnt her(forholdet mellom far og sønn + en del virkemidler i de islandske sagaene og om de var representert i denne sammenhengen).

Lenke til kommentar

For oppgave 5 står det følgende:

Oppgåva ber om ei analyse av den samansette teksten, og det signaliserer at

eksaminandane må ta for seg både tekst og bilete. Dei skal bruke omgrep frå retorikken i

analysen, men det er ikkje kor mange omgrep ein bruker som avgjer karakteren.

Tekstforståing og evne til å sjå samspelet mellom ulike element i den samansette teksten

skal trekkje opp.

 

 

Om dette betyr at eleven eller vi er nødt til å forstå om teksten var ironisk eller ikke ironisk ment, kan jeg utfra dette ikke se at det blir vektlagt... Noen som har noe svar?

 

 

En sammensatt tekst innebærer at det er mer enn bare tekst. I dette tilfellet er det brukt bilder for å understreke noen av forfatterens poeng. Bildene viser kjente norske menn, som forfatteren mener lever opp til Kane-idealet. Jeg tror det er dette sensorene er ute etter når de skriver at vi skal se samspillet mellom de ulike elementene i den sammensatte teksten.

 

Ellers blir jo analysen som helhet vurdert, og rimeligheten i resonnementet. Å forstå om det er ironi eller ikke må sies å være en viktig del av resonnementet, og jeg kan ikke skjønne annet enn at en sensor vektlegger det.

 

EDIT: svar på spm.

Endret av nikeman
Lenke til kommentar

Jeg valgte oppgave en og lurte veldig på om Generasjon Kane teksten var ment ironisk. Men på begynnelsen av teksten sier Jensen at han er dønn seriøs, og at alt det han understreker er det han mener. Men igjen det er vansklig å vite om det han skrev det faktisk er sant eller ironi...

 

Jeg tolket det slik at han var dønn seriøs om at samfunnet er slik, men at han misliker at menn må oppføre seg som Morgan Kane for å bli akseptert eller for å oppnå det samme som maktpersonene nevnt i teksten.

Lenke til kommentar

Jeg valgte oppgave en og lurte veldig på om Generasjon Kane teksten var ment ironisk. Men på begynnelsen av teksten sier Jensen at han er dønn seriøs, og at alt det han understreker er det han mener. Men igjen det er vansklig å vite om det han skrev det faktisk er sant eller ironi...

 

Jeg fikk en litteraturstudent (master) til å kommentere teksten, og han mente at den IKKE var ment ironisk. Jeg satser på at det er korrekt.

 

 

Takk gud! Jeg kommenterte det forfatteren skrev om at Morgan Kane bøkene var "det største litterære mesterverket i etterkrigstiden" eller noe, hvor jeg skrev at han måtte ha vært ironisk, ellers så hadde han lest svært få bøker i løpet av livet sitt. Så, om jeg tolket det feil, skjønner forhåpentligvis sensor at også jeg var ironisk i akkurat den kommentaren :p

Lenke til kommentar

Hvordan folk kan lese "Generasjon Kane" uten å se ironien i den er for meg ubegripelig. Eller mener man kanskje alvorlig at menns hat for grønnsaker og frukt stammer fra denne westernhelten? :roll:

 

Han ironiserer over stereotyper og andre kulturfenomener og forankrer dette i Morgan Kane bøkene på en humoristisk måte, etter mitt syn.

Lenke til kommentar

Flere og flere blir tydeligvis ferdig med eksamene sine nå. Er det noen som vet hvor lang tid hvem nå enn det er som retter eksamener i alle de forskjellige fagene bruker på det (mer spesifikt: Hvor lang tid burde det gå fra en leverer sin eksamen til en får tilbake resultatet?)?

Lenke til kommentar

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...